2019-01-18, 13:09
Medlem
Återvandringsverket behöver mer resurser. Tänk vilka underverk de skulle kunna göra för svenskarna med prioritet och mångdubbel personalstyrka.

Citat:
Citat:
Sammanlagt 14 077 sådana beslut genomförde polisen förra året. I den siffran ingår också myndighetens egna beslut, till exempel när man avvisar migranter vid en gränskontroll. 9 364 polisavvisningar gjordes 2018.

https://nyheteridag.se/nya-siffror-sa-manga-utvisningar-genomforde-polisen-2018/
Citera
2019-01-18, 15:06
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Säga vad man vill om partiet men inte bara i Tyskland utan även här verkar AfD få
mera uppmärksamhet än det svenska systerpartiet. Marknadsföringen kanske inte
är vad den "borde" vara.

AfD är Tysklands motsvarighet till SD men mer intellektuella. I Danmark har du DF och det ser faktiskt bra ut för Nye Borgerlige som ligger på 3-4% i opinionen. Danmark har 2% spärr till Folketinget.
Citera
2019-01-18, 15:20
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kanske AFS skulle anordna lite fester ? Kan vara ett sätt att väcka uppmärksamhet.
SSU brukade göra så för att värva medlemmar.

En AFS fest lär ju inte dra "problemmänniskor" heller.

Jag tror man måste försöka tänka lite utanför boxen . Nu är det liksom röstfiske som gäller samt att skapa en AFS grund.

Jag tror ändå det blir svårt för dem i EU valet om de ska gå från o,3 till 4%. Vad skulle vara godkänt? 1,5%?

AfS har nu presenterat sig och visat bredden men när allt kommer till kritan handlar ett parti om ett budskap, ett partivarumärke och ett ansikte. MP har Miljö, som väljarna förknippar dem med. Stämmer inte med verkligheten men så enkelt är det i politiken. SD har invandringen. De större gamla partierna har en lite större bredd av naturliga skäl men fortfarande förknippas S med arbetarna och M med näringslivet. F! förknippas enbart med feminismen.

AfS nisch är Återvandring. Många väljare tänker säkert att vi börjar med invandringen och valde därför SD. Man missar då helt den gynnsamma effekten av en dubblerad tid och exponering som följer med två partier, vilket gynnar också SD på sikt.

Tyvärr är argument inte det som biter på väljare, det är betydligt enklare och mer känslostyrt.
Citera
2019-01-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
AfS har nu presenterat sig och visat bredden men när allt kommer till kritan handlar ett parti om ett budskap, ett partivarumärke och ett ansikte. MP har Miljö, som väljarna förknippar dem med. Stämmer inte med verkligheten men så enkelt är det i politiken. SD har invandringen. De större gamla partierna har en lite större bredd av naturliga skäl men fortfarande förknippas S med arbetarna och M med näringslivet. F! förknippas enbart med feminismen.

AfS nisch är Återvandring. Många väljare tänker säkert att vi börjar med invandringen och valde därför SD. Man missar då helt den gynnsamma effekten av en dubblerad tid och exponering som följer med två partier, vilket gynnar också SD på sikt.

Tyvärr är argument inte det som biter på väljare, det är betydligt enklare och mer känslostyrt.

Jag tror inte AFS förknippas så mycket med återvandring som vad de själva kanske tror...

Fråga gärna lite olika människor (AFS:are, SD:are och andra) vad de förknippar AFS med.

Egentligen ser jag det som kört vad gäller Sverige. Man kan lika gärna rösta på ett "svenskarnas parti" så länge som möjligt men i längden finns inget att göra.
Citera
2019-01-18, 18:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tror inte AFS förknippas så mycket med återvandring som vad de själva kanske tror...

Fråga gärna lite olika människor (AFS:are, SD:are och andra) vad de förknippar AFS med.

Så är det. Många tänker nog på ett litet parti på högerkanten med konstiga nyliberala idéer som platt skatt när de hör AfS.

När Aktuellt Fokus angrep Annie Lööf skrev de:

Faktum är att Annie Lööf är mer höger än Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna. Det enda parti som ens är i närheten av Annie Lööfs Randianska politik är det högerextrema mikropartiet Alternativ för Sverige.

https://aktuelltfokus.se/annie-loof-ar-mer-hoger-an-jimmie-akesson/
Citera
2019-01-18, 19:45
Medlem
JuliusSpenglers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så är det. Många tänker nog på ett litet parti på högerkanten med konstiga nyliberala idéer som platt skatt när de hör AfS.

Faktum är att Annie Lööf är mer höger än Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna. Det enda parti som ens är i närheten av Annie Lööfs Randianska politik är det högerextrema mikropartiet Alternativ för Sverige.

Aktuellt Fokus är iofs en vänsterextrem blogg som drivs av en kvinnomisshandlande zigensk ex-nazist med smeknamnet Bajs-Kim. Hur trovärdig och saklig är en sådan hemsida?

Aktuellt Fokus har samma agenda som AFA m.fl. som vill måla upp nationalister som ekonomiskt höger. I den vänsterextrema världsbilden är nationalister/fascister "kapitalets sista försvarslinje" och man vill därför klumpa ihop dem med vulgärkapitalistiska partier och ideologer, trots att det inte bara är felaktigt utan typ tvärtemot verkligheten (där den vänsterextrema agendan harmoniserar extremt bra med George Soros och Googles agenda).
Citera
2019-01-18, 19:52
Medlem
Citat:

Jag tror iofs inte platt skatt är något folk tänker på.

