Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Anledningen att kvinnor gärna har statlig tjänst i stället för privat täcks av mina förklaringar. Ni väjer trygghet före hög lön. Privat känns osäkert. När "för många" inom ett yrke är kvinnor börjar neråtspiralen eftersom ni inte är bra på att löneförhandla. Bara att se på polisen och lärarna t.ex. Bästa sättet att höja deras löner är att sluta ta in lågmotiverade blivande mammor, dvs unga kvinnor.
Polisen består av mest män eller?
Jag kan inte svara för andra kvinnor, personligen har jag inga problem med att löneförhandla och har därmed också relativt bra lön i förhållande till år i yrket och kollegors löner.
När man går in på ett lönesamtal i offentlig sektor, iallafall skolan, säger de "vi pratar inte om kronor och ören". Många går på det och lyder snällt. Vad fan är ens ett lönesamtal om man inte pratar summor?
Lägger man däremot fram just exakta kronor för vad man förväntar sig samt motiverar varför så går de en till mötes om de vill behålla en.
Offentlig sektor, politikerna, gör vad de kan för att lura skiten av sina anställda.
Jo det kan vara så att det är bäst att inte ta in lågmotiverade blivande mammor men eftersom de är billigast i drift så gör man så av ekonomiska skäl helt enkelt.
Offentlig sektor borde avvecklas till stor del och drivas privat. Sen är där svårigheter med det också naturligtvis, gällande kontroll av kvalitet osv.