2019-01-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag uppfattar det så att du kan ha fått reda på vem som handgripligen utförde dåden. Och att du därför skriver "planeringen" som SS också uttrycker sig på PT. För båda två är ju formellt misstänkta för att ha planerat morden. Rätta mig gärna ifall jag har tolkat ditt ordval felaktigt.
Nej Moas mormor sa inget om det. Jag frågade inte nåt om sånt heller. Det enda hon sa om dådet var att ” polisen säger båda har gjort det ”. Samtalet ägde rum för länge sen. Tyvärr kommer jag inte exakt ihåg ” när”. Men några månader efter dådet.
Jag ringde Moas mormor för att berätta att hon hade en väldigt fin dotter. Hanna. Och fina barnbarn. Jag beklagade hennes sorg.
Jag är uppvuxen i en kosmopolit släkt. För mig var det en självklarhet att ringa Moas mormor. Så gör man om man är civiliserad.
Citera
2019-01-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Får jag fråga en sak. Är det numera vanligt att föräldrarna sitter med under lektionerna? När jag tog lektioner så var jag alltid själv (eller i grupp), men utan föräldrar. Eller utan någons föräldrar. Och det spelade ingen roll var man blev kört hen (alltså om det var på annan ort) och oavhängig ålder (över 7). Har aldrig hört att föräldrar är med under lektioner.
Ja dom satt med. Några få lektioner satt dom inte med.
Citera
2019-01-16, 16:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Nej Moas mormor sa inget om det. Jag frågade inte nåt om sånt heller. Det enda hon sa om dådet var att ” polisen säger båda har gjort det ”. Samtalet ägde rum för länge sen. Tyvärr kommer jag inte exakt ihåg ” när”. Men några månader efter dådet.
Jag ringde Moas mormor för att berätta att hon hade en väldigt fin dotter. Hanna. Och fina barnbarn. Jag beklagade hennes sorg.
Jag är uppvuxen i en kosmopolit släkt. För mig var det en självklarhet att ringa Moas mormor. Så gör man om man är civiliserad.
Okej, då förstår jag.

Ja, tveklöst. - Som medmänniska kontaktar man de anhöriga om man är civiliserad. Så är det bara.
Citera
2019-01-16, 16:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Du behöver inte nia mig.

Jag tog framför allt upp saker som de nämnde som exempel på varför jag inte tycker att informationen visade någon särskild respekt gentemot barnen. Att berätta om barnens diagnoser kan knappast anses vara i barnens intresse. Likaså att läsa ur avskedsbrevet. Vanligen när någon blir mördad låter man inte mördaren ange sitt motiv och lämnar det där.

Inget av detta betyder nödvändigtvis någon kritik mot pressträffen. Jag är för egen del tacksam att den överhuvudtaget ägde rum. På grund av fallets mycket speciella natur så har jag full förståelse för att polisen tvingades göra vissa avvägningar.

Däremot vidhåller jag att just respekt mot barnen knappast är vad som genomsyrade polisens information.
Det var varken av ålderdomlig svenska eller nåt hedersamt niande:
Jag trodde du var en av dem som önskade mer information ur en nedlagd förundersökning likt många andra. My bad.
Därav ordval "ni".

Att berätta om barnens diagnoser hör garanterat till den del som handlar om spekulationer som man önskade skulle dämpa sig.
Detta falska har dragit ända ut i media i mer offentliga forum såsom Höglunds blogg.
Där insinueras nämligen exakt det samma här. M var ju så pigg - inte kan hon ha ME?
Citat:
Efter det tog alla kontakter mellan familjen i Bjärred och flickans pianolärarinna slut. Av de här mejlen framgår att pappan redan i augusti ifjol bedömde att den 11-åriga dotterns hälsotillstånd inte skulle förbättras, så att hon kunde börja ta pianolektioner igen. Detta trots att den lilla flickan så sent som i maj samma år hade visat glatt humör, stort intresse för sitt pianospel och stort ansvar för sin skolgång.
https://elisabethoglund.se/blogg/bjarredfallet-idag-kan-jag-visa-den-sista-mejlkonversationen-mellan-pianolararinnan-och-den-11-ariga -flickans-pappa/
Citat:
Jag kan inte släppa tanken på de små flickorna, som båda påstods lida av kroniskt trötthetssyndrom och som därför inte kunde gå i skolan utan fick sin skolundervisning i hemmet istället."

