2019-01-17, 00:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Helvete vad du svamlar!
OAVSETT metod är sensmoralen att hon kan ha begått självmord.

Jo visst kan H ha begått självmord eller dött av en elstöt när hon lagade mat - men det är lika sannolikt som att Moas rektor dödade allihop.

Ligaturer i den medicinska världen är något helt annat än det du nämner. Ingen erfaren läkare skulle tala om ligaturer på det sätt du gör. Ligaturer används i kroppen för att ligera exempelvis kärl. Man skulle aldrig vid en kroppsbesiktning skriva att en kropp hade ligaturmärken på halsen, då det får en helt annan innebörd medicinskt.
Citera
2019-01-17, 00:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo visst kan H ha begått självmord eller dött av en elstöt när hon lagade mat - men det är lika sannolikt som att Moas rektor dödade allihop.

Ligaturer i den medicinska världen är något helt annat än det du nämner. Ingen erfaren läkare skulle tala om ligaturer på det sätt du gör. Ligaturer används i kroppen för att ligera exempelvis kärl. Man skulle aldrig vid en kroppsbesiktning skriva att en kropp hade ligaturmärken på halsen, då det får en helt annan innebörd medicinskt.
Ligatur är ett samlingsnamn för allt vad det kan handla om - allt från hundkoppel till nylonstrumpor så det är inget att ordbajsa om.

Har du nåt annat att kontra med bortom elstötar när H lagar mat?

För sensmoralen är att hon mycket väl kan ha begått självmord hur mycket du än slår dig i pannan.
Citat:
Strypning med snara

2. självmord

Det är fullt möjligt för en person att hinna dra åt en snara och göra en låsande knut på denna innan han/hon förlorar medvetandet.

Även om ingen låsande knut föreligger, kan snaror bestående av strävt eller elastiskt material ha så hög friktion att de inte löser upp sig när personen förlorar medvetandet och släpper greppet om ändarna.

https://moodle.med.lu.se/pluginfile.php/102903/mod_resource/content/3/Kompendium%20i%20f%C3%B6rfattningsl%C3%A4ra%20och% 20r%C3%A4ttsmedicin.pdf
Senast redigerad av develi 2019-01-17 kl. 01:11.
Citera
2019-01-17, 01:04
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Nej, det är du som inte vill lyssna till pressträffens ord:

"Som jag sa inledningsvis". Han har redan nämnt O för att han är anledningen till att de bryter sig in.
Det vore rent patetiskt snarare att inte uppge hans dödsätt.

Att O hänger sig sist som ett bevis på mord är inte bara irrationellt - det är stupdumt.

H kan mycket väl ha tagit livet av sig men det faller dig inte på läppen. Vad har auterotiska sexlekar med saken att göra gällande dödssätt i aktuellt fall?

Jag lyssnar exakt till vad som sägs på pressträffen och tolkar denna information.

Det budskap man förmedlar är att två föräldrar tillsammans beslutat att mörda sina två barn.

Båda föräldrarna är alltså misstänkta för mord på båda barnen.

Detta säger mig att det är klarlagt att båda barnen har mördats. Det är omöjligt att veta vem som handgripligen utförde morden, ena eller båda föräldrarna kan ha gjort det.

Pappan har själv tagit livet av sig.

Det är riktigt att man aldrig klargör huruvida mamman mördades eller tog sitt eget liv.

Jag kan dock inte komma på någon egentlig anledning för polisen att nämna det ena självmordet men inte det andra. De har givetvis repeterat innan vilken information de skall delge och hade därför kunnat låta bli att nämna hur Oskar hittades och därigenom också undvika att nämna att han hängde sig. Det är knappast av misstag den informationen delges. Om Hanna begick självmord vore det dessutom betydligt tydligare att nämna detta för att undvika att kasta skugga över Oskar som annars naturligt är den man misstänker.

Huruvida hon dog för egen maskin eller inte har heller ingen direkt koppling till huruvida hon aktivt deltog i morden på barnen. Hon kan ha bett om att bli strypt för att slippa trassla med någon lösning med plastpåsar och nylonstrumpor.

Slutligen blir det extra förvirrande att nämna Hannas dödsorsak tillsammans med barnens då de beskrivs likadant om man inte vill ge intryck av att Hanna blivit mördad.

