2019-01-19, 17:16
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tror det ingår i arbete. Vet ej hur mycket av det arbete gjordes innan man gick ut med samförstånd, men det kompletterades säkert under året. Tror man på vad Elli09 skrev så trodde i alla fall
Os far på en utomstående gm i början och krävde många extraanalyser - verkade det som. Så för honom - och nog alla nära anhöriga - var det viktig att få det bekräftat att testamentet är äkta (i den bemärkning att det var Os och Hs underskrift och att Hans*on* bevittnade).

Ja det som hände var så ofattbart så anhöriga(Os far?)trodde det måste vara någon GM utifrån. Naturligtvis ville de anhöriga att detta skulle redas ut ordentligt vilket jag är övertygad om att så har gjorts.
Citera
2019-01-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Kommer du ihåg vart du läste om julbesöket? Tror inte det kan stämma men intressant att se vem som ville tro det. Måste ha varit kallt i huset och normalt blir det en peak med övernattande gäster och duschningar.

Jag har gått tillbaka och läst mängder av gamla inlägg eftersom
jag varit borta från tråden ett längre tag. Är ganska säker på att jag
läste i veckan om julbesöket - har försökt att hitta inlägget idag,
men ska söka vidare! Nej, jag tycker också att det verkar underligt,
kanske minnet som spelar mig ett spratt! Återkommer ifall jag hittar
det.
Citera
2019-01-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja på båda frågorna (beroende på försäkringstyp) men betr. den senare normalt sett ingen ersättning under det första året från tecknandet av försäkringen.
Ok, då förstår jag. Kan man testamentera bort förmånstagningen om man säger så, eller faller försäkringen om den angivna förmånstagaren är avliden? Det normala är väl barn eller make/maka?
Citera
2019-01-19, 17:47
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det som hände var så ofattbart så anhöriga(Os far?)trodde det måste vara någon GM utifrån. Naturligtvis ville de anhöriga att detta skulle redas ut ordentligt vilket jag är övertygad om att så har gjorts.

Ja, det är inte svårare än att åter igen gå till sig själv för att förstå att det hade känts ofattbart för att inte säga omöjligt att ens egna barn skulle kunna göra något sådant. Det är inte orimligt att hyllningssidan till Oskar som fadern ombesörjer handlar om att han fortfarande inte tror att Oskar har begått något mord. Fullt förståeligt för en djupt sörjande far och fafar och om det hjälper honom i sin sorg är jag glad för hans skull. Han kanske aldrig kommer komma till insikt och förlikning, i likhet med några fler här i tråden.

Vi gör det vi måste göra och vi förstår det vi klarar av att förstå. De som går över sina inre och yttre gränser klarar sig oftast sämre i livet, om de ens har det kvar. Något som både Hanna och Oskar är ett plågsamt tydligt exempel på. Tyvärr är de inte ensamma.
Citera
2019-01-19, 18:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
1. En lampa lyser om den är påslagen oavsett om det är ljust eller mörkt i rummet för den har en strömbrytare.

2. Ett element håller en jämn temperatur i rummet oavsett hur kallt eller varmt det är ute för den har en termostat som enkelt uttryckt är en automatisk strömbrytare.

-Om det är +25˚utomhus så slår termostaten av elementet eftersom rummet inte behöver uppvärmning. Då ändras inte strömförbrukningen hur mycket du än vrider på inställningen till termostaten. Inte ens om du slår av elementet helt.

-Om det är -25˚ utomhus så får elementet gå nästan hela tiden eftersom rummet behöver mycket uppvärmning för att kompensera uteluftens avkylning. Då blir det kallare eller varmare i rummet om du vrider på inställningen till termostaten.

Om du sänker inställningen till exempelvis +10˚ så börjar elementet producera värme (dra el) på nytt när rummets temperatur har nått den inställda temperaturen.

