2019-01-16, 18:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tycker att informationen om temperatursänkningen är synneligen intressant ur aspekten att det har framkommit uppgifter om olika dödsdagar och förvirringen om ”senast sedd i livet” dagar. De olika dödssätten är också intressanta ur detta perspektiv. Det är inte helt säkert att händelsen har skett löpande och i direkt följd.

Man kan skönja konturerna av två olika händelser som hänger ihop men som inte nödvändigtvis måste skett sammanhängande.

Rockungens plötsliga avsked från tråden en period efter dessa inlägg är också väldigt intressant:
Den där tvära kovändningen fann jag också intressant. Från att ha blånekat angående diagnoser och en rejäl kaskad med lögner och förtal mot O - så blev det plötsligt annat ljud i pipan.
Denne behövde smälta information som kommit fram och skriver plötsligt att barnen var sjuka.
Jag antar att det gemensamma samförståndet också sved på nån vänster.

Har du nån mer tanke kring senast sedd utifrån elen som uppgavs?
Ett sms som skickas är intressant i sammanhanget.
Citera
2019-01-16, 18:16
Medlem
Undrar om någon vet var Oskar och Agnes har setts 5/1 (senast sedd)
Edit, förtydligande
Senast redigerad av KSP 2019-01-16 kl. 18:17. Anledning: Förtydligande
Citera
2019-01-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ja dom satt med. Några få lektioner satt dom inte med.
Märkligt. Jag hade nog aldrig tänkt att sitta med under mina barns musiklektioner (om det hade varit aktuellt) - förutom om barnet hade önskat det. Varför låter man inte läraren och barnet sköta detta själv? Spelar ingen roll om det handlar bara om 30 minuter - man kan gå ut och ta en promenad om man inte har något annat för sig. Vill man följa upp utvecklingen så kan man göra det hemma. För mig kan detta vara ett tecken på kontrollbehov.
Citera
2019-01-16, 18:30
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var varken av ålderdomlig svenska eller nåt hedersamt niande:
Jag trodde du var en av dem som önskade mer information ur en nedlagd förundersökning likt många andra. My bad.
Därav ordval "ni".

Att berätta om barnens diagnoser hör garanterat till den del som handlar om spekulationer som man önskade skulle dämpa sig.
Detta falska har dragit ända ut i media i mer offentliga forum såsom Höglunds blogg.
Där insinueras nämligen exakt det samma här. M var ju så pigg - inte kan hon ha ME?

Journalistik när den är som absolut sämst. Det påminner mer om en sladdrig kärring på kafferep.

Denna tråd är överdoserad att barnen inte hade sjukdomen, ME är ingen sjukdom, läkarintyg saknades, läkarintyg var förfalskade från Tyskland, det kan ha varit ett alternativmedicinsk läkarintyg:

För att O skulle bedra skolan i sin enorma enmansshow under flera år för att upprätthålla fina fasader efter döden och för att slakta sin familj.

Att det är långsökt värre spelar ingen roll.

Förutom att du - i onödan - förtydligar varför du skrev "ni" så diskuterar du fortfarande saker som överhuvudtaget inte har med vad jag skrev att göra. Jag ifrågasatte aldrig varför de angav barnens diagnoser utan uttryckte endast åsikten att det inte var av respekt för barnen. Tvärtom var det förmodligen som du skriver för att dämpa spekulationer. Således kan man anta att barnens integritet fick stå på foten för att detta syfte skulle uppnås.

Nu skall du få höra min åsikt så att ditt vilda svingande kanske kan få något att träffa. Jag anser att det finns två brottsoffer som behandlas som om de var helt meningslösa. De reduceras gång på gång till två sjuklingar. Deras pappa som uppenbarligen ansträngt sig för att hans eftermäle skulle se ut på ett visst sätt har reducerat dem till två bifigurer i hans momssaga. Deras enda funktion där är att agera ställföreträdare åt sådana som "inte ens vet det mest grundläggande om hur skatten fungerar". Vem tar barnens parti? Var är debatten kring att det givetvis är vanvettigt att påstå att barnens sjukdomar var anledningen till morden? Varför silkesvantarna när man borde rasa?

