2019-01-22, 11:35
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att påstå att H mördades är en icke korrekt uppgift. Märk väl skillnaden.

Polisen har inte sagt att hon begick självmord heller. Vi tolkar informationen olika och jag tolkar det som att hon blev strypt av någon annan.

Citat:

Stärkt? Det framgår klart och tydligt vad som är Fu:s resultat och där står inte O som enskild mördare.

Ja och om det var så att Hanna begick självmord så hade deras slutsats framstått som mer väl underbyggd än om Hanna inte begick självmord. Kom ihåg att det som presenteras är resultatet av en polisutbildning och inte en dom där bevisen värderats.

Utifrån det som presenterats verkar det framför allt vara efterlämnad dokumentation som talat för samförstånd. Polisen nämner överhuvudtaget inte att denna bild har stärkts av obduktioner eller utredningen av händelseförloppet.

Citat:
Fu beskriver att larm inkom och att just den hängde manspersonen som ses genom fönstret är direktiv att bryta sig in. Om du anser det tämligen onödig information må vara upp till dig men så har pressträffen formulerats.

Och jag undrar om du kan presentera en enda anledning att endast nämna ett självmord förutom att de beskrivit att de såg en hängd mansperson? För den informationen skulle de enkelt ha kunnat utelämna om det nu var så viktigt att inte nämna det du kallar dödssätt.
Citera
2019-01-22, 11:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Polisen har inte sagt att hon begick självmord heller. Vi tolkar informationen olika och jag tolkar det som att hon blev strypt av någon annan.
.. vilket jag heller aldrig påstått mer än att komma med en motvallsteori bara för att den inte går att dementera och påvisa att det vore lika enkelt att vända på steken och påstå att H agerat ut mot barnen på egen hand och tagit sitt liv.
Citat:
Ja och om det var så att Hanna begick självmord så hade deras slutsats framstått som mer väl underbyggd än om Hanna inte begick självmord. Kom ihåg att det som presenteras är resultatet av en polisutbildning och inte en dom där bevisen värderats.
Du är inte nöjd med pressträffens information.
Saken är den att det inte presenterats gärningsförlopp eller dödssätt och förundersökningens resultat är presenterad:
O utpekades inte som formellt misstänkt för mord på sin hustru och sina döttrar.
Citat:
Utifrån det som presenterats verkar det framför allt vara efterlämnad dokumentation som talat för samförstånd. Polisen nämner överhuvudtaget inte att denna bild har stärkts av obduktioner eller utredningen av händelseförloppet.
Polisen nämner att det som anges i brevet styrks via undersökning av datorer och mobiler.
Citat:
Och jag undrar om du kan presentera en enda anledning att endast nämna ett självmord förutom att de beskrivit att de såg en hängd mansperson? För den informationen skulle de enkelt ha kunnat utelämna om det nu var så viktigt att inte nämna det du kallar dödssätt.
Redan beskrivet i kubik - via det ordval han använder:
"Som jag nämnde inledningsvis". Att han dött via ischemi behöver knappast beskrivas och att hon inte hängt upp honom kan man räkna ut med arslet.

... samt att han inte överhuvudtaget tänker förmedla annat än dödsorsaker - sagt vid två tillfällen under pressträffen.

Varför är det viktigt för din del att älta O som mördare?
Citera
2019-01-22, 11:48
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Mitt inlägg om film syftar nog främst på en kalkonfilm. En film där manus och regi antar så vulgära uttryck att "plot holes" obekymrat avlöser varandra utan en röd tråd som binder dem samman. En film som inte tar hänsyn till vare sig verklighet och angiven fakta eller psykologisk och somatisk sannolikhet. En film där pianolärarinnor får mer mandat genom några tidigare spridda möten, än den familjära, medicinska, kriminologiska och pedagogiska expertisen, som tillsammans har långt mycket mer meriter och kunskap om familjen.

Så tycker jag att det är med somliga teorier om den här händelsen. Hade det handlat om just en kalkonfilm hade man kunnat låtit sig bli underhållen av de kitschiga vulgariteterna, men pga allvaret i händelsen så når teorierna inte kultstatus hos en opartisk recensent. De förblir bara vulgära uttryck för människors inre fantasier.

