2019-01-18, 14:52
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Personlighetsstörningar diagnosticeras utifrån ett antal sk kriterier. Ibland 8-10 olika beroende på vilken störning det gäller. Har man 2 eller 3 av dem så har man inte störningen, bara drag av den. Prickar man däremot in 6-7 av kriterierna så räknas det som att man har den störningen.

Alla, helt normala människor har svaga drag av en eller ett par störningar utan att för den skull vara personlighetsstörd. Det är det som bildar vår personlighet. Utan ett enda drag från den ena eller andra skulle man vara som en robot.

Sen kan vissa med en stark störning flippa ut ordentligt ibland och vissa - såsom t.ex borderline och paraniod - kan under stark stress och press utveckla en psykos. Andra kan drabbas av depressioner, vilket jag tror mycket väl kan ha hänt i bjärredfallet.

De flesta med utvecklade personlighetsstörningar hamnar aldrig i vården eller hos terapeuter och psykologer. Som tex Johanna Möller.

Tycker Mediabas är vilseledande.
Läs i stället DSM4 (diagnosbibeln).

De flesta med personlighetsstörningar hamnar i vården. De söker dock inte utifrån sina personlighetsstörningar utan utifrån de psykiska sjukdomar som de drar på sig pga deras dåliga sätt att tänka, bete sig och fungera tillsammans med andra människor, ofta i samband livskris, sorg eller hög stress. Sen finns det en hel del som somatiserar sina psykiska symtom och söker sig till somatiken istället.
Titta på DSM V istället, där hittar du de senaste kategoriseringarna.
Citera
2019-01-18, 15:02
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Hon såg ut vara som vilken tonåring som helst. Hon var en intelligent tjej det märktes på henne.
Du kommer ändå inte tro på mina ord. Kommer förvränga mina ord. Men jag kommer ” tyvärr” inte sluta att skriva barnen var inte sjuka.
Däremot förstår jag nu facit i hand att hemmet måste ha haft sina problem. Rektorns uttryck : trevliga tjejer men problem i familjen. Vem var problemet i familjen ? Jag har träffat dom vuxna i familjen. Så svårt var det inte att uppfatta vem som var sjuk i familjen.

Du berättade i ett inlägg i våras att du vid ett tillfälle frågat H varför A inte gick i skolan. H svarade att A hade kronisk trötthetssyndrom (vilket är den gamla benämningen av ME/CFS)
Varför tror du inte på Hannas ord?

Citera
2019-01-18, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Deklarerade uppgifter. Oskar hade inte lämnat in deklarationen till Skatteverket förstår du. Använd sökfunktionen så hittar du Rappytts inlägg.

Det är mycket märkligt att en av föräldrarna inte deklarerade under våren 2017. Förstår att du måste inse det också.
Jag begriper inte heller det här med deklarationen. Hade han 300 000 i skatteskuld eller inte?
Citera
2019-01-18, 15:22
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag begriper inte heller det här med deklarationen. Hade han 300 000 i skatteskuld eller inte?

Oavsett vilket rör det sig om en summa som han hade tillgänglig i likvida medel och som det inte borde ha varit några problem för honom att betala in.

Jag vet inte hur det fungerar med deklarationen när man både är anställd av universitetet och arbetar i sin egen firma så det kanske rör sig om någon teknikalitet som inte blivit färdig i tid eller där han ombetts komplettera?

Sedan finns det förstås en möjlighet att han helt enkelt inte deklarerat av slarv eller någon annan orsak. Om han var hårt pressad och på väg att "lösas upp i sömmarna" så ser jag inte det som omöjligt.

Enligt rappytt fanns i alla fall ingen deklaration registrerad för inkomståret 2016.
Citera
2019-01-18, 15:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
OT: Den största skillnaden på personlighetsstörningar och psykisk sjukdomar är att en person med en psykisk sjukdom ibland kan hamna i psykos och då inte vet vad den gör, inte är ansvarig för sina handlingar. Men en personlighetsstörd person vet vad den gör, kan skilja på rätt och fel enligt samhällets normer.

Tills det inte funkar längre. Fast det är nog inte saken här.
Citera
2019-01-18, 15:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men låt oss för en gångs skull fullkomligt skita i om detta handlar om det är Oskar eller Hanna som är mördarförälder. Låt oss kalla dem X och Y. Och vända på det.

Finns det i teorin några argument mot att den störda personligheten hos Y eller X teoretiskt skulle kunna leda till att detta genomförts av hämnd och hat?

Själva händelsen är så vansinnig och så unik att lufta märkliga teorier inte borde sticka alltför mycket i ögonen. Det skulle förklara såväl att det överhuvudtaget hände, att barnen mördas brutalt odrogade, att partnern X/Y var mördad på detta sätt, att testamentet ser ut som det gör.

Och polisens uttalade inrikting på att fastställa underskrifters äkthet. Något som hade varit helt överflödigt om bägge föräldrarna uppenbart deltagit i handgripliga mördandet av barnen och om båda föräldrarna suiciderat.

Finns inget i den information som polis har släppt som tyder på att det skulle vara på det sätt som din nya teori om O vill påskina.

