Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-17, 16:40
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
En hel del aktivitet på Twitter från AfS nu, mest från Gustav och Jeff vad jag kan se. Slagkraftigt, humoristiskt och samhällskritiskt - alldeles utmärkt. Gillar t.ex. den här kommentaren till Jan Björklund.

https://twitter.com/bjorklundjan/status/1085260176121364480
https://twitter.com/gustavkassel/status/1085602032571027456

Håller helt med. Mycket bra nivå på argumenten
Citera
2019-01-17, 22:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Ett av huvudargumentet för AfS visar sig stämma. SD fick som vi alla visste, 0,0% inflytande. Om de har det är det i fel riktning. Slutsatsen kvarstår att Sverige gynnas av två nationalistiska partier, ett på 4 och ett på 14% istället för bara ett på 18 procent.

Vi får två tider i talarstolen, två platser i debatter, konkurrens om nationalistiska väljare, möjlighet att nå delvis olika grupper nya väljare, mer exponering i media, etc. 2022 är det val igen och då hoppas jag det sjunkit in hos fler att AfS + SD ger mycket högre utväxling än enbart SD.

Störst möjlighet att nå nya väljare har AfS hos de yngre som ännu inte stelnat i tanken och känslomässigt låst fast sig vid SD och Åkesson.
Ja, ja, ja!

Det är detta jag har sagt hela tiden. Ett AfS i riksdagen skulle förhoppningsvis leda till kortslutning i motståndarsidan när det inte längre räcker med att fokusera helt på SD.

Sedan är fördelarna med två nationalistiska partier många, och du har nämnt flera viktiga.

Min egen käpphäst som jag kommer dragande med så ofta jag kan är mina förhoppningar om att Afs skulle kunna "korrigera" SD och uppmuntra dem till viss radikalisering. Det är klart att det finns gränser för hur långt ett mainstreamparti som SD kan (och är berett att) gå, men det som SD vägrar befatta sig med kan AfS köra på.

En informell koalition skulle lösa många knutar.
Senast redigerad av Blot-Sven 2019-01-17 kl. 22:15.
Citera
2019-01-17, 22:44
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, ja, ja!

Det är detta jag har sagt hela tiden. Ett AfS i riksdagen skulle förhoppningsvis leda till kortslutning i motståndarsidan när det inte längre räcker med att fokusera helt på SD.

Sedan är fördelarna med två nationalistiska partier många, och du har nämnt flera viktiga.

Min egen käpphäst som jag kommer dragande med så ofta jag kan är mina förhoppningar om att Afs skulle kunna "korrigera" SD och uppmuntra dem till viss radikalisering. Det är klart att det finns gränser för hur långt ett mainstreamparti som SD kan (och är berett att) gå, men det som SD vägrar befatta sig med kan AfS köra på.

rent matematiskt betyder det att gå från 1 parti mot 7, till 2 mot 7. Effekten blir troligen ännu större. Rent strategiskt, om vi ser AfS och SD på samma nationalistiska gren, är det faktiskt ett genidrag. Tror också SD skulle gynnas av det.
Citera
2019-01-18, 09:44
Medlem
Kanske AFS skulle anordna lite fester ? Kan vara ett sätt att väcka uppmärksamhet.
SSU brukade göra så för att värva medlemmar.

En AFS fest lär ju inte dra "problemmänniskor" heller.

Jag tror man måste försöka tänka lite utanför boxen . Nu är det liksom röstfiske som gäller samt att skapa en AFS grund.

Jag tror ändå det blir svårt för dem i EU valet om de ska gå från o,3 till 4%. Vad skulle vara godkänt? 1,5%?
Citera
2019-01-18, 10:31
Medlem
Säga vad man vill om partiet men inte bara i Tyskland utan även här verkar AfD få
mera uppmärksamhet än det svenska systerpartiet. Marknadsföringen kanske inte
är vad den "borde" vara.
Citera
2019-01-18, 10:57
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Säga vad man vill om partiet men inte bara i Tyskland utan även här verkar AfD få
mera uppmärksamhet än det svenska systerpartiet. Marknadsföringen kanske inte
är vad den "borde" vara.

