Citat:
Ursprungligen postat av
Tjelovek
Två föräldrar som samtidigt drabbas av smiling depression och samtidigt mitt i denna får exakt samma vansinniga idé i skallen om att mörda barnen och därefter planerar morden samtidigt som de smilar och ler mot omgivningen och inte ger ifrån sig ett endaste "tecken" på psykisk sjukdom. Inget tecken alls åt något håll? Borde inte polisen åtminstone i efterhand ha uppmärksammat något litet "tecken" på att någon av dem eller båda var så psykiskt nedkörda i botten att det kunde förklara åtminstone en del av det obegripliga. Det kunde ju kanske ha varit en "vettig" förklaring till det som hänt; att en eller båda faktiskt varit djupt deprimerade och inte alls vid sina sinnen.
Hur vanligt är familicide? Går det att applicera normala faktorer eller ska flertal komponenter vägas in? Utöver detta är det medgärningsmannaskap. H beskrivs som deprimerad i tråden, hennes chef svarar inte på om det fanns varningssignaler av hänsyn till anhöriga, hon har en anknytning till en kvinna som arbetar som terapeut och bedriver självmordslinjen. Rektorn pratar om en familj i kris. H är väldigt diffus för övrigt, knappt bedömningsbar via sin frånvaro. Därför blir givetvis O ett mer "lättanalyserat" område.
Gällande O finns likaväl uttalande om sorg när familjen kom på tal. Det finns en s.k "svaghet" beskriven relaterat till döttrarna, att han ställde in arrangemang, gick ner i tid på slutet.
Det finns tecken med andra ord på en icke välmående familj -
sen kommer den faktorn in som jag beskriver; att det trots allt fortgår:
Att de trots allt fortsätter arbeta, att omgivningen inte begriper hur illa det egentligen är. Fortsättningsvis nämnde jag denna fingertoppskänsla för att det är ett faktum att folk spelar rollspel, använder försvarsmekanismer, undantränger och bygger murar tills det kraschar om det så är fysiskt eller psykiskt.