Citat:
Ursprungligen postat av
GatlingGunnar
Genom att göra något (då detta tillfället då förändring är möjligt) istället för att överanalysera, övergeneralisera, komma med spådomar om framtiden, använda sig av selektiv perception eller sysselsätta sig med känslotänkande.
Dina exempel och på förhand förkastande av deras eventuella fruktbarhet låter som att de konstruerats av någon med förvrängt tankesätt, bristande självuppfattning/självkänsla som upplever hjälplöshet och vanmakt. En tänkbart funkrionell förändring för denna typ av individ skulle kunna tänkas vara att arbeta med att ifrågasätta giltigheten i dessa tankar.
Människor med depressiva tankar drar sig inte bara undan från andra utan stöter även dem ifrån sig.
Vad är det som får folk som ger den här typen av råd att tro att en person som frågar om råd på området ställer frågan som första åtgärd? Eller på förhand innan vederbörande försökt allt den kan komma på, allt den hört av andra osv? Mer troligt är ju att hela anledningen till att någon frågar är för att den personen tror sig ha testat allt men ingenting fungerat.
"Skaffa självförtroende" är kanske också en av de vanligaste jag glömde. Att ha gott självförtroende hipp som happ är inte heller något som berättar HUR man kommer dit. Det berättar en bra egenskap, men att ha bra självförtroende (vilket många har för ingenting, trots att de är värdelösa på det mesta, exempelvis samtliga deltagare i paradise hotel, korkade som tegelstenar, självtroende så de spricker) är fortfarande inget man plockar upp på 3e hyllan på ICA direkt. Mer troligt blir det ett självändamål någon jagar i oändlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
marangzviss
Det handlar inte om att byta personlighet utan mer om att hitta problemen och ta itu med dom. Alla förändringar tar tid, men hur vet du hur lång eller kort den tiden blir om du inte ens försöker?
Vad får dig att tro att en person som ställer den här typen av frågor och får den typen av svar inte försökt innan? Hur många gånger har man inte stött på personer som tex försöker vara roliga? Eller försöker spela självsäkra osv. Varför gör de det? Jo just för att de i allmänhet försöker "förändra sig" till vad som helst som inte är de själva och därmed hoppas de att det ska ha högre chans att fungera. Det finns väl egentligen 2 huvudkategorier här;
De som försöker imitera någon som de ser att det fungerar för och de som försöker följa den här typen av tips, både resulterar i regel i något sjukt awkward.
Dessutom finns det ju ofta med i deras frågor;
"Hej jag är 25 år, jag har försökt 3 olika dejtingsidor och gått ut på krogen varje helg i 3 år, tagit 6 danskurser, varit med i 7 frivilligföreningar som student, läst the game och 5 liknande titlar till, och för 2 år sedan fick jag en kram av en tjej det är den enda kroppskontakt jag haft i hela mitt liv, hur ska jag göra?" typ, eller något i den stilen.
Då är ju i princip alla de här råden värdelösa, man ber någon att flyga till månen som inte har upptäckt hjulet än, och inte ens greppar att månen är en faktisk plats.