2019-01-20, 17:37
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Det är viktigt med rättssäkerhet. Det är viktigt att man läser det material som finns i detta fall men det har jag ju skrivit för ut. Jag tror att polisen gör ett bra arbete över lag, men det finns brister i nutida fall som haft avgörande betydelse för den rättsliga utgången.

Filosofisk betraktelse. Något konkret i detta fall som du vill ta upp?
Citera
2019-01-20, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Filosofisk betraktelse. Något konkret i detta fall som du vill ta upp?
Det har jag redan gjort.
Citera
2019-01-20, 17:53
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det är viktigt med rättssäkerhet. Det är viktigt att man läser det material som finns i detta fall men det har jag ju skrivit för ut. Jag tror att polisen gör ett bra arbete över lag, men det finns brister i nutida fall som haft avgörande betydelse för den rättsliga utgången.

Så du har vaknat till liv igen ?
Vad har det med rättssäkerhet att göra att "man" läser det material som finns i fallet med VB ?
Om du eller någon annan i tråden läser allt material eller ej spelar ingen som helst roll .
Som tur är så sköts utredningarna av andra mer kunniga personer .
Brister i nutida fall ? Något speciellt fall där detta har inträffat som du vill delge oss ?
Ska du dra upp andra fall så gör det i den tråd där det hör hemma .
Annars tycker jag du ska precisera dig och förklara hur man skulle gjort istället .
Konstruktiv kritik kallas det visst .
Proffs som du måste ju förklara för polisen hur man gör på rätt sätt
när man utreder ett fall där en ung kvinna dör på grund av KJ/KIM .
Skumma personer som MB och frun skulle naturligtvis ha utretts mer va ?
Att MB ljuger om vissa saker gör honom inte till VB:s mördare .
Dessutom har KJ/KIM ljugit betydligt fler ggr både i förhör och i rättegångarna .
Citera
2019-01-20, 17:57
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Det har jag redan gjort.

Ok. Länge sen eller? Kan mest minnas att du fånade dig med att du "jobbat inom verket" och diverse oneliners. Orkar inte läsa din historik, så ok. Vi säger så.
Citera
2019-01-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Så du har vaknat till liv igen ?
Vad har det med rättssäkerhet att göra att "man" läser det material som finns i fallet med VB ?
Om du eller någon annan i tråden läser allt material eller ej spelar ingen som helst roll .
Som tur är så sköts utredningarna av andra mer kunniga personer .
Brister i nutida fall ? Något speciellt fall där detta har inträffat som du vill delge oss ?
Ska du dra upp andra fall så gör det i den tråd där det hör hemma .
Annars tycker jag du ska precisera dig och förklara hur man skulle gjort istället .
Konstruktiv kritik kallas det visst .
Proffs som du måste ju förklara för polisen hur man gör på rätt sätt
när man utreder ett fall där en ung kvinna dör på grund av KJ/KIM .
Skumma personer som MB och frun skulle naturligtvis ha utretts mer va ?
Att MB ljuger om vissa saker gör honom inte till VB:s mördare .
Dessutom har KJ/KIM ljugit betydligt fler ggr både i förhör och i rättegångarna .

Ja jag har ju det!(vaknat till) Jag tänker inte dra upp andra fall i denna tråd, menar bara på att det finns brister inom åklagare och polis vad beträffande utredningsarbetet, och tror att det är just av den anledningen som denna tråd hålls vid liv. Det är bl.a därför du och jag samt andra här i tråden fortfarande spekulerar och har olika teorier. Man kan ställa sig följande fråga? jag lägger ner tid på att försöka delge brister och alternativa motiv, du hugger på allt och menar att fallet är glas klart. Jag klev in i tråden dec 2018 och om jag uppfattat det rätt (jag kan ha fel)så klev du in i tråden 2017 men med ett uppehåll i tråden fram till 2019, (men som sagt jag kan ha fel) men oavsett så visar det att detta fall engagerar både dig och mig och andra på ett eller annat sätt.
Citera
2019-01-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ok. Länge sen eller? Kan mest minnas att du fånade dig med att du "jobbat inom verket" och diverse oneliners. Orkar inte läsa din historik, så ok. Vi säger så.

Fånar mig inte.
Citera
2019-01-20, 19:11
Medlem
egoonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

MB sa i tingsrätten att han gick innan träningen var slut. Man märker om tränaren försvinner och ersätts av någon annan. Dessutom måste MB och Vatchareeya rimligen ha pratat om det när han skjutsade hem henne, särskilt som hon hade varit inlåst i mörker i tre timmar.

Skönt att du reder ut saker och ting.
Själv har jag aldrig varit på en karateträning och jag var definitivt inte på det aktuella passet.
Jag har inte en aning om hur många aktiva som var med, hur många ledare som var på plats eller hur rörigt det var med folk som kom och gick.