Vem skall berätta Agnes och Moas historier?

Det är viktigt hur saker och ting presenteras i offentligheten. Det spelar roll hur man berättar om saker och vilka ord man använder. När man använder ordet "familjetragedi" i stället för "mord" så har det konsekvenser. När man lägger fokus på barnens sjukdom så betyder det att man samtidigt inte fokuserar på att de var en massa andra saker förutom sjuka.

Som det är nu och så länge som förundersökningen fortsätter vara hemligstämplad så är det föräldrarnas berättelse som gäller.

Jag skulle önska att vi kunde kalla en spade för en spade. Det finns en anledning varför det anses viktigt att bära vittne.
Citera
2019-01-16, 18:58
Medlem
Jag förstår inte varför man måste bli så elaka mot varandra, för att man har olika uppfattningar !?

Jag tycker att Oskar verkar ha varit en person med kontroll över döttrarna , hur det sett ut för H har jag ingen aning om.

När dottern spelade fotboll, var han tränare i fotbollslaget. ?

Kanske spelade dom tennis ihop!

Undrar vilken förälder som var med vid danskursen?

När lilla Moa var o spelade piano, så var han där nästan varje gång? Förutom ca 3 månader då H körde henne dit.

O har varit med på skolmötena om hemundervisning, förutom nån gång som jag tror att H o O var tillsammans där.Tror det var på mötet om Moa.

Att åka till ett annat EU land för planerad vård är absolut inget konstigt! Det är många svenskar som gör så.

H var med i mind och självmordslinjen, vilket måste betyda att hon ville ha hjälp mot sina mörka tankar. Om så var fallet varför gick hon inte vidare med hjälpsökningen. Var det nåt som stoppade henne?

Om det inte var för hennes skull så kanske hon sökte hjälp för en anhörig eller hon var nyfiken...

Barn börjar bli mer självständiga vid 11-12 år ålder o då har föräldrar som är med hela tiden .Kan inte vara kul för nåt barn .

Två föräldrar som är så sköra att de tar till att mörda sina döttrar är så sjukt !

Lilla Moa o Agnes, vila i frid <3 <3
Citera
2019-01-16, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Förutom att du - i onödan - förtydligar varför du skrev "ni" så diskuterar du fortfarande saker som överhuvudtaget inte har med vad jag skrev att göra. Jag ifrågasatte aldrig varför de angav barnens diagnoser utan uttryckte endast åsikten att det inte var av respekt för barnen. Tvärtom var det förmodligen som du skriver för att dämpa spekulationer. Således kan man anta att barnens integritet fick stå på foten för att detta syfte skulle uppnås.

Nu skall du få höra min åsikt så att ditt vilda svingande kanske kan få något att träffa. Jag anser att det finns två brottsoffer som behandlas som om de var helt meningslösa. De reduceras gång på gång till två sjuklingar. Deras pappa som uppenbarligen ansträngt sig för att hans eftermäle skulle se ut på ett visst sätt har reducerat dem till två bifigurer i hans momssaga. Deras enda funktion där är att agera ställföreträdare åt sådana som "inte ens vet det mest grundläggande om hur skatten fungerar". Vem tar barnens parti? Var är debatten kring att det givetvis är vanvettigt att påstå att barnens sjukdomar var anledningen till morden? Varför silkesvantarna när man borde rasa?

Det är viktigt hur saker och ting presenteras i offentligheten. Det spelar roll hur man berättar om saker och vilka ord man använder. När man använder ordet "familjetragedi" i stället för "mord" så har det konsekvenser. När man lägger fokus på barnens sjukdom så betyder det att man samtidigt inte fokuserar på att de var en massa andra saker förutom sjuka.

Som det är nu och så länge som förundersökningen fortsätter vara hemligstämplad så är det föräldrarnas berättelse som gäller.

