2019-01-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Inga problem, det fanns alla möjligheter i världen. Hur klarar sig låginkomsttagare med handikappade barn som måste ha hjälp och tillsyn dygnet runt?
FK har något som kallas för vårdbidrag och som ofta söks av föräldrar till barn/ungdomar med funktionsnedsättningar (NPF). Om flickorna var så sjuka som påståtts har de kunnat ansöka om kommunal assistans, några h/v i "grundläggande" behov är förutsättningen för att "övriga behov" kan komma att tillgodoses. Timantalet hade i slutändan kunnat landa i en del- eller heltid. En av makarna hade m.a.o kunnat dra ner på sitt arbete för att anställa sig själv som personlig assistent åt A*nes ex. Likaså åt M*a om en ansökan hade gått igenom. Många föräldrar runtom i landet löser sin hemsituation och ekonomi på det viset och får ut en genomsnittlig lön. Anhöriga kan ofta erbjudas ett högre antal timmar=högre månadslön.

De som är svårast sjuka ansöker om assistansersättning hos FK. Vilket inte var fallet här.

Vårdbidrag och assistansersättning i kombination kan ibland bli aktuellt.

Med ekonomisk medvetenhet och möjlighet att avvara några hundralappar i månaden, hade de naturligtvis tecknat flertalet försäkringar hos sin bank som var avsedda att garantera ekonomin vid oförutsedda händelser och sjukdom.

Deras resp familjer hade god ekonomi och kunde bistå om så skulle behövas.

Avslutningsvis: bådas yrken var synnerligen flexibla och utrymme fanns för att själv disponera sin tid.
OH´s chef uttalade sig efter PT: – Han hade fått ett stort forskningsanslag och kunde jobba mycket hemifrån. Under hösten gick han ner lite i tid, men han levererade ändå på en mycket hög nivå, säger chefen.
Vi citerar även Hannas chef för balansens skull:

Citat:
Såg ni varningssignaler?
– Av respekt för familjen och anhöriga vill jag inte gå närmare in på det. Men vi har flexibla arbetstider och man har möjlighet att jobba hemma om arbetsuppgifterna möjliggör det. Det hade även hon möjlighet att använda.

Vi vet inte hur mycket dom utnyttjade sina möjligheter att anpassa arbetssituationen, bara att Oskar gjorde det till en del. Han visade den omtanke som många efterlyser i tråden. Han ville vara hemma mer med barnen. Hanna verkar inte varit lika mån om detta. Det finns en feminin nyans i formuleringen:

Citat:
"Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening”

Så formulerar sig ytterst få män. Det bryter av väldigt mycket mot det kortfattade och koncisa testamentet som enligt några i tråden bär prägel av att vara skrivet av en man. Så arbetsfördelningen blev nog:

Oskar skriver testamentet och Hanna författar brevet till familjerna. Det fanns något inlägg tidigt i tråden om en önskan om förlåtelse eller liknande från Hanna till Oskars föräldrar i avskedsbrevet, så det förefaller som en rimlig uppdelning på de förberedelserna. Sen stämmer det kanske att Oskar åkte iväg för att ge Hanna tid att avsluta Agnes liv utan att Moa skulle behöva se det. Sen hjälptes man åt med Moa varefter Oskar ströp Hanna och därefter hängde han sig själv.

Dom kände förmodligen att dom sonade sitt brott genom att avsluta sina egna liv.
Citera
2019-01-17, 22:11
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för länken och kommentarer. Det gav mig en hel del att fundera över. Också att protokollen ligger ut på nätet.

Hade man fått besked på pt att H aktivt var med på att döda barnen så hade man inte behövd att fundera kring det. Så nu frågar jag mig hur aktiv/passiv hon var i processen. Och hur familjen såg ut innan. Föregick det psykisk misshandel i familjen eller inte? Var barnens diagnos befogad eller inte? Var barnens sjukdom en utlösande faktor av det som hände eller en konsekvens av hur det såg ut inom familjen? Dessa frågor ge mig ingen riktig ro.

Och det har inte att göra med att jag inte kan tänka mig en kvinnlig gm. Det är omständigheterna i detta fall som är så konstiga och motsägelsefulla hela vägen. Så många lögn i hela berättelsen - bara dimmer så att man inte kan se något klart. Och polisen bidrar delvis till det, tycker jag, med att ange me diagnosen som orsaken för morden på barnen med den där absurd formulerade meningen att den tog fokus från barnen. Som alla här skrev inga föräldrar dödar vanligtvis gemensamt sina barn därför att de är sjuka.

