2019-01-12, 13:44
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Min avsky mot amerikansk BM är fortsatt stark men årets första lyssning fick ändå bli nyaste Nachtmystium, som jag anser vara ett av de mer intressanta banden därifrån. De har ändrats mycket genom åren men har genomgående haft en allmänt deppig stämning i musiken som jag gillar. Denna nya EP var bra också.

Att de verkar vara uppriktigt dekadenta och sorgsna snubbar som scammar sina fans på pengar för att kunna köpa droger istället för pretentiösa bögar som går på college och vill vara hippa är förstås ett plus.

Precis, den EP’n (Resilient) är väldigt bra. Dimmig, sorgsen och ger en nedbruten känsla. Som om bandet försöker vara framåt och kreativa, men misslyckas. Jag är inte superkåt på Nachtmystium men borde kanske ge någon av de senaste fullängdarna en chans också. Sen är det som sagt bara bra att de scammat folk och knarkat upp pengarna. Det spär på negativiteten. Vore värre om intresset och cashen lagts i rädda barnen eller w.h.o eller nåt.
Antar att du hatar band som Bosse de nage, Wittr, Deafheaven, Falls of rauros etc.
Men då missar du mörkare och tuffare band som Akhlys, Bestia Arcana, Funereal presence mfl.
Ge USA en chans! Support Donald T!
Citera
2019-01-18, 00:08
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Vet att jag har varit kritisk mot Peste Noires senaste skiva. Men jag lyssnade på den idag och den var faktiskt helt okej att lyssna på.
Citera
2019-01-18, 07:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Vad tycker tråden om Svartkonst? Lyssnar just på fullängdaren Devil's Blood

Om jag förstått saken rätt så handlar det om ett enmansprojekt á la Bathory (inga övriga jämförelser)

Inget renodlat black metal album direkt
Jag ska ge Svart konst en lyssning nu. Visst låter det bra. Så du började precis lyssna på bandet?
Citera
2019-01-18, 07:26
Bannlyst
Har ni lyssnat på bandet Grá?

De låter väldigt bra. Atmosfären känns riktigt tung eller vad man ska säga. Tung Black Metal.

Till Sörjeskorna
https://www.youtube.com/watch?v=3JuATOS9M-8
Citera
2019-01-18, 20:42
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Precis, den EP’n (Resilient) är väldigt bra. Dimmig, sorgsen och ger en nedbruten känsla. Som om bandet försöker vara framåt och kreativa, men misslyckas. Jag är inte superkåt på Nachtmystium men borde kanske ge någon av de senaste fullängdarna en chans också. Sen är det som sagt bara bra att de scammat folk och knarkat upp pengarna. Det spär på negativiteten. Vore värre om intresset och cashen lagts i rädda barnen eller w.h.o eller nåt.
Antar att du hatar band som Bosse de nage, Wittr, Deafheaven, Falls of rauros etc.
Men då missar du mörkare och tuffare band som Akhlys, Bestia Arcana, Funereal presence mfl.
Ge USA en chans! Support Donald T!

Nachtmystium är rätt speciella och svårgillade annars. Jag har av nån anledning tragglat mig igenom det mesta de gjort och tycker det mest kan beskrivas som ganska mysigt. De kör på med långa intron, långa verser, långa refränger, långa solon och långa mellanspel. Om man då betänker att musiken innehåller en hel del psykadeliska och industriella inslag så behöver man ju inte vara Einstein för att inse att det kan bli rent plågsamt att lyssna på när det inte funkar. The World We Left Behind till exempel är till stora delar så dåligt att det gränsar till tortyr. Några bra melodier (som är bandets signum) men andra halvan av den plattan känns som den är tre timmar lång. Silencing Machine är lite mer klassisk men också ganska trist efter ett tag. Jag personligen gillar Black Meddle-plattorna men det är ju inget som Fenriz drar igång i sin grotta utan det är väldigt mycket delar som inte är Black Metal. Instinct: Decay däremot är en fin BM-platta. Men frågan är om inte nya EPn är det bästa de gjort.

Jag fick faktiskt en smärre hjärtattack när jag såg att Bestia Arcana var amerikanskt. Det var ju en ren sinnessjuk ödeläggelse mitt inre råkade ut för när jag hörde dem första gången. Funeral Presence vill jag minnas har fått beröm i tråden tidigare så det ska jag förstås spana in. Akhlys likaså!

NP: Clandestine Blaze - Tranquillity of Death
Citera
2019-01-18, 23:35
Medlem
Lugalzagesis avatar
Trailer för nya Lords of Chaos-filmen är släppt: https://www.youtube.com/watch?v=U5fO7R68yW8

Alla Varg-fanboys verkar såklart hata den men jag är försiktigt positiv. Folk som inte känner till hela historien sedan innan verkar ge filmen bra recensioner.
Citera
2019-01-19, 01:04
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Trailer för nya Lords of Chaos-filmen är släppt: https://www.youtube.com/watch?v=U5fO7R68yW8

Alla Varg-fanboys verkar såklart hata den men jag är försiktigt positiv. Folk som inte känner till hela historien sedan innan verkar ge filmen bra recensioner.

Det verkar ju tyvärr vara en skitfilm. Men jag ska se ändå den när den kommer på bio, för det som den handlar om är något som verkligen intresserar mig.

Apropå Varg så finns hans utlåtande om filmen här ( alla har väl sett det säkert redan.)

https://www.youtube.com/watch?v=MtkHUJ0gRM0
Citera
2019-01-19, 10:31
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det verkar ju tyvärr vara en skitfilm. Men jag ska se ändå den när den kommer på bio, för det som den handlar om är något som verkligen intresserar mig.

Apropå Varg så finns hans utlåtande om filmen här ( alla har väl sett det säkert redan.)

https://www.youtube.com/watch?v=MtkHUJ0gRM0
Mayhems musik var med i trailern dock.
Citera
2019-01-20, 07:25
Bannlyst
Jag lyssnar på Tjuder, deras första skiva Kill For Satan.

Lyssnar ni på Tsjuder någonting?

NP: Tsjuder - Raping Christianity
Citera
2019-01-21, 15:45
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag lyssnar på Tjuder, deras första skiva Kill For Satan.

Lyssnar ni på Tsjuder någonting?

NP: Tsjuder - Raping Christianity

Jag har verkligen försökt med Tsjuder men tyvärr hittar jag inget djup, inte tillräckligt med mörker och/eller obehag.
Känns mer som om bandet egentligen vill spela normal hårdrock/metal med en patetisk Manowar-näve i luften. Förstår dock att många gillar Tsjuder då det är ganska lättsmält.

Lyssna på Mirium Occultum med Dødsengel så förstår du skillnaden.
Citera
2019-01-21, 21:10
Medlem
eckims avatar
Command - Sturmangriff

Ypperligt album!
Citera
2019-01-21, 22:21
Medlem
Nån som har koll på lite italienska DM band? Tech/blakkend går bra oxå.

/Elvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in