2019-01-16, 08:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Att flytta från en ort där man växt upp är svårare för barn än vad många vuxna begriper. Plötsligt tvingas de lämna sina vänner och allt det invanda. Kanske det var en del av flickornas problem? (Bara en tanke)
Sett till en trovärdig skribent, mediauppgifter att de var mycket omtyckta på skolan samt beskrivningen via M:s barnvakt som var vän med A - så verkar tjejerna ha anpassat sig väl vid flytt.
I media står om fotboll, dans och tennis som A:s sysselsättning innan hon insjuknade.
Båda flickorna hade instagram och kontakt med vänner.

Föräldrarna har gjort det vedervärdigaste valet ever men vuxnas beteende i denna tråd är minst sagt intressant att studera.
Man måste ha ett väldigt behov av att vräka ur sig både lögner, vantolkningar och hat - och likaså att vissa dras med i förtalet helt oreflekterat, lättlurade så in i helvete.
Isolering, narcissistisk far, hot, lavetter och våld kan man nog på rak arm säga att det ingår i klappjakten vid en koll bak i tråden på dess ursprung.

... vilket sker på de döda barnens bekostnad. De används i en sju helvetes jakt på pappan. Sen låtsas man bry sig om barnen i nån sorts pseudomoral och omsorg via att skita ner ME-sjuka och annat helt vedervärdigt.
Men jag är inte förvånad då detta hätska ses i nästintill varje tråd på fb om det så är konspirationer eller selektivt utvalda - allt mellan offer, anhöriga eller den som faller på läppen att spy galla över.
Baserat på en fet konspiration om rättsröta och rent generell misstro mot rättsamhället. Brist på insyn i Fu verkar höja nivån på det paranoida.
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Töserna levde normala liv innan de blev sjuka. Gick i skolan, hade fritidssysselsättningar, sågs på stranden, vid glasskiosken och var ute på byn med kamrater. Utan sina föräldrar.
Citat:
Barnen omtyckta då jag uppfattade att de var förstående mot andra. Båda barnen var duktiga i skolan.
Citat:
Jag känner till en familj vars barn kom en gång per vecka till Moa då det var vad hon orkade. Agnes hade en annan vän som besökte henne när hon mådde bättre. Ibland gick det inte.
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 08:35.
Citera
2019-01-16, 08:47
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad anser du polis skulle ha sagt i samband med en pressträff som i sig inte är annat än en större och muntlig form av ett pressmeddelande?
När åtal väcks och det sker en viss resumé via stämningsansökan är det väl inte ett ett ord om offer heller?
Låta mördarna få sista ordet?

Det som presenterades är föräldrarnas motiv via avskedsbrevet och det må vara knastertorr anledning men vad har du tänkt dig?
Det är gärningen som ska presenteras, mer lär du inte förvänta dig i ett sådant forum.

Jag svarade på ett inlägg där det antyddes att pressträffen utformats med särskild hänsyn tagen till barnen. I mitt svar argumenterar jag för att jag inte kan se några tecken på att sådan hänsyn tagits (eller att man då visat barnen vederbörlig respekt som det uttrycktes i det inlägget jag besvarade).

Det betyder inte att jag nödvändigtvis kritiserar polisens upplägg eller att jag inte förstår vilka andra anledningar det kan finnas för att ge den information som gavs.

Det är alltså inte en generell debatt om innehållet utan specifikt om huruvida det är respektfullt gentemot Agnes och Moa eller inte.

Ditt svar är helt irrelevant för den debatten (det är inte frågan om huruvida polisen borde ha gjort ditten eller datten utan om huruvida de faktiskt gjorde det).

Om du har något mer intelligent än "gör det bättre själv då" att komma med i frågan så är jag idel öra.
Citera
2019-01-16, 08:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag svarade på ett inlägg där det antyddes att pressträffen utformats med särskild hänsyn tagen till barnen. I mitt svar argumenterar jag för att jag inte kan se några tecken på att sådan hänsyn tagits (eller att man då visat barnen särskild respekt som det uttrycktes i det inlägget jag besvarade).

Det betyder inte att jag nödvändigtvis kritiserar polisens upplägg eller att jag inte förstår vilka andra anledningar det kan finnas för att ge den information som gavs.

Det är alltså inte en generell debatt om innehållet utan specifikt om huruvida det är respektfullt gentemot Agnes och Moa eller inte.

Ditt svar är helt irrelevant för den debatten (det är inte frågan om huruvida polisen borde ha gjort ditten eller datten utan om huruvida de faktiskt gjorde det).

Om du har något mer intelligent än "gör det bättre själv då" att komma med i frågan så är jag idel öra.
Ok. Jag funderade på hur i hela friden det skulle låta till skillnad från det annars gör med tanke på vad det krasst sett är ur en mer polisiär vinkel:
det skiljer sig således inte från annan pressinformation.

Se det som en motfråga. Hur hade det varit respektfullt anser du med att beskriva mer?

