2019-01-17, 10:20
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
I länder som har korrumperade poliser fungerar inget rättssystem, men så är inte fallet med poliskåren i Sverige.
Polisens motiv är att lösa brottet, som är deras jobb och ger tillfredsställelse för jobbet, men sedan när det blir en skenrättegång och gärningsmannen går fri, blir jobbet meningslöst för polisen.

Vad har ditt svammel med KJ:s mord på och styckningen av VB att göra ?
Du har ju inte bevisat att KJ är oskyldig och än mindre att det finns
några bevis för att det har varit en skenrättegång i fallet .
Oj , det menar du inte att polisens motiv är att lösa brott .
Klart polisen kände tillfredsställelse när de hittade rätt gärningsman , KJ .
Senast redigerad av boidis12 2019-01-17 kl. 10:22.
Citera
2019-01-17, 10:31
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Alla mordfall jag rotat i har jag lösningen på, men som inte överensstämmer med domsluten, samma sak med det här fallet.

Det är alltid med åklagarna när de kör fast och pusslet inte stämmer ja då är det den misstänkte som ljuger, men är en dålig ursäkt.
Vid förhör av den misstänkte är det lätt att få fram om den misstänkte kommer med lögner, när gärningsmännen blir utsedda kommer åklagarna att köra fast förr eller senare som är garanterat.
Fallen som jag rotat i har haft utsedda gärningsmän. Det första fallet var CP och OP mordet.
Du kan kalla KJ vad du vill, men han blev utsedd att få skulden för mordet på VB som han aldrig begått.
När en oskyldig blir utsedd till gärningsman är orsaken att den skyldige skall döljas och det måste komma från högre nivå.
När sådant sker blir det uppgörelse med skenrättegång i annat fall skulle det bli fastkörning i rättegången.
Det kända OP fallet, CP fick 25 år för att sedan bli helt friad, utan att någon förändring i fallet skett.

Hur skulle du reagera Fagro om Kristoffer en dag bestämmer sig för att erkänna och berätta vad som hände? Chansen finns att han gör det om han på ett bra sätt vill kunna gå vidare i livet.
Skulle du tro på hans bekännelse?
Citera
2019-01-17, 11:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Skulle du vilja ha det så att polis och åklagare tillbringade sin tid med att hitta på andra förklaringar till alla bevis och indicier helt tagna ur deras egen fantasi så ingen misstänkt mördare skulle kunna fällas? Det skulle vara fasansfullt, men det är precis det du och Quarrel håller på med.
Min alternativteori är inte tagen ur någon fantasi, utan är faktabaserad (till skillnad från Fagros). Förväxla oss inte.
Citera
2019-01-17, 11:44
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Min alternativteori är inte tagen ur någon fantasi, utan är faktabaserad (till skillnad från Fagros). Förväxla oss inte.

Men lägg ner! Jag kallar dina spekulationer för fantasier eftersom du inte har några bevis eller belägg över huvud taget för att det skulle vara som du tror.
Ditt sätt att diskutera och hela tiden vända fakta till spekulationer, fantasier och rena lögner är ungefär lika intressant och givande som att ha springmask.

Att du ens har mage att använda dig av polisens arbete till att förvanska fakta och ge dig på oskyldiga?
Dina lustiga försök att "bevisa" att blod kan planteras är ett praktexempel på dumhet. Självklart kan blod planteras (eller smetas ut som du gjorde), men du har inte bevisat att du skulle lura någon polis eller kriminaltekniker med detta kladd.
Citera
2019-01-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ok, då är jag med tror jag. I det här området?: https://www.google.com/maps/@65.8153563,21.7948116,814m/data=!3m1!1e3

Du får gärna zooma in jaktkojan med Google maps och länka.

Ja, du är på rätt ställe.
Exakt vilken av de små byggnader som syns som är jaktkojan kan jag tyvärr inte säga helt säkert från denna vy då jag aldrig sett den uppifrån på detta vis och dessa ligger såpass nära varandra.
Senast redigerad av Jozz79 2019-01-17 kl. 11:50.
Citera
2019-01-17, 14:09
Medlem
Citat:
Hur skulle du reagera Fagro om Kristoffer en dag bestämmer sig för att erkänna och berätta vad som hände? Chansen finns att han gör det om han på ett bra sätt vill kunna gå vidare i livet.
Skulle du tro på hans bekännelse?