Någorlunda moderna hus har inte en termostat i varje element utan ett per rum, så kallad rumsstyrning. Så det går till viss del att sänka temperaturen i delar av ett hus, om man till exempel vill ha det svalare i ett sovrum eller i gästrum som sällan används.

Om man slår av ett element utan att rummet blir kallare så skulle inte heller termostaten ha slagit på elementet eftersom den gör det först när rummet blir kallare. Så för att få en drastisk sänkning av elförbrukningen så måste antingen temperaturen i rummet sjunkit eller så måste det ha blivit sommar ute - någon annan möjlighet finns inte.

Om man har +20˚ i ett rum med en given elförbrukning och sänker värmen till +10˚så blir inte elförbrukningen densamma förrän rummet på nytt har +20˚, fram till dess går det åt betydligt mer energi efterom temperaturen inte ska bibehållas - den ska ökas.

Om du har +20˚ i ett rum med en given förbrukning och sänker termostaten till +10˚ så förbrukas ingen energi förrän rummet kylts ner till +10˚ då ökar förbrukningen igen eftersom termostaten slår på elementen för att bibehålla den nya temperaturen. Förbrukningen blir lägre än från början eftersom differensen mellan utomhus- och inomhustemperaturen är mindre. Skillnaden i den förbrukningen kan variera beroende på om det skett andra förändringar samtidigt. Om det till exempel blivit kallare utomhus så ökar differensen mellan utomhus- och inomhustemperaturen och då ökar avkylningen med ökad energiförbrukning som följd.

Om du sänker temperaturen i rummet till +10˚ med termostaten samtidigt som du kyler rummet genom att släppa in kall luft utifrån så går nedkylningen snabbare och när rummet har nått den inställda temperaturen så slår termostaten på elementen igen. Om det då fortsatt kommer in kall luft i rummet så går det åt mer energi för att behålla den inställda temperaturen. Detta kan hypotetiskt ske till exempel om någon sänker termostaten, öppnar vädringsluckorna och sedan hänger sig. Då sjunker elförbrukningen tills termostaten slår på elementen för att bibehålla den nya lägre temperaturen, eftersom vädringsluckorna fortfarande är öppna så går det åt ungefär lika mycket energi för att bibehålla temperaturen på +10˚ som den på +20˚ med vädringsluckorna stängda.

Jag kan inte se någon annan möjlighet till hur elförbrukningen skulle kunna sjunka drastiskt och sedan gå upp till en liknande nivå som innan sänkningen än en medveten avkylning av huset med bibehållen vädring. Då behöver ingen längre ha varit vid liv när värmen på nytt slogs på. Jag kan se en logisk anledning till att man ville kyla ner huset för att sakta ner föruttnelsen.

Om någon först har kylt ut huset och sedan höjt termostaterna för att få upp värmen igen så skulle det ha blivit en dipp följd av en topp. Jag ser inte någon logisk anledning till varför man skulle göra så.

Jag tror faktiskt vi fattar hur förbrukningen påverkas av utetemperatur och vilken temperatur vi vill ha inomhus. Vi vet samtliga hur det fungerar men vi pratar inte samma språk som dig. Tycker du lyckas göra en ganska enkel matematik eller vad man skall kalla det till en otroligt svår beskrivning så jag har svårt att hänga med även om jag tillslut har fattat att vi menar samma sak. Tror även Solglittret tänker på samma sätt men av någon anledning krånglar du till det för oss.
Citera
2019-01-19, 18:15
Medlem
Citat:
Kommer du ihåg vart du läste om julbesöket? Tror inte det kan stämma men intressant att se vem som ville tro det. Måste ha varit kallt i huset och normalt blir det en peak med övernattande gäster och duschningar.

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag har gått tillbaka och läst mängder av gamla inlägg eftersom
jag varit borta från tråden ett längre tag. Är ganska säker på att jag
läste i veckan om julbesöket - har försökt att hitta inlägget idag,
men ska söka vidare! Nej, jag tycker också att det verkar underligt,
kanske minnet som spelar mig ett spratt! Återkommer ifall jag hittar
det.