Jag tyckte att det fanns många intressanta aspekter i det fallet som Halivaggen delade. Det som också är "en lyx" är att mycket mer information finns tillgänglig för att man skall kunna förstå hur det hela kan se ut.

En sak som särskilt slår mig är hur kaosartat det är. Det finns flera element som påminner om Bjärredsfallet. Familjen är i stressade omständigheter (i det amerikanska fallet ekonomiska svårigheter). Det finns förklaringsbrev och olika instruktioner efterlämnade. Det finns tecken som tyder på att båda föräldrarna var medvetna om vad som skulle hända. Hade myndigheterna i det amerikanska fallet varit lika restriktiva med information som i Bjärredsfallet hade det antagligen beskrivits mycket likartat.

Men bakom den beskrivningen döljer sig alltså ett våldsamt utförande där mamman och ena dotten misshandlats, en dotter drogats, den andra varit bunden när hon dränktes och så vidare. Skulle man bara ange dödsorsakerna samt var kropparna anträffats skulle det låta ungefär såhär "Mamman dog av drunkning och påträffades i badkaret. Båda döttrarna dog av drunkning, den ena påträffades i poolen och den andra i bubbelpoolen. Slutligen hade pappan dränkt sig och påträffades i poolen."

Jag tror att om den fulla bilden av hur det såg ut i villan i Bjärred kom ut så skulle det delvis vara annat ljud i skällan här i tråden. Jag tror nämligen att bakom polisens torra information döljer sig kaos och våld.
Citera
2019-01-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Allvar? Du tycker det är värre att sälja huset och flytta till en lägenhet än att hamna i en situation när man vill döda barnen? Värre att vara arbetslös? Normala föräldrar hade gärna tiggt på gatan för att deras betydligt sjukare barn ska få leva. Så tänker normala människor.

De här föräldrarna hade verkligen kunnat ta tjänstledighet i ett par år. Båda två faktiskt. De hade inte ens behövt hyra ut huset. Haft hand om undervisningen av sina barn själva på en ö i Söderhavet. Skrivit barnböcker. Gjort en inre resa tillsammans men de här föräldrarna var helt enkelt inte normala.

Det finns ingen normal människa som kommer att förstå hur dom resonerande. Inte ens vill förstå. Om båda föräldrarna varit friska så hade barnen fått gå i skolan men det vägrar du inse.
Jag tror inte att tråden handlar om vad jag tycker, det är väl föräldrarnas handlande och tyckande som borde vara det centrala. Dom hade inte ekonomi till att ta tjänstledigt i ett par år och barnen var för sjuka för att orka med en sån påfrestning. Om barnen varit friska så skulle dom inte haft något läkarintyg för särskild undervisning i hemmet. Då skulle dom ha gått i skolan och familjen skulle ha varit vid liv, men det vägrar du inse.
Citera
2019-01-17, 22:18
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vi citerar även Hannas chef för balansens skull:

Vi vet inte hur mycket dom utnyttjade sina möjligheter att anpassa arbetssituationen, bara att Oskar gjorde det till en del. Han visade den omtanke som många efterlyser i tråden. Han ville vara hemma mer med barnen. Hanna verkar inte varit lika mån om detta. Det finns en feminin nyans i formuleringen:

Så formulerar sig ytterst få män. Det bryter av väldigt mycket mot det kortfattade och koncisa testamentet som enligt några i tråden bär prägel av att vara skrivet av en man. Så arbetsfördelningen blev nog:

Oskar skriver testamentet och Hanna författar brevet till familjerna. Det fanns något inlägg tidigt i tråden om en önskan om förlåtelse eller liknande från Hanna till Oskars föräldrar i avskedsbrevet, så det förefaller som en rimlig uppdelning på de förberedelserna. Sen stämmer det kanske att Oskar åkte iväg för att ge Hanna tid att avsluta Agnes liv utan att Moa skulle behöva se det. Sen hjälptes man åt med Moa varefter Oskar ströp Hanna och därefter hängde han sig själv.

Dom kände förmodligen att dom sonade sitt brott genom att avsluta sina egna liv.

Jag dör av skratt har du läst några av Oskars alster för om det är något den mannen inte var så var det kortfattad och koncis.

Testamentet är baserat på en mall och är i stora stycken identiskt med denna inklusive grammatiska fel så där är det i så fall den som har skrivit mallen som uttrycker sig ovanligt maskulint.
Citera
2019-01-17, 22:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Givetvis finns det otroligt många andra saker den här familjen kunde ha provat innan de valde mord som utväg. Jag förstår inte hur någon kan säga emot er.