Han skulle kunna erkänna ett brott som han inte gjort, men i Sverige måste han bevisa för polisen att han också kan ha utfört det, och där skulle han fastna omedelbart.
Det första som de sannolikt skulle fråga honom är var fanns mordplatsen, sedan vilka mordvapen han använt och var finns dom. Var alla VB kläder tagit vägen och andra tillbehör.
Sedan kommer tiderna som aldrig skulle kunna stämma och med vilken bil han i så fall transporterat kroppsdelarna, han kan inte säga med egen bil därför där fanns ingen liklukt i kupeen och vid förarsätet, och sedan fanns inga bevis att kroppsdelar har transporterats i bagageutrymmet.
Blodspåret kom från när VB levde och kommer inte från några kroppsdelar.
Han skulle inte kunna påstå att han burit kroppsdelar från vägen till värnet om polisen skulle gjort en rekonstruktion med honom skulle det fallit omedelbart.
Sedan när kroppsdelarna placerades på fyndplatsen måste han ha burit torson som vägde 33 kg 160 meter som han aldrig skulle ha klarat av.
Han skulle måst förklara på vilket sätt han burit torson och benen när han hade ingen liklukt i kläderna.

Sedan fanns KJ i familjens sommarstuga när kroppsdelarna kom till fyndplatsen, som gör att alltsammans skulle falla.
Det är lätt att påstå saker som gjordes i Tingsrätten men skall det bevisas för polis blir det en annan sak, mot KJ att han mördat VB fanns inga bevis utan endast påståenden, men han dömdes för påståenden.
KJ har naturligtvis inte erkänt att han var gärningsmannen för VB.
Det måste finnas kontroll att den som erkänner verkligen har gjort det, i annat fall kan personer ta på sig brott mot betalning.
Senast redigerad av Fagro 2019-01-17 kl. 14:35.
Citera
2019-01-17, 15:43
Medlem
Alla vet nog hur en brottsutredning går till, det behövs nog inte förklaras hur. Polisens förundersökning ska göra att Åklagaren ska kunna väcka åtal. Försvarens uppgift är att se till att den som är tilltalad får en rättvis rättegång och framföra dennes talan. Vi vet att det finns bra och mindre bra åklagare, det finns bra och mindre bra poliser, det finns bra och mindre bra advokater, det finns skyldiga och oskyldiga GM. Bodenfallet är ett sådant fall där det framkommit uppgifter som inte utesluter annan GM. Jag ska nämna några punkter här som jag skulle vilja ha svar på.

1)Polismyndigheten har ansett att vissa uppgifter haft sekretess, men som borde lämnats ut. Varför?
2)Falska utsagor under ed av betydelse. Varför?
3)Inte gjort utredningsåtgärden som skulle kunnat visa alternativa slutsatser. varför?
4)Det finns alibi för KJ , vilket innebär att han inte kunnat varit på platser som man påstått.
5)Finns uppgifter och förhör som borde kommit med i förundersökningen, men som hamnade i den så kallade slasken. varför?
6)Spaningsrapporteringen är undermålig och till viss del falsk. varför?

men det finns mera!
Citera
2019-01-17, 15:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jozz79
Ja jag vet mycket väl hur området ser ut. Bäcken jag pratar om rinner ut i sjön Lillträsk.
Den stuga jag menar är relativt känd som brottsplats av bodensare efter den händelsen - 93 och min tanke är att även KJ känner till det stället. Kanske han tom inspirerats på något sjukt sätt av den. Stugan är övergiven ingen som bott där permanent förmodligen någonsin då det bara är en jaktkoja.
Självklart finns det stugor här och var i skogarna nära Mjösjöberget men det finns definitivt ingen där något så brutalt som en våldtäkt av ett kidnappat barn ägt rum. (bortsett från det brutala brott vi nu diskuterar)

Min fråga var inte vart stugan ligger, det vet jag och har varit utanför ett flertal ggr. Dock var detta bra länge innan VB mördades.
Frågan var om någon känner till om denna stuga är undersökt på något vis? Av polis? Missing People kanske tittat in eller bara några nyfikna bodensare?

Citat:
Ursprungligen postat av Jozz79
Ja, du är på rätt ställe.
Exakt vilken av de små byggnader som syns som är jaktkojan kan jag tyvärr inte säga helt säkert från denna vy då jag aldrig sett den uppifrån på detta vis och dessa ligger såpass nära varandra.

