2019-01-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tror det finns flera möjliga anledningar varför man inte gick ut med det.

Man vill ge minst möjlig information. Dödsorsaken meddelades enbart därför att uppgifter läcktes mycket tidigt.

Om O utförde dådet ensam så vill man inte minska Hs skuld. Man ansåg att dådet utfördes och planerades i samförstånd, informationen att O begick själva gärningen ansågs då inte att behöva ges.

Om det skedde på annat sätt, då båda föräldrarna var aktiv i utförande av morden till sina barn, så vill man inte att allmänheten spekulera kring just det.
Man gav mycket mer information än man behövde. Det räckte inte så det hade kanske varit klokare att tiga.
Citera
2019-01-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag pratar inte om H som hängd överhuvudtaget.
När man använder ligatur - om det så är i liggande eller i halvt stående ställning - så blir dödsorsaken strypt eller kvävd. Detta kan således förekomma vid självmord.
Den döde visat kvävningstecken men har strypt sig själv via nån sorts ligatur. Det kan ske vid atutoeriska sexlekar, vid mord, självmord, olycksfall etc.

1. Man skiljer rent konkret mellan dödsorsak (kvävning, strypning or what ever) och dödssätt (självmord, olycksfall, mord eller sjukdomstillstånd).

Detta är terminologi.

2, Att O:s dödssätt återkommer är mer än givet eftersom han är anledningen till att de får order att bryta sig in och det han inleder pressträffen med.

Jag har citerat att han tydligt tänker läsa dödsorsaker ur rättsmedicinskt protokoll per person.
Sen finns den här meningen:
"vi kommer bara att leverera informationen om dödsorsakerna."

Du kan gärna tro att det gick till så där. Jag gör inte det, därför att jag inte tror att polisen vill vara missvisande. Finns noll anledning för polisen att medveten använder ord där många kan tolka att H blev strypt av någon när hon inte blev det.
Citera
2019-01-15, 20:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För att det inte behövdes, föräldrarna genomförde dådet gemensamt och i samförstånd och uppenbarligen har de efterlevande accepterat det tragiska faktumet.

Var det inte någon tokig djävel som till och med ringt till mormor och fått det bekräftat?

Nej det finns många indikationer på att omgivningen och folk i allmänhet inte alls är tillfreds med att polisen mörkat detta.

Diskussioner om att endast en kan ha beslutat sig för att det skulle göras där och då på detta sätt pågår såväl i denna tråd som inofficiellt bland journalister och andra. För att motverka dessa diskussioner vore det rimligt att också uppge vem som gjort vad.

Har bägge bevisligen också deltagit i morden på barnen finns det ju inte längre utrymme för några tvivel. Just denna tvivelsellimination var ju delvis själva avsikten med polisens PT. Varför då utelämna detta? Bland alla andra intrikata och känsliga, laddade uppgifter?

Det finns absolut inget skäl att utelämna denna uppgift. Annat än anhörigas uttalade vilja.
Och skälet till den viljan blir helt obegripligt om bägge vuxna deltagit i lika stor omfattning.
Därför indikerar det att det helt enkelt bara finns en handgriplig mördare.
Något som den partens anhöriga inte vill ska offentliggöras. På bekostnad av den, inte aktive partnern som då får ”delad skuld” för detta.
Det är inte ett riktigt snyggt förfarande enligt mitt förmenande. Rimligast vore att lägga alla kort på bordet, inklusive medgärningsmannaskap i planering, dödssätt och handgripliga förövare.

Det finns också en statisktisk rapporteringsaspekt i detta, där man i det ytterst lilla fåtal av gemensamma mördare brukar ange vem som begått stryp/kvävningsmord. Ska detta fall då nu undantas från att ingå i statistiken för att man vill hemlighålla något på önskan från anhöriga till mördarna? Sådan hänsyn för att sabbortera statistik och framtida forskning brukar annars aldrig ske.
Citera
2019-01-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nu har du helt tappat bort dig. För det första har du flera gånger skrivit att polisen tydligt sagt att underskrifterna inte var viktiga. För det andra gick de ut med informationen eftersom de var så säkra på att föräldrarna skrivit brevet och att bägge har undertecknat det.
SS berättade om avskedsbrevet/förklaringsbrevet när han sa att det var bevisat att det var autentiska underskrifter.
Var och när har polisen sagt att underskrifterna ej var viktiga??
Å jag syftar givetvis på PT som även du gjort i dina tydliga utsagor.

Nej, jag har funnit något viktigt.

