2019-01-19, 15:52
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Då har jag fixat fram en bild över området. Observera nu att alla linjer och sådant inte måste stämma överens med verkligheten på millimetern, men annars är allt helt korrekt. Så snälla, anmärk inte på petitesser nu. Huvudsaken är att ni får en klar bild över hur det ser ut på platsen.

http://www.bilddump.se/bilder/20190119144402-81.224.158.124.jpg

* Grön linje = Cykelvägen.
* Ljusblå linje = Gångstigen genom Kohagen (blev lite fel dragen på slutet - den skulle ha slutat några meter till åt norr, men huvudsaken är att alla får bilden klar för sig).
* Två mörkblå linjer = Visar "killarnas" synfält ner mot cykelvägen. Synfältet begränsas nere till vänster och höger av vegetation.
* Kort, vit linje = ungefärlig bredd på "öppningen" som "killarna" kunde se bilen när den passerade. Kanske att linjen skulle ha varit något lite längre ritad, att "öppningen" skulle ha illustrerats som lite bredare.
* Röd rektangel = Lekplatsområdet.
* Gul linje = Den asfalterade gångvägen från cykelvägen upp mot den stora granen som står ungefär i gränsen mellan lekplatsen och Kohagen.

Som alla nu kan se, kunde "killarna" i bilen på Hällristningsvägen se bara en ytterst liten del av lekplatsområdet. I praktiken är hela lekplatsområdet utom synhåll från "killarnas" position. De hade inte en chans att se vad som skedde när bilen försvann nedanför den undre blå linjen.

Om bilen som "killarna" såg hade med försvinnandet att göra, kunde bilen ha svängt upp vänster på lekplatsområdet på ett flertal möjliga ställen utan att "killarna" hade kunnat se detta.

Tack så mycket för bilden! Jag fick det inte att stämma först, för jag trodde att den asfalterade gångvägen låg parallellt med cykelbanan samt Ekuddenvägen.

Om man ser på fotona som lagts ut, kommer skogsstigen fram i mitten av den mellersta bilden, eller finns inte utgången/ingången med på något av fotona?

Går det att få fram en förstorad bild över just lekplatsområdet med sakerna som fanns där (t ex gungorna och om det fanns annat) + fynden?
Citera
2019-01-19, 15:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Tack för det Ugglan. Jag hade en lite annan föreställning, ffa om Hannas position.

"Hannas" position är exakt illustrerad.
Citera
2019-01-19, 15:56
Medlem
FedupFlorences avatar
Redigerar: Då var Hannas avstånd över 100 meter.
Citera
2019-01-19, 15:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Tack så mycket för bilden! Jag fick det inte att stämma först, för jag trodde att den asfalterade gångvägen låg parallellt med cykelbanan samt Ekuddenvägen.

Om man ser på fotona som lagts ut, kommer skogsstigen fram i mitten av den mellersta bilden, eller finns inte utgången/ingången med på något av fotona?

Går det att få fram en förstorad bild över just lekplatsområdet med sakerna som fanns där (t ex gungorna och om det fanns annat) + fynden?

Idag är hela lekplatsen tömd. Det är i stort sett bara den asfalterade gångvägen kvar.

Om man avnänder Google Earth går det inte se vare sig stigen eller så mycket annat. Dels är det vegetation i vägen, dels blir bilden suddig vid så nära förstoring.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-01-19 kl. 16:02.
Citera
2019-01-19, 16:00
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Det borde väl t o m varit ca 200 m från Hanna till lekplatsen (till däckavtrycken).
Citera
2019-01-19, 16:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

"Hanna" hade säkert 170 meter bort till lekplatsen. Hon kunde inte se den på grund av vegetation och kuperad terräng. Bråket som hon hörde, har hon placerat till någonstns i mitten av den ljusblå linjen.
Citera
2019-01-19, 16:04
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
"Hanna" hade säkert 170 meter bort till lekplatsen. Hon kunde inte se den på grund av vegetation och kuperad terräng. Bråket som hon hörde, har hon placerat till någonstns i mitten av den ljusblå linjen.

Jag ser. Jag hade föreställt mig 75 meter, men vet inte var jag fått den uppfattningen från. 170 meter är ganska långt med vegetation.
Citera
2019-01-19, 16:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Idag är hela lekplatsen tömd. Det är i stort sett bara den asfalterade gångvägen kvar.

Om man avnänder Goggle Earth går det inte se vare sig stigen eller så mycket annat. Dels är det vegetation i vägen, dels blir bilden suddig vid så nära förstoring.

Men gungställningen -92 var alltså söder om den asfalterade gångvägen? Och ringarna hittades norr om densamma? Fanns det några saker där, eller var det grus-/sandplan, där ringarna hittades?

Kom skogsstigen fram mellan däckspåren och fyndet av ringarna? (Om man ser på din bild.)
Citera
2019-01-19, 16:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Men i mitten av den ljusblå linjen bör ha varit mitt i skogsdungen. Menar du så? Och ändå säger hon sig ha hört bildörrar slås igen.
Citera
2019-01-19, 16:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Men gungställningen -92 var alltså söder om den asfalterade gångvägen? Och ringarna hittades norr om densamma? Fanns det några saker där, eller var det grus-/sandplan, där ringarna hittades?

Kom skogsstigen fram mellan däckspåren och fyndet av ringarna? (Om man ser på din bild.)

Ja, gungställningen var söder om den asfalterade gångvägen. Exakt var ringarna hittades är jag inte helt säker på, men det var nog strax norr om den asfalterade gångvägen? Jag har för mig att det var grus där då. Kan någon annan med bättre kännedom om lekplatsen 1992 redöra för detta?

Skogsstigen kom fram ungefär mitt emot den asfalterade gångvägen eller snarare lite norr om den. Det var därför som jag skrev att jag ritade den ljusblå linjen lite fel på slutet! Som sagt, allt är inte inritat med millimeterprecision, men fullt verklighetstroget i övrigt.
Citera
2019-01-19, 16:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Men i mitten av den ljusblå linjen bör ha varit mitt i skogsdungen. Menar du så? Och ändå säger hon sig ha hört bildörrar slås igen.

Korrekt. Tänk på att det var en stilla, varm sommarnatt. Ljud hörs långt. Kanske att jag skulle ha ritat den ljusblå linjen kanske 10 till 15 meter närmare "Hanna", men i stort funkar min illustrastion bra. Jag har själv stått där "Hanna" stod en lugn sommarkväll och man hör folk prata där ute på Ekudden-vägen hur lätt som helst.
Citera
2019-01-19, 16:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Korrekt. Tänk på att det var en stilla, varm sommarnatt. Ljud hörs långt. Kanske att jag skulle ha ritat den ljusblå linjen kanske 10 till 15 meter närmare "Hanna", men i stort funkar min illustrastion bra. Jag har själv stått där "Hanna" stod en lugn sommarkväll och man hör folk prata där ute på Ekudden-vägen hur lätt som helst.

Det jag tänkte på var att det kan inte ha funnits en bil inne i skogsdungen. Om hon hörde bildörrar slås igen, så borde bilen ha stått ute på Ekuddenvägen eller vid lekplatsen (döckspåren) och inte inne i skogsdungen. Förstår du hur jag tänker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in