Ok när man läser lite ur dina andra inlägg förstår man att du har väldigt mycket sympati för dessa barnamördare och att du väldigt gärna skulle skriva ut det klart och tydligt men antagligen inte riktigt vågar, istället fokuserar du på att med en massa överformulerad smörja försöka skjuta ner de som kritiserar bilden av två fina föräldrar som gjorde det rätta för sina sjuka barn. Oavsett din agenda så är du ett bra exempel på varför dessa barnamördare tog sig tid att ljuga ihop ett självursäktande avskedsbrev där man en sista gång berättade hur klokt beslutet var...det finns alltid fler godtrogna dummerjönsar än man tror, som är beredda att försöka sympatisera och förstå.
Citera
2019-01-22, 11:48
Medlem
Det som är lite konstigt är att så fort scintologi spåret kommer till tals så vill man inte spekulera om det. Varför undviker man det temat? Finns det några scientologer här i denna tråd?
Varför vill scientologer inte berätta att dom är scientologer ? Är dom inte stolta för det så ska dom inte vara det. Eller? Ponera att jag är scientolog. Varför dölja det? Vad har dom för att skämmas? Nåt el några saker är det väl. För mig personligen är scientologi en korkad sak
Citera
2019-01-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag är på det klara med exakt vad hon sa. Hon skulle inte ha sagt något alls. Hon vågar inte nämna om vad hennes hjärna sa.

Klart hon måste gå ut snabbt och skydda skolan som alla redan klagade slösade med skattemedel.
Du menar att rektorn inte vågade säga något som hon kände till om fallet och att polisen ljuger i sin redogörelse?

Den enda som säger sanningen är kvinnan som hade pianokurser med Moa?

Vem är det som lurar i vassen och ligger bakom all mörkläggning och tvingar alla andra att ljuga än pianofröken? Hon måste vara tuff som inte viker ner sig som polisen och skolan har gjort.
Citera
2019-01-22, 11:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../
2. FuL informerar om dödsorsaker och inte dödssätt förutom den naturliga beskrivningen att O har hängt sig då det inleder pressträffen.
[min fetning] Det har ingenting md saken att göra - eftersom resten av PT mest gick ut på avskedsbrevets skrivning att makarna "gemensamt och i samförstånd" begått brottet.
Citat:
3. Anledningen är att det är en pressträff - muntlig form av pressmeddelande - och inte en stämningsansökan. Han går inte in på detaljer som gärningsförlopp och anledningen är respekt för de anhöriga.
Hur visades respekt för de anhöriga (och i så fall vilka?) att förtiga att båda makarna begått självmord? - Eller ville man försöka blanda bort korten?
Citat:
- Ge mig en anledning till att polisen inte skulle förmedla att det är O som ensam är förövaren.
Kompromiss med de anhöriga, dvs undvika att peka ut en av makarna - vilket också understryks av det förmedlade innehållet i avskedsbrevet kombinerat med viss information i datorer och mobiltelefoner.
Citat:
Ge mig en anledning till att man skulle bortse från gemensamt och i samråd och dess innebörd utifrån medgärningsmannaskap.
Nej, men det bortsåg man heller inte från - men undvek frågan om den motsägelsefyllda i strypningsfrågan.
Citat:
Ge mig en anledning till att O ska stå som ensam formellt misstänkt gällande förundersökningens reslutat.
Bara om man inte hittat något som talat för annat - vilket man alltså gjort i och med avskedsbrev och annan ospec. info i datorer och mobiler.
Citat:
Ge mig en anledning till att älta denna fråga om och om igen sen över ett år tillbaka.
Hur menar du nu..? PT ägde rum 11 dec förra året. - Men du kanske brukar köpa grisen i säcken?
Citera
2019-01-22, 11:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ska skolan göra orosanmälan där det funnits ett engagemang från båda föräldrarna via möten att försöka ordna för döttrarna?

Ja!
Vilket de nu också måste göra i Lomma om barnet inte kommer till skolan på ett antal veckor, oavsett varför eller om föräldrarna framstår som engagerade.

Även en missbrukare eller svårt sjuk förälder kan visa upp ett engagemang vid skolmöten. För att inte nämna en förälder som medvetet eller omedvetet skadar sina barn.
Man orosanmäler inte för att vet att barnet far illa - man anmäller för att man känner en oro för hur barnet har det

Det är inte förälderns inställning eller vilken attityd denne visar upp, som ska avgöra om man känner oro för hur ett barn har det. Det är om barnet vistas i en dålig krisande miljö och därmed kan fara illa. Vilket rektorn till och med här beskrev som en "kris inne i familjen".

Barn som kommer med misshandelsskador till sjukvården, där ofta flera allvarliga skador av olika ålder hittas, har väldigt ofta vältaliga föräldrar som framstår som mycket engagerade i barnet och berättar utförligt om hur mycket de bryr sig om och leker med sitt barn.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-22 kl. 11:59.
Citera
2019-01-22, 11:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Tack för den sammanställningen.