Det är förstås möjligt att Hanna begick självmord. Utifrån hur informationen presenterades är det bara inte särskilt troligt. Faktum är att jag tror att polisen förutsatte att tolkningen skulle bli att hon dödades av någon annan. När polisen säger att de inte vill gå in exakt på vem som dödade vem eller exakt i vilken ordning så tror jag att man framför allt talar om vem som mördade barnen. Det är dessutom möjligt att utredningen inte har gett svar på ordningen eller vad respektive förälder gjorde.
Citera
2019-01-17, 01:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det är förstås möjligt att Hanna begick självmord. Utifrån hur informationen presenterades är det bara inte särskilt troligt. Faktum är att jag tror att polisen förutsatte att tolkningen skulle bli att hon dödades av någon annan. När polisen säger att de inte vill gå in exakt på vem som dödade vem eller exakt i vilken ordning så tror jag att man framför allt talar om vem som mördade barnen. Det är dessutom möjligt att utredningen inte har gett svar på ordningen eller vad respektive förälder gjorde.
Ja, det är vad jag själv har erfarit IRL via mitt yrke och det är väldigt klent med detta fokus i tråden.
Så det tänkte jag väl vore hög tid att det framkommer.

Hur pressträffen presenterades har inte ett dugg med saken att göra. Det finns ingen motsättning i det exempel (förlopp där O kommer hem) jag givit och de har inte påtalat nåt som indikerar att O har mördat henne.
Citera
2019-01-17, 01:11
Medlem
Om jag skall spinna vidare på min hypotes så gissar jag att mördarna verkligen ville dela bördan med att ta livet av sina barn. Planen var att O tar med sig A ut ur bostaden, när H skall döda M. Hon kan ha kvävt henne t. ex. med hjälp av en kudde. Mördarna ville undvika att de andra barnet ska vara medveten av vad som kommer att hända. Det bästa är då att inte befinna sig i hemmet.

Moa är således det barn som inte har preparerats med lugnande eller annat före döden. Hon var även den första att dö. Sedermera skulle även A råka ut för samma öde, men med mycket liten mängd medikament i kroppen. O ströp henne med sina bara händer medan H höll för näsa och mun med en kudde.

Inför morden och självmorden har föräldrarna preppat med lugnande för att klara av den svåra uppgiften de låg framför.

Obs endast spekulationer
Citera
2019-01-17, 01:12
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ja, det är vad jag själv har erfarit IRL via mitt yrke och det är väldigt klent med detta fokus i tråden.
Så det tänkte jag väl vore hög tid att det framkommer.

Hur pressträffen presenterades har inte ett dugg med saken att göra. Det finns ingen motsättning i det exempel (förlopp där O kommer hem) jag givit och de har inte påtalat nåt som indikerar att O har mördat henne.

Du har själv i ditt yrke erfarit vad exakt? Att människor ibland tar livet av sig?

Som sagt, jag tänker hålla fast vid min tolkning av polisens information som är att Hanna inte tog sitt eget liv. Polisen gav trots allt pressträffen för att försöka förtydliga händelseförloppet och om det var fastlagt att Hanna begick självmord finns det absolut ingen anledning för polisen att dölja detta.
Citera
2019-01-17, 01:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Du har själv i ditt yrke erfarit vad exakt? Att människor ibland tar livet av sig?

Som sagt, jag tänker hålla fast vid min tolkning av polisens information som är att Hanna inte tog sitt eget liv. Polisen gav trots allt pressträffen för att försöka förtydliga händelseförloppet och om det var fastlagt att Hanna begick självmord finns det absolut ingen anledning för polisen att dölja detta.
Håll fast - det är inte det jag opponerar mig emot.

Det är som sagt fullt möjligt att H begått självmord - vad man än tycker och vad man än bestämt sig för.
MEN;

Det går inte att utläsa det via pressträffen (O har mördat H)för det är isof en ren vantolkning av vad som sas och;
Det finns ingenting som dementerar det alternativa förlopp jag gett. Säger du att så är fallet så vill jag ha en konkret genomgång av händelseförloppet.
Citera
2019-01-17, 01:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ligatur är ett samlingsnamn för allt vad det kan handla om - allt från hundkoppel till nylonstrumpor så det är inget att ordbajsa om.

Har du nåt annat att kontra med bortom elstötar när H lagar mat?

För sensmoralen är att hon mycket väl kan ha begått självmord hur mycket du än slår dig i pannan.

Men hur i helsike ska du då förklara att det råder tveksamhet om H dött av strypning enbart eller med tillägg av kvävning?

Med en snara runt halsen blir man strypt
Med tilltäppning av övre luftvägarna ovanför halsen blir man kvävd.
(Av material som täpper till nedre luftvägarna kan man också kvävas eller drunkna - men då hade inte O eller någon annan kunnat ta bort materialet utan thoracoscop eller sug.)

Hur ska H själv ha kunnat göra bägge medan hon dog? Och detta utan att polisen kan faställa vad som dödade henne?
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-17 kl. 01:24.
Citera
2019-01-17, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om jag skall spinna vidare på min hypotes så gissar jag att mördarna verkligen ville dela bördan med att ta livet av sina barn. Planen var att O tar med sig A ut ur bostaden, när H skall döda M. Hon kan ha kvävt henne t. ex. med hjälp av en kudde. Mördarna ville undvika att de andra barnet ska vara medveten av vad som kommer att hända. Det bästa är då att inte befinna sig i hemmet.

