2013-05-13, 13:54
Medlem
Ominouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Håller på att lyssna igenom Summonings nya platta Old Mornings Dawn i skrivande stund. Riktigt spännande och låter riktigt bra hittills! Summoning brukar aldrig göra mig besviken... Det var ju på tiden att dom kom med nytt material, det var ju en 6-7 år sedan sist... Nu hoppas jag bara att Abigor är på G med nåt nytt också!

Herrejävlar! Har ju helt missat Summoning, slängde på en populär låt på judetuben och blev väldigt tagen! Nu blir det att spisa Summoning i några vändor, så kanske man köper deras skivor i framtiden.

Summoning - Long Lost To Where No Pathway Goes
Citera
2013-05-13, 14:51
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Den har läckt ja. Men till mitt stora förtret verkar den endast ha läckt i en taskig 128 kbit/s-rip. Vete fan om det är promoexet, lite dumt att skicka ut en så kass rip till recensenter i hela världen och låta dem bygga recensionerna på dem. För den som vill ha den är det bara att googla "summoning old mornings dawn blogspot" så har ni X antal länkar att ladda ned från.

Själv har jag nu genomfört första lyssningen, och mitt intryck är att... ptja... jag är inte särskilt imponerad. Missförstå mig inte, det är ändå Summoning, det låter precis som Summoning och därför är det per automatik bra. Det är inte det minsta dåligt på något sätt, Summoning förmår inte göra något dåligt eller ens halvdåligt (inte under 2000-talet i alla fall). Men det var inte alls någon wow-upplevelse, och jag kan nog redan säga att den inte kommer toppa Oath Bound eller Stronghold.

Musikaliskt var den tämligen repetitiv, låtarna var inte direkt varierade. Lite mer fokus på snabba, smått galopperande trumrytmer i jämförelse med tidigare skivors långsamma, tunga marschrytmer, men det är samma ekodränkta krigstrummor som vanligt. Gitarrljudet var nog det jag blev mest besviken på, de har återgått till det lite mer burkiga 90-talsljudet snarare än de mäktiga ljudmattor man nu vant sig vid. Här och där finns det riktigt mäktiga melodier, men för det mesta låter de ganska trevande och fantasilösa, och i någon låt hade de även tagit huvudmelodin från Land Of The Dead och bytt ut två-tre toner....

!!MEN!! - detta utlåtande bygger sig på EN genomlyssning av en taskig 128 kbps-rip i små in ear-hörlurar. När man får höra en bättre version kanske det visar sig vara samma natt-och-dag-skillnad som mellan promokassetten av Antediluvians nya och själva skivsläppet. Därför förbehåller jag mig rätten att helt ändra åsikt om skivan framöver, efter lite mer djupgående lyssning.
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Håller även med dig gällande gitarrljudet.

Summoning - The Wandering Fire

Ominous - Kan lätt rekommendera dig att skaffa hela katalogen. Gillar allt dom gjort, och även Lugburz. Många gillar inte den plattan, låter inte alls som dom kom att göra senare; men den är fylld av guldkorn och riktigt bra riff...
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-05-13 kl. 14:55.
Citera
2013-05-13, 16:00
Medlem
blackmetalboyboys avatar
Som er andra är jag rätt så besviken med Summoning - Old Mornings Dawn.
Gitarren släpar i bakgrunden och leder aldrig melodin framåt som de lyckades så bra med på Minas Morgul.

Summoning är ett av mina favoritband, men här har de knappt försökt.

så här vill jag att de ska låta

http://www.youtube.com/watch?v=_0naZYpBBfE
Citera
2013-05-13, 16:26
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmetalboyboy
Som er andra är jag rätt så besviken med Summoning - Old Mornings Dawn.
Gitarren släpar i bakgrunden och leder aldrig melodin framåt som de lyckades så bra med på Minas Morgul.

Summoning är ett av mina favoritband, men här har de knappt försökt.

så här vill jag att de ska låta

http://www.youtube.com/watch?v=_0naZYpBBfE
Ja alltså, precis som Adversarius sa så är det ju bra. Summoning är alltid Summoning osv, men jag saknade nån riktigt tung låt. Typ Like Some Snow White Marble Eyes eller Land of the Dead. Jag håller väl spår 2 och The Wandering Fire som de två bästa spåren hittills.

Dåligt var det inte, men det kunde ju varit bättre. Speciellt med tanke på hur lång tid dom tagit på sig med den här plattan...

Hittills känns den medioker för mig.
Citera
2013-05-13, 16:30
Medlem
von_Ss avatar
Får ta och tanka hem Summoning. Jag har egentligen bara lyssnat på Oath Bound men har törst efter ny musik nu.

I skrivande stund räknar jag logiskt placerade trumslag på Welowie, tor jag snart har en handfull efter halva skivan. Men den här plattan håller i varje väder.

Jag vill hugga av mig båda händerna så jag aldrig mer kan bära en hårddisk och tappa den i backen. Min musiksamling har långt ifrån hämtat sig efter den katastrofala novemberdagen 3-4 år sen
Citera
2013-05-13, 18:09
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Jag vill hugga av mig båda händerna så jag aldrig mer kan bära en hårddisk och tappa den i backen. Min musiksamling har långt ifrån hämtat sig efter den katastrofala novemberdagen 3-4 år sen
I feel ya. Det enda sättet för tidigare generationer att förlora hela sina skivsamlingar var antingen ett inbrott eller en brand - för oss krävs bara ett simpelt datahaveri. Men det är ändå en risk värd att ta för att slippa betala för musik över huvud taget.

