kaffeargott: Ja, vi var ju lite inne på den här diskussionen i
en annan tråd, men jag tyckte att det blev för OT där. Som jag skrev där så har jag svårt att köpa dina påståenden om att vissa varieteter av cubensis (och det är ju endast cubensis du tar upp både där och här) skulle vara 10 gånger mer potenta än andra. Det räcker inte med att du länkar till forumposter där en eller annan hobbyodlare hävdar att en viss varietet är märkbart potentare än andra (ingen skrev dock x10), medan andra odlare i samma tråd hävdar att det inte finns några större skillnader. Det är så många faktorer som kan påverka hur potenta svampar blir och om man till råga på allt utgår ifrån sporsprutor så handlar det ju om en väldigt stor DNA-pool. Till och med i en och samma svampfrukt kan man i regel hitta flera olika DNA-uppsättningar!
Om man däremot odlar på agar för att isolera egenskaper, så kan man naturligtvis få fram genetik som märkbart skiljer sig från mängden. Detta görs även i kommersiella sammanhang för att exempelvis ta fram en strain (i ordets rätta bemärkelse) som växer ovanligt bra på ett visst substrat, t ex en shiitakestrain som klarar sig ovanligt bra på halm. Men då handlar det alltså inte om sporer, utan myceliekulturer.
Dina poster har dock gjort mig lite nyfiken på bland annat APE. Just "penissvamparna" är ju lite speciella; de är mindre och anses även vara mer kompakta än andra varieteter, vilket jag kan tänka mig faktiskt kan leda till en högre potens per gram svamp räknat.
Däremot misstänker jag starkt att olika arter (och möjligen till viss del även varieteter inom samma art) kan resultera i trippar med lite olika karaktär. Jag blev ganska förvånad när jag för första gången intog svampfrukter av
Psilocybe mexicana och upplevde illusioner jag aldrig sett under alla de gånger jag använt cubensis. Detta gör att jag inte riktigt håller med FelGud när denne skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av
FelGud
De innehåller alla psilocybin och psilosin (om de är färska) det är ingen skillnad mellan de olika svampsorterna.
Det är som att säga att du får olika alkohol rus om du dricker ett vin Spanien eller från Australien
Jag misstänker snarare att olika arters skillnader när det gäller spektrumet av alkaloider kan påverka den faktiska upplevelsen. Det är förmodligen inte bara psilocybin och psilocin som utgör de aktiva ämnen som man kan hitta i åtminstone vissa arter av psykedelisk svamp - även baeocystin och norbaeocystin kan vara faktorer som påverkar. Jag skulle inte bli förvånad om det även finns något slags synergieffekt med alkaloider som i skrivandets stund inte har identifierats och jag kan tycka att forskarna har stirrat sig lite blinda på i synnerhet psilocybin. Det känns även uppenbart att balansen mellan psilocin och psilocybin kan vara en faktor, trots att psilocybin omvandlas till psilocin i kroppen. En hög andel psilocin resulterar enligt min erfarenhet att det slår på snabbare och hårdare än om man hade intagit samma mängd psilocybin och jag misstänker att varje persons metabolism kan spela in. Om inte psilocin skulle leda till en mer intensiv upplevelse så skulle rimligen inte citrontekniken resultera i någon egentlig skillnad.
Ovanstående kan vara värt att ha i åtanke även när man talar om en och samma art. När det t ex gäller sclerotia ("tryfflar") så
noterade mykologen Jochen Gartz att större klumpar innehöll en större andel psilocin än mindre sådana, något som han även dokumenterat när det gäller äldre svampfrukter av
Psilocybe cubensis. Han spekulerade att allteftersom svamparna växer, så omvandlas psilocybinet i dem till psilocin. Om detta stämmer, så borde större/äldre svampar förlora mer potens när de torkas.
För att återgå till den ursprungliga frågan, så har jag nästan uteslutande använt mig av cubensis sedan jag började med svamp för ett tiotal år sedan. Av det dussintal varieteter jag testat så har jag inte märkt någon större skillnad, åtminstone inte så påtaglig att jag skulle kunna hävda att den ena eller andra varieteten har en effekt som skiljer sig från andra. För något år sedan började jag odla
Psilocybe mexicana och blev smått fascinerad av den arten, så åtminstone för närvarande är det mexikanarna som jag ser som min favorit bland psykedeliska svampar.