2019-01-19, 19:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Givet allt annat lika. Men om utomhustemperaturen sjunker eller om någon släpper in kall luft för att kyla ut huset så stämmer inte ditt påstående.

Du gillar verkligen att prata i gåtor.
Jag har i mitt svar utgått ifrån att förutsättningarna är desamma.
Citera
2019-01-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du gillar verkligen att prata i gåtor.
Jag har i mitt svar utgått ifrån att förutsättningarna är desamma.
Jag bifogade ett inlägg som visade att det blev 4˚kallare ute från den 6;e till den 7;e januari så förutsättningarna var inte desamma.

Det är ganska viktigt om dådet är så välplanerat att föräldrarna till och med har tänkt på att sänka temperaturen i huset efteråt. En sån åtgärd skulle visa på ytterligare en otäck rationalitet. Jag vill inte att möjligheten ska uteslutas av gissningar eller för att man inte tar hänsyn till alla omständigheter.
Citera
2019-01-19, 20:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag bifogade ett inlägg som visade att det blev 4˚kallare ute från den 6;e till den 7;e januari så förutsättningarna var inte desamma.

Det är ganska viktigt om dådet är så välplanerat att föräldrarna till och med har tänkt på att sänka temperaturen i huset efteråt. En sån åtgärd skulle visa på ytterligare en otäck rationalitet. Jag vill inte att möjligheten ska uteslutas av gissningar eller för att man inte tar hänsyn till alla omständigheter.

Stön, nu har vi iaf utrett hur elförbrukning fungerar.

Det stör mig och det skaver att två vuxna är så noga med förklaringar, testamente och instruktioner och sedan efter all planering dödar barnen på detta sätt. Det skulle inte alls förvåna mig om de tänkt på att det inte skall vara för varmt i huset efter dåden. Allt detta rationella och noggrannheten gör att morden blir mer och mer iskalla och ofattbara. Man kan tycka att lever paret i symbios i sin svarta värld och tycker att det bästa är att alla dör så borde de fullständigt skitit i testamente osv. Varför bry sig?
Eller om det var allt det planerande och rationella som gjorde att de klarade att utföra det otänkbara?

Håller med dig att vi inte kan gissa ang. den markanta minskningen av el den 6/1. Jag har funderat och funderat på olika scenarier. Med tanke på att det var vinter och minskningen var så stor så borde det handla om uppvärmningen av huset. Vet inte hur man skall kunna luska ut varför? Man skulle behöva penna och papper samt förbrukning per timme samt exakta temperaturer eller inte ens då skulle vi fatta. Hade de haft än braskamin så hade jag förutsatt att de eldade flitigt i den just den dagen.
off topic måste ut med hundarna.
Citera
2019-01-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Stön, nu har vi iaf utrett hur elförbrukning fungerar.

Det stör mig och det skaver att två vuxna är så noga med förklaringar, testamente och instruktioner och sedan efter all planering dödar barnen på detta sätt. Det skulle inte alls förvåna mig om de tänkt på att det inte skall vara för varmt i huset efter dåden. Allt detta rationella och noggrannheten gör att morden blir mer och mer iskalla och ofattbara. Man kan tycka att lever paret i symbios i sin svarta värld och tycker att det bästa är att alla dör så borde de fullständigt skitit i testamente osv. Varför bry sig?
Eller om det var allt det planerande och rationella som gjorde att de klarade att utföra det otänkbara?

Håller med dig att vi inte kan gissa ang. den markanta minskningen av el den 6/1. Jag har funderat och funderat på olika scenarier. Med tanke på att det var vinter och minskningen var så stor så borde det handla om uppvärmningen av huset. Vet inte hur man skall kunna luska ut varför? Man skulle behöva penna och papper samt förbrukning per timme samt exakta temperaturer eller inte ens då skulle vi fatta. Hade de haft än braskamin så hade jag förutsatt att de eldade flitigt i den just den dagen.
off topic måste ut med hundarna.

Jag tror att du och jag är överens. Om det skedde en sänkning av elförbrukningen, jag förstår inte varför Raketpotatis skulle ljuga, så finns inget annat som skulle kunna orsaka den än en temperatursänkning. Det jag vill visa är att bara att det finns en möjlighet att förbrukningen kan ha ökat igen trots att alla i huset var avlidna. Värmen styrs automatiskt. Om man dessutom värmde huset med en luftvärmepump som också slogs av före det sista självmordet så skulle det göra att elförbrukningen vid 10˚eller lägre kan ha varit i närheten av den på 20˚och att detta skedde automatiskt.
Citera
2019-01-19, 20:23
Medlem
Lonnrots avatar
Den som kommer på ett trovärdigt och lite underbyggt scenario kring varför temperaturen sattes ned i huset (och sen ev sattes upp igen) kommer belönas med en varm tanke från min sida. Ni hör, jag är desperat.

