2019-01-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Riktig jakt pilbåge + vassa jakt pilar där pilen har en utgångshastighet på 206 feet per second = 330 km/h med rakbladsvassa eggar.

Runt 2000 kronor i inköp inklusive tre livsfarliga jakt pilar, sedan är man fit for fight mot slöddret.
Kan du öht skjuta båge? En sån där historia är verkligen. Inte lätt att använda, speciellt inte under stress, inomhus.
Citera
2019-01-19, 15:02
Medlem
Mglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag vill ju helst undvika att behöva skjuta, mest på grund av att jag förmodligen kommer få så hårt straff om personen dör.
Dom 2 (?) svenska fall jag känner till där den som försvarat sig skjutit så har dom använt hagelgevär om jag förstått det rätt. Skjuter man däremot med annan kaliber som .22lr eller 9mm i benet så kanske brottslingen stoppas utan att dödas. Skjuter man nån med hagelgevär i benet på nära håll är det nog kört för dennes liv, särskilt om man skjuter 2 skott. Med klenare kaliber så finns iaf en chans att man inte dödar personen och ev straff blir väldigt mycket mildare, för jag antar att man kommer straffas..
Det är hur som helst bra att ha en liten plan OM nån skulle komma in. Har man aldrig slagits så kanske man inte alls vet hur man reagerar, blir man ett lejon eller ett asplöv? Och den som attackerar kommer ju naturligtvis också slåss för sitt liv.
Att sätta sig själv och sin familj i säkerhet är det viktigaste, inte att 'stå upp' för nåt i hallen. Låt dom ta teven liksom. Kan man så skulle ju en förstärkning av dörrar i en viss del av huset vara väldigt bra.

Man behöver inte leta särskilt länge innan man hittar horribla exempel på grova brott i hemmet där gärningsmannen brutit sig in:
https://samnytt.se/amanda-21-lyssnade-pa-musik-for-hogt-fick-sin-hals-avskuren/
https://samnytt.se/ensamkommande-torterade-matias-i-hans-hem-vill-stanna-kvar-pa-gymnasielagen/

Ja det är sant det var en hagelbössa och det kan anses som övervåld då men denna gubben var 69 år gammal, klart att han varit livrädd för ett par unga knarkare som trakasserar han dagligen.

Var går gränsen? Ålder? Jag anser att går någon in och hotar mig till livet i mitt hem ska jag få använda dödligt våld mot honom tills jag känner mig trygg, det är ju inte så att man är någon jävla expert på detta så man måttar tillräckligt med slag tills den är neutraliserad som om man vore med i SWAT utan nej man agerar i panik och självbevarelsedrift.

Jag är övertygad över att alla med vapen hemma inte trycker av lättvindigt utan man fryser till. Så är det.

Jag anser att lagarna över självförsvar borde ändras drastiskt då allt omkringen gör det.
Citera
2019-01-19, 15:07
Medlem
Baptisten555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Vad är mördar ringar?

Typ som denna https://www.twosheep.se/spetsig-ring-foer-att-krossa-en-ruta-eller-vid-en-moejlig-attack.html
Citera
2019-01-19, 15:12
Medlem
Mglas avatar
Aldrig tidigare har förtroenden för Polisen varit såhär lågt, brotten ökar och blir råare och råare medans vi fortfarande ska vara mjuka och fina och gå och gömma oss för att ringa efter en polis som aldrig kommer och som är mindre kompetent en än själv.

Kommer du inte till mig med syfte att råna mig, slå mig, hugga mig, utsätta mina barn för fara - då dör du.

Vad får jag? En morddom på mig - kanske inte får se mina barn, socialen inblandad m.m

Detta är verklighet nu - det kan hända. " Det händer andra men aldrig mig"

Och till folk som bara tror att dessa väljer hus där det finns nån rolex m.m stämmer inte detta - det händer på landsbygden, det väljer hus på måfå längs de går helt maxade på nån drog, pekar och går in.
Citera
2019-01-19, 15:23
Medlem
9797s avatar
Ett vanligt villalarm + baseballträ vid sängen. Hade tidigare även en gammal svartkrutare under sängen men i takt med att kidsen blev större blev sambon nojig så jag tvingades sälja den.

Vad gäller skjutvapen så är det väl enklare att skaffa sig ett illegalt vapen jämfört med ett lagligt. Sedan ska man ju våga använda det också.
Citera
2019-01-19, 15:28
Medlem
NickSonnys avatar
Går det så långt att nån forcerar vår säkerhetsdörr så kommer jag och tjejen använda pumphagel respektive 9mm pistol för att se till att angriparna inte kan hota sig vare sig oss eller barnen. Det främsta skälet till varför jag tog jägarexamen och började med pistolskytte var just på grund av såna scenarion. Vad är alternativet, att försöka mota bort beväpnade angripare med en mopp tills polisen behagar dyka upp?
Citera
2019-01-19, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mgla
Aldrig tidigare har förtroenden för Polisen varit såhär lågt, brotten ökar och blir råare och råare medans vi fortfarande ska vara mjuka och fina och gå och gömma oss för att ringa efter en polis som aldrig kommer och som är mindre kompetent en än själv.

