Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Den rimliga gissningen, på den information som givits här och anorstädes är ju att det handlat om två duktigt knäppa personer, som tiltat bortom allt förnuft. Man behöver inga andra förklaringar. Givetvis har man (dvs, föräldrarna) haft en uppfattning att livet inte längre var värt att leva, vare sig barnen eller föräldrarna.
Troligen är det oförmågan att inse att föräldrarna haft denna åsikt (den delar ingen rimligt frisk människa) som gör att olika postare vill rationalisera, hitta alternativa förklaringar (som då skulle vara mer begripliga) eller skjuta skulden på endera förälderna (det gör också saken mer begriplig för en del).
Nu har (för ovanlighetens skull) polisen klargort vad utredningen kommit fram till, varför inte acceptera denna utsaga? Den ger naturligtvis inte svar på de underliggande existentiella frågorna som gärningen rimligtvis grundats i, men det gör sannerligen ingen annan heller.
Ja, det är för mig givet att det är två som totalt tappat allt rim och reson när de mördar sina barn.
Det är bortom allt förnuft och det är intressant i sig då det är mkt ovanligt - det är garanterat flera faktorer som samverkar bortom
deras motiv att det är sjukdomen. Att sjukdomstillståndet är centralt råder dock ingen tvekan kring.
Däremot faller detta gemensamma i skymundan för tråden har förvandlats till en slags pseudomordutredning versus information på pressträffen.
Ja, jag betonar det du skriver: för ovanlighetens skull. Det hade på sin höjd - inte ens det, eftersom det också är mkt ovanligt - kunnat komma ett kort pressmeddelande och inget mer.
Den här delen hör väl egentligen mer till det juridiska i mitt tycke om man är missnöjd med informationens utformning, att den var bristfällig eller annat. En lagfråga.
Polis sträcker sig egentligen längre med sin information och redogör på ett sätt som säkert kan upplevas både knastertorrt och bristfälligt.
Att de inte går ut med mer beror på att det mest signifikanta är presenterat och det lär aldrig bli mer än i stora drag såsom skett.
Det är inte högläsning ur en FUP även om man så skulle önska. Det är en nedlagd förundersökning och det finns ett resultat som Fu har kommit fram till via många inblandade specialitéer:
Båda föräldrarna är formellt misstänkta för att gemensamt och i samförstånd ha både planerat och dödat sina döttrar.