2019-01-17, 17:58
Medlem
Det beror p lder. Du Dixie r vl runt 33...typ? Skaffa tv ttt om du vill ha tv barn. Ja det blir lite jobbigare, men vadfan ldern smyger sig p.
Citera
2019-01-18, 07:09
Medlem
Asklords avatar
Jag har en liten under ett. Jag har alltid sagt att jag vill ha tv, men jag tror inte att jag vill det lngre.
Frun har sagt tre men d har jag sagt, aldrig i livet.
Citera
2019-01-18, 16:31
Avstngd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Hej

Jag undrar om er som ftt barn. Har ni tnkt p att kra 1 barn och vnta i ngra r eller har ni ftt 2 barn efter varandra?

Min man vill ha ett barn t gngen men jag vill ha 2 barn efter varandra

r det mer jobbigt?Tnker jag fel?

Lyssna p din man.
Att skaffa barn ttt har givetvis sina frdelar -- men ocks nackdelar. Den strsta nackdelen jag kommer p r att det/de ldre barnen inte fr samma uppmrksamhet utan mste st tillbaka redan som koltbarn.

Jag har sjlv fem barn...

9 r mellan ldsta och yngsta
4 r mellan ldsta och nsta, samt fyra r till frsta lillungen.
3 smbarn med 11-12 mnader emellan. (Tripp, trapp och trull)

Bland de sm borde det varit lite lngre uppehll s att bde den nyfdda och de ldre syskonen hade ftt mer "tid".
Jag ngrar givetvis inte alls att jag ftt dem med det intervallet -- dremot skulle jag nog fr barnens skull planerat lite annorlunda om jag hade ftt gra om det.
Senast redigerad av micro113 2019-01-18 kl. 16:33.
Citera
2019-01-18, 18:20
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Planerat kejsarsnitt?

Kan man f om man har en skada eller har frlossningsskrck.
Citera
2019-01-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Jag har en liten under ett. Jag har alltid sagt att jag vill ha tv, men jag tror inte att jag vill det lngre.
Frun har sagt tre men d har jag sagt, aldrig i livet.

Det knns annorlunda nr de r ldre. Bebisar r inte s roliga...
Citera
2019-01-18, 18:41
Medlem
Citat:
Det r frsta barnbarnet i hans familj. S alla i hans familj har verkligen sett fram emot det. I min familj s har min syster ftt 2 barn. En son och tvillingar.

Jag r dock den yngsta och aldrig ens tagit hand om ett barn men mamma r van och min syster r van. Hans mamma r van i alla fall. Pappan r van.

Det hr r ngot vi sett fram emot ganska lnge och planerat fr sedan vi var i tjugo.

Min man ser fram emot det och jag r 3 veckor ver mensen. Har bara inte berttat det fr ngon av vra familjer. Provet visade positivt

Vi har planerat alltifrn klder till resor fr barnet. Planen r att jag blir mammaledig och drefter tar han ver

Herrejvlar. Du r ju knappt ens gravid och brjar planera fr nummer TV?? Rekommenderar dig att ta dagarna som de kommer. Slpp all planering. Nr ungar kommer fr man slppa allt vad planering heter och allt man tnkt skulle ske blir alldeles bakochfram
Senast redigerad av Yxansurtant 2019-01-18 kl. 19:13.
Citera
2019-01-19, 11:14
Medlem
Skit i planeringen. Rtt som det r sitter ni pltsligt med tvillingar.
Citera
2019-01-20, 14:48
Medlem
Svrt att svara p, d vissa fresprkar stor ldersskillnad och andra tycker det r bttre med ttt mellan barnen. Vi har tv r bde mellan frsta och andra och mellan andra och tredje och ser mest frdelar. Det blev ingen syskonsvartsjuka alls, utan den nya bebisen accepterades direkt och blev en naturlig del av familjen (ingen inkrktare); de kunde brja leka med varandra typ nr bebisen var 6 mnader; de delar intressen, s vi kan gra allt tillsammans som familj. Nackdelen var s klart att det blev mer jobb n om man har ett sjlvgende barn samtidigt som man har en bebis. Men jmfr jag vra barn med syskonpar som har stor ldersskillnad, s r vra mycket tajtare och har roligare tillsammans.
Citera
2019-01-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Vrt att tnka p r att det sliter p kroppen att f barn ttt. Fr man andra inom ett r kan man rkna med att ens eget liv frkortas med ett par r. Amerikanska myndigheter rekommenderar att man vntar 18 mnader efter frlossning innan man blir gravid igen.