Moa är således det barn som inte har preparerats med lugnande eller annat före döden. Hon var även den första att dö. Sedermera skulle även A råka ut för samma öde, men med mycket liten mängd medikament i kroppen. O ströp henne med sina bara händer medan H höll för näsa och mun med en kudde.

Inför morden och självmorden har föräldrarna preppat med lugnande för att klara av den svåra uppgiften de låg framför.

Obs endast spekulationer

Det är riktigt svårt att förstå hur två individer kan bli obevekliga dödsmaskiner, hur kan man inte hejda sig, hur kan inte normalt tänkande plötsligt slå en kil in i galenskaperna? Två sedan tidigare helt välfungerande föräldrar, där endast en av dem, O, pekas ut att ha en svaghet. Han var ofta frånvarande, jobbet blev lidande. Anledningen skulle vara sjuka barn. Det verkar som många kommit fram till mer som att det var han som var sjuk och dolde det skickligt.

Jag undrar om det är sant att H jobbade halvtid. I så fall har de haft gott om tid att smida planer i hemmet och haft lägre krav på sig än normalt. De var då inte överansträngda eller plågade av något annat än att livet krympte för dem. Livskvaliteten...
Citera
2019-01-17, 01:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Men hur i helsike ska du då förklara att det råder tveksamhet om H dött av strypning enbart eller med tillägg av kvävning?

Med en snara runt halsen blir man strypt
Med tilltäppning av övre luftvägarna ovanför halsen blir man kvävd.

Hur ska H själv ha kunnat göra bägge medan hon dog? Och detta utan att polisen kan faställa vad som dödade henne?
What?!

Du är väl för fabian medveten om det vanskliga vid obuktion om en kropp legat i antingen rumstempratur eller varmare?
Diffusa tecken vid just de här självmorden om det inte rör sig om en regelrätt hängning?

Jag har alldeles nyss gett exempel på hur det kan se ut till letsdoit och nämnde då Lisa Holm.
Att det är vanskligt att särskilja framgår med all tydlighet i diskussionen mellan rättsläkare Berkowicz och Olsson Frisk. Det diskuterades strypning och hängning; snörfåror horisontalt versus brott på tungbenet och brosk och avsaknad petekier. Förutom detta offrets eget DNA (blodförekomst nagelskrap) i relation till avskrapning vid snörfåror. Om hon stod knästående eller hängd går inte att utröna.

Där stod det och balanserade ett snäpp högre än den lilla antydan till ordet kvävning (som i sig inte betyder annat än syrebrist). Det stod mellan hängning och strypning.

"Kvinnan i huset, mamman, har dött av strypning eventuellt även det i kombination av kvävning."

Nu tar jag påsen åt dig med tanke på din titel.
Senast redigerad av develi 2019-01-17 kl. 01:47.
Citera
2019-01-17, 01:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
What?!

Du är väl för fabian medveten om det vanskliga vid obuktion om en kropp legat i antingen rumstempratur eller varmare?
Jag har alldeles nyss gett exempel på hur det kan se ut till letsdoit och nämnde då Lisa Holm.
Att det vanskligt att särskilja framgår med all tydlighet i diskussionen mellan rättsläkare Berkowicz och Olsson Frisk. Det diskuterades strypning och hängning; snörfåror horisontalt versus brott på tungbenet och brosk och avsaknad petekier. Förutom detta offrets eget DNA (blodförekomst nagelskrap) i relation till avskrapning vid snörfåror. Om hon stod knästående eller hängd går inte att utröna.

Där stod det och balanserade ett snäpp högre än den lilla antydan till ordet kvävning (som i sig inte betyder annat än syrebrist). Det stod mellan hängning och strypning.

"Kvinnan i huset, mamman, har dött av strypning eventuellt även det i kombination av kvävning."

Nu tar jag påsen åt dig med tanke på din titel.

Men - du vill väl inte hävda att Lisa gjorde detta själv???

Det är exakt det du hävdar att H skulle gjort alldeles själv.
Dödat sig genom strypning och kanske med inslag av kvävning utan att polisen kunde faställa vilket.
Det går inte.
I LH- fallet diskuteras dessutom hängning kontra strypning. Inte strypning kontra kvävning som det är frågan om här.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-17 kl. 01:31.
Citera
2019-01-17, 01:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Men - du vill väl inte hävda att Lisa gjorde detta själv???
Det är exakt det du hävdar att H skulle gjort alldeles själv.
Dödat sig genom strypning och kanske med inslag av kvävning utan att polisen kunde faställa vilket.
Det går inte.

Omg... jag diskuterar väl för i helsicke dödsorsak oavsett dödssätt om det så är mord eller självmord.
Nu får du ge dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in