Frågan är väl vad ni kräver likaväl då det inte ens behövs presenteras att de är formellt misstänkta för mord på sina döttrar?
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 08:58.
Citera
2019-01-16, 10:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

T.o.m orden i avskedsbrevet verkar ha formulerats av honom. Det finns en igenkänningsfaktor i hans meningsuppbyggnad och går att jämföra med texter på nätet.
Jasså? Det där körde letsdoit med också. Gemensamt och samförstånd påstods vara citat (helt fel).
Kanske du kan lyckas bättre att förklara?
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det som också sades i den här delen var:"...gemensamt och i samförstånd..." ska ha varit en ordagrann formulering i avskedsbrevet liksom meningen: "Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening." - vilket f.ö. är ett typexempel på hur OH bygger upp sina meningar.

Citat:
Han kan ha preparerat kollegorna med lögner om ett canceråterfall för HB med dålig prognos; inget fanns att göra, tiden var utmätt och hon var djupt deprimerad. Att flickorna förvärrades för varje dag och att han nu dignade under ansvar i hemmet, så pass att han knappt kunde hålla näsan ovanför vattenytan. De kvinnliga kollegorna kan ha blivit särskilt berörda, ömmat för honom och beundrat hans kärlek till familjen.
Men detta torde gå lätt att kolla upp dvs om han fablade lika friskt som dig?
Du ter dig inte frisk. Skulle han ha ett sånt engagemang för att få mörda familjen - för att hyllas som död?
Senast redigerad av develi 2019-01-16 kl. 10:22.
Citera
2019-01-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, man kan verkligen undra.
Tack för sammanställning

En annan sak som slagit mig är vad Ers Höghet Missan sysslat med under de betalda lektionerna med M.
Jag trodde att man som lärarinna självklart hälsar på de som följer med barnet till lektionerna men sedan borde resten av tiden 100% riktas mot barnet och pianospelandet. Men här har det tydligen hunnits med att djupgående studera medföljande person/er både vad det gäller personlighet, psyke, hälsa och klädsel.
Skärpning! Sluta med detta löjliga drev mot den enda person här som faktiskt har något att berätta! De flesta människor fungerar med flera sinnen samtididig och kan läsa av andra personer på några sekunder. Klarar inte du det? Vissa är väldigt rigida och kan bara göra en sak åt gången, de brukar inte förstå det mänskliga samspelet. Du kanske tillhör dem? Vadan denna rädsla för Missan? Det gör mig väldigt misstänksam!
Citera
2019-01-16, 11:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Skärpning! Sluta med detta löjliga drev mot den enda person här som faktiskt har något att berätta! De flesta människor fungerar med flera sinnen samtididig och kan läsa av andra personer på några sekunder. Klarar inte du det? Vissa är väldigt rigida och kan bara göra en sak åt gången, de brukar inte förstå det mänskliga samspelet. Du kanske tillhör dem? Vadan denna rädsla för Missan? Det gör mig väldigt misstänksam!

Vad vet du om vem som har något att berätta?
Lite konstigt att beskylla mig för drev, har du följt tråden ordentligt?

Tillåt mig att skratta, tror du på fullaste allvar att någon på några sekunder kan djupgående analysera en hel familj när det gäller underlägsen, fördärvad, dominant, sjuk, frisk eller rent av en mördare?

Skärp dig själv!!!
Citera
2019-01-16, 11:15
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ok. Jag funderade på hur i hela friden det skulle låta till skillnad från det annars gör med tanke på vad det krasst sett är ur en mer polisiär vinkel:
det skiljer sig således inte från annan pressinformation.

Se det som en motfråga. Hur hade det varit respektfullt anser du med att beskriva mer?

Frågan är väl vad ni kräver likaväl då det inte ens behövs presenteras att de är formellt misstänkta för mord på sina döttrar?

Du behöver inte nia mig.

Jag tog framför allt upp saker som de nämnde som exempel på varför jag inte tycker att informationen visade någon särskild respekt gentemot barnen. Att berätta om barnens diagnoser kan knappast anses vara i barnens intresse. Likaså att läsa ur avskedsbrevet. Vanligen när någon blir mördad låter man inte mördaren ange sitt motiv och lämnar det där.

Inget av detta betyder nödvändigtvis någon kritik mot pressträffen. Jag är för egen del tacksam att den överhuvudtaget ägde rum. På grund av fallets mycket speciella natur så har jag full förståelse för att polisen tvingades göra vissa avvägningar.

Däremot vidhåller jag att just respekt mot barnen knappast är vad som genomsyrade polisens information.
Citera
2019-01-16, 11:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, man kan verkligen undra.
Tack för sammanställning

En annan sak som slagit mig är vad Ers Höghet Missan sysslat med under de betalda lektionerna med M.
Jag trodde att man som lärarinna självklart hälsar på de som följer med barnet till lektionerna men sedan borde resten av tiden 100% riktas mot barnet och pianospelandet. Men här har det tydligen hunnits med att djupgående studera medföljande person/er både vad det gäller personlighet, psyke, hälsa och klädsel.

