2018-12-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag hörde faktiskt exakt samma precis på Sydnytt - d.v.s. en polis sade ungefär "ett barn strypt, ett barn kvävd, mamma strypt, pappa hängd". Blev också lite förvånad. Inget om strypt eller kvävd alltså.

Precis, hörde.
Mamman var väl för stark.
Ett barn som fuskar med kvällmedicinen orkar nog slå bort kudden men svårare klara strypgrepp.
Undrar vem det var som kämpade med glasskärvor i fötterna.
Citera
2018-12-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Hur konstaterar man depression eller psykisk ohälsa hos en död människa?. Det man vet är väl att de inte sökt vård och att omgivningen inte uppfattat några tecken på det.

Det går inte att konstatera, däremot så kan man prata med arbetsgivare och vänner/släktingar för att kunna få en hum om hur en person mått. Berättigad fråga.
Vi får, som det ser ut nu; lita på vad polisen säger helt enkelt.
Citera
2018-12-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Men är det inte pga att de aldrig sökte vård? Polisen svarar på det. Hade de undersökts efter att de strypt flicnorna så undrar jag om deras förklaring hade uppfattats som normalt.

Är det någon som uppfattar den som "normal" nu då? Du?
Citera
2018-12-11, 19:44
Medlem
AvaChloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bemaffo
Fruktansvärt. Om föräldrarna nu tyckte att tillvaron var så pass dålig att de inte skulle kunna leva ett liv med "egentlig mening" hade det gott och väl räckt med att de enbart tagit livet av varandra.

Tänkte precis samma sak.
Citera
2018-12-11, 19:45
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jodå, men så är inte citat.
Sammantaget så tror jag att ordet "oss" snarare än "döttrarna" återspeglar ett visst fokus:
"Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv med egentlig mening."

Vem som gjorde vad hamnade under sekretess, där kanske anhöriga hade ett ord med (?) - det torde funnits tecken på motstånd eller avvärjningsskador som är vägledande.
Jag tror tyvärr inte annat än att det skedde under kamp eftersom de inte var sederade.

Men jag tyckte jag läste i en sammanfattning av presskonferensen att det inte fanns några tecken på att flickorna vetat om vad som skulle hända. Kan inte det tyda på att de inte gjorde motstånd? Eller så menar polisen kanske att de inte känt till själva planen i förväg.

Det står på Aftonbladet att anhöriga var med och bestämde vilken information som skulle offentliggöras.
Citera
2018-12-11, 19:45
Medlem
STABILO99s avatar
Många frågor som kommer lämnas obesvarade. Endast fantasin kommer att sätta gränser.

Hur vet vi att de faktiskt var överrens då? En underskrift säger knappast så mycket. Pappan kan ha hotat mamman.

Hur vet vi att det inte var mamman som var den drivande och styrde pappan eller själv ströp flickorna?

Sedan har vi hela mördande som är ett sjukt kapitel i sig. Vilken pundare som helst kan få tag på lite benso och opiater som skulle få dem alla att somna in utan att märka något. Varför styrpa dem? Står att endast föräldrarna hade lugnande i sitt system. Jag tror antaligen att någon av flickorna har fått "Atarax" utskrivet eller liknande för att få henne att somna lättare. En väldigt svag "drog" som trots stora doser inte ger så mycket effekt.

Två systrar ligger och sover och den ena vaknar av att mamman/pappan håller händerna runt hennes hals. Den andra vaknar och vad händer nu?

Skräcken måste varit helt åt helvete. Man kan ju inte ens tänka sig den skräcken i den åldern. Sina egna föräldrar dessutom som man litar på i alla lägen.

Nej, det finns många faktorer som spelar in som vi inte vet om och kommer antaligen aldrig få reda på.
Citera
2018-12-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte man är så exakta. Jag tror att att O och H dödade barnen gemensamt. Och att O sedan dödade H med hennes godjännande. Polisen vet vem som dödade vem men kommer inte gå ut med det.

Så är det nog, polisen menade nog att ena flickan sannolikt dog genom strypning och den andra sannolikt genom kvävning, Hanna sannolikt genom strypning. Men att man är osäker på om kvävning även kan ha varit bidragande orsak.

Ja polisen vet vem som dödade vem, men jag tror att anhöriga valt att man ej ska gå ut med detta. Vilket jag verkligen kan förstå och respekterar.
Citera
2018-12-11, 19:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Googlade på strypning och kvävning. Om jag fattade det rätt kan man om man är stark strypa en person på några sekunder om blodtillförseln stryps genom hårt tryck. Stryps bara luftvägarna tar det längre tid.

