2016-04-11, 13:10
Medlem
Navibeermetals avatar
December Flower - Your darkest Path
https://www.youtube.com/watch?v=VSMwqxP9yFw

Old school Melodiskt döds från Tyskland. Jävligt gött ibland!
Citera
2016-04-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Har så jävla svårt för sådan lo-fi så man knappt kan särskilja intrumenten. Gillar att höra vad trummisen gör och att kunna urskilja ett djup i ljudbilden. Alltså har inget emot ett primitivt ljud, men när allting blandas ihop och blir till en sådan där grötig matta blir det svårt för mig att uppskatta musiken som helhet. Musiken där är säkert jättebra, men har svårt att ta till mig den när trummorna lika gärna kan vara ett inspelat lokomotiv som far fram genom skogarna. Fast å andra sidan är överproducerat ännu värre. Antar att jag bara är kräsen.

Darkthrone har fan det perfekta ljudet, det är äkta, rått och organiskt, och man kan fanemej särskilja alla instrument utan problem. Vet inte hur man ska förklara det. Lo-fi med en viss klarhet eller vad man ska säga.

NP: Arckanum - Kostogher

Jag förstår, men jag är av motsatt åsikt. Jag har överlag svårt för Darkthrone m.fl. just för att det är så rått. Smak och preferens, givetvis. Darkthrone låter mer som black metal förväntas låta, och många band inom genren som jag föredrar är sådana som tar det i en annan riktning (jag tycker t.ex. att bl.a. Lustre är genial). Med det sagt finns det fortfarande råa sånger som jag kan uppskatta (t.ex. Skald Av Satans Sol), men det finns inte en enda sång på DMDS som mina öron kan tolerera.

Vad tycker du om låtar som blandar gammalt och nytt, så att säga? Drowning the Light - From the Abyss (https://www.youtube.com/watch?v=pRkMAjh8phw) har i partier den här råa känslan, för att sedan skifta över till ett hopkok.
Citera
2016-04-11, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ockult
Jag förstår, men jag är av motsatt åsikt. Jag har överlag svårt för Darkthrone m.fl. just för att det är så rått. Smak och preferens, givetvis. Darkthrone låter mer som black metal förväntas låta, och många band inom genren som jag föredrar är sådana som tar det i en annan riktning (jag tycker t.ex. att bl.a. Lustre är genial). Med det sagt finns det fortfarande råa sånger som jag kan uppskatta (t.ex. Skald Av Satans Sol), men det finns inte en enda sång på DMDS som mina öron kan tolerera.

Vad tycker du om låtar som blandar gammalt och nytt, så att säga? Drowning the Light - From the Abyss (https://www.youtube.com/watch?v=pRkMAjh8phw) har i partier den här råa känslan, för att sedan skifta över till ett hopkok.
DMDS har ju fan den bästa produktionen jag någonsin hört på en black metal-platta tror jag. Skojar du? Det finns fan inget att klaga på där..

Låten du länkade var det i sig inget fel på, men virveln kunde nog spänts en aning för den lät för jävligt. Bortser man från det lät det ganska bra med mina mått mätt.

NP: Craft - Terror Propaganda
Senast redigerad av pettson3816 2016-04-11 kl. 23:31.
Citera
2016-04-12, 00:01
Medlem
Citat:
DMDS har ju fan den bästa produktionen jag någonsin hört på en black metal-platta tror jag. Skojar du? Det finns fan inget att klaga på där..

Låten du länkade var det i sig inget fel på, men virveln kunde nog spänts en aning för den lät för jävligt. Bortser man från det lät det ganska bra med mina mått mätt.

Craft är jävligt bra, dock måste jag säga att jag gillar '' Total Soul Rape '' och '' Void '' hästlängder mer än '' Terror Propaganda ''.

NP:'' Degial - Savage Mutiny '', '' Pyre - Human Hecatomb '' och '' Venefixion - Defixio ''
Citera
2016-04-12, 06:43
Medlem
Citat:

Möjligt att många här i tråden är av samma åsikt, men undertecknad växte upp med The Misfits, och därigenom en stor portion liknande musik som de facto karaktäriseras av en melodisk ådra, så det är säkerligen därför som jag har svårt för nämnda råa black metal - den är inte melodisk för fem öre. Det är däremot värt att nämna hur det sticker i mångas ögon när jag avfärdar DMDS som ganska grå - därmed inte sagt att jag förnekar dess värde och påverkan på genren som sådan.

NP: Ered Wethrin - Bloody Annals and Brooding Skies
https://www.youtube.com/watch?v=L1lGYtcekzs

Utsökt BM med en - trumvirvel - melodisk ådra.
Citera
2016-04-12, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Craft är jävligt bra, dock måste jag säga att jag gillar '' Total Soul Rape '' och '' Void '' hästlängder mer än '' Terror Propaganda ''.