Tror de gjort så gott de kunnat. Återvandringsturnen va ju rent slit i en månad? Budget. Mediautrymme. Svårt.

Kanske någon djävligt smart viral kampanj kan funka. Tror en rätt stor % av väljarna inte känner till partiet.
Citera
2019-01-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Tror de gjort så gott de kunnat. Återvandringsturnen va ju rent slit i en månad? Budget. Mediautrymme. Svårt.

Kanske någon djävligt smart viral kampanj kan funka. Tror en rätt stor % av väljarna inte känner till partiet.

Nej, det är partiledningens inställning som är fel. Det håller inte att skylla på MSM och avsaknad av plattform där. Eller på dålig ekonomi. Det fungerar inte att lansera ett parti under bara någon månads kampanj, och sedan vara knäpptysta till nästa EU-/riksdagsval. Det förstår varken ledningen eller många av partiets anhängare. Tyvärr, för Kasselstrand och gänget är i övrigt mycket kompetenta.
Citera
2019-01-18, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, ja, ja!

Definitivt. Dessutom skulle AfS ta över rollen som högerspöke och representant för den yttersta ondskan i etablissemangets ögon. Därmed skulle sannolikt fler ängsliga väljare våga ta steget att rösta på SD då de slipper den värsta stigmatiseringen. SD ser AfS som ett hot, men så behöver det faktiskt inte vara. De borde se dem som bundsförvanter istället.
Citera
2019-01-18, 11:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Definitivt. Dessutom skulle AfS ta över rollen som högerspöke och representant för den yttersta ondskan i etablissemangets ögon. Därmed skulle sannolikt fler ängsliga väljare våga ta steget att rösta på SD då de slipper den värsta stigmatiseringen. SD ser AfS som ett hot, men så behöver det faktiskt inte vara. De borde se dem som bundsförvanter istället.
Jamemvisst.

Det är ett faktum att SD ter sig mindre radikala vid sidan av AfS eftersom det faktiskt är så det är. Då kan fler än tidigare rösta på SD, mellanmjölsalternativet, och mer seriösa nationalister/idealister lägga sin röst på AfS.

I förlängningen kanske fler partier anammar SD:s syn på invandringen, och så är bollen i rullning.

Om SD sedan vägrar överge sitt vidriga koncept med "öppen svenskhet" må det vara hänt. Då är det helt och hållet AfS uppgift att stå upp för det svenska folkets existensberättigande.
Citera
2019-01-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kanske AFS skulle anordna lite fester ? Kan vara ett sätt att väcka uppmärksamhet.

En AFS fest lär ju inte dra "problemmänniskor" heller.

Jag tror man måste försöka tänka lite utanför boxen .

Väldigt svårt för dom att hyra lokal men en möjlighet är att ha festerna i Svenskarnas hus i Älgarås.
Citera
2019-01-18, 12:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Väldigt svårt för dom att hyra lokal men en möjlighet är att ha festerna i Svenskarnas hus i Älgarås.
I Älgarås. 😁 Lär bli gott om sydstatsflaggor och skinnvästar på det partyt.

Jag tycker att det vore bättre om AfS även fortsättningsvis satsar på politiken i stället för olika sorters sammankomster (utöver partimöten).

Visst, det pratas väldigt mycket i dag om att testa nya saker och träffas och se varandra djupt i ögonen som de människor vi är eftersom den parlamentariska vägen tycks ohjälpligt stängd för evigt, men faktum kvarstår att det är vid valurnan och i riksdagen som det i bästa fall händer prylar. Sedan får folk naturligtvis dricka kaffe eller hembränt tillsammans bäst de vill.

Jag tror i så fall mer på gammal hederlig dörrknackning som metod om man vill ut och möta folket, visa att man inte är potentiella mördare, etc.
Senast redigerad av Blot-Sven 2019-01-18 kl. 12:17.
Citera
2019-01-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ

Min gissning är att ca. 10 % av svenskarna känner till AfS. De behöver synas regionalt och i frågor som faktiskt betyder något för svenskarna i deras vanliga liv. Politiska frågor.
Senast redigerad av Ottokar 2019-01-18 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in