Jag skulle önska att vi kunde kalla en spade för en spade. Det finns en anledning varför det anses viktigt att bära vittne.
Nu räcker det med bs.
1. Du diskuterar pressträffen samt skriver:
Citat:
Jag tog framför allt upp saker som de nämnde som exempel på varför jag inte tycker att informationen visade någon särskild respekt gentemot barnen. Att berätta om barnens diagnoser kan knappast anses vara i barnens intresse. Likaså att läsa ur avskedsbrevet. Vanligen när någon blir mördad låter man inte mördaren ange sitt motiv och lämnar det där.
HUR ska jag kunna läsa ut annat än att det är din åsikt om pressträffen VARAV jag då skrev en garanterat stor orsak till anledningen:
ATT de vill minska spekulationer vilket det då varit sju helvetes mycket kring gällande deras ME - vilket var vad JAG skrev.
Du fortsätter:
Citat:
Jag ifrågasatte aldrig varför de angav barnens diagnoser utan uttryckte endast åsikten att det inte var av respekt för barnen.
Exakt. Varav jag skrev att det inte är nån jävla respekt överhuvudtaget gällande spekulationerna kring deras sjukdomstillstånd.
Citat:
Go ahead. Du kan ju börja.
Det är nämligen väldigt lite fokus på barnen i den här tråden förutom att de används som klappträ i jakten på O - för att påvisa hur han isolerat dem, förstört A, använt dem för att erhålla falska intyg och upprätthålla fina fasader.
Det är rena pseudomoralen med andra ord där man gömmer sig bakom att förfasas över de stackars barnen för att få spy galla över O.
Citat:
Den är för det första nedlagd och det kallas förundersökningssekretess.
Att du och andra överhuvudtaget inklusive mig har nåt extra i informationsväg får man betrakta som osedvanligt bra läge.
Det finns ett händelseförlopp hur larm inkom och det finns toxologisk beskrivning, fortsättningsvis dödsorsak.
Att gärningsförlopp och vem som dödat vem inte framkommer är inte intressant iom att slutsatsen av Fu är medgärningsmannaskap. Det finns förklarat vad de analyserat och varför gällande brev, datorer, mobiler.
Fortsättningsvis tidsperspektiv senaste livstecken och att de inte svarar dagen efter. Sen ytterligare delar via frågor från journalister efteråt.

Att de presenterat föräldrarnas motiv är en given del. Vad skulle de ha sagt annars?
Vad är det mer konkret du är ute efter?
Polis lär inte ha lyft in barnens perspektiv överhuvudtaget eftersom detta inte är målsättningen med en förundersökning och om du sen eftersaknar detta rent generellt är det en helt annan sak och där kan jag hålla med dig.
Det vore fint om media kunde sluta dravla om ME och skriva nåt fint om flickorna mer konkret.
Den som skrivit fint är barnvakten. Vad hände i tråden?
Jo, en analys i konspirationernas anda istället om dottern till lärare och en polischef.

Protesterade du? Har du försökt betona det fina som hon skrev? Vad bidrar du själv med för att lyfta fram barnen mer än att gnälla?
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 19:16.
Citera
2019-01-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag förstår inte varför man måste bli så elaka mot varandra, för att man har olika uppfattningar !?

Jag tycker att Oskar verkar ha varit en person med kontroll över döttrarna , hur det sett ut för H har jag ingen aning om.

När lilla Moa var o spelade piano, så var han där nästan varje gång? Förutom ca 3 månader då H körde henne dit.

O har varit med på skolmötena om hemundervisning, förutom nån gång som jag tror att H o O var tillsammans där.Tror det var på mötet om Moa.

Att åka till ett annat EU land för planerad vård är absolut inget konstigt! Det är många svenskar som gör så.

H var med i mind och självmordslinjen, vilket måste betyda att hon ville ha hjälp mot sina mörka tankar. Om så var fallet varför gick hon inte vidare med hjälpsökningen. Var det nåt som stoppade henne?

Om det inte var för hennes skull så kanske hon sökte hjälp för en anhörig eller hon var nyfiken...

Barn börjar bli mer självständiga vid 11-12 år ålder o då har föräldrar som är med hela tiden .Kan inte vara kul för nåt barn .

Två föräldrar som är så sköra att de tar till att mörda sina döttrar är så sjukt !