NP:'' Degial - Savage Mutiny '', '' Pyre - Human Hecatomb '' och '' Venefixion - Defixio ''
Void är min favorit absolut, men Terror Propaganda är den jag lyssnat minst på, så jag kände att den behövde sig en rejäl genomlyssning. Den är bra, men långtifrån deras bästa. Och apropå produktion så är nog fan Total Soul Rape en av mina favoriter. Älskar de cleana, otriggade trummorna med den vassa virveln och den härligt distade gitarren! Lo-fi:ish men ändå cleant. Void hade tyvärr inte samma härliga prod på trummorna, annars hade den varit i min topp 20 bm-album någonsin

NP: Converge - Concubine.. (Nej, det är inte black/death metal)
Senast redigerad av pettson3816 2016-04-12 kl. 10:16.
Citera
2016-04-12, 12:02
Medlem
Citat:
Void är min favorit absolut, men Terror Propaganda är den jag lyssnat minst på, så jag kände att den behövde sig en rejäl genomlyssning. Den är bra, men långtifrån deras bästa. Och apropå produktion så är nog fan Total Soul Rape en av mina favoriter. Älskar de cleana, otriggade trummorna med den vassa virveln och den härligt distade gitarren! Lo-fi:ish men ändå cleant. Void hade tyvärr inte samma härliga prod på trummorna, annars hade den varit i min topp 20 bm-album någonsin

NP: Converge - Concubine.. (Nej, det är inte black/death metal)
Håller med dig. Dock så är det någorlunda coolt att Void använder trummaskin/programmerade trummor, vilket man inte märker om man inte har läst det.
Citera
2016-04-12, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Håller med dig. Dock så är det någorlunda coolt att Void använder trummaskin/programmerade trummor, vilket man inte märker om man inte har läst det.
Är det sant?? Hade fan ingen aning om det. Jag som hatar trummaskiner! Där fick man se.. Fast jag vidhåller att trummorna på Soul är mycket bättre såklart.

NP: Fågelkvittret från balkongen.
Citera
2016-04-12, 16:59
Medlem
Albert.....Pikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag såg det också. Tänkte direkt att det var ett publicitetstrick men jag har naturligtvis inget belägg för det. Det bara kändes så. Inte för att det skulle vara omöjligt men det var något i hur de uttryckte saken som gjorde att jag fick den känslan.

Märkligt om det skulle vara ett publicitetstrick från Batushka.
Vad tjänar Batushka på att ställa in spelningar ?
Batushka hade fått bättre publicitet om de genomfört spelningen och det blev ett blodbad istället.

Angående Darkthrone så gillar jag inte Soulside Journey
A Blaze in the Northern Sky till och med Ravishing Grimness är briljanta skivor.
Plaguewielder till The Underground Resistance gillar jag bara för att det står Darkthrone på omslaget.

Jag blev också perplex när jag insåg att det var trummaskin på Craft's Void.
Terror Propaganda är den bästa Craft skivan.

Trummor är det viktigaste instrumentet och ska spelas av en man.

NS : Faagrim - Marsch durch das Nordland
https://www.youtube.com/watch?v=YATzD-iAKpM
Jag misstänker att det är trummaskin här, men jag är inte helt säker.
Blutfrost med Faagrim jävligt bra.
Jag gillar verkligen den här typen av black metal.
Citera
2016-04-12, 17:52
Medlem
monolithics avatar
Vad är det för fel på Soulside Journey nu då? Det är en klockren platta.

Tycker nog också Terror Propaganda är den bästa plattan med Craft men det har nog mer att göra med att det var den som gjorde att jag fick upp ögonen för bandet än att den faktiskt är bäst. Eventuellt är TSR lika bra/bättre egentligen.
Citera
2016-04-12, 19:24
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.....Pike
NS : Faagrim - Marsch durch das Nordland
https://www.youtube.com/watch?v=YATzD-iAKpM
Jag misstänker att det är trummaskin här, men jag är inte helt säker.
Blutfrost med Faagrim jävligt bra.
Jag gillar verkligen den här typen av black metal.

Ja den där musiken är jävligt skön. Faagrim ska jag omedelbart tanka och lyssna på.

Men först en annan goding som aldrig är fel.

NP: Blodulv - II

Blodulv har gjort så många hits så jag vet inte var jag ska börja. Samlingsalbumet Wehrkraft som de avslutade karriären med är förstås ett måste hos var Black Metal-diggare med självrespekt.
Citera
2016-04-12, 20:17
Medlem
Albert.....Pikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Ja den där musiken är jävligt skön. Faagrim ska jag omedelbart tanka och lyssna på.

Men först en annan goding som aldrig är fel.

NP: Blodulv - II

Blodulv har gjort så många hits så jag vet inte var jag ska börja. Samlingsalbumet Wehrkraft som de avslutade karriären med är förstås ett måste hos var Black Metal-diggare med självrespekt.

Trevligt att läsa att mitt tips uppskattas, trots att min musiksmak är under all kritik.
Ett annat band som spelar liknande musik är Zwartplaag, lämpligt nog har de gjort en split med Faagrim.

Angående Soulside Journey så är det inte bra death metal enligt mig.
Jag föredrar de svenska death metal-banden tidigt 90-tal.
Jämför Soulside Journey med Like an Everflowing Stream så är det en stor skillnad i kvalitet.

Blodulv var i min smak. Spelade en random låt från Youtube (Desolate) och gillade det direkt.
Oftast är det så att man hör första sekunderna och gillar ljudbilden, då vet man att man gillar det man lyssnar på.

NS : Zwartplaag - Nachtkwaad
https://www.youtube.com/watch?v=OlIxq7LWjno
Senast redigerad av Albert.....Pike 2016-04-12 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in