Här har vi två kandidater (utan inbördes ordning) som kan behöva resoneras kring eller ev. förstärkas:

1. Föräldrarna sänker temperaturen som förevändning för att flickorna ska sova i andra rum än normalt eller tillsammans med förälder, lägga sig tidigt (utan padda eller tv?), använda vissa kläder eller täcken, eller inta ”medecin”, somna lättare och sova djupare (?), eller något annat som är tänkt att underlätta för föräldrarnas planer.

Solglittret godkänner inte gasförgiftning som kvävning så en lägereld på sovrumsgolvet, urtag i väggen för slang till explosionsmotor eller gasol gills inte.

2. Temperaturen sänktes för att undvika påskyndad förruttnelse och lukt som skulle riskera ge otrevligt intryck, dra till sig ohyra och därtill riskera värdet på fastigheten. Men temperaturen sänktes inte så mycket eller inte i utrymmen som riskerade husets integritet genom frysskador.

En rejäl köldknäpp med fullt påslagna eller helt avslagna element skulle riskera att ge oönskade effekter.

Ej godkända förslag:

A. För att dölja ett listigt utvidgat seriemord utfört av familjens galne professor. Eller hans fru.

Förslag rörande en ambition att dölja tidpunkten/rna för döden ska väl inte borträknas per se. Men det bör ju då ha nåt över sig som kan stämma med utredningens slutsatser.

Föräldrarna borde ha kunnat misstänka att kropparna skulle bli liggande till första arbetsdag, eller nån dag längre, men de kunde å andra sidan inte räkna med att förbli oupptäckta mer än högst ett dygn. Det verkar också troligt att de föredrog att bli hittade i relativ närtid, och av tjänstemän hellre än anhöriga, grannar eller kolleger.

De ville nog dock inte få påringning på dörren innan de hunnit att ta livet av sig själva.
Citera
2019-01-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Den som kommer på ett trovärdigt och lite underbyggt scenario kring varför temperaturen sattes ned i huset (och sen ev sattes upp igen) kommer belönas med en varm tanke från min sida. Ni hör, jag är desperat.

Här har vi två kandidater (utan inbördes ordning) som kan behöva resoneras kring eller ev. förstärkas:

1. Föräldrarna sänker temperaturen som förevändning för att flickorna ska sova i andra rum än normalt eller tillsammans med förälder, lägga sig tidigt (utan padda eller tv?), använda vissa kläder eller täcken, eller inta ”medecin”, somna lättare och sova djupare (?), eller något annat som är tänkt att underlätta för föräldrarnas planer.

Solglittret godkänner inte gasförgiftning som kvävning så en lägereld på sovrumsgolvet, urtag i väggen för slang till explosionsmotor eller gasol gills inte.

2. Temperaturen sänktes för att undvika påskyndad förruttnelse och lukt som skulle riskera ge otrevligt intryck, dra till sig ohyra och därtill riskera värdet på fastigheten. Men temperaturen sänktes inte så mycket eller inte i utrymmen som riskerade husets integritet genom frysskador.

En rejäl köldknäpp med fullt påslagna eller helt avslagna element skulle riskera att ge oönskade effekter.

Ej godkända förslag:

A. För att dölja ett listigt utvidgat seriemord utfört av familjens galne professor. Eller hans fru.

Förslag rörande en ambition att dölja tidpunkten/rna för döden ska väl inte borträknas per se. Men det bör ju då ha nåt över sig som kan stämma med utredningens slutsatser.

Föräldrarna borde ha kunnat misstänka att kropparna skulle bli liggande till första arbetsdag, eller nån dag längre, men de kunde å andra sidan inte räkna med att förbli oupptäckta mer än högst ett dygn. Det verkar också troligt att de föredrog att bli hittade i relativ närtid, och av tjänstemän hellre än anhöriga, grannar eller kolleger.

De ville nog dock inte få påringning på dörren innan de hunnit att ta livet av sig själva.

Elförbrukningen gick ner 6/1 och kropparna hittades 9/1.

Känner du till tidpunkten för dödsfallen, eller ens datum?

