2019-01-17, 00:26
Medlem
Tror att H dödade M i bostaden under tiden O och A var ute den 5/1 (senast sedd). O skickar ett sms som besvaras av H vid 21,30 tiden. A tror att M sover i sin säng utan att veta att hon blivit mördad av sin mamma medan hon och pappa var iväg.
A får lugnande och kanske även lättare smärtlindring för natten. När hon somnat dödas även hon av föräldrarna. Kropparna arrangeras och dokumenten tas fram. Hanna har antagligen försökt att begå självmord med hjälp av ligatur och eller med plastpåse, men inte klarat av detta, så O har varit henne behjälplig. Efter att alla konstaterats avlidna begår O självmord genom hängning.
Citera
2019-01-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tror att H dödade M i bostaden under tiden O och A var ute den 5/1 (senast sedd). O skickar ett sms som besvaras av H vid 21,30 tiden. A tror att M sover i sin säng utan att veta att hon blivit mördad av sin mamma medan hon och pappa var iväg.
A får lugnande och kanske även lättare smärtlindring för natten. När hon somnat dödas även hon av föräldrarna. Kropparna arrangeras och dokumenten tas fram. Hanna har antagligen försökt att begå självmord med hjälp av ligatur och eller med plastpåse, men inte klarat av detta, så O har varit henne behjälplig. Efter att alla konstaterats avlidna begår O självmord genom hängning.

Fy fan, ja, så kan det ha gått till. Troligast hittills. Kanske sms-et var "ok, klar" eller liknande. Vilken mardröm.

Just detta sms kan vara beviset för att båda var med på det... men... hur vet man att det inte var O som messade från H:s mobil och att H var avliden då? Positionering av mobilerna, går det att fastställa i efterhand?
Senast redigerad av rappytt 2019-01-17 kl. 00:39.
Citera
2019-01-17, 00:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det fetade - mycket smart och förnuftig slutledning
Man kan väl nästan konstatera att polisen därmed så att säga uppgav lite mer än de tänkt sig.

Någon kan ha avlägsnat exv snaror el straps från mammans kropp och ”stoppat om” henne... utan att flytta kroppen.
Citera
2019-01-17, 00:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kan du ge mig några plausibla skäl till att han endast berör dödsorsaker med all tydlighet förutom O som är anledningen till order att bryta sig in?

Kan du ge mig skälet till att de inte pekar ut O som mördare utan istället förmedlar att förundersökningen gett resultat medgärningsmannaskap?

Att du är otroligt besviken på att pressträffen inte ropade ut O som hustrumördare kan vi tyvärr inte lasta polis och alla som ingått i förundersökningen.

Att du påstod att självmord inte var möjligt gällande strypning vid självmord som obducent och läkare framstår som rent patetiskt. De skulle tappa greppet med händerna via en reflex påstod du.

Du måtte ha sovit på lektionerna eller vill få det till att H inte kunnat begått självmord.

Men förstår du inte vad jag skrev!?
Att självstrypa eller självkväva sig med sina händerna går inte - man svimmar och tappar greppet.

Att göra det med rep, bälte eller plastpåse är fullt möjligt - men då finns det fynd efter rep, bälte eller plastpåse - och då behöver utredarna inte tveka kring om någon blivit strypt eller kvävd.
Antingen sitter repet, bältet eller plastpåsen kvar - eller så finns det märken efter repet eller bältet respektive efter mikroskopiska plastrester på tänder och i munnen.

Hade H använt sig av rep eller bälte för att suicidera hade polisen sagt att hon dött av strypning.
Hade hon haft en plastpåse över huvudet och mikrospiska plastrester i munnen - hade polisen sagt att hon dött av kvävning.

När nu polisen säger strypning eventuellt med inslag av kvävning betyder det att polisen inte vet exakt vad som orsakade hennes död. Då finns det både strypmärken på halsen och tecken på tilltäppta övre luftvägar. Det går inte att göra båda samtidigt själv i sådan omfattning att man dör.

Förstår du detta?
Jag mäktar inte med att förklarar det tydligare.
Citera
2019-01-17, 00:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag lämnade det därför lite öppet i min formulering och skrev inte att Agnes fått diagnosen på LU :
Enligt obekräftade uppgifter i tråden var Agnes det yngsta barnen på Lunds universitetssjukhus som fått en ME-diagnos.
Det där har jag frågat kring förut men det kom inget svar. Både missan och det där pm:et som jag läste igen igår gällande askan skriver samma sak. Låter väldigt konstigt att läkare pladdrar så kring en specifik patient. Dock utan att verka ha värst med insyn i utredningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Enligt arbetskamraten hade kliniken i Lund aldrig satt denna diagnos på en så ung flicka tidigare.
Citera
2019-01-17, 00:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
OK. Intressant.
Nej för all del - det hade sett ut så här:

"Så som ni förstår, så ger utredningen sammantaget här stöd för att pappan tydligt har planerat, att genomföra den här gärningen ensam och är därför också så klart formellt misstänkt i ärendet för att ha dödat sin hustru och sina två döttrar."
Det hade man inte fog för att säga eftersom ett "Avskeds/Förklaringsbrev", undertecknat av båda föräldrarna, hittats och av vilket framgår att man gemensamt och i samförstånd till hösten 2017 fattat beslut om att döda sina döttrar - plus också att man funnit vissa indikationer i olika medier på att de båda varit införstådda med vad som komma skulle - eller som SS uttrycker saken: "information som styrker dom båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända".