Jag vete fan om jag alls kommer lyssna mer på Old Mornings Dawn innan det kommer en ordentlig jävla rip, så att man får höra den som den var menad att höra. Den lät ju ändå bra, om än inte i klass med vissa av deras andra skivor, så den förtjänar en ordentlig chans.

Hur man kan gilla Lugburz och Minas Morgul kan jag dock inte förstå. Inte heller Dol Guldur. Har försökt mig på de skivorna hur många gånger som helst, men når alltid slutsatsen att de är rena snarkfesterna i jämförelse med Nightshade Forests och allt efter det. Eller ja, någon av Minas Morgul och Dol Guldur vill jag minnas är rätt bra, men Lugburz vet jag i alla fall suger pung.
Citera
2013-05-13, 20:14
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Kände att denna skiva passade snäppet bättre i denna tråd (Death/Doom typ?) än Doom/Stoner-Tråden...

Katatonia - Brave Murder Day (låten Brave just nu).

Detta måste vara bland den mest depressiva skiva någonsin, eller vad säger ni? Skön att lyssna på nu när det är halv-mörkt och kallt och regnigt ute...
Citera
2013-05-13, 20:55
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987
Kände att denna skiva passade snäppet bättre i denna tråd (Death/Doom typ?) än Doom/Stoner-Tråden...

Detta måste vara bland den mest depressiva skiva någonsin, eller vad säger ni? Skön att lyssna på nu när det är halv-mörkt och kallt och regnigt ute...
Instämmer. Lyssnar inte på den numera, av samma anledning som jag inte lyssnar på t.ex. Abandon - The Dead End och Trist - Zrcadleni Melancholie; de bringar bara minnen av fruktansvärt mörka år som jag varken vill eller behöver påminnas om. Bilder, texter, dofter osv i all ära - men inget kan laddas med så mycket nostalgi och så många minnen som musik.
Citera
2013-05-13, 21:17
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Instämmer. Lyssnar inte på den numera, av samma anledning som jag inte lyssnar på t.ex. Abandon - The Dead End och Trist - Zrcadleni Melancholie; de bringar bara minnen av fruktansvärt mörka år som jag varken vill eller behöver påminnas om. Bilder, texter, dofter osv i all ära - men inget kan laddas med så mycket nostalgi och så många minnen som musik.

Mycket sanna ord!

The Dead End framkallar oerhört mycket tankar och funderingar. Tack för att du påminde mig! Vila i Frid, Johan Carlzon!
Citera
2013-05-14, 02:21
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VissenBuske1987

Den är så jävla bra, både skivan och låten. Och självklart är plattan bland det mest depressiva någonsin.

Vad tycker mitt herrskap om "nya" Katatonia? Eller ja nya och nya, det är väl -98 och framåt ungefär. Själv tycker jag att de aldrig har gjort ett dåligt album (med reservation för det allra senaste, som jag hört tre gånger kanske utan att hört något intressant). Bara för att ni skrev om bandet sitter jag nu och lyssnar på Discouraged Ones. Kanske absoluta höjdpunkten i deras karriär, men som sagt allt är bra.
Citera
2013-05-14, 07:51
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
I feel ya. Det enda sättet för tidigare generationer att förlora hela sina skivsamlingar var antingen ett inbrott eller en brand - för oss krävs bara ett simpelt datahaveri. Men det är ändå en risk värd att ta för att slippa betala för musik över huvud taget.

Jag vete fan om jag alls kommer lyssna mer på Old Mornings Dawn innan det kommer en ordentlig jävla rip, så att man får höra den som den var menad att höra. Den lät ju ändå bra, om än inte i klass med vissa av deras andra skivor, så den förtjänar en ordentlig chans.

Hur man kan gilla Lugburz och Minas Morgul kan jag dock inte förstå. Inte heller Dol Guldur. Har försökt mig på de skivorna hur många gånger som helst, men når alltid slutsatsen att de är rena snarkfesterna i jämförelse med Nightshade Forests och allt efter det. Eller ja, någon av Minas Morgul och Dol Guldur vill jag minnas är rätt bra, men Lugburz vet jag i alla fall suger pung.
What gillar du inte Minas Morgul eller ens Dol Guldur heller? Riktigt bra plattor bägge två. Dol Guldur håller många jag känner som deras bästa platta. Det var deras senaste tror jag när jag började lyssna på dem. Lånade Minas Morgul och Dol Guldur av en några år äldre polare och sen var man fast... Lugburz tycker jag aldrig det är nåt konstigt om någon tycker att den suger, det är man ju såpass van vid.

Summoning - Minas Morgul
Citera
2013-05-14, 17:50
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Den är så jävla bra, både skivan och låten. Och självklart är plattan bland det mest depressiva någonsin.

Vad tycker mitt herrskap om "nya" Katatonia? Eller ja nya och nya, det är väl -98 och framåt ungefär. Själv tycker jag att de aldrig har gjort ett dåligt album (med reservation för det allra senaste, som jag hört tre gånger kanske utan att hört något intressant). Bara för att ni skrev om bandet sitter jag nu och lyssnar på Discouraged Ones. Kanske absoluta höjdpunkten i deras karriär, men som sagt allt är bra.

Håller med om att Discouraged Ones är riktigt bra. Gillar Brave Murder Day mer, men DO är på en andra plats.
Tycker dock bland det "nyaste" att Viva Emptiness är vassast! Hört mycket från bekanta att de inte alls uppskattar denna skiva - förstår fan inte varför.

Dead End Kings gillar jag icke! Dock gillar jag Night Is The New Day ganska mycket, så lite kluven angående detta band!

Men bra skit gör de absolut! Lyssnar för lite på Katatonia nu när vi pratar om det...
Senast redigerad av VissenBuske1987 2013-05-14 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in