2019-01-19, 15:49
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Förmodligen tror du att han ringde samtliga soldater och utfärdade sina order till var och en.
Annars kan man misstänka att det gick till som brukligt är, att han beordrade sina generaler och chefer och förväntade sig att dessa igenom hiearkin skulle effektuera ordern.

/VV
Och sen vidarebefordrades ordern nedåt i hierarkin genom telepati och med protokoll utan underskrifter. Genialt.
Citera
2019-01-19, 17:47
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Min arbetsgivare brukar inte ringa och be mig avbryta ett folkmord med gas eller kulor eller vad nu judarna tycker att de dog av. Men det är ju klart att Himmler gjorde så. Han ringde säkert till alla KZ och bad dem avbryta gasningen men lämna vittnen levande, speciellt sonderkommandos. Det här var säkert ingen biggie så varför slösa papper i onödan.

Att bli kallad toker av en imbecill är nog ödets ironi.

Det är väl irrelevant? du har väl en arbetsledare som ger dig direktiv? Du ska inte påstå mig, att du begär dem skriftligen.

Han ringde Eichmann, han vägrade först lyda Himmler. Där ser man du har inte förstått texten du skulle ha läst enligt dig själv.

Om du har papper, är det inga stort bevis för det kan användas emot honom? Sedan hur vet man papper kommer fram i slutet av kriget, när ni påstår infrastrukturen är lika med noll. Är det inte lättare med telefon?

Sonderkommandos blide väl dödade? De gjorde revolt den 7 oktober 1944. Samtliga av dem avrättades sedan. Strax efter kom Himmlers order om att upphöra med avrättningarna.
Citera
2019-01-19, 18:39
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det är väl irrelevant? du har väl en arbetsledare som ger dig direktiv? Du ska inte påstå mig, att du begär dem skriftligen.

Han ringde Eichmann, han vägrade först lyda Himmler. Där ser man du har inte förstått texten du skulle ha läst enligt dig själv.

Om du har papper, är det inga stort bevis för det kan användas emot honom? Sedan hur vet man papper kommer fram i slutet av kriget, när ni påstår infrastrukturen är lika med noll. Är det inte lättare med telefon?

Sonderkommandos blide väl dödade? De gjorde revolt den 7 oktober 1944. Samtliga av dem avrättades sedan. Strax efter kom Himmlers order om att upphöra med avrättningarna.
Nej, jag får mina direktiv via tankeläsning.

Eichmann måste ha fått sina order ifrån Tandfén när han installerade sovjetiska dieselmotorer för att gasa judar.

När infrastrukturen gick ner fungerade säkert telenätet klanderfritt.
Citera
2019-01-19, 20:14
Medlem
Massajens avatar
Telefonsamtal och muntliga order.. När det gällde Himmlers order från 1944 så grundar sig storyn på vad SS officeren Bechters sade i Nurnbergrättegången.

Citat:
Between the middle of September and October 1944 I caused the Reichsführer SS Himmler to issue the following order, which I received in two originals, one each for SS Generals Kaltenbrunner and Pohl, and a carbon copy for myself: 'Effective immediately I forbid any liquidation of Jews and order that, on the contrary, hospital care should be given to weak and sick persons. I hold you (and here Kaltenbrunner and Pohl were meant) personally responsible even if this order should not be strictly adhered to by lower echelons.' I personally took Pohl's copy to him at his office in Berlin and left the copy for Kaltenbrunner at his office in Berlin
Tolkens översättning från tyska.

Det ska alltså ha funnits ett dokument, men något sådant har aldrig dykt upp. Bechter ska senare ha sagt att anledningen till att det var hemligt var att det var komprometterande för Himmler, då det var en defaitistisk order som undergrävde stridsmoralen. Kunde ha kostat Himmler huvudet om det kommit till Hitlers kännedom. Notera att det inte sägs ett ord om gasningar.

Allmänt; telefonsamtal eller muntliga order; tyskarna protokollförde nästan allt, t o m telefonsamtal på lägre nivåer.
Citera
2019-01-20, 06:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Nej, jag får mina direktiv via tankeläsning.

Eichmann måste ha fått sina order ifrån Tandfén när han installerade sovjetiska dieselmotorer för att gasa judar.

När infrastrukturen gick ner fungerade säkert telenätet klanderfritt.

Du påstod du hade läst texten, inte jag! Det bevisar du har inte förstått den då. Så undrar du varför jag säger Toker..
Ja, det bruka de flesta människor få!!
Citera
2019-01-20, 06:43
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Telefonsamtal och muntliga order.. När det gällde Himmlers order från 1944 så grundar sig storyn på vad SS officeren Bechters sade i Nurnbergrättegången.