Oskar ensam tjänade fullt tillräckligt för att försörja familjen. Barnens sjukdom lär dessutom ha hindrat en vidlyftig tillvaro med dyra fritidsaktiviteter och resor.

Slutligen skall man komma ihåg att föräldrarnas egna ord om motiven för morden antyder att man inte fann ett liv med sjuka barn meningsfullt. De hade troligen ingen lust att ändra på hur de levde.

Att en människa som är så deprimerad att de överväger att ta livet av sig och sina barn inte skulle bli omedelbart sjukskriven är en löjeväckande tanke.
Instämmer; ekonomiska förutsättningar fanns för att leva ett tämligen gott liv, även med en tillfälligt minskad inkomst. Därför kan man bortse från att en av faktorerna var ekonomisk otrygghet med rädsla inför framtiden.
Samhället kan erbjuda mycket, även om ingrepp i assistansen har gett katastrofala följder på senare tid.
Familjen hade kunnat beviljas olika slags service av kommunen för att underlätta tillvaron.
Resor o dyl kan ansökas via fonder. Vissa assistansbolag ombesörjer också resor och utbildningar som tas ur kundens pott.

Som du säger; självfallet hade de kunnat sjukskriva sig. Att under många år sköta om barn/ungdomar med behov av ev matning/ADL och tillsyn, leder ofta till svår utmattning med låg energinivå och hjärntrötthet. En assistansutredning tar i regel sin runda tid och under tiden kan det vara nödvändigt att minska i arbetstid eller sjukskriva sig helt.

Att sjukdomen/diagnosen i sig skulle ha fått dem att överväga mord, tror jag inte alls på. Andra för oss i nuläget okända orsaker, kan ligga bakom. Förutom psykisk obalans under lång tid hos minst en av dem.
Citera
2019-01-17, 22:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Så formulerar sig ytterst få män. Det bryter av väldigt mycket mot det kortfattade och koncisa testamentet som enligt några i tråden bär prägel av att vara skrivet av en man.
Har inte tänkt tanken men som du säger så låter det inte värst manligt formulerat:

"Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening”

Lägger man till den som var först ut med information om planering sen hösten gällande innehåll avskedsbrev så stod även att det var ganska kort och det var skrivet av Hanna.
Denne visste nåt mer, sa att det inte härrörde till gärningen och att det inte kunde förmedlas.
Citera
2019-01-17, 22:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Det var en ny vinkling av händelsen. Inte så tokig faktiskt, den tål att tänkas på
Citera
2019-01-17, 22:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det var en ny vinkling av händelsen. Inte så tokig faktiskt, den tål att tänkas på
Ja, Bjärredsstryparen verkar sitta hårt i sinnet.

För mig obegripligt, men det beror väl på vad man har med sig i ryggen.
Citera
2019-01-17, 22:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Man lämnar nog inte en förälder ensam, eller...? Det spelar ingen roll.
Citera
2019-01-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Dygnsmedeltemperaturer i Lund 2018: 6/1 +0.2, 7/1 -3.8, 8/1 -1.9, 9/1 +2.2. En del skillnader, men inte enorma. Om termostaterna skruvats ner ordentligt 6/1 (under kanske 10 grader) hade förbrukningen inte gått upp till helt normal nivå fr.o.m. 7/1. Jag kan inte förstå annat än att nån skruvat upp dem igen. Kan du inte försöka passa in det i händelserna du funderar på istället för att sura på mig?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad gör då att det återgår till normal förbrukning igen? Vad är det som drar el?
Det var ju vad denne skrev om. Rätt ner och upp igen till normal förbrukning och för mig är inte 10 grader åter till ursprungsläget även om det givetvis drar el.

Det finns ingen ”normal förbrukning” av el. Många som bor i eget hus kan logga in hos sin elleverantör och se förbrukningen för varje dygn. Man kan se förbrukningen i förhållande till utetemperaturen och se hur förbrukningen ändras beroende på den. Om man har rätt leverantör så kan man till och med se förbrukningen varje timme och se en markant ökning när familjen duschar eller lagar mat. Så beroende på vad man för och vädret så ändras förbrukningen hela tiden.

Om man sänker temperaturen drastiskt i huset så minskar elförbrukningen extremt mycket under perioden som huset kyls ner. Men sen ökar den igen för att hålla differensen mellan utomhustemperaturen och den sänkta inomhustemperaturen. Om det samtidigt har blivit kallare ute som det blev i Lund mellan den 6 och 7 januari så påverkar även det.
Det går inte åt lika mycket el för att hålla ett hus på 10˚ som att hålla det på 20˚ men om det samtidigt blir kallare ute så minskar den differensen.

