Citat:
Jag anser att nationalistiska/fascistiska/nazistiska artister bör täcka ett brett fält av estetik och teman. Ju bredare desto bättre. Så därför tycker jag att din definition, där du begränsar det hela till att bandet måste sjunga om nazism för att kallas NSBM, är för snäv. Bättre att räkna med alla som har nån sorts "koppling" till nazismen, oavsett deras texter och estetik, till NSBM-genren. På det sättet får vi ju in fler band och genren blir bredare och mer intressant. Den här kommunisten jag länkade till räknade ju t.ex. Mgla som nazistband (de var inte bara "sketchy", utan fick ett hakkors i betyg - högst på nazist-skalan) och det menar jag är helt perfekt. Det ska liksom bli "standard" att du är nazist (och när jag skriver nazist menar jag givetvis inte nazist, utan allt som vänstern menar är nazism) om du håller på med BM, och ifrågasättandet ska komma om du kontrasignalerar det. Han den här finnen, Rauta, som intervjuar BM-band och recenserar skivor, han tar aldrig upp nazism som nånting kontroversiellt, däremot ställer han band som misstänks vara kommunister mot väggen (t.ex. när han intervjuade Wolves in the Throne Room). Det är det jag gillar med hela den här grejen. Det blir som ett eget universum med motsatta regler det etablerade samhället. Och jag tror att det är bättre för det universumets livskraft, ju fler band som räknas in som nazister.Absolut inte. Nokturnal Mortum, Graveland och Temnozor är t.ex. inte speciellt tydliga eller vulgära i sin "nazism" men hamnar ändå tveklöst i NSBM-facket. Riktigt skickliga musiker är de också. Varför föredrar du om band inte sjunger om "nazism"? Har du gått och blivit antirasist på äldre dar? 

Personligen, för mitt eget lyssnande, är det alltid musiken som går först. Så jag påverkas inte i vad jag gillar av bandets texter. Däremot tycker jag, som jag nämnt flera gånger, att det är trevligt när man får reda på att ett band man gillar hör till den rätta sidan.