"Den lilla flickan fick ofta tillrättavisningar eftersom pappan tyckte att dottern pratade för mycket."
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Citat:
Det finns något som inte stämmer här. I vintras blev jag nämligen kontaktad av den lilla flickans före detta pianolärarinna, som bor i Lund. Jag skrev flera blogginlägg om detta i slutet av januari i år. Pianolärarinnan beskrev den 11-åriga som pigg, levnadsglad, musikalisk, ambitiös och sprallig. Ändå fick flickan bara några månader senare diagnosen ME.
https://elisabethoglund.se/blogg/barnen-i-bjarred-strops-till-dods-av-sina-foraldrar-foraldrarna-hade-planerat-morden-i-flera-manader -utan-att-barnen-anat-nagot/
Journalistik när den är som absolut sämst. Det påminner mer om en sladdrig kärring på kafferep.

Denna tråd är överdoserad att barnen inte hade sjukdomen, ME är ingen sjukdom, läkarintyg saknades, läkarintyg var förfalskade från Tyskland, det kan ha varit ett alternativmedicinsk läkarintyg:

För att O skulle bedra skolan i sin enorma enmansshow under flera år för att upprätthålla fina fasader efter döden och för att slakta sin familj.

Att det är långsökt värre spelar ingen roll.
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 16:59.
Citera
2019-01-16, 17:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag uppfattar det så att du kan ha fått reda på vem som handgripligen utförde dåden. Och att du därför skriver "planeringen" som SS också uttrycker sig på PT. För båda två är ju formellt misstänkta för att ha planerat morden. Rätta mig gärna ifall jag har tolkat ditt ordval felaktigt.

Missan har aldrig antytt att hon skulle ha fått reda på vem som handgripligen utförde dåden. Det är när du bakar in egna önskemål/fantasier som det blir så fel.
Citera
2019-01-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag får intrycket att ett antal av de som postar i denna tråd är mycket unga och oerfarna av livet. Jag som har lång erfarenhet av livet och av sorgliga, omskakande och hemska händelser som både hänt mig själv och andra kan inte se något konstigt alls i den kontakt som förevarit mellan M*as mormor och pianoläraren.

Det är inget märkligt alls att personer som känt den/de som avlidit under hemska omständigheter kontaktar varandra för skapa reda i det som hänt. Åt båda håll. De som förlorat en anhörig har nästan alltid behov av att tala med personer som stått denna person nära eller kan veta något om vad som hänt. De som har något som de tror att den anhörige kan vara intresserad av att veta har ett naturligt skäl att ta kontakt. Jag har själv av olika skäl kontaktat människor som varit i djup sorg liksom att andra människor tagit kontakt med mig när det varit jag som behövt stöd eller behövt veta något.

IRL, bland vuxna, vettiga människor fungerar det faktiskt ganska enkelt. Om pianoläraren vill tala med M*as mormor om något hon bedömer att mormodern skulle behöva veta har hon rätt att ta kontakt. Om mormodern inte vill tala med henne kan hon säga ifrån och avsluta samtalet. Och om M*as mormor vill ta kontakt med pianoläraren har hon rätt att göra det. Det framgår faktiskt inte vem som tagit kontakten. Det var kanske mormodern som kontaktade pianoläraren?

Jag uppfattar pianoläraren som en klok människa som har bildat sig en egen uppfattning om vad som hänt utifrån sina egna erfarenheter av att ha träffat alla familjemedlemmarna. Om hennes bedömning är felaktig eller riktig går inte att bedöma för oss andra. Och det har heller ingen betydelse. Den är hennes och hon har all rätt i världen att ha den. Alla i tråden har rätt att ha sin egen uppfattning.

Mormodern var kanske angelägen om att få veta vad pianoläraren hade att säga. Om det är riktigt att hon inte haft så mycket kontakt med familjen sedan flytten från Göteborg kanske det var väldigt viktigt för henne att få veta vad någon som träffat familjen hade att berätta. Skulle det verkligen vara så konstigt?

Vilket bra inlägg, Clarabesched. Jag håller med dig om allt. Och jag hoppas att Missan inte slutar att skriva i tråden på grund av att hon blivit så illa bemött!
Citera
2019-01-16, 17:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var varken av ålderdomlig svenska eller nåt hedersamt niande:
Jag trodde du var en av dem som önskade mer information ur en nedlagd förundersökning likt många andra. My bad.
Därav ordval "ni".