Det är intressant om man kan se en dramatisk förändring ett dygn för då måste det ha skett något drastiskt, men att förbrukningen sedan har gått upp till ”normal förbrukning” går inte att säga eftersom det inte finns något sådant som en normal förbrukning i ett hus. Men att den gick upp igen behöver inte bero på att någon har höjt termostater, de slår på till slut ändå så länge inte värmen var helt avslagen utan bara sänkt så långt termostaten tillåter. Det finns en nedre gräns på termostaterna eftersom det normalt inte finns någon anledning att kyla ner ett hus hur mycket som helst.
Citera
2019-01-17, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tyckte att det fanns många intressanta aspekter i det fallet som Halivaggen delade. Det som också är "en lyx" är att mycket mer information finns tillgänglig för att man skall kunna förstå hur det hela kan se ut.

En sak som särskilt slår mig är hur kaosartat det är. Det finns flera element som påminner om Bjärredsfallet. Familjen är i stressade omständigheter (i det amerikanska fallet ekonomiska svårigheter). Det finns förklaringsbrev och olika instruktioner efterlämnade. Det finns tecken som tyder på att båda föräldrarna var medvetna om vad som skulle hända. Hade myndigheterna i det amerikanska fallet varit lika restriktiva med information som i Bjärredsfallet hade det antagligen beskrivits mycket likartat.

Men bakom den beskrivningen döljer sig alltså ett våldsamt utförande där mamman och ena dotten misshandlats, en dotter drogats, den andra varit bunden när hon dränktes och så vidare. Skulle man bara ange dödsorsakerna samt var kropparna anträffats skulle det låta ungefär såhär "Mamman dog av drunkning och påträffades i badkaret. Båda döttrarna dog av drunkning, den ena påträffades i poolen och den andra i bubbelpoolen. Slutligen hade pappan dränkt sig och påträffades i poolen."

Jag tror att om den fulla bilden av hur det såg ut i villan i Bjärred kom ut så skulle det delvis vara annat ljud i skällan här i tråden. Jag tror nämligen att bakom polisens torra information döljer sig kaos och våld.

Det stämmer. Skulle de amerikanska fallet jag länkade beskrivits som Bjärredsfallet hade man fått exakt det du skriver i det fetade.

Citat:
"Mamman dog av drunkning och påträffades i badkaret. Båda döttrarna dog av drunkning, den ena påträffades i poolen och den andra i bubbelpoolen. Slutligen hade pappan dränkt sig och påträffades i poolen."

https://www.foxnews.com/us/autopsy-calif-man-killed-self-in-family-drownings

Citat:
The body of 38-year-old Mother was found clothed in a bathtub inside a locked bathroom, submerged in about 10 inches of water with paper obstructing the drain. Investigators detected a sleep medicine, zolpidem, in her system, likely administered by her or her husband.She suffered bruises on her head, neck, torso, wrists and legs, the autopsy said.

Child, 17, was likely bound by one or both of her parents when she was drowned, the report said. Her body was also found in the swimming pool. Her wrists showed bruises that suggested she may have been handcuffed. Her high school graduation dress was found in a garment bag on a couch inside the home with a handwritten note that read, "for funeral."

Child, 9, was found in a hot tub near the pool, and investigators found a "markedly elevated" level of acetaminophen and other medications in her blood. The report said the drugs didn't contribute to her death and suggested they were intended to sedate her before being forcibly drowned.

Father, 44, was found fully clothed, with his hands secured behind his back with rusty handcuffs and a yellow rope tied around his ankles. His head was weighted down by a tow hitch attached to a wire around his neck.

The autopsy does not say in which order the parents and children died.

Finns ingen anledning att tro att Bjärredsmorden var vackrare, minst lika brutala och avskyvärda.
Citera
2019-01-17, 22:48
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man lämnar nog inte en förälder ensam, eller...? Det spelar ingen roll.

Nej, vad vet jag. Det verkar oerhört kallsinnigt men inte omöjligt. Jag har inte ens tänkt den tanken men allt är så jävla sjukt så varför inte?
Eftersom ingen av flickorna var drogade så kan de inte gärna tagit den första utan att nr två hade vaknat.
Eller om de helt enkelt gick in till var sitt barn för att slippa dramatiken när barn nr 2 vaknar och säkerligen hinner fatta.
Hualigen vilken mardröm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in