Citat:
Ursprungligen postat av
Fallskarmsjagare
Vad tror du, och/eller Solglittret, om polisens uttalande om att föräldrarna inte var psykiskt sjuka men ändå hade höga halter lugnande i sig? Menar de att de inte fått tag på läkemedel på annat sätt än via svensk sjukvård? Menar de vanlig insomningsmedicin. Eller?
Avd.9 fick många PM och ett berättar om att O ordnat antidepressiva till H via Agnes läkare. Om det stämmer (tycker hen fick så många poetiska PM) så borde väl inte Agnes läkare varit verksam på ett "stort svenskt sjukhus"?
Det är också ett par av de frågor som jag har. Vad var det för substans och hur fick de tag i den?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sentinelesen
Det är inte riktigt rätt att hävda att varken mediciner eller vård hjälper personlighetsstörda.
Sen, uttalandet på pressträffen syftade sannolikt på om föräldrarna kunde hållas ansvariga för sina mord utifrån deras psykiska status och då beskrevs att det inte fanns tecken på något sådant. Det handlade inte om en redogörelse av deras allmänna psykiska eller fysiska status. Varför skulle det vara av intresse att berätta om det?
Nej, jag är rätt säker på att man försöker klarlägga hur man bedömer hur en rättspsykiatrisk undersökning hade utfallit, om någon av föräldrarna hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks. Det handlar generellt om psykos, allvarligare former av autism eller djupa personlighetsstörningar. Eftersom de hade planerat morden under så lång tid blev det också enklare att göra denna bedömning, att de de var ansvariga för sitt brott, även om de skulle lidit av en allvarlig psykisk störning vid tillfället för morden. Sen att Stefan hade svårt att skilja på begreppen psykisk störning och psykisk sjukdom får man nog hänvisa till att han är polis.
Naturligtvis kan också personer med avvikelser i sin grundpersonlighet få psykiska problem och då få mediciner och vård för dessa. Men det har ju uppenbarligen varken OH eller HB fått om vi ska tro på det polisen säger.
Se det fetade. Jag är helt överens med dig om detta. De skulle sannolikt ha hållits ansvariga.
Det är inte ett normalt personlighetsdrag att planera att mörda. Det är inte heller ett normalt personlighetsdrag att sätta sina planer i verket. Att kunna planera mord och
samtidigt verka vara normalt fungerande i alla sammanhang, som dessa föräldrar gjorde, är inte heller normalt. Ingen har ju misstänkt att något var fasansfullt fel. Hade det varit fråga om sjukdom, t.ex. symtom på psykos, hallucinationer, vanföreställningar, maniskt agerande etc. hade omgivningen garanterat agerat och sett till att vederbörande kommit under vård. Så har dock inte skett, så det kan vi stryka.
Det finns olika typer och grader av personlighetsstörning. Det har flera andra beskrivit. Det som brukar vara gemensamt för dem alla är dock en grundläggande avsaknad av äkta omsorg för andra än den egna personen. Andra människor ses inte som om de har ett egenvärde utan enbart som redskap eller statister. Inget av det som sker är heller personens eget fel utan allt projiceras på omgivningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sentinelesen
De flesta med personlighetsstörningar hamnar i vården. De söker dock inte utifrån sina personlighetsstörningar utan utifrån de psykiska sjukdomar som de drar på sig pga deras dåliga sätt att tänka, bete sig och fungera tillsammans med andra människor, ofta i samband livskris, sorg eller hög stress. Sen finns det en hel del som somatiserar sina psykiska symtom och söker sig till somatiken istället.
Titta på DSM V istället, där hittar du de senaste kategoriseringarna.
Det är inte min erfarenhet alls. Jag har träffat på ett antal personer på de olika arbetsplatser jag haft som helt klart haft många poäng på skalan och som aldrig varit i kontakt med vården. Tvärtom har de mått alldeles utmärkt och inte brytt sig ett dugg om att de skadat andra människor omkring sig med sina manipulationer och lögner. Det har i stället varit de som stått i vägen för dem som fått söka vård hos företagshälsan och psykiatrin.