Jag påstår inte att du har fel men du gör ofta säkra uttalanden utan att visa att du har på fötterna.
Citera
2019-01-20, 19:40
Medlem
Citat:
1. Jag är inte desperat alls. KJ blev dömd och sitter i fängelse, helt korrekt så enligt min bedömning.
2. Ingenting i den rättsmedicinska undersökningen tyder på att kroppen legat nedkyld en längre tid. Snarare tvärtom: bedömning av kroppen, kopplat till temperaturen under perioden och bedömning av larver mm, visar att kroppen legat ute (ej nedkyld) sannolikt från den 4:e till upphittat datum. Att kroppen "skulle varit kraftigt förruttnad" under dessa förhållanden är ett Fagro-fakta och stöds inte av expertis.
3. Ingen av oss kan avgöra vad hundarnas markering innebär. Du påstår att torson legat där, men det finns inga bevis för det. Om jag påstår att den har legat på fyndplatsen hela tiden- kan du motbevisa det? Sett till den rättsmedicinska undersökningen är detta betydligt troligare än att den legat nedkyld i värnet.

Du har totalt misstolkat utlåtandet :

I begäran efterfrågas svar på hur lång tid som förflutet sedan Vatchareeya Bangsuan avled.

Utlåtande:

Med alla osäkerheter talar resultatet för att kroppen varit död mer än 8 dagar. Och i någon mån för att den legat mer än 11 dagar.
Det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar.

Det efterfrågas hur lång tid som förflutit sedan VB avled och ingenting annat.

När kroppen (torson) påträffades var marktemperaturen kl. 20.32 ca 20 grader, därför kan inses att kroppen legat på fyndplatsen en kort tid i det skick som kroppen var.

Kroppen har legat i kyla som bevisas med att polisen med två likspårhundar hade kraftiga markeringar i värnet och även utanför som ligger vid Mjösjöberget.
Kroppsdelarna har legat på isen efter mordet och styckningen, och sedan förflyttats till Gula huset och terrängen i närheten.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-20 kl. 19:42.
Citera
2019-01-20, 19:52
Medlem
Citat:
3. Ingen av oss kan avgöra vad hundarnas markering innebär. Du påstår att torson legat där, men det finns inga bevis för det. Om jag påstår att den har legat på fyndplatsen hela tiden- kan du motbevisa det? Sett till den rättsmedicinska undersökningen är detta betydligt troligare än att den legat nedkyld i värnet.

Du gör bort dig själv som totalt okunnig, om du tror att kroppsdelarna har legat 18 dygn i Gula huset och terrängen i närheten.
När kroppsdelen torson påträffades den 22 maj var marktemperaturen 20 grader 20.32, som bevisar att de legat där en mycket kort tid i det skicket som de var.

Det som visar att kroppsdelarna legat i värnet är likspårhundarnas markering för liklukt i värnet som var mycket starka markeringar även med skall.
Kroppsdelana har legat på isen i värnet som motverkat förruttnelsen.
Citera
2019-01-20, 20:02
Medlem
Fagro vart hämtar du sånhär temperatur data? I huvudet eller har du källa på det? Jag vet att Maj månad var varm, men det var fortfarande kalla nätter så marktemperatur runt 20??
Citera
2019-01-20, 20:24
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Du gör bort dig själv som totalt okunnig, om du tror att kroppsdelarna har legat 18 dygn i Gula huset och terrängen i närheten.
När kroppsdelen torson påträffades den 22 maj var marktemperaturen 20 grader 20.32, som bevisar att de legat där en mycket kort tid i det skicket som de var.

Det som visar att kroppsdelarna legat i värnet är likspårhundarnas markering för liklukt i värnet som var mycket starka markeringar även med skall.
Kroppsdelana har legat på isen i värnet som motverkat förruttnelsen.

Men det har du ju skrivit 2007 ggr redan .
Och att torson låg på isen med vatten runt ikring gjorde att torson torkade ut 15 kg ?
Samtidigt så blev den så blöt att den såg ut som den hade tvättats ?
Vet du ifall KJ/KIM:s föräldrar har någon frysbox i sommarstugan ?
Dynghögen kanske har mellanlagrat torson där istället för i värnet .
Citera
2019-01-20, 20:29
Medlem
Med tanke på årstid och likdelarnas skick samt bortsett från dom "larver" som möjligen påvisar eventuella hur länge delarna legat, kan man utgå från att dom i samband med den aktuella tidpunkten för mordet. Att det har funnits möjlighet och arbetsro (och då pratar vi inte om en halvtimme eller två eller tre) Då måste man titta på vem eller vilka hade tillgång till det. Att "ligga" på delarna en eller två dagar kanske till och med en vecka efter mordet som gjort att "förutsättningsprocessen" blivit som den blivit.
Senast redigerad av Grannen007 2019-01-20 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in