Nej inte medlem i Mind:

H var kompis på Facebook med en som gick juristlinjen samtidigt med O i Uppsala som, bland annat, råkar vara ordförande i Mind.
Citera
2019-01-16, 19:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ja dom satt med. Några få lektioner satt dom inte med.
Du har skrivit att O var frånvarande en period under våren -17. När han kom tillbaka såg han sjuk ut.
Vet du om han och A*nes befann sig i Tyskland under tiden?
Citera
2019-01-16, 19:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55

Om tråden vore mer intresserad att komma vidare med fokus på barnen för vilka de var och inte för att framställa deras far som enskild mördare med kontrollbehov bortom mammans ansvar så går det att gå vidare via instagram och få fram uppgifter.
Där finns en tjej via deras instagram och denna är med på bild i media gällande dansen; där denna aktivitet bland barn och tonåringar beskrivs. Jag har inte lagt det i tråden med tanke på hur barnvakten missbrukades i klappjakten på O.

Det estetiska var A intresserad av - därför behöll hon sådant ämne.

Hennes far ägnade sig själv åt sportsliga aktiviteter - är det konstigt att han är engagerad som tränare?
Inte ett dugg, det brukar snarare vara så i en familj - det kräver en del engagemang, skjuts och annat.
Citat:
Barn börjar bli mer självständiga vid 11-12 år ålder o då har föräldrar som är med hela tiden
I tråden beskrivs två barn som har ett normalt liv innan insjuknande. De var med på midsommarfirande, det var vid stranden, de var med vänner utan sina föräldrar. De köpte glass och var med andra ord inte kuvade och isolerade. Det hade tillgång till mobil och nätet. De hade vänner som kom hem.

VILL man ens att den här bilden ska komma fram?
Jag har försökt ett par ggr. att lyfta fram barnvakten och citerat ur tråden kring barnen. Men det är ideligen en klappjakt på O.

NEJ. O var inte med varenda gång när M spelade piano. De lär dock ha körts och hämtats för lektionerna 1 gång per vecka om ens det..
Barnen var även ensamma hemma när lärarna kom. De var med andra ord inte övervakade som hökar.

JA - Lilla Moa o Agnes, vila i frid <3 <3
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 19:45.
Citera
2019-01-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Du har skrivit att O var frånvarande en period under våren -17. När han kom tillbaka såg han sjuk ut.
Vet du om han och A*nes befann sig i Tyskland under tiden?
Under januari var det Hanna som följde med. Även under februari var det oftast Hanna. Sen var det mer Oskar och han befann sig i ett väldigt dåligt skikt. Nån gång var det Hanna igen i april då hon hade ont.
Exakt när Oskar var i Tyskland kommer jag inte ihåg längre. Men jag kommer väldigt tydligt ihåg att Hanna skrev till mig om att Oskar var i Tyskland med Agnes med bilen och eftersom dom bara hade en bil så kunde hon inte komma med Moa.
Citera
2019-01-16, 19:47
Medlem
harperlees avatar
Jag förstår att det är besvärligt för dig när jag inte ger efter för din onekligen utmattande debatteknik.

Faktum kvarstår. Jag diskuterade huruvida informationen som gavs på pressträffen var anpassad med särskild respekt gentemot barnen och gav exempel på varför jag inte anser att den var det.

Jag har aldrig efterfrågat varför man gav den information man gjorde eftersom polisen redan har berättat exakt varför de anordnade pressträffen så det är information jag redan känner till. Jag var inte intresserad av att allmänt diskutera olika anledningar hit eller dit varför man sade si eller så.

Att jag skall berätta om Agnes och Moa är en löjlig tanke. Jag vet nästan ingenting om dem. Den enda deltagaren i tråden som träffat barnen är Missan. Hon har flera gånger beskrivit Moa på ett mycket fint sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu räcker det med bs.
1. Du diskuterar pressträffen samt skriver:

HUR ska jag kunna läsa ut annat än att det är din åsikt om pressträffen VARAV jag då skrev en garanterat stor orsak till anledningen:
ATT de vill minska spekulationer vilket det då varit sju helvetes mycket kring gällande deras ME - vilket var vad JAG skrev.
Du fortsätter:

Exakt. Varav jag skrev att det inte är nån jävla respekt överhuvudtaget gällande spekulationerna kring deras sjukdomstillstånd.