Att berätta om barnens diagnoser hör garanterat till den del som handlar om spekulationer som man önskade skulle dämpa sig.
Detta falska har dragit ända ut i media i mer offentliga forum såsom Höglunds blogg.
Där insinueras nämligen exakt det samma här. M var ju så pigg - inte kan hon ha ME?

Journalistik när den är som absolut sämst. Det påminner mer om en sladdrig kärring på kafferep.

Denna tråd är överdoserad att barnen inte hade sjukdomen, ME är ingen sjukdom, läkarintyg saknades, läkarintyg var förfalskade från Tyskland, det kan ha varit ett alternativmedicinsk läkarintyg:

För att O skulle bedra skolan i sin enorma enmansshow under flera år för att upprätthålla fina fasader efter döden och för att slakta sin familj.

Att det är långsökt värre spelar ingen roll.

Den rimliga gissningen, på den information som givits här och anorstädes är ju att det handlat om två duktigt knäppa personer, som tiltat bortom allt förnuft. Man behöver inga andra förklaringar. Givetvis har man (dvs, föräldrarna) haft en uppfattning att livet inte längre var värt att leva, vare sig barnen eller föräldrarna.

Troligen är det oförmågan att inse att föräldrarna haft denna åsikt (den delar ingen rimligt frisk människa) som gör att olika postare vill rationalisera, hitta alternativa förklaringar (som då skulle vara mer begripliga) eller skjuta skulden på endera förälderna (det gör också saken mer begriplig för en del).

Nu har (för ovanlighetens skull) polisen klargort vad utredningen kommit fram till, varför inte acceptera denna utsaga? Den ger naturligtvis inte svar på de underliggande existentiella frågorna som gärningen rimligtvis grundats i, men det gör sannerligen ingen annan heller.
Citera
2019-01-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Varför vill du veta min ålder? Inget viktigt.
Jag läste lite av olika ME anhängares kommentarer om mig. Helt okej😊. Jag menar inte dig Rapytt.
Synd bara att vissa utnyttjar denna tråd för sina syften. Oftast ME. Några anklagar mig ständigt för diverse saker. Jag tål mycket. Inget problem för jag vet att många här har sina bestämda syften. Dom bry sig inte om Agnes och Moa. Deras liv som aldrig blev ett liv.
Varför får jag inte berätta vad jag upplevde med familjen. En familj som jag har haft kontakt med sen länge . Varför får jag inte berätta vad jag såg hos Oskar? Varför blir några så stödda? Till dom som tror att jag skvallrade med min elev Moa. Nej det gjorde jag inte. Hade jag ägnat mig åt skvaller med en elev så hade Oskar och Hanna inte kört Moa till mig. Skulle ni göra det? Skulle Oskar som har ett företag om ” Utbildning ” komma till mig med sitt barn?
Nej jag lärde Moa att spela piano. Och hon kunde spela vackert. Min mening var att Moa skulle få en kompis i piano. Inget annat. Piano är en kompis för livet.
Sen självfallet berättade Moa saker och ting för mig medan en av föräldrarna satt med.
Jag lovar Ni som tror att jag lekte psykolog : det gjorde jag inte. Men man kunde inte undvika se Oskars försämring. Jag trodde det var cancer.

Tack för att du orkar fortsätta dela med dig.

Många tänker på Agnes och Moa och jag tänker faktiskt bara mer och mer på dem och allt de aldrig fick uppleva. Att ingen visat deras fotografier i tidningarna, att ingen berättat mera om dem. Även efter döden är de staffagefigurer.

Det sägs att man kan bilda sig en uppfattning om en person på 7 sekunder och att det intrycket i princip alltid visar sig vara rätt så det du, som träffat dem under flera år, beskriver tar jag till mig.
Citera
2019-01-16, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den rimliga gissningen, på den information som givits här och anorstädes är ju att det handlat om två duktigt knäppa personer, som tiltat bortom allt förnuft. Man behöver inga andra förklaringar. Givetvis har man (dvs, föräldrarna) haft en uppfattning att livet inte längre var värt att leva, vare sig barnen eller föräldrarna.

Troligen är det oförmågan att inse att föräldrarna haft denna åsikt (den delar ingen rimligt frisk människa) som gör att olika postare vill rationalisera, hitta alternativa förklaringar (som då skulle vara mer begripliga) eller skjuta skulden på endera förälderna (det gör också saken mer begriplig för en del).