Om barnen kvävdes utan stryptag runt halsen borde det ha tagit längre tid än om föräldern tryckt hårt runt halsen när barnet sov. 11-åriga flickor kan vara väldigt små och späda och om båda föräldrarna hjälpte till så att en höll fast armar, lade sig över kroppen och en tog stryptag så kanske det trots allt var snabbaste sättet att döda barnen på?

Mamman förstår jag dock inte! Att välja att bli kvävd/strypt verkar mkt konstigt. Men om hon såg att det gick snabbt med flickorna kanske hon föredrog att mannen var nära när hon dog, än att behöva hänga sig.

Jag tror inte att det var något som H valde. Hon hade en stor dos medikament i sej och trodde förmodligen att det skulle vara tillräckligt men blev endast medvetslös av det.
Citera
2018-12-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nja, inget nytt både jag och avd.9 samt några till hade ju exakt information redan några dagar efter de upptäckts med undantag för de toxikologiska testerna som inte inkommit vid den tiden. Vi skrev mycket exakt att det var ett moget beslut från båda föräldrarna bl.a

Men tråden togs över av konspirationsideer och annat flum.
just saying, allt som togs upp i presskonferensen hade vi i tråden 3-4 dagar efter den startats och vi angav att vi hade säkra källor. mycket säkra källor tom
Välkommen tillbaka! Nej ta inte åt dig personligen! Som du ser så fortsätter några i tråden att tvivla på allt som presenterats även kalla fakta.
För oss vanliga dödliga låter det hela som ett mycket grymt beslut och handling. Tvivlar på att två helt mentalt friska människor kan utföra något sådant och leva ett "vanligt" liv i månader samtidigt som de beslutat att ta livet av barnen och sig själva. Utstuderat till max.
Att få veta att flesta av dem blivit strypta/kvävda överträffade nog allas vår fantasi. Hela huset måste ha andats ångest och även mycket starka tvivel under flera månader. Men inte ens det fick de att inse det vansinniga i dådet. Tragiskt. Beräknande och kallt.
Det saknas ord för att uttrycka avskyn.
Citera
2018-12-11, 19:47
Medlem
Fyfan vad tragiskt. Varför ta livet av döttrarna bara för att de själva inte fann någon mening med livet. Hela den här händelsen var så hjärtskärande att läsa.
Citera
2018-12-11, 19:48
Medlem
AvaChloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Många frågor som kommer lämnas obesvarade. Endast fantasin kommer att sätta gränser.

Hur vet vi att de faktiskt var överrens då? En underskrift säger knappast så mycket. Pappan kan ha hotat mamman.

Hur vet vi att det inte var mamman som var den drivande och styrde pappan eller själv ströp flickorna?

Sedan har vi hela mördande som är ett sjukt kapitel i sig. Vilken pundare som helst kan få tag på lite benso och opiater som skulle få dem alla att somna in utan att märka något. Varför styrpa dem? Står att endast föräldrarna hade lugnande i sitt system. Jag tror antaligen att någon av flickorna har fått "Atarax" utskrivet eller liknande för att få henne att somna lättare. En väldigt svag "drog" som trots stora doser inte ger så mycket effekt.

Två systrar ligger och sover och den ena vaknar av att mamman/pappan håller händerna runt hennes hals. Den andra vaknar och vad händer nu?

Skräcken måste varit helt åt helvete. Man kan ju inte ens tänka sig den skräcken i den åldern. Sina egna föräldrar dessutom som man litar på i alla lägen.

Nej, det finns många faktorer som spelar in som vi inte vet om och kommer antaligen aldrig få reda på.

Går med precis samma tankar som dig. Man behöver ventilera. Det är så sjukt.
Som en skräckfilm rent ut sagt.
Kan inte förstå, kan inte förstå....
Citera
2018-12-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Googlade på strypning och kvävning. Om jag fattade det rätt kan man om man är stark strypa en person på några sekunder om blodtillförseln stryps genom hårt tryck. Stryps bara luftvägarna tar det längre tid.

Om barnen kvävdes utan stryptag runt halsen borde det ha tagit längre tid än om föräldern tryckt hårt runt halsen när barnet sov. 11-åriga flickor kan vara väldigt små och späda och om båda föräldrarna hjälpte till så att en höll fast armar, lade sig över kroppen och en tog stryptag så kanske det trots allt var snabbaste sättet att döda barnen på?

Mamman förstår jag dock inte! Att välja att bli kvävd/strypt verkar mkt konstigt. Men om hon såg att det gick snabbt med flickorna kanske hon föredrog att mannen var nära när hon dog, än att behöva hänga sig.
Eller trodde de att tabletterna skulle räcka för att H skulle somna in men det gjorde det inte så O fick avsluta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in