2019-01-18, 10:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Solglittet.
Du har inte lämnat relevanta studier och det stärker inte det du säger.

Nej. Majoriteten mår inte bra - är inte helt återställda - efter tre år och nu börjar jag allvarligt fundera om du lever i förnekelse eller har kollrat bort dig själv fullständigt.

13 som upplevde sig friska.
---------------------------------------------------
15 som mådde bra men inte återställda.
4 som upplevde kroniskt tillstånd.
3 som kände sig sämre.

Vet du nu tror jag du luras eller retas???!!
För så här dum och missförstående kan du helt enkelt inte vara. .

Vi diskuterar helt återställda eller som mår bra. Det handlar om 28 stycken av 35. Använd gärna datorns miniräknarfunktion om det är svårt att se vilken grupp som då utgör majoritet

13 som upplevde sig
15 som mådde bra men inte återställda
————————————————————-
3 som kände sig sämre.

Att må bra, men inte vara helt återställd, kan betyda att en anfallsspelare i ett juniorlag på nästan elitnivå mår bra efter sjukdomen - men inte kan spela på samma höga prestationsnivå som innan han/hon blev sjuk. Agnes hade kanske kunnat må bra framöver, men inte klarat av ett lika aktivt fritidsprogramm med fotboll, tennis och dans som hon enligt tråduppgifter hade innan hon blev sjuk.

Nu tycker jag att jag är färdig med denna tålamodskrävande didaktiska förklaringsundervisning.
Föreslår valfri kurs i vad som helst om man fortfarande inte förstår.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-18 kl. 10:55.
Citera
2019-01-18, 10:47
Medlem
Citat:
Solglittet.
Du har inte lämnat relevanta studier och det stärker inte det du säger.

Nej. Majoriteten mår inte bra - är inte helt återställda - efter tre år och nu börjar jag allvarligt fundera om du lever i förnekelse eller har kollrat bort dig själv fullständigt.

13 som upplevde sig friska.
---------------------------------------------------
15 som mådde bra men inte återställda.
3 som kände sig sämre.

Du skriver inte till mig, så jag ber ödmjukast om ursäkt att jag tar mig friheten att kommentera ändå.

Solglittret skriver
Citat:
Majoriteten blir helt återställda eller så bra att de kan leva ett fungerande i stort sett normalt liv framöver. De flestas förbättring/tillfrisknade sker under de första tre åren.

Texten efter eller utelämnade du.

Vad blir din matematiska slutsats då?
Citera
2019-01-18, 10:51
Medlem
Citat:
Nej, det är inte "framför allt dem" - det är anhöriga, kollegor, vänner, skola etc etc och jag tror det var ett 50-tal som nämnts tidigt i utredningen.
Det lär inte i huvudsak röra sig om arbetskamrater.

När denna text skrivs 10 januari har det precis kommit i media och hon har lika lite detaljer som nån annan:

"After I submitted the assessment I went to bed and read the news before going to sleep - the sad news about a family found dead in Bjärred. It was sad enough as it was.

Today when I got the news that this was Oskar Henkow’s family I got a total chock."

Kollegor, vänner och släkt har polisen intervjuat. Kollegan i Örebro visste att en hel familj hittats död och jag finner det synnerligen olämpligt att någon så skyndsamt hyllade någon alls offentligt.
Citera
2019-01-18, 10:57
Medlem
Citat:
FEL.

Jag har nyss skrivit att hon inte vet ett dugg när hon skriver texten den 10:e.
Hon kan omöjligt ha några detaljer i det läget om vad som skett.

Naturligtvis ringde hon någon på LU och frågade vad som hade hänt INNAN hon la ut något på nätet. Den 9:e vid 18-tiden visste hela Bjärred om men framför allt LU som hade begärt ett ingripande. Egentligen borde O:s chef ha sms:at henne redan på dagen och frågat om hon sett till O. Logiskt tycker jag innan man begär polishjälp.

Skulle vara intressant att läsa FUP och se hur samstämmiga vittnesuppgifterna är.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Men kära du. Han gick igenom "dokument" - lär väl mena journalhandlingar - varav det inte framkom nåt om psykisk sjukdom.
Vilket snarare handlar om att inte vara vid sina sinnens fulla bruk. Allt annat vore ointressant utifrån gärningen sett.

Sen måtte det väl kunna finnas depression för den skull!

Det finns inlägg i tråden om just nedstämdhet, att H var mer illa däran och mått dåligt längre tid -att det mer sågs en kraftig försämring på hösten gällande O.
Rektorn har pratat om en familj i kris.
Arbetskamrater har beskrivit sorg i ögonen och problem när han talade om hemsituation/fam:

"Last time I met Oskar and we talked about his situation at home, I saw such a deep sorrow in his eyes."

Sen lär det väl knappast vara nån som begår självmord utan föregående depression och sen ska de mörda barn till allt elände.
Det ligger med andra ord väldigt nära till hands att de var deprimerade.