Tolkens översättning från tyska.

Det ska alltså ha funnits ett dokument, men något sådant har aldrig dykt upp. Bechter ska senare ha sagt att anledningen till att det var hemligt var att det var komprometterande för Himmler, då det var en defaitistisk order som undergrävde stridsmoralen. Kunde ha kostat Himmler huvudet om det kommit till Hitlers kännedom. Notera att det inte sägs ett ord om gasningar.

Allmänt; telefonsamtal eller muntliga order; tyskarna protokollförde nästan allt, t o m telefonsamtal på lägre nivåer.

Inte bara det, utan mycket pågrund av Dr Jean-Marie Musy

Han satt med på ett tåg med Himmler. Där han lyckades övertala Himmler att kriget var över. Att Himmler borde se över sitt bo. Vilket Himmler till slut gav med sig och ett försök rädda sitt eget skinn gick med på att rädda judarna. På en konferens 1974 pratade de om detta, där de fastslog att Himmler försökte rädda judarna de sista månaderna. Men mest troligen för rädda sitt eget skinn (familj). Han ringde Eichmann ville föra tåg ner till schweiz, vilket Eichmann vägrade först.

Himmler skulle haft kontakt med Raoul Wallenberg också angående om judarna i ungern/rumänien. Detta för förhandla med väst.

Musy gav Himmler information om att USA vara beredd med förhandla med Himmler den 18 Nov. Med att han transporterade judarna till Schweiz. Ett tåg lyckades han skicka i väg. Sedan ska tydligen Hitler ha ingreppet, förbjuda transportera ut judar ur tyskland.

Som en motåtgärd hade Himmler nu stoppat dödandet av judar i lägrerna utan de skulle överges av manskapet intakt som det var. Utan några åtgärder av förstörelse, det enda som förstördes var bevis för massdödandet i typ Auschwitz. Av taktiska skäl, förstås från Himmler. Därför de allierade hittade senare massa KZ läger som övergivits av manskapet.

Men inte alla undersåtar lyde Himmler, där bland några läger fortsatte sitt, Dödsmarschen stoppades inte, även om Himmler ville det.
Citera
2019-01-20, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Intressant spekulation. Kan du utveckla det mer? Varför tro att Hitler skulle ha dem som utpressning?
Vilka mysterium skulle det då bli förklarad?
Till exempel mysteriet varför Tyskland anföll Ryssland 1941. Det är ju helt obegripligt att Hitler skapade ett ödesdigert tvåfrontskrig när situationen var ganska ljus då.
Citera
2019-01-21, 18:02
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suslov
Till exempel mysteriet varför Tyskland anföll Ryssland 1941. Det är ju helt obegripligt att Hitler skapade ett ödesdigert tvåfrontskrig när situationen var ganska ljus då.
Ja men det är klart varför han gjorde det . Han behövde massor med olja och andra naturtillgångar som hägrade i öst. Det var en nödvändig ond sak, som behövdes snabbt.

Sedan ville han överraska Stalin, för han hade börjat ladda upp sin arme rejält. Ett tecken på anfalla Hitler i framtiden?
Citera
2019-01-22, 03:39
Medlem
Citat:

Enligt The Greatest Story Never Told(som är populär inom revisionismen) visste Tyskland om att Stalin förberedde sig på en storskalig ivasion av Europa. Tyskland och Soviet var fiender rent ideologiskt och de visste att en konflikt skulle komma. Därav var Hitler helt enkelt först.
Citera
2019-01-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Enligt The Greatest Story Never Told(som är populär inom revisionismen) visste Tyskland om att Stalin förberedde sig på en storskalig ivasion av Europa. Tyskland och Soviet var fiender rent ideologiskt och de visste att en konflikt skulle komma. Därav var Hitler helt enkelt först.
Men stämmer det verkligen? Jag har sett den informationen men tycker att det verkar mer som ett rykte utan substans. Churchill nämner inte detta som jag kan minnas.
Citera
2019-01-23, 14:31
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Men stämmer det verkligen? Jag har sett den informationen men tycker att det verkar mer som ett rykte utan substans. Churchill nämner inte detta som jag kan minnas.
Det finns en del i David Irvings Hitlers War, även om han inte gör så stor sak av det. Han skriver att tyskarna lade vantarna på kartor hos Röda armén där anfallsvägar i Tyskland fanns utlagda.
Citera
2019-01-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Han skriver att tyskarna lade vantarna på kartor hos Röda armén där anfallsvägar i Tyskland fanns utlagda.
Det är ju ganska tunt, kan knappast räcka för Hitler för att anfalla Ryssland. Det kanske var kartor från första världskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in