Go ahead. Du kan ju börja.
Det är nämligen väldigt lite fokus på barnen i den här tråden förutom att de används som klappträ i jakten på O - för att påvisa hur han isolerat dem, förstört A, använt dem för att erhålla falska intyg och upprätthålla fina fasader.
Det är rena pseudomoralen med andra ord där man gömmer sig bakom att förfasas över de stackars barnen för att få spy galla över O.

Den är för det första nedlagd och det kallas förundersökningssekretess.
Att du och andra överhuvudtaget inklusive mig har nåt extra i informationsväg får man betrakta som osedvanligt bra läge.
Det finns ett händelseförlopp hur larm inkom och det finns toxologisk beskrivning, fortsättningsvis dödsorsak.
Att gärningsförlopp och vem som dödat vem inte framkommer är inte intressant iom att slutsatsen av Fu är medgärningsmannaskap. Det finns förklarat vad de analyserat och varför gällande brev, datorer, mobiler.
Fortsättningsvis tidsperspektiv senaste livstecken och att de inte svarar dagen efter. Sen ytterligare delar via frågor från journalister efteråt.

Att de presenterat föräldrarnas motiv är en given del. Vad skulle de ha sagt annars?
Vad är det mer konkret du är ute efter?
Polis lär inte ha lyft in barnens perspektiv överhuvudtaget eftersom detta inte är målsättningen med en förundersökning och om du sen eftersaknar detta rent generellt är det en helt annan sak och där kan jag hålla med dig.
Det vore fint om media kunde sluta dravla om ME och skriva nåt fint om flickorna mer konkret.
Den som skrivit fint är barnvakten. Vad hände i tråden?
Jo, en analys i konspirationernas anda istället om dottern till lärare och en polischef.

Protesterade du? Har du försökt betona det fina som hon skrev? Vad bidrar du själv med för att lyfta fram barnen mer än att gnälla?
Citera
2019-01-16, 19:50
Medlem
Sentinelesens avatar
Enligt uppgift från pressträffen hade båda flickorna ME eller kroniskt trötthetssymptom. Agnes hade haft sjukdomen sedan 2015 medan Moa hade haft den i ungefär 6 månader. Eftersom informationen om fallet varit knapp, särskilt när det handlar om barnen, så är nog detta den största ledtråden kring hur flickorna och familjen kan ha haft det de senaste åren. Symptomen för sjukdomen ger alltså viktig information om hur just Agnes och Moa hade det:

- trötthet som inte går över när man vilar
- sjukdomskänsla som utlöstes när de ansträngde sig och som kvarstod i mer än 24 timmar
- sömnproblem
- halsont
- svullnad i lymfkörtlarna
- ledsmärta
- muskelsvaghet
- huvudvärk
- besvär med magen
- svårigheter med koncentrationen
- minskad tolerans för stress

Tycker att det är viktigt att inte bara fokusera på Hanna och Oskar utan att också låta Agnes och Moas komma fram.

Hur kan dessa symptom ha påverkat flickornas psykiska mående?
Hur kändes det för dem att få en så allvarlig sjukdom i så unga år?
Hur påverkade symtomen barnens sociala utveckling?
Vad gjorde sjukdomen med deras framtidsdrömmar?
Fyra av de vanliga symtomen innefattar smärta, hur påverkade det Agnes och Moa?
Flera symtom handlar om en känsla av svaghet, hur påverkade det flickorna?
Hur påverkade tiden de haft sjukdomen (6 mån/3år) deras utveckling?
Hur påverkade det Moa att Agnes hade haft ME i flera år innan henne, när hon själv fick diagnosen?
Vilken prognos gav den skånske läkaren flickorna och hur påverkade det dem?
Vilket fysiskt och psykiskt stöd fick flickorna för sitt kroniska trötthetssyndrom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in