2020-03-16, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ett vapenskåp är det du tänker på? Ja, det är grejen. Däremot skrev användaren jag svarade på att han hade den under huvudkudden, eller lutad emot dörrkarmen, eller hur det nu var.

Ja, i mitt fall är det ett vapenskåp. Det tar mig inte många sec att klappa i ett magasin i bössan om det skulle behövas! För övrigt tror jag många inte bryr sig huruvida det är lagligt el ej att ha vapnet i sin absoluta närhet om dom känner sig tryggare av det.
Citera
2020-03-16, 11:04
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Ja, i mitt fall är det ett vapenskåp. Det tar mig inte många sec att klappa i ett magasin i bössan om det skulle behövas! För övrigt tror jag många inte bryr sig huruvida det är lagligt el ej att ha vapnet i sin absoluta närhet om dom känner sig tryggare av det.
Jo, så är det - fast vi diskuterade nog teknikaliteter kring den legala status, det utmynnade ifrån diskussionen om en armborst lagligen fick vara laddad, som svar på det var: ja, om den är i vapenskåp.
Citera
2020-03-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jo, så är det - fast vi diskuterade nog teknikaliteter kring den legala status, det utmynnade ifrån diskussionen om en armborst lagligen fick vara laddad, som svar på det var: ja, om den är i vapenskåp.
Ok, fick upp bilden i huvudet när man skall försöka knöka in en laddad armborst i vapenskåpet, det kan bli besvärligt...😂😂
Citera
2020-03-17, 03:30
Medlem
Problemen börjar efter skottet.
Citera
2020-04-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baptisten555
Låter bra, men ingen som har Panic room eller liknande?

Reinfeldt har tydligen ett sådant. Vet inte om hen är aktiv i tråden.
Citera
2020-04-26, 17:50
Medlem
Bestbesafes avatar
Låter det mycket när man skjuter inomhus med random pistol ?
Behöver man bunkra hörselskydd extra ?
In Worst Case om man måste dra av ett par magasiner i framtiden inomhus mot tjuvar.
Citera
2020-04-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestbesafe
Låter det mycket när man skjuter inomhus med random pistol ?
Behöver man bunkra hörselskydd extra ?
In Worst Case om man måste dra av ett par magasiner i framtiden inomhus mot tjuvar.

Ett pistolskott ligger på runt 150db om jag inte minns fel. Så ja det låter väldigt mycket.
Citera
2020-04-26, 18:15
Medlem
Bestbesafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Ett pistolskott ligger på runt 150db om jag inte minns fel. Så ja det låter väldigt mycket.

Ja oj jävlar det vill man inte då uppleva inomhus utan hörselskydd.
Tack för hjälpen
Citera
2020-04-26, 18:24
Medlem
Redan haft "home invasion".
Vaknade mitt i natten av en förvirrad person stod i rummet där jag sov.

Först kom olika bortförklaringar från personen, vilket fick mig förvirrat och yrvaket att försöka somna om.

Sedan insåg jag att allt var skitsnack och då slog ren stridsinstinkt in.
jag drog efter redo att slåss. Sedan förstod jag istället att personen var förvirrad, vilket gjorde det ledsamt.

Men jag vet nu hur jag reagerar och kan slåss efter muay thai träning. om jag blir äldre kankse jag skaffar vapen. Så nu vet jag hur jag reagerar iaf.
Citera
2020-04-26, 19:15
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Reinfeldt har tydligen ett sådant.
Vad konstigt efter hans fantastiska 8 år
Citera
2020-04-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folklig-Betraktare
Problemen börjar efter skottet.

Precis, knarkande psykfall som staten släppt lös rycker i pipan på älgstudsaren för att försöka ta vapnet och får ett dödande vådaskott i bröstet.
Detta efter att knarkaren hemma hos vapenägaren hotat att döda denne och vägrat att på anmodan gå därifrån.
18 månader i fängelse blev fastställt i hovrätten som var enig med tingsrätten.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fangelse-for-gardsagare-som-skjutit-ihjal-inkraktare-trots-omfattande-nodvarnsratt/

"44-åringen ska ha sagt åt mannen att lämna huset, medan mannen skrikit att han skulle döda 44-åringen och hans bror. När mannen inte lämnat huset utan istället kommit närmare har 44-åringen höjt det osäkrade vapnet mot honom. Mannen ska då ha tagit tag i pipan och försökt slita geväret ur händerna på 44-åringen och det är i detta skede som ett skott har brunnit av. Skottet har träffat mannen i bröstet och han har avlidit på platsen kort därefter. Det har senare visat sig att han var påverkad av narkotika vid tillfället."

"Domstolen ansåg inte heller att 44-åringen hade avlossat älgstudsaren medvetet, utan bedömde att skottet brunnit av eftersom den nu döde mannen ryckt i pipan på vapnet."

Staten tycks anse att du i mortal combat på lika villkor nätt och jämt ska överleva en attack för att komma undan med att kröka ett hår på angriparen. Plockar du fram ett vapen så är det du som eskalerar situationen och kommer vapnet till användning så är det du som åker dit även om inkräktaren skjuter sig själv med det.

Polisen får dock peppra sönder och samman psykfall utan straff.
Senast redigerad av Kosegutten 2020-04-27 kl. 19:45.
Citera
2020-05-11, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Helt otroligt att det går att råna en greve som är miljardär genom att bara åka hem till honom och knacka på dörren och vänta på att han öppnar. I andra länder har rika människor någon slags säkerhet för att skydda sig.

Det har innan inte behövts någon slags säkerhet för att skydda sig, men nu när vi blivit ett mångkulturellt helvete samhälle, så behövs det tyvärr, det nya spännande svääje som våra politiker brukar säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in