Citat:
Det tråkiga är att om man svarar på typen av utlägg och hat, så kommer dom förmodligen att radera och varna istället för att angripa den som trakasserar eller sitter och tramsar.
Får inläggen ligga, så tycker nog jag att man ska svara upp på skiten. Det får finnas gränser och man kan direkt säga att diskussionerna handlar inte om andra postare däremot postarens åsikter. Postaren talar om dig som person vilket i sig måste vara off topic, men ibland så går det sakta och den delen är väl mycket tramsig över lag.
Får inläggen ligga, så tycker nog jag att man ska svara upp på skiten. Det får finnas gränser och man kan direkt säga att diskussionerna handlar inte om andra postare däremot postarens åsikter. Postaren talar om dig som person vilket i sig måste vara off topic, men ibland så går det sakta och den delen är väl mycket tramsig över lag.
Förstår vad du menar. När jag var moderator upplevde jag att fenomenet kring att man diskuterade de andra personerna som deltog i tråden, dvs att man attackerade själva personen och inte inlägget, som ett stort problem. Kim Wall-tråden var ett väldigt tydligt exempel på just detta. Jag vet inte hur många inlägg jag gjort i den och i andra trådar om att man inte ska diskutera varandra utan själva ämnet. Inlägg har tagits bort, otaliga varningar har delats ut och intensiva pm-diskussioner har hållits kring detta. Pm där jag ofta gett exempel på hur man diskuterat på ett vettigt sätt, hur man ifrågasätter själva åsikten och inte personens liv eller personlighet. Men jag har ständigt talat för döva öronen. Och användarna har fortsatt i samma spår och alltid varit lika oförstående inför varningar eller borttagna inlägg.
Problemet med den diskussionsstilen är nämligen det att om man ska börjar kritisera andra i tråden för deras sätt att vara eller deras livsstil, så går tråden direkt OT. En tråd om ett barnmord i Marstrand kan sluta i att man istället angriper varandras särskrivningar, val av avatar samt tidigare inlägg i helt andra trådar. Och då faller ju vitsen med själva tråden - en tråd som folk över hela landet läser just för att få veta mer om mordet. Istället hamnar de i ett träsk av personliga påhopp. Något jag har svårt att förstå vitsen med.
Somliga som diskuterar påminner om fotbollshuliganer - man säger sig vilja se fotboll, men använder istället tiden till att hota och slåss.