Detta föranleder SS att förklara:
Citat:
Så som ni förstår där så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat att gemensamt och i samförstånd genomföra den här gärningen tillsammans, och båda två är därför också så klart formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och i samförstånd ha dödat sina två döttrar.
Senast redigerad av letsdoit 2019-01-17 kl. 00:48.
Citera
2019-01-17, 00:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Ja, så är det kanske. Att prognosen som gavs av läkaren var nattsvart.
Söker man på me/cfs+suicide eller me/cfs+självmord så kommer mängder av fall upp där folk tagit livet av sig till följd av sjukdomen. Det finns en hel del forskningsrapporter som visar på en mycket förhöjd självmordsrisk vid ME.
Om båda eller någon av flickorna hade uttalade sjölvmordstankar kan man fundera över hur Hanna och Oskar reagerade och hanterade det. Eller om någon av flickorna hade gjort självmordsförsök? Förfärligt men det verkar ju på forskningen som att sjukdomen är väldigt psykiskt nedbrytande för en del. Vad fick familjen för stöd?

Det kan finnas en ljus och en mörkare ”tolkning” av sjukdomen. O kan ha hittat fram till den senare via ”goda kontakter” och en del ansträngning. Det skulle jag hålla för troligt. Därtill kan det finnas varianter som kunnat påvisas. ”Ärftlighet” kan där exv vara en väsentlig faktor.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-17 kl. 00:40.
Citera
2019-01-17, 00:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det där har jag frågat kring förut men det kom inget svar. Både missan och det där pm:et som jag läste igen igår gällande askan skriver samma sak. Låter väldigt konstigt att läkare pladdrar så kring en specifik patient. Dock utan att verka ha värst med insyn i utredningen.

Enligt pm-et om du läser en gång till uppgav arbetskamraten inte varifrån denna uppgift kom - inte att den kommer från någon läkare. Det kan ju lika gärna varit information som O lämnat.
Citera
2019-01-17, 00:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Men förstår du inte vad jag skrev!?
Att självstrypa eller självkväva sig med sina händerna går inte - man svimmar och tappar greppet.

Att göra det med rep, bälte eller plastpåse är fullt möjligt - men då finns det fynd efter rep, bälte eller plastpåse - och då behöver utredarna inte tveka kring om någon blivit strypt eller kvävd.
Antingen sitter repet, bältet eller plastpåsen kvar - eller så finns det märken efter repet eller bältet respektive efter mikroskopiska plastrester på tänder och i munnen.
Nej du, det där är bukfyllnad efter att jag ifrågasatte dig varav jag skrev om ligatur och gav flertal exempel.
Så försök inte försköna dina påståenden retroaktivt.
Det är just dina påståenden som förvånade mig då du säger dig vara obducent och det du kontrade slutligen med var att du aldrig obducerat en sån patient.
Citat:
Hade H använt sig av rep eller bälte för att suicidera hade polisen sagt att hon dött av strypning.
Hade hon haft en plastpåse över huvudet och mikrospiska plastrester i munnen - hade polisen sagt att hon dött av kvävning.
Har du verkligen obducerat öht?
Citat:
När nu polisen säger strypning eventuellt med inslag av kvävning betyder det att polisen inte vet exakt vad som orsakade hennes död. Då finns det både strypmärken på halsen och tecken på tilltäppta övre luftvägar. Det går inte att göra båda samtidigt själv i sådan omfattning att man dör.
Kvävning är asfyxi och strypning går hand i hand med att kvävas med ligatur om det sker sakta.
Det behöver rakt inte betyda varken det ena eller det andra och det försvåras av det stadie kroppen befann sig i.
Helvete vad du svamlar!

OAVSETT metod är sensmoralen att hon kan ha begått självmord.
Senast redigerad av develi 2019-01-17 kl. 00:47.
Citera
2019-01-17, 00:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Precis och det var därför nicket blev så aggressivt och ville fylla tråden så mycket för att slippa få den blicken riktad på sig. Någon har antagligen kikat in i en journal olovandes, ja. Men hur vet man att en läkare är just skånsk för att den jobbar på ett skånskt sjukhus?

😂 Hur skulle du definiera skånsk läkare? Dialektalt?
Citera
2019-01-17, 00:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fy fan, ja, så kan det ha gått till. Troligast hittills. Kanske sms-et var "ok, klar" eller liknande. Vilken mardröm.

Just detta sms kan vara beviset för att båda var med på det... men... hur vet man att det inte var O som messade från H:s mobil och att H var avliden då? Positionering av mobilerna, går det att fastställa i efterhand?
Ett sms är uppgivet av SS. Någon av dem kan ha använt sig av den andres mobiltelefon, visst.
Kan man lura alla i sin omgivning och ljuga, för att sedan begå mord på sina egna barn, så kan man också fejka sms.
Citera
2019-01-17, 00:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett sms är uppgivet av SS. Någon av dem kan ha använt sig av den andres mobiltelefon, visst.
Kan man lura alla i sin omgivning och ljuga, för att sedan begå mord på sina egna barn, så kan man också fejka sms.
Av vilken anledning skulle nån av dem ha fejkat ett sms?
Det är inte specat vem som skickat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in