Japp, nu har jag äntligen efter idogt letande hittat uppgiften om att Oskars
föräldrar och syster var på besök under julhelgen!

Det finns alltså att läsa i PM:et nedan som postaren Reviews fått och
lagt ut i tråden den 17/11. Enligt PM skall även Hanna och Oskar
träffat Hannas släkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Här nedan ett PM jag fick häromdagen:

"Hanna och Oskar var oerhört taijta, de gjort precis allt tillsammans. Kunde inte vara ifrån varandra, telefonerade och umgicks. De fick först döttrarna och gifte sig några år senare. De var varandras kärlek, bästa vänner, yrkespartners, bollplank och stöd.

Hanna fick för några år sedan bröstcancer, var allvarligt och hon behandlades.
I denna veva började den mycket sportiga, pigga och aktiva Agnes plötsligt bli trött. Hon gick från ”kvicksilver” till ”grönsak” - som OH arbetskamrat uttryckte det.
Föräldrarna förstod ingenting, sökte all upptänklig hjälp. Till slut gav man från sjukvården Agnes diagnosen ME, kanske mest för att man inte hade någon bättre förklaring. Enligt arbetskamraten hade kliniken i Lund aldrig satt denna diagnos på en så ung flicka tidigare.

Föräldrarna letade behandling, finns mycket kvacksalveri i den branschen. Till slut fick de tag i en läkare i Hamburg som de besökte med Agnes flera gånger. Behandlingen hjälpte temporärt men hon blev åter sämre. De var förtvivlande, Agnes minskade i vikt, sov mest och klagade över smärtor när hon var vaken. Två år gick och det blev bara värre, en utförsbacke.
De organiserade hemundervisningen och boendet efter Agnes behov. Agnes hade själv suicidala tankar. De sökte mycket sjukvårdshjälp, men verkar inte blivit tagna på allvar/fått stöd.

Oskar berättade mycket om detta på jobbet.

Livet var tungt, de oroade sig för att Hannas cancer skulle komma tillbaka. Pigga Moa var ljuspunkten i tillvaron. I maj 2017 blev Moa plötsligt trött, fick ont och orkade ingenting. Man tog Moa till doktorn, samma klinik i Lund som Agnes, och läkarna sa att Moa hade fått detsamma som Agnes.

Luften gick ur föräldrarna. De började fundera på varför de existerade.

Både Agnes och Moa blev allt sämre, för Moa gick det väldigt fort. Flickorna bara låg mest hela tiden, hade ont utan att värktabletter hjälpte så mycket. När de inte hade ont sov de.
I Juli - Augusti började OH o HB prata om att avsluta allt.

Oskar författade under hösten brev till var och en av sina nära arbetskamrater. Dessa brev sparades digitalt och togs om hand av polisen. Först nu i sommar har arbetskamraterna fått sina brev levererade. Det är där Oskar beskriver deras tankar om när de började fundera på att avsluta allt och varför.

Både OH och HB har spelat in digital meddelanden där de beskriver hur de tänker till sina anhöriga. De har skrivit många brev som också låg digitalt och inte skickades till anhöriga förrän efteråt.

Enligt arbetskamraten var OHs liv HB och barnen och vise versa. De hade i stort sett inget umgänge utanför familj och jobb. OH spelade fiol men inte med andra. HB löptränade ensam. Även OH tränade mycket, gick på gym, men alltid ensam. De var inte religiösa, inte heller med i någon församling trodde arbetskamraten. De höll sig för sig själva, inga föreningsmedlemskap, inga middagsbjudningar.

Arbetskamraten trodde att ev kom också Hannas cancer tillbaka sista halvåret. Barnen led alltmer och blev allt sämre. Grät och sov om vartannat. De orkade med allt färre timmars undervisning för varje månad.