Jag tror snarare folk ser AFS som ett parti som säger det SD inte kan eller vågar säga.
Jag tror det vore en bra slogan för AFS: "Säger det SD inte vågar". Sen kan ju någon slags återvandring vara en del av det. Det brukar vara bättre att vara sublim om man vill få reaktioner. Det vet jag som provocerat på nätet i många år. AFS är knappast sublima.
Citera
2019-01-18, 20:42
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:

Aktuellt Fokus tänker på det, men få andra. Jag tror rentav att en del AfS-väljare har dålig koll på denna rätt lite exponerade fråga.

Edit: Är rätt säker på att återvandringen är mer känd, med rätta.
Senast redigerad av RogerRoger 2019-01-18 kl. 20:45.
Citera
2019-01-18, 22:21
Medlem
StillaHavets avatar
AfS behöver någonting som är polariserande och starkt och som AfS äger. Återvandring är bra men de flesta kommer välja invandring först. Där tror det flesta att SD räcker. AfS är så mycket mer.

F! och MP hade den samlade MSM bakom sig. Varje dag talas det om feminism och klimat. Det talas om invandring också varje dag, den frågan äger SD. Återvandring är inget som får draghjälp i media.

Det måste vara något som övertydligt plaserar AfS på en sida och de andra partierna, förutom SD, på den andra. Nationalism är ju något som alla partier övergivit inklusive SD och som hatas av de andra och MSM. Det talas också relativt ofta om det. Man hör allt oftare om de farliga nationalisterna. Så det begreppet är ledigt.

Kan det finnas fler liknande tydliga begrepp som är lediga? Återvandring. demokrati och politiker samt lag och ordning är viktiga politikområden men det lyfter inte riktigt. Det måste vara något begrepp på skalor som folket också är bekanta med.

AfS är ett parti som hämtar förslag och idéer från alla partier men blir då mindre tydligt. Ett företag måste vara långsiktigt men man har ingen lång sikt om man inte klarar att överleva på kort sikt.

AfS behöver en enkel och tydlig fiende. Gott vs. ont. Man ska kunna placera sig i folks medvetande med ett eller några få ord som all kan relatera till.

Hittar man de här tydliga begreppen och kopplar det till GK som ett ansikte för politiken kan det lyfta.

Lite flummigt kanske men tänker här lite fritt och högt.
Citera
2019-01-18, 22:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Lite flummigt kanske men tänker här lite fritt och högt.
Kanske kan man göra en Borg/Reinfeldt här och marknadsföra AfS som "Sveriges enda nationalistiska parti"? Precis som det här med Nya Moderaterna, Sveriges enda arbetarparti, retade gallfeber på Sossarna lär samma sak fast med nationalism få både SD och NMR på uselt humör, men det kan det vara värt. Jag vet iofs. inte om jag egentligen tycker att detta är någon speciellt bra idé. Jag spånar bara.

Varumärkesbyggande är i alla händelser en viktig del av den process som skapar ett nytt parti. Det behövs utöver slagord och "hjärtefrågor" (ugh) även en grafisk profil som definierar partiet på ett ur valmanskårens perspektiv fördelaktigt sätt. AfS bör kanske se sig om efter en annan partifärg som särskiljer det en aning från de andra blå partierna. Nej, brunt är inget vidare, och orange var redan ND:s färg.
Citera
2019-01-18, 22:58
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kanske kan man göra en Borg/Reinfeldt här och marknadsföra AfS som "Sveriges enda nationalistiska parti"? Precis som det här med Nya Moderaterna, Sveriges enda arbetarparti, retade gallfeber på Sossarna lär samma sak fast med nationalism få både SD och NMR på uselt humör, men det kan det vara värt. Jag vet iofs. inte om jag egentligen tycker att detta är någon speciellt bra idé. Jag spånar bara.

Varumärkesbyggande är i alla händelser en viktig del av den process som skapar ett nytt parti. Det behövs utöver slagord och "hjärtefrågor" (ugh) även en grafisk profil som definierar partiet på ett ur valmanskårens perspektiv fördelaktigt sätt. AfS bör kanske se sig om efter en annan partifärg som särskiljer det en aning från de andra blå partierna. Nej, brunt är inget vidare, och orange var redan ND:s färg.

Fråga: om du skulle definiera i ett eller några ord vad som är AfS huvudfiende? Vad är det?
Citera
2019-01-18, 23:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Fråga: om du skulle definiera i ett eller några ord vad som är AfS huvudfiende? Vad är det?
Svårt, men jag tycker att allt som kan förknippas med "öppen svenskhet" och den ursprungligen amerikanska idén om medborgarskap som grund för nationell tillhörighet är väl värt att bekämpa. Först tänkte jag nästan skriva "folkets fiender", men det är ju mer än lovligt diffust och heller ingen huvudfiende (singular). Har dessutom lätt nazi-/kommunist-klang.

Om man tänker sig att AfS representerar det svenska folket måste partiet tydligt betona det svenska folkets särart. Jag vet att Svp körde det rejset och jag har kritiserat dem för att hela grejen saknade substans, men synen på svenskhet är åtminstone något som skiljer AfS från både SD och nästan alla andra partier.

Så, svenskhetsfrågan tycker jag är bra, även om en rätt pervers debatt redan ägt rum i mainstreammedia och folk kunde tänkas vara rätt trötta på saken.

Det är väl inte för radikalt att betona att det visst finns ett svenskt folk som behöver ett tydligt alternativ för sitt vanskötta land? Antingen förnekelse eller AfS.

Jag återkommer med kortversionen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in