Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Finns det inte en antydan till ett antingen—eller-tänkande här: man har anat vad det rör sig om eller vad det kan innebära, men man har kört på som vanligt med en underliggande tanke att om de verkligen skulle visa sig så sjuka så tar vi livet av oss allihopa? I stället för att verkligen anpassa sig till flickornas behov omedelbart (oavsett diagnos)?
Det kräver ett visst mindset och en övertygelse att ett sådant ödets dråpslag egentligen är otänkbart.
Man underkastar sig en krävande ordning under förutsättningen att det måste betala sig och sluta väl, och förbereder sig inte för andra alternativ än en halvtänkt utplåning. När man nått förbi vägs ände.
Det var en tankeidé. Använd den om det går.
Jag tror inte man köpslår - jag tror de är de varandras sämsta rådgivare och värsta stöd i en utdragen depression där de försökt hålla ställningarna en längre tid. Linjärt tänkande, resultatinriktat.
Att de sen är eniga råder för mig ingen tvekan men en part kan givetvis vara mer självmordsbenägen, Man kan ha en syn på döden som underlättar (eutanasi, annat). Att de skulle vara helt synkade hela vägen tror jag inte. Jag tror mycket är kopplat till deras personligheter och grundinställning.
Jag har betydligt mer känslan av den högpresterande personen som ses i Japan som jag nämnde nyss i förbifarten (Aokigahara). Det gäller båda två.
Där finns dels en äldre tradition pro självmord, dels att det inte anses ok med psykisk ohälsa samt synen på vad som är misslyckande.
Chefen på Nationellt centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa:
Citat:
– Japan har en så kallad skamkultur. Misslyckanden upplevs som ovanligt starka, man tappar ansiktet och vågar inte be om hjälp. Det här ser vi också hos svenska män, men det är väldigt speciellt i Japan. Plus att psykisk ohälsa inte existerade i Japan förut, inte i vokabulären och inte i pressen. När jag kom i kontakt med dem använde man inte ordet depression, säger Danuta Wasserman."
"Det var oerhört mycket jäkt och press vad beträffar utbildning och annat. De sa att de bara ser stjärnorna på himlen, eftersom de går till jobbet så tidigt och kommer hem så sent."
https://kit.se/2016/04/26/44485/sjalvmordsskogen-i-japan-visar-pa-ett-sorgligt-problem/
"Självmord sker inte utan sammanhang. Det handlar om personer som mår dåligt."
Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Man kan misstänka att sjukdomstillstånden (i väntan på slutgiltig bekräftelse) är skambemängda i ett eller annat avseende... De vill hålla det för sig själva.
Men det lär ju bero mer på vad de tycker det betyder än på sjukdomen som sådan.
Tror mer att bristen att be om hjälp är det primära snarare än barnens sjukdom i sig. A har trots allt haft diagnosen sen 2015.