Som jag minns omnämns inte detta hus i förundersökningen så polisen har nog inte undersökt det närmare, men gissningsvis har någon varit där och tittat under sökinsatserna (huset ligger inom sökområde 4, sid. 9 i FUP). Personligen tycker jag att geografin talar mot att huset skulle ha använts i samband med brottet. Det finns ingen direkt bilväg mellan fyndplatsen och detta hus, och till fots är det väl ett par kilometer genom skogen. Har du nån tanke förutom kopplingen till det tidigare brottet?
Citera
2019-01-17, 16:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Alla vet nog hur en brottsutredning går till, det behövs nog inte förklaras hur. Polisens förundersökning ska göra att Åklagaren ska kunna väcka åtal. Försvarens uppgift är att se till att den som är tilltalad får en rättvis rättegång och framföra dennes talan. Vi vet att det finns bra och mindre bra åklagare, det finns bra och mindre bra poliser, det finns bra och mindre bra advokater, det finns skyldiga och oskyldiga GM. Bodenfallet är ett sådant fall där det framkommit uppgifter som inte utesluter annan GM. Jag ska nämna några punkter här som jag skulle vilja ha svar på.

1)Polismyndigheten har ansett att vissa uppgifter haft sekretess, men som borde lämnats ut. Varför?
2)Falska utsagor under ed av betydelse. Varför?
3)Inte gjort utredningsåtgärden som skulle kunnat visa alternativa slutsatser. varför?
4)Det finns alibi för KJ , vilket innebär att han inte kunnat varit på platser som man påstått.
5)Finns uppgifter och förhör som borde kommit med i förundersökningen, men som hamnade i den så kallade slasken. varför?
6)Spaningsrapporteringen är undermålig och till viss del falsk. varför?

men det finns mera!

Ring polisen i Boden och fråga .
Ta det där med KJ:s alibin en gång till är du snäll .
Jag är inte säker på att vi har förstått hur svag och skröplig KJ är .
Men det ordnade sig ju när hans låtsaskompisar fixade mordet åt honom .
Trots dina tafatta försök att fria KJ så finns det ännu mera som talar emot KJ .
Ta och berätta nu hur det gick till när karatetränaren såg till så
att VB försvann så han slapp ha pappaskräck , vara rädd för frun och hade stor press .
Vilka var gorillorna med karate och klubbanerkunskaper eller gjorde han allt själv ?
Eller frun kanske är mördaren eller medhjälpare ?
Få höra nu när proffset på utredning benar ut begreppen .
Riktiga bevis som går att verifiera krävs naturligtvis om du ska fria KIM .
Framförallt bättre än polisen då .
Och inget svamlande den här gången ...
Citera
2019-01-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ring polisen i Boden och fråga .
Ta det där med KJ:s alibin en gång till är du snäll .
Jag är inte säker på att vi har förstått hur svag och skröplig KJ är .
Men det ordnade sig ju när hans låtsaskompisar fixade mordet åt honom .
Trots dina tafatta försök att fria KJ så finns det ännu mera som talar emot KJ .
Ta och berätta nu hur det gick till när karatetränaren såg till så
att VB försvann så han slapp ha pappaskräck , vara rädd för frun och hade stor press .
Vilka var gorillorna med karate och klubbanerkunskaper eller gjorde han allt själv ?
Eller frun kanske är mördaren eller medhjälpare ?
Få höra nu när proffset på utredning benar ut begreppen .
Riktiga bevis som går att verifiera krävs naturligtvis om du ska fria KIM .
Framförallt bättre än polisen då .
Och inget svamlande den här gången ...

Jag svamlar inte. KJ alibi presenterade man inte.
Senast redigerad av Grannen007 2019-01-17 kl. 16:48.
Citera
2019-01-17, 16:53
Medlem
katws avatar
Citat:
Skulle du vilja ha det så att polis och åklagare tillbringade sin tid med att hitta på andra förklaringar till alla bevis och indicier helt tagna ur deras egen fantasi så ingen misstänkt mördare skulle kunna fällas? Det skulle vara fasansfullt, men det är precis det du och Quarrel håller på med.

Antingen det eller att det finns vittnen till hela händelseförloppet. Alternativt att det funnits övervakningskameror. Då skulle dessa människor inte visa sig i dessa trådar. Vi som följde Lisa Holm-fallet känner väl igen dessa kravspecar.
Citera
2019-01-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Antingen det eller att det finns vittnen till hela händelseförloppet. Alternativt att det funnits övervakningskameror. Då skulle dessa människor inte visa sig i dessa trådar. Vi som följde Lisa Holm-fallet känner väl igen dessa kravspecar.

detta går inte att dra en parallell med LH fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in