Temperaturen på bårhus brukar ligga mellan +6 - +8˚
Citera
2019-01-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Ej godkända förslag:

Om man vill bli upptäckt ganska snabbt, varför väljer man den 5/1 överhuvudtaget?
Varför inte den 8/1 eller 7/1? Vad var det så bråttom med? Att detta hafsverk måste absolut göras den 5/1? Då måste man väl ha räknat med att ligga oupptäckt till den 9/1. Eller tänkte man på den 3/1? Testamentet är det sista? Man blir så stressat över det att man till och med förväxla födelsedatum till systern/svägerskan. Men så får man inte till det. Det dröjer ytterligare 2 dagar.
Citera
2019-01-19, 21:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Kan man testamentera bort förmånstagningen om man säger så, eller faller försäkringen om den angivna förmånstagaren är avliden? Det normala är väl barn eller make/maka?
Nej, man kan inte testamentera bort ett förmånstagarförordnande. - Det normala är som du skriver sambo/make/maka eller barn: är dessa döda: föräldrar, syskon (arvingar), men du kan förordna om en annan förmånstagare (eller flera som delar lika). - Villkoren varierar beroende på om det gäller t.ex. livförsäkring (riskförsäkring), pensionsförsäkring, tjänstegruppliv, osv. - För vissa försäkringstyper finns standardförordnanden man kan behöva ändra (äv. för ev. utfallande barnbelopp och t.o.m. för begravningshjälp). Betr. pensionsförsäkringar på gruppnivå kan ofta endast sambo/make/maka och barn i första led komma i fråga. - Ett förmånstagarförordnande kan i vissa fall också vara återkalleligt eller oåterkalleligt, dvs i sistnämnda fallet måste förmånstagaren godkänna förändring. - Men det erfordrar ett större utrymme att redogöra för ämnet i sin helhet.
Kvällslektyr:
https://data.riksdagen.se/fil/952E12DC-BEF7-4561-86C8-29C185271AE0
(Glöm inte skruva ned värmen i de rum där dina lik ligger + gärna elementen en bit därifrån. En väska med isklabbar kan lämpligen också placeras vid fotändan på varje säng. Isolera liken med tjocka täcken. - Se till så du själv är varmt klädd).
Citera
2019-01-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
usch ja visst kan det vara så. Kvävning genom ....vad det nu hetryptater.

Kolmonooxidförgiftning menar du, ditt nick är ganska nära orsaken till många olycksfall och även självmord.
Men i så fall, varför bara en kvävd och inte alla (en kvävd, två strypta, en hängd)? Var tidigt inne på möjligheten att de plockat in utegrillen, smockfull med charcoal, vilket kunnat orsakat både allas död och minskad elförbrukning. Släppte den teorin allt efter att mer info kom fram.
Kolmonoxigförgiftning ger väl också ganska tydliga spår efter sig (tror jag), men de kanske försvinner om kroppen ligger ett tag(?).
Citera
2019-01-19, 21:18
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag tror att du och jag är överens. Om det skedde en sänkning av elförbrukningen, jag förstår inte varför Raketpotatis skulle ljuga, så finns inget annat som skulle kunna orsaka den än en temperatursänkning. Det jag vill visa är att bara att det finns en möjlighet att förbrukningen kan ha ökat igen trots att alla i huset var avlidna. Värmen styrs automatiskt. Om man dessutom värmde huset med en luftvärmepump som också slogs av före det sista självmordet så skulle det göra att elförbrukningen vid 10˚eller lägre kan ha varit i närheten av den på 20˚och att detta skedde automatiskt.

Att det stämmer som Raketpotatis tror jag absolut. Visserligen styrs värmen automatiskt men någon måste ändå programmera varje element eller via en central. Jag har luftluftvärmepump och oftast är elementen kalla (ej avstängda) men de är ställda på 18 grader så skulle luftluftvärmepumpen stanna så går elementen igång när temperaturen går under 18 grader.
Citera
2019-01-19, 21:22
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Om man vill bli upptäckt ganska snabbt, varför väljer man den 5/1 överhuvudtaget?
Varför inte den 8/1 eller 7/1? Vad var det så bråttom med? Att detta hafsverk måste absolut göras den 5/1? Då måste man väl ha räknat med att ligga oupptäckt till den 9/1. Eller tänkte man på den 3/1? Testamentet är det sista? Man blir så stressat över det att man till och med förväxla födelsedatum till systern/svägerskan. Men så får man inte till det. Det dröjer ytterligare 2 dagar.

A och O hade varit synliga ute den 5e. Sms skickas på kvällen. Kan A och O ha kommit hem till något som redan var igångsatt(med kudde) och därefter händer resten rätt så snabbt. Att det kanske inte var någon bestämd dag detta skulle ske kan bero på att det var något oerhört de skulle göra.
Citera
2019-01-19, 21:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Elförbrukningen gick ner 6/1 och kropparna hittades 9/1.

Känner du till tidpunkten för dödsfallen, eller ens datum?

Temperaturen på bårhus brukar ligga mellan +6 - +8˚

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in