Nu har (för ovanlighetens skull) polisen klargort vad utredningen kommit fram till, varför inte acceptera denna utsaga? Den ger naturligtvis inte svar på de underliggande existentiella frågorna som gärningen rimligtvis grundats i, men det gör sannerligen ingen annan heller.
Ja, det är för mig givet att det är två som totalt tappat allt rim och reson när de mördar sina barn.
Det är bortom allt förnuft och det är intressant i sig då det är mkt ovanligt - det är garanterat flera faktorer som samverkar bortom deras motiv att det är sjukdomen. Att sjukdomstillståndet är centralt råder dock ingen tvekan kring.
Däremot faller detta gemensamma i skymundan för tråden har förvandlats till en slags pseudomordutredning versus information på pressträffen.

Ja, jag betonar det du skriver: för ovanlighetens skull. Det hade på sin höjd - inte ens det, eftersom det också är mkt ovanligt - kunnat komma ett kort pressmeddelande och inget mer.
Den här delen hör väl egentligen mer till det juridiska i mitt tycke om man är missnöjd med informationens utformning, att den var bristfällig eller annat. En lagfråga.
Polis sträcker sig egentligen längre med sin information och redogör på ett sätt som säkert kan upplevas både knastertorrt och bristfälligt.
Att de inte går ut med mer beror på att det mest signifikanta är presenterat och det lär aldrig bli mer än i stora drag såsom skett.
Det är inte högläsning ur en FUP även om man så skulle önska. Det är en nedlagd förundersökning och det finns ett resultat som Fu har kommit fram till via många inblandade specialitéer:

Båda föräldrarna är formellt misstänkta för att gemensamt och i samförstånd ha både planerat och dödat sina döttrar.
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 17:37.
Citera
2019-01-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är ju det de inte går in på men som jag lämnade åt dig att fundera på i min sista mening.

Det är de enda luftvägarna jag känner till.

Använd din fantasi!

Nej jag använder aldrig den.

Kanske skador på bröstkorgen som kan orsaka kvävning. Finns andra orsaker som gör att man är osäker på strypning.
Citera
2019-01-16, 17:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Jag har läst tråden från dag ett ja. Missan är en av de få som gått ut med att hon träffat familjen under en längre period. Hon har träffat familjemedlemmar ett flertal gånger och även haft mailkontakt med dem. Hon är den enda som hittills kunnat ge personbeskrivningar av familjen. Och upprättelse för Moa. Självklart vore det välkommet om fler ville träda fram och berätta. Vi är många som är intresserade av den psykologiska processen. Hur tragedin kunde ske. Vad som fick en eller båda föräldrarna att mörda sina barn. Varför raljera över dem som har något att berätta? Som kan ge lite bakgrund? Jag tycker att alla stenar ska vändas på för att belysa vad som gick så otroligt fel. Man dödar inte sina barn för att de är sjuka. Det är fruktansvärt att den bilden ska vara den officiella. För barnens skull måste sanningen komma fram. Och det är upp till alla och envar vilka teorier vi tror på i detta fria diskussionsforum. Så låt oss hålla en god ton. Tack.
Dummaste jag hört. Det finns både beskrivningar i media och andra som låter betydligt mer trovärdiga i tråden - utan en massa subjektiva påståenden där O pekas ut som mördare.
Det är därför missan står så högt i kurs, det kan en blind höna räkna ut då det ideligen refereras till denna som den ultimata källan.
De facto har denna inte mer insyn än nån annan och att skriva så mycket skit som att O åkt till Tyskland för att skaffa alternativmedicinska intyg för att lura skolan säger väl allt om kvalitén på dennas analyser.
Bah...
Det har till och med visat sig vara en ren lögn. Men det blundar man för, det är bara en liten bisak i det hela - klappjakten på O är mycket viktigare.
Analysen gällande den svarta mössan lämnar mycket därhän gällande den "psykologiska processen".
Att det är ifrågasatt betvivlar jag inte, det är rent stupdumt resonemang.

Att sen mala om god ton är rent skrattretande så många utspel det finns mot personer i tråden som varit av annan åsikt än de som nu med stort missnöje inte fick vatten på kvarnen via pressträffen.
Det måtte ha varit en stor besvikelse eftersom denna klappjakt pågått över ett år men fortsatt NOLL resultat - än har ingen kunnat peka i den riktningen som görs gällande om O.

Men lycka till för all del, jag väntar med spänning på kioskvältaren.
Citera
2019-01-16, 18:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

I ditt inlägg finns nog förklaringen till varför tråden är så lång, det mellersta stycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in