Kvarstår fakta, polisen var säkra efter 10 dagar på att förklaringsbrevets beskrivning stämde, utan att veta om någon av föräldrarna skrev det. /Polisens talesman Lina Isaksson Kvällspressen
Citera
2019-01-15, 20:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Du kan gärna tror att det gick till så där. Jag gör inte det, därför att jag inte tror att polisen vill vara missvisande.
Jag få gärna tro?

Det är ju du som inte förmår skilja på terminologin OCH att han tydligt säger att det endast är dödsorsak som kommer presenteras.

Att detta sen har vantolkats in absurdum utan att särskilja dödsorsak versus dödssätt är uppenbart.
Vad som sen skett står dig fritt att gissa kring.

Men det sägs rakt inte att O mördat H och det sägs inte vem som mördat barnen och det finns ABSOLUT möjlighet med självmord gällande den dödsorsak som presenteras gällande H.

Det som är Fu:s resultat är att de är formellt misstänkta att tillsammans ha mördat sina döttrar.
Citat:
Finns noll anledning för polisen att medveten använder ord där många kan tolka att H blev strypt av någon när hon inte blev det.
Dummaste slutsats jag hört. För att folk inte begriper att hon likaväl kan ha tagit självmord (dödssätt) via dödsorsak (strypning/kvävning) är det rakt inte x antal personer som avgör denna fråga.

Polis använder sedvanlig terminologi och använder inte ord som kan tolkas hur som helst.
Att sen inte veta skillnaden är en annan femma.

Jag skrev:
Citat:
Man skiljer rent konkret mellan dödsorsak (kvävning, strypning or what ever) och dödssätt (självmord, olycksfall, mord eller sjukdomstillstånd).
Senast redigerad av develi 2019-01-15 kl. 20:59.
Citera
2019-01-15, 20:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej det finns många indikationer på att omgivningen och folk i allmänhet inte alls är tillfreds med att polisen mörkat detta.

Diskussioner om att endast en kan ha beslutat sig för att det skulle göras där och då på detta sätt pågår såväl i denna tråd som inofficiellt bland journalister och andra. För att motverka dessa diskussioner vore det rimligt att också uppge vem som gjort vad.

Har bägge bevisligen också deltagit i morden på barnen finns det ju inte längre utrymme för några tvivel. Just denna tvivelsellimination var ju delvis själva avsikten med polisens PT. Varför då utelämna detta? Bland alla andra intrikata och känsliga, laddade uppgifter?

Det finns absolut inget skäl att utelämna denna uppgift. Annat än anhörigas uttalade vilja.
Och skälet till den viljan blir helt obegripligt om bägge vuxna deltagit i lika stor omfattning.
Därför indikerar det att det helt enkelt bara finns en handgriplig mördare.
Något som den partens anhöriga inte vill ska offentliggöras. På bekostnad av den, inte aktive partnern som då får ”delad skuld” för detta.
Det är inte ett riktigt snyggt förfarande enligt mitt förmenande. Rimligast vore att lägga alla kort på bordet, inklusive medgärningsmannaskap i planering, dödssätt och handgripliga förövare.

Det finns också en statisktisk rapporteringsaspekt i detta, där man i det ytterst lilla fåtal av gemensamma mördare brukar ange vem som begått stryp/kvävningsmord. Ska detta fall då nu undantas från att ingå i statistiken för att man vill hemlighålla något på önskan från anhöriga till mördarna? Sådan hänsyn för att sabbortera statistik och framtida forskning brukar annars aldrig ske.

Och nu är du nere i konspirationsträsket igen, jagandes den mäktiga maffiahövdingen som har tummen i ögat så pass hårt på polis och utredare att de lydigt dansar efter den pipa som blåses.

I ett så här pass unikt och uppmärksammat fall funkar det inte med mörkläggning och skuldförskjutning, hur fan skulle polis komma runt den delen om det visade sig att endast en gått bärsärk och dräpt hela familjen.

Till och med bloggerskan skulle kunna nysta upp den härvan.
Citera
2019-01-15, 20:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det har ju polisen redan sagt - det finns tydliga fynd på gemensam planering och därför två misstänkta. Medgärningsmannaskap.

Men varför är det då plötsligt viktigt att hålla inne med vem som handgripligen gjort vad?
Varför? Vad vinner man på det?

Själva PTn var till för att minska spekulationer och underlätta för polisen med minskat antal frågor som kom till polisen i flertal varje vecka. Att utelämna denna uppgift gör möjligen att några frågor fortsätter att komma.

Vad är känsligt/kontroversiellt med att uppge vem som gjort vad och den turordning man känner till?