Det handlar om statistik och medelvrden, inte att du faktiskt dr just ett par r tidigare n du annars hade gjort. Det finns kanske femtio saker att tnka p innan man brjar fundera p det dr
Citera
2019-02-26, 01:57
Medlem
Citat:
Hej

Jag undrar om er som ftt barn. Har ni tnkt p att kra 1 barn och vnta i ngra r eller har ni ftt 2 barn efter varandra?

Min man vill ha ett barn t gngen men jag vill ha 2 barn efter varandra

r det mer jobbigt?Tnker jag fel?

2 barn med ett par rs mellanrum r optimalt!
Citera
2019-02-26, 11:22
Medlem
CharlieRs avatar
Det finns psykologiska studier kring hur barn mr av att ha syskon i olika ldrar. Pseudotvillingar (<18 mnaders lderskillnad) mr smst av barnen som har syskon.

Jag skulle inte velat ha tv barn ttt inp varandra, men s tillhr jag heller inte typen som lmnade min unge till barnvakt (nej, inte ens slktingar) fre han var 2,5 r, eftersom min personliga sikt r att s sm barn alltid ska vara med en frlder. Du verkar ha andra sikter (var ppen fr att det frndras om du brjar lsa om barn och inte bara lyssnar p farmor/mormor fr rd) och d r det vl lugnt att skaffa barn nrmare inp. Ls p om vad olika familjekonstellationer gr med barn psykologiskt och gr en egen bedmning av vilka personliga egenskaper du tycker r viktiga att barn fr utveckla. Det r liksom helt olika val du behver gra i ditt frldraskap beroende p vilka egenskaper du anser r viktiga att utveckla hos mnniskor, och det finns inget riktigt rtt eller fel svar hr.

Vissa vill inte ha ensambarn, eftersom de r notoriskt krvande eftersom de aldrig behver vnta in syskon eller dela med sig av frldrarnas uppmrksamhet. Vissa vill ha ensambarn, eftersom de r lika notoriskt sjlvskra, vertygade om att de klarar vad som helst och ofta blir sjlvstndiga.
Vissa vill ha syskon ttt inp varandra s att barnen lr sig att samsas med jmnriga, att dela med sig och slipper uppleva ensamhet. Andra vill inte ha syskon nra inp varandra eftersom de barnen lr sig att de alltid mste samsas med andra, dela med sig och aldrig fr vara ifred.
Vissa vill ha syskon med lnga mellanrum s att de fr gott om tid att ge till varje barn och ldre syskon lr sig ta hand om yngre (vilket mer eller mindre skapar sjlvstndighet och sjlvskerhet i stil med ensambarn, plus en del extra ansvarstagande). Andra vill undvika det just fr att de inte vill att barnen ska f ensambarndrag och inte heller vill lasta barn med ansvar fr syskon. Vissa undviker den hr kombinationen fr att inte riskera att det ldre barnet, som kan ha blivit gammalt nog fr att vnja sig vid att vara sjlv, ska bli fr illa medtaget av att f ett syskon.

Att f syskon r bde en stor gldje och en smrta fr ldre barn. Syskonet i sig r en kamrat som ofta finns med resten av livet, och att f vara storasyskon kan vara vldigt fint. Men oavsett nr ett syskon kommer s tar ett yngre syskon s gott som alltid monopol p frldrarnas uppmrksamhet, och viss rivalitet skapas mellan syskonen. Alla konstellationer frstrker olika personlighetsdrag hos alla barnen (och hos frldrarna) och ingen kan ge dig svaret p vad som r det optimala fr just dig.

(Jag r frlder till ett ensambarn p drygt 7 r.)
Citera
2019-02-27, 02:36
Medlem
Har tv barn rtt ttt och knns som vi gjorde det smartare valet fr oss.
De leker mycket med varandra d de r rtt nra varandra i lder.
Blev bara 1 lite lngre bljperiod istllet fr tv.

Nu nr de r ngra r vet jag inte om jag vill ha en liten till. Visst, de r ju riktigt mysigt med en liten, men man glmmer allt bajs, skrik, spya, dligt med smn..

Fr mig knns det bttre att ha tagit allt p en gng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in