2019-01-19, 13:01
Medlem
Pajosvs avatar
Är det ingen i tråden som använder Google Earth? Där kan man se platser i både i 2-d och 3-D och ”snurra” på bilden så att man ser det man vill se från ett annat håll och givetvis går det att zooma in. Men visst, man kan inte komma hur nära objektet som helst.

Jag har kollat in Nordic Camping nära Ekudden och sett någon simarena utomhus i området

Google street view och Google Earth är nästan oumbärliga...
Citera
2019-01-19, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Jodå, säkert mer än nu, men inget som hindrade ett inkörande - speciellt inte om det "brann lite i knutarna", vilket det kan antas ha gjort i det här fallet.
Och jag håller med dig också, på punkten att det inte finns bevis för att det faktiskt kördes in där. Dock tycker jag det låter rimligt.
Fanns det en grusplan där 1992?
Citera
2019-01-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Samtida med 1992. Lekplatsen är riven idag. Med en så kraftigt modifierad plats måste vi ta till foton.

Översta bilden har grenar/löv uppe till höger ovanför gångvägen. Är du av annan åsikt?

Jag håller helt och hållet med och har aldrig påstått något annat. Just för att de inget kan se så finns det inte heller något belägg för att bilen svängt. Det står var och en fritt att anta att bilen svängt, men det finns inget belägg för det.

Jo, den visar en annan del av lekplatsen. Det röda staketet i översta bilden skymtar till höger i bilden. Lekplatsens norra del är vid denna tid en grusyta, kanske för bollspel. Den är lätt att nå från Hällristningsvägen genom att svänga omedelbart efter den döda eken på nedersta bilden.

Första fetstilta: Bilden är av så dålig kvalitet, så det är svårt att se hur mycket som ev. hänger ner. Inte tillräckligt för att hindra en bil att passera i alla fall, och i ett stressat läge förmodligen inget som man tänker på eller tar hänsyn till.

Är du helt klar att bilden är från det området? Bildtexten är lite vilseledande, för SR P4s dokumentär visar ett helt annat ställe över var skorna hittades. Det var inte vid lekplatsen, som denna bild gör gällande.

Den visar visserligen ett rött staket, men tycker i övrigt vegetationen ser annorlunda ut än den borde för det området, lite för tät. Kanske det såg ut så 1992.

Trots att du hävdar att du inte är bekant med området verkar du inte ha några som helst problem att uttala dig om hur det såg ut 1992.

Du försöker dessutom med stöd av ett refererat förhör avfärda att den bil som killarna sett inte har svängt in där.

Nja, börjar tro du är här för att trolla....
Citera
2019-01-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Och det fanns inga grenar där?

Du har hakat upp dig väldigt på några små grenar.

Däckspår har hittats i anslutning till lekplatsen, alltså har någon varit inne där med bil. Nej, det går inte att absolut säga att dessa spår kommer från den bil som killarna såg passera. Det går heller inte säga om den bils som trots allt varit inne på stigen svängt höger eller vänster när den åkt ut igen.

Det går heller inte säga om den bil som var där backade in, körde framåt ut, eller om om den körde framåt ut åkte mot Runstensvägen för att enklare vända och åka tillbaka, eller om den svängde direkt höger med viss risk att repa bilen på några små grenar.

Det enda som kan sägas om killarnas vittnesmål är att de sett en bil passera och att förmodat samma bil återvänt inom 5-15 minuter.

Citat:
men att de inte ser betyder att det bara är ett antagande att bilen svängt
Ja, liksom det är bara ett antagande att de INTE svängt. Var vill du komma med saken?

Bilen har så vitt vi vet aldrig återfunnits och vi vet inte om den var inblandad eller inte.
Men tar man tid och plats så finns det en viss RIMLIGHET i att den var det.
Citera
2019-01-19, 14:34
Medlem
De här 2 killarna måste veta vems bil som for förbi - visst kan vi spekulera om detta, men jag sätter mina pengar på att det var BW,KM,PU's bil och att minst 2 av dem åkte i bilen. Det borde väl inte vara så jäkla svårt att slå hål på deras alibin. Vad pysslar polisen med??