Kommer du inte till mig med syfte att råna mig, slå mig, hugga mig, utsätta mina barn för fara - då dör du.

Vad får jag? En morddom på mig - kanske inte får se mina barn, socialen inblandad m.m

Detta är verklighet nu - det kan hända. " Det händer andra men aldrig mig"

Och till folk som bara tror att dessa väljer hus där det finns nån rolex m.m stämmer inte detta - det händer på landsbygden, det väljer hus på måfå längs de går helt maxade på nån drog, pekar och går in.

så här skriver en nervös hen som går hemma i foppatofflor och mysbyxor
du får bruka våld om nöden kräver , men att rusa ut med fälgkorset och slå in skallen på tjuven som skruvar bort dina fälgar är inte ok , då får du det straff du ska ha . .
Citera
2019-01-19, 15:34
Medlem
Mglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
så här skriver en nervös hen som går hemma i foppatofflor och mysbyxor
du får bruka våld om nöden kräver , men att rusa ut med fälgkorset och slå in skallen på tjuven som skruvar bort dina fälgar är inte ok , då får du det straff du ska ha . .

Jag är inte en nervös hen, jag har suttit, har grova domar.. Men när man får ett litet barn.

Är du lika tuff då? På att ta en resa till kåken? De flesta här som snackar om att de gör de och de har aldrig gjort något och då väl första gången kommer ni ändån stå där med era fattiga vapen och frysa till is.

Det är så roligt hur ni pratar om hur lättvindigt det är att ta till grovt våld mot någon - det är det inte.
Speciellt inte under stress.
Senast redigerad av Mgla 2019-01-19 kl. 15:40.
Citera
2019-01-19, 15:48
Bannlyst
Citat:
Jag är inte en nervös hen, jag har suttit, har grova domar.. Men när man får ett litet barn.

Är du lika tuff då? På att ta en resa till kåken? De flesta här som snackar om att de gör de och de har aldrig gjort något och då väl första gången kommer ni ändån stå där med era fattiga vapen och frysa till is.

Det är så roligt hur ni pratar om hur lättvindigt det är att ta till grovt våld mot någon - det är det inte.
Speciellt inte under stress.

jag gör det som krävs om det behövs , så säker är jag på mej själv i alla fall
och jag går inte omkring och är rädd för allt , för det om något lyser
sedan så undviker jag så klart allt som har med våld att göra i min vardag , men skulle någon , någon gång stå och yxa sej in i mitt boende mitt i natten , så händer det grejer

det är säkert !!! om det förändrar livet ? ja
Citera
2019-01-19, 15:51
Medlem
Mglas avatar
Citat:
jag gör det som krävs om det behövs , så säker är jag på mej själv i alla fall
och jag går inte omkring och är rädd för allt , för det om något lyser
sedan så undviker jag så klart allt som har med våld att göra i min vardag , men skulle någon , någon gång stå och yxa sej in i mitt boende mitt i natten , så händer det grejer

det är säkert !!! om det förändrar livet ? ja

Kalla då mig inte för hen eller något annat då jag redan gjort grejer - en spärr har släppt helt enkelt.

I vilket fall är detta OT och jag vill ha konstruktiva saker på hur man kan göra grejer och gå fri om det händer.
Citera
2019-01-19, 15:55
Bannlyst
Citat:
Kalla då mig inte för hen eller något annat då jag redan gjort grejer - en spärr har släppt helt enkelt.

I vilket fall är detta OT och jag vill ha konstruktiva saker på hur man kan göra grejer och gå fri om det händer.

det du kan göra är att tänka till före något händer , och hålla huvudet kallt när det händer .
finns inga trix med detta som fixar ansvarsfrihet .

och jag har levt hela mitt liv med att släppa spärrar i skallen för att överleva
Senast redigerad av spacefun 2019-01-19 kl. 15:57.
Citera
2019-01-19, 16:02
Medlem
Mglas avatar
Citat:
det du kan göra är att tänka till före något händer , och hålla huvudet kallt när det händer .
finns inga trix med detta som fixar ansvarsfrihet .

och jag har levt hela mitt liv med att släppa spärrar i skallen för att överleva

Ok att hålla huvudet kallt betyder att be dom gå lite snällt och sen ringa efter Polis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in