Men du, "Missan27" uppgav ju att exempelvis O följde med och satt med under lektionen.
O har beskrivits som ett musikaliskt underbarn. Tror du inte att i detta tre-personers knappt timslånga musicerande att en mycket musikalisk förälder också säger något, yppar något?
Moa hade ju till och med beskrivit hur pappa ofta lägger sig i hennes pianospel.
Det är väl fullt möjligt att man som van lärare kan få en uppfattning om en återkommande förälder på detta sätt? Speciellt om något i förälderns utseende, klädsel eller uppträdande förändras över tiden.
Senast redigerad av Solglittret 2019-01-16 kl. 12:07.
Citera
2019-01-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Man bör låta bli att dela ut diagnoser, personbeskrivningar och mordanklagelser baserat på några sekunders observation av en människa. Det är särdeles obegåvad och anses generellt ganska negativt i det mänskliga samspelet.

Det är sant, jag lovar....
Citera
2019-01-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Ganska obehagligt och omdömeslöst att ringa till en mor och mormor till tre döda människor och pådyvla sin egen bild.

Jag får intrycket att ett antal av de som postar i denna tråd är mycket unga och oerfarna av livet. Jag som har lång erfarenhet av livet och av sorgliga, omskakande och hemska händelser som både hänt mig själv och andra kan inte se något konstigt alls i den kontakt som förevarit mellan M*as mormor och pianoläraren.

Det är inget märkligt alls att personer som känt den/de som avlidit under hemska omständigheter kontaktar varandra för skapa reda i det som hänt. Åt båda håll. De som förlorat en anhörig har nästan alltid behov av att tala med personer som stått denna person nära eller kan veta något om vad som hänt. De som har något som de tror att den anhörige kan vara intresserad av att veta har ett naturligt skäl att ta kontakt. Jag har själv av olika skäl kontaktat människor som varit i djup sorg liksom att andra människor tagit kontakt med mig när det varit jag som behövt stöd eller behövt veta något.

IRL, bland vuxna, vettiga människor fungerar det faktiskt ganska enkelt. Om pianoläraren vill tala med M*as mormor om något hon bedömer att mormodern skulle behöva veta har hon rätt att ta kontakt. Om mormodern inte vill tala med henne kan hon säga ifrån och avsluta samtalet. Och om M*as mormor vill ta kontakt med pianoläraren har hon rätt att göra det. Det framgår faktiskt inte vem som tagit kontakten. Det var kanske mormodern som kontaktade pianoläraren?

Jag uppfattar pianoläraren som en klok människa som har bildat sig en egen uppfattning om vad som hänt utifrån sina egna erfarenheter av att ha träffat alla familjemedlemmarna. Om hennes bedömning är felaktig eller riktig går inte att bedöma för oss andra. Och det har heller ingen betydelse. Den är hennes och hon har all rätt i världen att ha den. Alla i tråden har rätt att ha sin egen uppfattning.

Mormodern var kanske angelägen om att få veta vad pianoläraren hade att säga. Om det är riktigt att hon inte haft så mycket kontakt med familjen sedan flytten från Göteborg kanske det var väldigt viktigt för henne att få veta vad någon som träffat familjen hade att berätta. Skulle det verkligen vara så konstigt?
Citera
2019-01-16, 11:54
Medlem
Citat:
Vad vet du om vem som har något att berätta?
Lite konstigt att beskylla mig för drev, har du följt tråden ordentligt?

Tillåt mig att skratta, tror du på fullaste allvar att någon på några sekunder kan djupgående analysera en hel familj när det gäller underlägsen, fördärvad, dominant, sjuk, frisk eller rent av en mördare?

Skärp dig själv!!!

Jag har läst tråden från dag ett ja. Missan är en av de få som gått ut med att hon träffat familjen under en längre period. Hon har träffat familjemedlemmar ett flertal gånger och även haft mailkontakt med dem. Hon är den enda som hittills kunnat ge personbeskrivningar av familjen. Och upprättelse för Moa. Självklart vore det välkommet om fler ville träda fram och berätta. Vi är många som är intresserade av den psykologiska processen. Hur tragedin kunde ske. Vad som fick en eller båda föräldrarna att mörda sina barn. Varför raljera över dem som har något att berätta? Som kan ge lite bakgrund? Jag tycker att alla stenar ska vändas på för att belysa vad som gick så otroligt fel. Man dödar inte sina barn för att de är sjuka. Det är fruktansvärt att den bilden ska vara den officiella. För barnens skull måste sanningen komma fram. Och det är upp till alla och envar vilka teorier vi tror på i detta fria diskussionsforum. Så låt oss hålla en god ton. Tack.
Citera
2019-01-16, 12:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jasså? Det där körde letsdoit med också. Gemensamt och samförstånd påstods vara citat (helt fel).
Kanske du kan lyckas bättre att förklara?
Jag kan förklara för dig (för andra gången, om jag inte minns fel) att det härrör från en direktintervju med SS - som du måste ha missat. Han hade då sina papper vid sidan om sig, och om jag vidare heller inte minns fel, uttryckte han sig så här: "...eller, som de skriver: gemensamt och i samförstånd."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in