Jag uppfattade det så att polisen menade sjukdomar som t.ex schizofreni, bipolär sjukdom. Att de ej var sjuka i den bemärkelsen. När deras känslor/tankar började ta vid om denna utgång så var nog båda deprimerade.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är inte "framför allt dem" - det är anhöriga, kollegor, vänner, skola etc etc och jag tror det var ett 50-tal som nämnts tidigt i utredningen.
Det lär inte i huvudsak röra sig om arbetskamrater.

Eftersom det är så viktigt för dig att till punkt och pricka återgå vad som sades på PT så får du gärna ta fram vad som sades exakt. Uttrycket lär brukar vara en tolkning och inte fakta.
Citera
2019-01-18, 10:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jamen varför gick det upp till normalt sen då?

Dra av värmen för att styra flickorna? Ursäkta, men vad menar du?

Kolla mina funderingar i senare inlägg.

De bör ha återställt det själva. Kanske de väntade lite med att ta sig själva avdaga och ville ha lite varmt....?
Citera
2019-01-18, 11:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vet du nu tror jag du luras eller retas???!!
För så här dum och missförstående kan du helt enkelt inte vara. .
Nu får du faktiskt ge dig.
1. Du lämnar en studie som inte ens handlar om tillfrisknande inom tre år.
2. Den är på minimalt underlag. Den är alltså inte normgivande.

Du har påstått från början att A enligt statistiken borde kunna bli frisk eller helt återställd inom tre år.

Varav jag svarade att statistik inte kan appliceras på henne specifikt eftersom det givetvis är individuellt och prognosen är osäker.

Ska man se till A som person så hade hon fortfarande hemundervisning hösten 2017. Det finns uppgifter i tråden att hon rakt inte mådde bra, att hon sågs mindre under detta år.

Ena stunden förnekar du existensen av ME och nu är det ett tillfrisknande som skulle knacka på dörren.
Du bejublar missan som sett henne en timme för friskhetsbedömning.

Exakt vad är det du vill ha fram mer konkret?
Citera
2019-01-18, 11:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Naturligtvis ringde hon någon på LU och frågade vad som hade hänt INNAN hon la ut något på nätet. Den 9:e vid 18-tiden visste hela Bjärred om men framför allt LU som hade begärt ett ingripande. Egentligen borde O:s chef ha sms:at henne redan på dagen och frågat om hon sett till O. Logiskt tycker jag innan man begär polishjälp.

Skulle vara intressant att läsa FUP och se hur samstämmiga vittnesuppgifterna är.
Men snälla du. De har knappt kommit ur huset och absolut ingen vet vad som hänt i det läget.
Självklart vet folk att de är döda men inte vem, vad, när, hur.

Det är en förundersökning med förundersökningssekretess.
I det inledande läget en mordutredning gällande eventuell extern gm.

Madre mia...
Citera
2019-01-18, 11:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Eftersom det är så viktigt för dig att till punkt och pricka återgå vad som sades på PT så får du gärna ta fram vad som sades exakt. Uttrycket lär brukar vara en tolkning och inte fakta.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-01-18, 11:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Kollegor, vänner och släkt har polisen intervjuat. Kollegan i Örebro visste att en hel familj hittats död och jag finner det synnerligen olämpligt att någon så skyndsamt hyllade någon alls offentligt.

Instämmer.
Dessutom gick polisen nästan omedelbart ut till allmänheten med att det var ett allvarligt våldsbrott och förövaren/na fanns döda inne i huset.
Så ingen kan i sin villfarelse trott att det handlade om en olyckshändelse eller att O mördats vid något inbrott.
Dessutom fortsatte de här hyllande RIP-inläggen om O långt efter att polisen slagit fast att man misstänkte att föräldrarna gemensamt gjort detta.
Det postum dedikerade seminariet i Os namn skedde 6 september 2018. På samma sätt som presstjänstekvinnan vid Lunds universitet också uppgav - ”polisen har inte sagt att O ör misstänkt för dubbelmord” så sent som i höstas.

På något sätt måste O varit väldigt framgångsrik med att lyckats lägga ut dimridåer till sin omgivning att han inte var kapabel till planerade mord och Guds bästa barn - eller ”ängeln i Lund” som någon skrev.
Att nära anhöriga kan förneka att någon är brottsling, likt Ted Bundys mamma och hustru nästan in i kaklet, är inte ovanligt.
Men att en välutbildad omgivning i så stor omfattning låter sig luras - till och med när polisen lämnar andra uppgifter - är faktiskt märkligt.
Citera
2019-01-18, 11:10
Medlem
Citat:

Ska man se till A som person så hade hon fortfarande hemundervisning hösten 2017. Det finns uppgifter i tråden att hon rakt inte mådde bra, att hon sågs mindre under detta år.

Det är intressant. Har missat det. Hur då sågs mindre? Mot slutet eller? Inlägg i tråden eller artikel? Länka gärna. Unga verkar klara ME och bli bättre och bättre men du menar att hon blev sjukare eller åtminstone isolerade sig mer. Drabbats av något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in