Bakterieskräck. Svart mössa blir kippa. Buddhastaty. Det var ett sammelsurium av livsåskådningar och religion må jag säga - och ett nattvardsvin.
Ja, här gäller det att söka hitta olika infallsvinklar - utom för dig som redan spikat upp dina teser på kyrkporten.
Citera
2019-01-22, 11:59
Medlem
Citat:
Kön lär ALDRIG vara av betydelse när jag ifrågasätter det du påstår och om du inbillar dig att du erhåller mer respekt via att kallas antingen pianofröken, pianotant, pianolärarinna så är du ute och cyklar:

Du har påstått saker som jag finner helt korkade. Är jag tydlig nog?
Sen att det om och om igen snyftas om att skrämma bort skribenter för att man inte slickar medhårs ser jag enbart som patetiskt och ren offerroll.
Vet du vad develi? Här på fb är alla ute och cyklar. Alla spekulerar. Jag med. Med en skillnad ; jag har träffat denna familj under lång tid. Har du gjort det? Nej . Jag är inte den som kräver respekt för att jag är pianolärare. Mitt yrke är helt ovidkommande.
Men när du försöker förminska mig med ord som pianotant så förminskar du dig själv.
Citera
2019-01-22, 11:59
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det som är lite konstigt är att så fort scintologi spåret kommer till tals så vill man inte spekulera om det. Varför undviker man det temat? Finns det några scientologer här i denna tråd?
Varför vill scientologer inte berätta att dom är scientologer ? Är dom inte stolta för det så ska dom inte vara det. Eller? Ponera att jag är scientolog. Varför dölja det? Vad har dom för att skämmas? Nåt el några saker är det väl. För mig personligen är scientologi en korkad sak

Alla sekter satsar på slutenhet och vill förhindra insyn från utomstående. Inte mycket skillnad när det gäller sektliknande familjer som denna i Bjärred där barnen skulle isoleras under kontroll av familjesektledare, man kan fråga sig vad det var som var så viktigt att dölja. Pedofilspåret är inte alls orealistiskt, kanske att eventuell predator i familjen föredrog flickor i en viss ålder. Då skulle man kunna tänka sig att A isoleras med hjälp av ME-diagnos för att kontrollera hennes kontakt med yttervärlden som givetvis ökar risk för avslöjande. När sedan M når "attraktiv ålder" så börjar övergrepp mot även henne och hon måste också isoleras för att förhindra avslöjande. När sedan kontrollen ser ut att förloras i och med att den ena flickan ska slussas tillbaks ut i verkligheten så mördas barnen istället.
Citera
2019-01-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du menar att rektorn inte vågade säga något som hon kände till om fallet och att polisen ljuger i sin redogörelse?

Den enda som säger sanningen är kvinnan som hade pianokurser med Moa?

Vem är det som lurar i vassen och ligger bakom all mörkläggning och tvingar alla andra att ljuga än pianofröken? Hon måste vara tuff som inte viker ner sig som polisen och skolan har gjort.

Ja, pianolärarinnan måste jag erkänna är tuff. Att direkt reagera och känna att något är fel och göra allt för att komma ut med det. Kontakta polisen och be att få berätta. Konstigt att hon behövde göra det när när alla kände till Elisabet Höglunds blogg.

Rektor var i chock och utskickad. Nästan en freudiansk felsägning.

Motivet i förklaringsbrevet är fortfarande det vackraste. Finns faktiskt ingen anledning för någon att beskriva något annat. Polisens psykologer anser säkert det också. Den sansar debatten.
Citera
2019-01-22, 12:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[min fetning] Det har ingenting md saken att göra - eftersom resten av PT mest gick ut på avskedsbrevets skrivning att makarna "gemensamt och i samförstånd" begått brottet.
Förundersökningen visar nu att de två föräldrarna i samförstånd dödade sina två döttrar. Inte att O dödat dem, ej eller hustrun.
Citat:
Hur visades respekt för de anhöriga (och i så fall vilka?) att förtiga att båda makarna begått självmord? - Eller ville man försöka blanda bort korten?
Av vilken anledning skulle man försöka blanda bort korten?
Citat:
Hur menar du nu..? PT ägde rum 11 dec förra året. - Men du kanske brukar köpa grisen i säcken?
Konspirationer via urdåliga argument brukar inte ligga mig varmt om hjärtat och mig veterligt, gällande ett ställningstagande innan domslut, så har inte min bedömningsförmåga fallerat vid andra rättsfall vs de konspirationer som andra härjat med.
Vet du vilket ben du ska stå på?
Du har nämligen skrivit - identiskt likt mig - att det icke framkommer i pressträffen ett dugg om vem som dödar vem. Sen gör du loopar som den värsta konspirationsteoretiker.
Senast redigerad av develi 2019-01-22 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in