Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Det finns ingen ”normal förbrukning” av el. Många som bor i eget hus kan logga in hos sin elleverantör och se förbrukningen för varje dygn. Man kan se förbrukningen i förhållande till utetemperaturen och se hur förbrukningen ändras beroende på den. Om man har rätt leverantör så kan man till och med se förbrukningen varje timme och se en markant ökning när familjen duschar eller lagar mat. Så beroende på vad man för och vädret så ändras förbrukningen hela tiden.
Om man sänker temperaturen drastiskt i huset så minskar elförbrukningen extremt mycket under perioden som huset kyls ner. Men sen ökar den igen för att hålla differensen mellan utomhustemperaturen och den sänkta inomhustemperaturen. Om det samtidigt har blivit kallare ute som det blev i Lund mellan den 6 och 7 januari så påverkar även det.
Det går inte åt lika mycket el för att hålla ett hus på 10˚ som att hålla det på 20˚ men om det samtidigt blir kallare ute så minskar den differensen.
Det är intressant om man kan se en dramatisk förändring ett dygn för då måste det ha skett något drastiskt, men att förbrukningen sedan har gått upp till ”normal förbrukning” går inte att säga eftersom det inte finns något sådant som en normal förbrukning i ett hus. Men att den gick upp igen behöver inte bero på att någon har höjt termostater, de slår på till slut ändå så länge inte värmen var helt avslagen utan bara sänkt så långt termostaten tillåter. Det finns en nedre gräns på termostaterna eftersom det normalt inte finns någon anledning att kyla ner ett hus hur mycket som helst.
Hade termostaterna vridits ner till låg nivå 6/1 och lämnats där hade förbrukningen inte gått upp till normal nivå 7/1 igen, tro mig. Anledningen till att jag citerade dig i den här frågan från början var att du skrev att du funderade på ett alternativt händelseförlopp och jag tänkte detta kunde vara intressant input. Tänkt som hjälp, alltså.
Här kommer original text från Raketpotatis, som tycks jobba på Kraftringen. #9308.
”Vet inte vad detta säger egentligen, men när det gäller deras elförbrukning så var den på jämn nivå fram till Lördagen 6e Jan. Då sjönk den markant, en extrem skillnad. Sedan upp på vanlig nivå igen from söndagen.”