Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 18:45
  #12541
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Lite olika menyer. Security, Power management bl.a. Under Advanced finns System configuration. Närmaste jag hittar som kan ha nåt med återställning att göra.

Nä fanns inget speciellt under System configuration. Lär kanske bli HDD recovery?
Citera
2019-01-14, 18:45
  #12542
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Lite olika menyer. Security, Power management bl.a. Under Advanced finns System configuration. Närmaste jag hittar som kan ha nåt med återställning att göra.

Då bör det vara HDD recovery som är fabr.återställning.
Citera
2019-01-14, 18:47
  #12543
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Då bör det vara HDD recovery som är fabr.återställning.

Yes vi provar! Hur fel kan det bli liksom...
Citera
2019-01-14, 18:51
  #12544
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Yes vi provar! Hur fel kan det bli liksom...


Inväntar resultatet med spänning.
Citera
2019-01-14, 19:07
  #12545
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Inväntar resultatet med spänning.

Kom inte så långt... "Det går inte att återställa datorn. En nödvändig enhetspartition saknas."

Haha. Börjar tröttna på det här nu.
Citera
2019-01-14, 19:12
  #12546
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Kom inte så långt... "Det går inte att återställa datorn. En nödvändig enhetspartition saknas."

Haha. Börjar tröttna på det här nu.


Hur kom du in till dessa alternativ?

Jag misstänkte att det kunde gå så, W!0 ändrar på partitioner efter tag och det kan rasera fabr.återställningens funktion. Det goda är att datorn verkar funka. Prova med att installera W10 på nytt.

Vill du ha en länk till en bra guide?
Citera
2019-01-14, 19:28
  #12547
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur kom du in till dessa alternativ?

Jag misstänkte att det kunde gå så, W!0 ändrar på partitioner efter tag och det kan rasera fabr.återställningens funktion. Det goda är att datorn verkar funka. Prova med att installera W10 på nytt.

Vill du ha en länk till en bra guide?

Ja när jag valde HDD recovery så kom jag till menyn som jag kom till direkt förra gången när jag kunde återställa. Finns lite olika alternativ bl.a. återställa helt och då kan man välja på antingen Win recovery environment som jag valde men inte gick. Finns även att välja på "Win10 På volymen 4". Då står det att man ska sätta in installations- eller återställningsmediet. Så ja det verkar som att jag lär göra det du så förut. Vore tacksam för länk. Och tack för att att du engagerat dig! Hör av mig med en uppdatering hur det går sen. Men idag blir det inget mer iaf. Måste ta en paus... Haha!
Citera
2019-01-14, 20:00
  #12548
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Ja när jag valde HDD recovery så kom jag till menyn som jag kom till direkt förra gången när jag kunde återställa. Finns lite olika alternativ bl.a. återställa helt och då kan man välja på antingen Win recovery environment som jag valde men inte gick. Finns även att välja på "Win10 På volymen 4". Då står det att man ska sätta in installations- eller återställningsmediet. Så ja det verkar som att jag lär göra det du så förut. Vore tacksam för länk. Och tack för att att du engagerat dig! Hör av mig med en uppdatering hur det går sen. Men idag blir det inget mer iaf. Måste ta en paus... Haha!


Vad jag undrade var vilket knapptryck, eller vad, du gjorde som tog dig in till de 2 alternativen du nämnde tidigare. F12?

Det där låter som att fabriksåterställningsfunktionen även kan uppdatera sig självt via installationsmediat vilket vore bra för då kommer den funktionen finnas kvar. Det är ju en önskvärd smidighet. Bättre så än en TOTAL radering vid nyinstallation av W10.

Länk - https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Gör ett media för "annan dator". Läs all info noga så förstår du vad och hur du ska göra.
Resten av nödvändig info bör du få via datorns recoverymiljö vilken du nämnde tidigare vid insättandet av mediat.

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2019-01-14 kl. 20:02.
Citera
2019-01-17, 10:45
  #12549
Medlem
hishultas avatar
Hejsan! Har en fråga, dum som jag var så missade jag att uppgradera från w7 till w10 när Microsoft erbjöd den tjänsten.

Om jag laddar ner en version nu av w10, går det att uppdatera då så jag behåller alla mins nuvarande program som jag har på w7 och filer, eller måste jag göra en ren ominstallation?
Citera
2019-01-17, 12:57
  #12550
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hishulta
Hejsan! Har en fråga, dum som jag var så missade jag att uppgradera från w7 till w10 när Microsoft erbjöd den tjänsten.

Om jag laddar ner en version nu av w10, går det att uppdatera då så jag behåller alla mins nuvarande program som jag har på w7 och filer, eller måste jag göra en ren ominstallation?

Uppgraderar man så behåller man sina filer. Men gör gärna en backup i fall.

Du finner en länk i denna tråd som är lite matnyttig -> (FB) Windows 7- Windows 10
Citera
2019-01-20, 20:17
  #12551
Medlem
Deploya Windows 10 Pro?

det var ju enkelt att göra images av Windows 7, men det är krångligare med Windows 10 förstår jag?

Är inte ute efter något fancy, utan skulle nöja mig med om jag kunde göra en referensinstallation manuellt(alla datorer är av samma modell) och lägga denna image på nätverk eller portabel disk, sedan bara behöva boota med en usb sticka när man ska "blåsa" burken.

Finns det något sätt?
Citera
2019-01-20, 20:35
  #12552
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
det var ju enkelt att göra images av Windows 7, men det är krångligare med Windows 10 förstår jag?

Är inte ute efter något fancy, utan skulle nöja mig med om jag kunde göra en referensinstallation manuellt(alla datorer är av samma modell) och lägga denna image på nätverk eller portabel disk, sedan bara behöva boota med en usb sticka när man ska "blåsa" burken.

Finns det något sätt?

Ett förslag - https://www.aomeitech.com/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback