Citat:
Ursprungligen postat av
kaffeargott
Äter man stesolid varje dag gör 5-10mg ingenting inte ens för en ovan man får ta minst 50mg eller 2-4st xanor för det ska påverka trippen.
Testa ta 3-4gram av de vita albino sorten Moby Big eller Thick Dick och se på en rolig film en timme innan det börjar verka så man tänker på något annat så lovar jag dig du inte ser något mer än färger och önskar du hade stesolid.
De är så potenta att 1gram är inte ens närheten av 10gram cubensis och cubensis är en svag svamp jämfört med de nya blandningarna som kom för ca. 10 år sen med mutationer och blandade gener som McKennai och Cambodian Gold mfl. det är som jämföra tryfflar med andra svampar, tryfflar är ju cirka 10ggr svagare så odla de sporerna nästa gång, du blir inte besviken.
Det du nämner är varieteter av cubensis (som ofta felaktigt kallas för "strains"), något det finns en stor mängd av. Det känns därmed lite märkligt att hävda att "cubensis är en svag svamp" när det du tar upp som alternativ är cubensis. Huruvida det finns några skillnader i potensen mellan olika varieteter har det tjafsats om bland odlare och brukare sedan länge, men generellt sett brukar väl sådana påståenden mest betraktas som försäljningstrick. Personligen kan jag väl tänka mig att det kan finnas en liten variation, men att det skulle vara över 10 gångers skillnad har jag extremt svårt att tro och det är inget jag köper förrän jag har sett en saklig studie påvisa detta. Jag vill understryka att jag talar om den genomsnittliga halten. Då halterna kan variera inom en och samma odling, så uppstår det ofta toppar och dalar när det gäller individuella svampar. Möjligen med undantag för odlingar där alla svampar har samma DNA (en så kallad monokultur), men jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag har sett någon studie som adresserat detta.
Styrkan på "tryfflar" varierar beroende på art, men när det gäller
Psilocybe mexicana så brukar man uppskatta att de torkade klumparna har ungefär 2/3 av styrkan som svampfrukterna besitter. I färskt skick är förhållandet det motsatta - man räknar då med att man behöver halva vikten jämfört med färska svampfrukter, men detta beror på att sclerotia ("tryfflar") innehåller mindre vatten (runt 70%) jämfört med svampfrukter (runt 90%).