Över julen var OHs föräldrar liksom systern och hälsade på. De såg hur illa det var. OH och HB träffade även HBs släkt. OH och HB sa ingenting om sina tankar eller planer. Dock syntes det tydligt på OH att han mådde mycket dåligt under hösten, magrade, svarta ringar under ögonen, mer disträ.

När de begravdes i Göteborg var det en gemensam begravning med fyra vita kistor och över hundra begravningsgäster. Hannas pappa höll tal och nämnde i talet att han inom sig förstod Oskar och Hannas beslut.
De kremerades och ströddes tillsammans för vinden på västkusten enligt deras önskan i avskedsbreven. Anhöriga har varit där på Hannas och Moas födelsedagar nu efter sommaren och kastat i blommor och barnens favoritgodis (hallonsnären och lakritsbåtar).
"
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-01-19 kl. 18:19. Anledning: Stavfel
Citera
2019-01-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror faktiskt vi fattar hur förbrukningen påverkas av utetemperatur och vilken temperatur vi vill ha inomhus. Vi vet samtliga hur det fungerar men vi pratar inte samma språk som dig. Tycker du lyckas göra en ganska enkel matematik eller vad man skall kalla det till en otroligt svår beskrivning så jag har svårt att hänga med även om jag tillslut har fattat att vi menar samma sak. Tror även Solglittret tänker på samma sätt men av någon anledning krånglar du till det för oss.
Jag tror inte man fattar principen om man tror att ett elförbrukningen minskar om man slår av ett element utan att det blir kallare i rummet.
Citera
2019-01-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag blir faktiskt inte klok på polisens uppgift om att de inte funnit "tecken" på psykisk sjukdom. Särskilt inte som denna uppgift kan tolkas av oss i tråden på så helt olika sätt. Jag kan inte förstå denna uppgift på något annat sätt än polisen inte funnit något som tyder på sjukdom av psykiskt slag hos någon av dem. T.ex. så måste OHs arbetskamrater ha beskrivit för polisen hur de uppfattat hans klagande över hur svårt han hade det. "Det som inte fick hända hände" var det någon av dem som skrev efteråt. Inget av detta har alltså polisen tolkat som "tecken" på depression eller annan psykisk sjuklighet.

Och frågan om vad det var för lugnande substans och varifrån de fått den är verkligen intressant. Om någon av dem fått lugnande medicin på recept är det väl ett "tecken".

Det polisen säger är alltså:

- Båda har gemensamt planerat dådet sedan hösten 2017 och dödat barnen i samförstånd eller samråd (hur det nu utrycktes).

- Ingen av dem var psykiskt sjuk. Inga tecken på detta har man funnit.

- Ingen utlösande faktor har hittats.
Sjukdomen hos M*a kan alltså inte ha varit utlösande.
- Av brevet som lämnats framgår att föräldrarna lägger ansvaret på barnen.
Det är barnens sjukdom som är problemet. Det handlar alltså inte alls om att de själva inte orkar eller står ut. Det är barnen som ska bort.

- Barnen var inte medvetna om vad som skulle ske.
Men de lär snabbt ha blivit blev medvetna när de brutalt överfölls och ströps/kvävdes respektive kvävdes.
Så den stora frågan återstår: Vad var det för fel på dessa föräldrar? Vad var det som fick dem att mörda sina barn? Sjukdomen hos barnen verkar ha varit ett svepskäl, annars hade väl polisen funnit en utlösande faktor kopplad till sjukdomen hos barnen.

Det är detta som är så fasansfullt - föräldrarna skyller hela mordtragedin på barnen? Det var alltså deras fel att detta hände? De bestämde över liv och död och ansåg att barnens liv var värdelöst. Hur man kan planera ett sånt dåd i flera månader är ofattbart. De kunde tagit sina egna liv och skonat barnen, om de nu mådde så dåligt. för det måste ha hänt något riktigt illa med föräldrarna. Sen struntar jag personligen i temperaturväxlingarna i huset. Det ser ut som någon vill ha totalkontroll .
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-19 kl. 18:28.
Citera
2019-01-19, 18:23
Medlem
Citat:
Tänkte så också och i det här fallet så kommer vittnen att försöka hitta tecken på en depression även om den inte fanns.