PU behövde alibi
BW har troligtvis skaffat Alibi
KM är ett offer eller väldigt inblandad saknar oxå alibi.

L.J kan ju inte ducka för att en bil är inblandad.
Citera
2019-01-19, 14:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
De här 2 killarna måste veta vems bil som for förbi - visst kan vi spekulera om detta, men jag sätter mina pengar på att det var BW,KM,PU's bil och att minst 2 av dem åkte i bilen. Det borde väl inte vara så jäkla svårt att slå hål på deras alibin. Vad pysslar polisen med??

PU behövde alibi

Kort, koncist och mycket bra!
Citera
2019-01-19, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Fanns det en grusplan där 1992?
Ja, men mitt minne vill ha den till mer sandig än den ser ut på bilden. Fanns en linbana där också, där ringarna hittades. Bilden som postats är ifrån platsen
Citera
2019-01-19, 15:09
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck

PU behövde alibi

Tre bilar? Eller menar du någon av dessa tre bilar?
Citera
2019-01-19, 15:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Då har jag fixat fram en bild över området. Observera nu att alla linjer och sådant inte måste stämma överens med verkligheten på millimetern, men annars är allt helt korrekt. Så snälla, anmärk inte på petitesser nu. Huvudsaken är att ni får en klar bild över hur det ser ut på platsen.

http://www.bilddump.se/bilder/20190119144402-81.224.158.124.jpg

* Grön linje = Cykelvägen.
* Ljusblå linje = Gångstigen genom Kohagen (blev lite fel dragen på slutet - den skulle ha slutat några meter till åt norr, men huvudsaken är att alla får bilden klar för sig).
* Två mörkblå linjer = Visar "killarnas" synfält ner mot cykelvägen. Synfältet begränsas nere till vänster och höger av vegetation.
* Kort, vit linje = ungefärlig bredd på "öppningen" som "killarna" kunde se bilen när den passerade. Kanske att linjen skulle ha varit något lite längre ritad, att "öppningen" skulle ha illustrerats som lite bredare.
* Röd rektangel = Lekplatsområdet.
* Gul linje = Den asfalterade gångvägen från cykelvägen upp mot den stora granen som står ungefär i gränsen mellan lekplatsen och Kohagen.

Som alla nu kan se, kunde "killarna" i bilen på Hällristningsvägen se bara en ytterst liten del av lekplatsområdet. I praktiken är hela lekplatsområdet utom synhåll från "killarnas" position. De hade inte en chans att se vad som skedde när bilen försvann nedanför den undre blå linjen.

Om bilen som "killarna" såg hade med försvinnandet att göra, kunde bilen ha svängt upp vänster på lekplatsområdet på ett flertal möjliga ställen utan att "killarna" hade kunnat se detta.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-19 kl. 15:27.
Citera
2019-01-19, 15:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Tack för det Ugglan. Jag hade en lite annan föreställning, ffa om Hannas position.
Citera
2019-01-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om bilen som "killarna" såg hade med försvinnandet att göra, kunde bilen ha svängt upp vänster på lekplatsområdet på ett flertal möjliga ställen utan att "killarna" hade kunnat se detta.
I den aspekten att de inte skulle sett det, ja, men i praktiken bara på den asfalterade gångvägen då det fanns besvärande hinder på alla andra ställen.
Mycket tydlig bild. Bra jobbat!
Citera
2019-01-19, 15:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
I den aspekten att de inte skulle sett det, ja, men i praktiken bara på den asfalterade gångvägen då det fanns besvärande hinder på alla andra ställen.
Mycket tydlig bild. Bra jobbat!

Ok, bra input!

Om bilen svängde upp på lekplatsen, var det sannolikt på den asfalterade gångvägen, då. Väl där uppe mot Kohagen svängde de först ut vänster och gjorde sedan en 360-graderssväng i högervarv och stannade sedan med fronten ner mot cykelvägen (och bakdelen upp mot Kohagen) och sannolikt mycket nära den asfalterade gångvägen. Det var i paniken när de körde därifrån som ett hjul slirade och sedan "högg fast" i asfalten.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-19 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in