Hade det handlat om dina nära släktingar så hade det nog upplevts som känsligt. Men nu handlar det om andras släktingar och då är det inte lika noga.
Citera
2019-01-15, 20:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nej, jag har funnit något viktigt.

Kvarstår fakta, polisen var säkra efter 10 dagar på att förklaringsbrevets beskrivning stämde, utan att veta om någon av föräldrarna skrev det. /Polisens talesman Lina Isaksson Kvällspressen

Det kanske fanns en video som bekräftar innehållet i brevet.
Citera
2019-01-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hej Armstark o välkommen tillbaka😀
Men jag jobbar ju i vården. Har du glömt det? Träffat mängder av läkare. Både kompetenta och empatiska och några not so much.

Vad är problemet - alla yrkeskategorier representeras inte av supermänniskor.
Läkare är bara vanliga människor. Ett är ju säkert, man skulle kunnat få hjälp, stöd, avlastning g, rekreationsresa ev tom. Personlig assistent kunde prövats, för att få flickornas liv att någotsånär efterlikna jämnåriga tonåringars kuc. Att ha barnflicka till så stora tjejer på söndagar- enligt mig; efterliknat det inte ett " normalt tonårsliv....
Detta är helt enkelt inte ok, man " får inte" ta någons liv.
Citera
2019-01-15, 21:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Det har ju polisen redan sagt - det finns tydliga fynd på gemensam planering och därför två misstänkta. Medgärningsmannaskap.

Men varför är det då plötsligt viktigt att hålla inne med vem som handgripligen gjort vad?
Varför? Vad vinner man på det?

Själva PTn var till för att minska spekulationer och underlätta för polisen med minskat antal frågor som kom till polisen i flertal varje vecka. Att utelämna denna uppgift gör möjligen att några frågor fortsätter att komma.

Vad är känsligt/kontroversiellt med att uppge vem som gjort vad och den turordning man känner till?
Du har aldrig övervägt om problemet ligger hos dig själv?
Att dessa funderingar uppstår i din hjärna och att pressträffen inte är högläsning ur FUP?
Citera
2019-01-15, 21:06
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hade det handlat om dina nära släktingar så hade det nog upplevts som känsligt. Men nu handlar det om andras släktingar och då är det inte lika noga.

Men för sjutton.
Vi har två mördade barn på 11 och 14 år.

Deras föräldrar har sedan lång tid planerat morden på dem, uteslutit dem ur testamentet.
De har mördats brutalt i helt osederat vaket tillstånd. Det har sannolikt tagit flera minuter av desperat dödskamp, antagligen tagit längst tid för den som bara kvävts. Att kvävas kan ta upp mot fem minuter. De har överfallits av en eller två personer som de trodde sig vara som mest trygga med. De får dessutom skulden till det hela eftersom de hade fått diagnos på ME.
Kan det bli så mycket värre?

Ja det kan det om man gör dem helt anonyma, begraver dem med sina mördare, inte ens gör en dödsannons, näthyllar deras mördarre och av omtanke om mördarnas eftermäle inte vill lämna ut vem som handgripligen tog deras liv.

Den ultimata kränkningen av dessa stackars tösers liv och eftermäle.
Citera
2019-01-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag få gärna tro?

Det är ju du som inte förmår skilja på terminologin OCH att han tydligt säger att det endast är dödsorsak som kommer presenteras.

Att detta sen har vantolkats in absurdum utan att särskilja dödsorsak versus dödssätt är uppenbart.
Vad som sen skett står dig fritt att gissa kring.

Men det sägs rakt inte att O mördat H och det sägs inte vem som mördat barnen och det finns ABSOLUT möjlighet med självmord gällande den dödsorsak som presenteras gällande H.

Det som är Fu:s resultat är att de är formellt misstänkta att tillsammans ha mördat sina döttrar.

Dummaste slutsats jag hört. För att folk inte begriper att hon likaväl kan ha tagit självmord (dödssätt) via dödsorsak (strypning/kvävning) är det rakt inte x antal personer som avgör denna fråga.

Polis använder sedvanlig terminologi och använder inte ord som kan tolkas hur som helst.
Att sen inte veta skillnaden är en annan femma.

I detta sammanhang är jag gärna dumm. Jag har noll koll på ligatur, liggande, halvstående. För mig är detta hängd. Och jag tror polisen vände sig i sin pt i första hand till pressen och i andra hand till sådana som mig, allmänheten som inte har någon specialkunskap i sätt att att dö. För mig förmedlade polisen att H blev strypt/kvävd och O hängde sig. Om detta inte var fallet, så tycker jag att polisen var otydlig med tanke på att infon var bland annat riktat till allmänheten. Jag släpper detta nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in