2019-01-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Skönt att åtminstone en till tycker den tillfälliga sänkningen av förbrukningen är märklig, just 6/1 (om nu uppgiften stämmer!).
Och ja, vanliga elradiatorer och en luftluft-värmepump. Inget fancy stuff med artificiell intelligens.

Kanske någon slagit av huvudsäkringen för att det skulle bli mörkt. Lättare att jobba under mörkrets skydd? Fast elförbrukningen hade varit ungefär lika låg under julhelgen också. Kanske slog av termostaten en nivå på julafton, åkte i väg, kom hem den 5/1 och det luktade och drog ned termostaterna ytterligare. Skulle något ha inträffat redan på julafton?
Citera
2019-01-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns ingen ”normal förbrukning” av el. Många som bor i eget hus kan logga in hos sin elleverantör och se förbrukningen för varje dygn. Man kan se förbrukningen i förhållande till utetemperaturen och se hur förbrukningen ändras beroende på den. Om man har rätt leverantör så kan man till och med se förbrukningen varje timme och se en markant ökning när familjen duschar eller lagar mat. Så beroende på vad man för och vädret så ändras förbrukningen hela tiden.

Om man sänker temperaturen drastiskt i huset så minskar elförbrukningen extremt mycket under perioden som huset kyls ner. Men sen ökar den igen för att hålla differensen mellan utomhustemperaturen och den sänkta inomhustemperaturen. Om det samtidigt har blivit kallare ute som det blev i Lund mellan den 6 och 7 januari så påverkar även det.
Det går inte åt lika mycket el för att hålla ett hus på 10˚ som att hålla det på 20˚ men om det samtidigt blir kallare ute så minskar den differensen.

Det är intressant om man kan se en dramatisk förändring ett dygn för då måste det ha skett något drastiskt, men att förbrukningen sedan har gått upp till ”normal förbrukning” går inte att säga eftersom det inte finns något sådant som en normal förbrukning i ett hus. Men att den gick upp igen behöver inte bero på att någon har höjt termostater, de slår på till slut ändå så länge inte värmen var helt avslagen utan bara sänkt så långt termostaten tillåter. Det finns en nedre gräns på termostaterna eftersom det normalt inte finns någon anledning att kyla ner ett hus hur mycket som helst.
Hade termostaterna vridits ner till låg nivå 6/1 och lämnats där hade förbrukningen inte gått upp till normal nivå 7/1 igen, tro mig. Anledningen till att jag citerade dig i den här frågan från början var att du skrev att du funderade på ett alternativt händelseförlopp och jag tänkte detta kunde vara intressant input. Tänkt som hjälp, alltså.
Här kommer original text från Raketpotatis, som tycks jobba på Kraftringen. #9308.

”Vet inte vad detta säger egentligen, men när det gäller deras elförbrukning så var den på jämn nivå fram till Lördagen 6e Jan. Då sjönk den markant, en extrem skillnad. Sedan upp på vanlig nivå igen from söndagen.”
Citera
2019-01-17, 23:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag såg att den som lämnat informationen skrev även om elpatroner.
Hur som haver har det dragits ner varav jag tror det har med gärningen att göra. Därav och ihop med att ingen svarar den 6:e verkar det vara det kritiska datumet.

Det konstiga är att det var nästan lika stor dipp under juldagarna.
Citera
2019-01-17, 23:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ja det är pinsamt för svensk polis att dom går i en mördares ärenden. Barnen näms inte som individer. Vet du en sak ; du har inte träffat den familjen en sekund av ditt liv. Om jag hade varit dig så hade jag varit lite mer ödmjuk.

Svensk polis går inte mördares ärenden!
Citera
2019-01-17, 23:24
Medlem
Citat:
Jag vet tyvärr inte hur man citerar två samtidigt. Dom orden ovan var skrivna mot Armstark....
Exakt så var det. Familjen var välbärgad. Barnen var inte sjuka. Dom behövde inga assistenter. Som många barn hade dom en barnvakt. Om vissa hävdar motsatsen ständigt och envisas med det då har dom personerna en agenda och det är inte så svårt att gissa vilken den är : barnen var sjuka i me.
Det fanns läkarintyg på att flickorna hade ME. Vad skulle läkarna och polisen ha för agenda för att påstå detta om det inte vore sant? Oskar är död så han kan knappast ha påverkat polisens utredning oavsett utbildning eller talets gåva.