Möjligen kan H vara ond ända in till benet.
Citera
2019-01-18, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De kan ha fått en handölspis utan skorsten julklapp...
usch ja visst kan det vara så. Kvävning genom ....vad det nu heter.
Citera
2019-01-18, 15:35
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Paranoid personlighetsstörning som eskalerat?

Tvångsmässig blir min gissning. Kanske inte i sin svåraste form och möjligen med inslag av paranoid och narcissistisk.

Senast redigerad av harperlee 2019-01-18 kl. 15:46.
Citera
2019-01-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Var det inte hans företag då? Mitt företag deklareras nu i maj och det är inkomståret 2018 det avser.

De uppgifter som det talas om avser inkomstår 2016, taxeringsår 2017.
Citera
2019-01-18, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vad tror du, och/eller Solglittret, om polisens uttalande om att föräldrarna inte var psykiskt sjuka men ändå hade höga halter lugnande i sig? Menar de att de inte fått tag på läkemedel på annat sätt än via svensk sjukvård? Menar de vanlig insomningsmedicin. Eller?

Avd.9 fick många PM och ett berättar om att O ordnat antidepressiva till H via Agnes läkare. Om det stämmer (tycker hen fick så många poetiska PM) så borde väl inte Agnes läkare varit verksam på ett "stort svenskt sjukhus"?

Det är också ett par av de frågor som jag har. Vad var det för substans och hur fick de tag i den?

Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Det är inte riktigt rätt att hävda att varken mediciner eller vård hjälper personlighetsstörda.
Sen, uttalandet på pressträffen syftade sannolikt på om föräldrarna kunde hållas ansvariga för sina mord utifrån deras psykiska status och då beskrevs att det inte fanns tecken på något sådant. Det handlade inte om en redogörelse av deras allmänna psykiska eller fysiska status. Varför skulle det vara av intresse att berätta om det?
Nej, jag är rätt säker på att man försöker klarlägga hur man bedömer hur en rättspsykiatrisk undersökning hade utfallit, om någon av föräldrarna hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks. Det handlar generellt om psykos, allvarligare former av autism eller djupa personlighetsstörningar. Eftersom de hade planerat morden under så lång tid blev det också enklare att göra denna bedömning, att de de var ansvariga för sitt brott, även om de skulle lidit av en allvarlig psykisk störning vid tillfället för morden. Sen att Stefan hade svårt att skilja på begreppen psykisk störning och psykisk sjukdom får man nog hänvisa till att han är polis.

Naturligtvis kan också personer med avvikelser i sin grundpersonlighet få psykiska problem och då få mediciner och vård för dessa. Men det har ju uppenbarligen varken OH eller HB fått om vi ska tro på det polisen säger.

Se det fetade. Jag är helt överens med dig om detta. De skulle sannolikt ha hållits ansvariga.

Det är inte ett normalt personlighetsdrag att planera att mörda. Det är inte heller ett normalt personlighetsdrag att sätta sina planer i verket. Att kunna planera mord och samtidigt verka vara normalt fungerande i alla sammanhang, som dessa föräldrar gjorde, är inte heller normalt. Ingen har ju misstänkt att något var fasansfullt fel. Hade det varit fråga om sjukdom, t.ex. symtom på psykos, hallucinationer, vanföreställningar, maniskt agerande etc. hade omgivningen garanterat agerat och sett till att vederbörande kommit under vård. Så har dock inte skett, så det kan vi stryka.

Det finns olika typer och grader av personlighetsstörning. Det har flera andra beskrivit. Det som brukar vara gemensamt för dem alla är dock en grundläggande avsaknad av äkta omsorg för andra än den egna personen. Andra människor ses inte som om de har ett egenvärde utan enbart som redskap eller statister. Inget av det som sker är heller personens eget fel utan allt projiceras på omgivningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
De flesta med personlighetsstörningar hamnar i vården. De söker dock inte utifrån sina personlighetsstörningar utan utifrån de psykiska sjukdomar som de drar på sig pga deras dåliga sätt att tänka, bete sig och fungera tillsammans med andra människor, ofta i samband livskris, sorg eller hög stress. Sen finns det en hel del som somatiserar sina psykiska symtom och söker sig till somatiken istället.
Titta på DSM V istället, där hittar du de senaste kategoriseringarna.

Det är inte min erfarenhet alls. Jag har träffat på ett antal personer på de olika arbetsplatser jag haft som helt klart haft många poäng på skalan och som aldrig varit i kontakt med vården. Tvärtom har de mått alldeles utmärkt och inte brytt sig ett dugg om att de skadat andra människor omkring sig med sina manipulationer och lögner. Det har i stället varit de som stått i vägen för dem som fått söka vård hos företagshälsan och psykiatrin.
Citera
2019-01-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
De uppgifter som det talas om avser inkomstår 2016, taxeringsår 2017.
Tack. Då borde man kunna se på deklarationen att han fått en straffavgift plus ränta tror jag.
Citera
2019-01-18, 15:53
Medlem
Sentinelesens avatar
Det är rimligt att tänka sig att någon av föräldrarna uppfyllde stora delar av någon personlighetstörning. Den förälder som hade kunnat gå under radarn för omgivningen, är den som mest hållit sig undan från sociala sammanhang. Ett sammanhang där detta annars blir plågsamt tydligt för gemene man efter en tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in