Har polisen kontrollerat om någon av dem fått lugnande utskrivet? Om paret fått det mot depression så kan väl inte polisen påstå att de inte hade några psykiska problem?

Frågan är vart det lugnande preparatet som båda föräldrarna hade i blodet kom i från? Hade någon av döttrarna fått det förskrivet? ME-medicinering låter som en ingång till träsket när man löser om dem.
Jo och en person som anser sig vara deprimerad kan ju gå under radarn för omgivningen men två?
ME-medicin är oftast hjälp för sömnen eller boost av energiproduktionen.
Citera
2019-01-19, 18:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag tror inte man fattar principen om man tror att ett elförbrukningen minskar om man slår av ett element utan att det blir kallare i rummet.

Är det vinter och -10 grader och man stänger av elementet så minskar givetvis elförbrukningen men är det sommar och +25 grader ute och man stänger av elementet så ändras inte förbrukningen eftersom det förmodligen är betydligt varmare i rummet än vad elementets termostat är inställd på
Citera
2019-01-19, 18:33
Medlem
Citat:
En högfungerande person med AST skulle kunna bli en utmärkt professor i ett abstrakt ämne som indirekt beskattning. Det borde nästan underlätta....

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Linkedin tas bort direkt, men kan återaktiveras inom 20 dagar.

OH´s fb-profil har enligt tidiga postare varit synlig till en början. Vid en permanent radering sker alltid en fördröjning på två dagar, som kan ses som ångerdagar. En inloggning inom två dagar återaktiverar kontot.
Tar han bort sitt konto på kvällen den 7:e, kommer profilen enl fb´s regler att vara fullt synlig fram tills kvällen den 9:e.
En information som sammanfaller väl med hypotesen om att någon i familjen har skruvat upp värmen igen.
Den som avled sist i familjen var OH, det är konstaterat. Det är också han som raderar sin fb-profil och det gör han så sent som den 7:e, om vi ska lita på uppgifterna om synlig profil.

Temperaturen i villan har gått ner till några få grader den 6:e och all kommunikation har upphört sedan sista sms´et kvällen innan.
Vad pysslar OH med det sista dygnet ensam i villan förutom att fixa och trixa i datorer och mobiler?

HumbleOpinion:
Raketpotatis:
Förstår inte vad du menar med O FB? Han har rensat ja men profilen ligger ju kvar än. Att rensa är inte detsamma som att avsluta sitt konto. Han har alltså inte avslutat kontot utan bara städat och plockat bort allt utom sitt jobb och hans namn.
Citera
2019-01-19, 18:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag kan verkligen inte sånt här, men i min värld sjunker väl elförbrukning från ett element när det stängs av....?
Ett helt avstängt element, en avstängd lampa eller apparat borde inte dra någon el längre.
Eller gäller något annat för element i ett el -uppvärmt hus??

Att elen kan stängas av en tid - och därmed också värmen - händer i de flesta stugor med återkommande strömavbrott. Men huset blir inte alltid kallt.

Det varierar med hur kallt det är ute och hur länge elavbrottet pågår.
Samt om man har andra värmekällor i huset. Ex gäster och många personer, hundar, katter, stora akvarium mm.
( många stall med hästar är helt ouppvärmda men ändå mycket varmare än utomhus)

Det förutsätter att det är vinter och kallare ute än vad man vill ha inomhus.
Lampan drar inget om den är släckt men den drar el när den är tänd oavsett om det är mörkt eller ljust.
Så ja, du tänker rätt.
Hur har vi lyckas hamna i detta krångel av en så simpel sak som elförbrukning som t o m barn fattar.
Allt som drar el och är påslaget samt arbetar ökar elförbrukningen.
Senast redigerad av 57Emma 2019-01-19 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in