Vad bad Hanna sina föräldrar om ursäkt för i avskedsbrevet? Mordet på deras barnbarn?

Vilka tror du träffade barnen mest, läkarna eller pianofröken? Jag tänkte bara vem man ska tro på mest nu när det står ord mot ord i sjukdomsfrågan...
Citera
2019-01-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Vi som kan tänka inser också att ett intyg på ME behöver inte betyda att dom verkligen hade ME.
Du som kan tänka, vad betyder ett intyg på ME då? Att dom var friska?
Citera
2019-01-17, 23:27
Medlem
Citat:
Det fanns läkarintyg på att flickorna hade ME. Vad skulle läkarna och polisen ha för agenda för att påstå detta om det inte vore sant? Oskar är död så han kan knappast ha påverkat polisens utredning oavsett utbildning eller talets gåva.

Vad bad Hanna sina föräldrar om ursäkt för i avskedsbrevet? Mordet på deras barnbarn?

Vilka tror du träffade barnen mest, läkarna eller pianofröken? Jag tänkte bara vem man ska tro på mest nu när det står ord mot ord i sjukdomsfrågan...
Läkarna?? Inga läkare på Barnsjukhuset i Lund i alla fall.
Litar man på ett Universitetssjukhus el nån Sk skånsk läkare?
Citera
2019-01-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag såg att den som lämnat informationen skrev även om elpatroner.
Hur som haver har det dragits ner varav jag tror det har med gärningen att göra. Därav och ihop med att ingen svarar den 6:e verkar det vara det kritiska datumet.
Det finns inga elpatroner i ett hus med direktverkande el.
Edit: För att värma varmvattnet kan det finnas i varmvattenberedaren.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-01-17 kl. 23:34.
Citera
2019-01-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Hade termostaterna vridits ner till låg nivå 6/1 och lämnats där hade förbrukningen inte gått upp till normal nivå 7/1 igen, tro mig. Anledningen till att jag citerade dig i den här frågan från början var att du skrev att du funderade på ett alternativt händelseförlopp och jag tänkte detta kunde vara intressant input. Tänkt som hjälp, alltså.
Här kommer original text från Raketpotatis, som tycks jobba på Kraftringen. #9308.

”Vet inte vad detta säger egentligen, men när det gäller deras elförbrukning så var den på jämn nivå fram till Lördagen 6e Jan. Då sjönk den markant, en extrem skillnad. Sedan upp på vanlig nivå igen from söndagen.”

Det finns ingen ”normal nivå” på elförbrukningen i ett hus. Tro mig. Den sjunker och stiger oupphörligen. Så fort du slår på eller av en förbrukare.
Citera
2019-01-17, 23:37
Medlem
Citat:
Läkarna?? Inga läkare på Barnsjukhuset i Lund i alla fall.
Litar man på ett Universitetssjukhus el nån Sk skånsk läkare?
Brukar skånska läkare vara mindre trovärdiga än andra? Från vilket landskap kommer dom som jobbar på Barnsjukhuset i Lund? Du måste vara tydligare för jag förstår inte.
Citera
2019-01-17, 23:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Brukar skånska läkare vara mindre trovärdiga än andra? Från vilket landskap kommer dom som jobbar på Barnsjukhuset i Lund? Du måste vara tydligare för jag förstår inte.

Blir lite orolig min läkare talar skånska.
Skämt åsido så tycker jag faktiskt att det var ett märkligt sätt att uttrycka sig av polisen "skånsk läkare"
Citera
2019-01-17, 23:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det finns ingen ”normal nivå” på elförbrukningen i ett hus. Tro mig. Den sjunker och stiger oupphörligen. Så fort du slår på eller av en förbrukare.

Nån villaägare i tråden borde kunna knäcka den där nöten.

Timer?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-17 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in