Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-19, 21:13
  #11941
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manomancebro
Hej! Vet inte om detta tagits upp tidigare men jag försöker ominstallera windows 8 på min dator men den säger: cannot find recovery environment? Varför blir det på detta vis? :P

Olika från dator till dator så kolla här - https://www.google.se/search?q=+cann...environment+w8.

Eightforum och MS har alltid intressanta fakta.
Citera
2016-12-21, 17:42
  #11942
Medlem
Formatera skrivskyddad disk i cmd.

Jag vet att det går, jag har bara glömt hur man gör. Jag har för mig att man la till /Q /F efter format X:
Någon som vet hur man gör? Jag kan bara göra det från cmd, håller på att installera om Windows då jag har root/boot virus, men spelar ingen roll om jag installerar om så länge den skrivskyddade disken finns kvar, så fort jag får igång Windows så kommer den köra sina äckliga kommandon och alla virus samt att virus partitionen kommer sätta sig som MBR.
Citera
2016-12-21, 18:03
  #11943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Jag vet att det går, jag har bara glömt hur man gör. Jag har för mig att man la till /Q /F efter format X:
Någon som vet hur man gör? Jag kan bara göra det från cmd, håller på att installera om Windows då jag har root/boot virus, men spelar ingen roll om jag installerar om så länge den skrivskyddade disken finns kvar, så fort jag får igång Windows så kommer den köra sina äckliga kommandon och alla virus samt att virus partitionen kommer sätta sig som MBR.

Står inte det om du gör en format /?
Citera
2016-12-21, 18:13
  #11944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Står inte det om du gör en format /?

Nej. /Q visade sig vara quick format. /F fanns inte ens med så mitt minne var inte det bästa. Men det måste gå på något sätt? Hållit på i en vecka med att fixa mina datorer, om jag bara kunde formatera volymen ifråga så hade allt löst sig förmodligen.

Disken X: med namnet boot finns inte med i diskpart. I diskpart kan man ta bort skrivskydd, men disken visas ju inte.
Citera
2016-12-22, 11:25
  #11945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Nej. /Q visade sig vara quick format. /F fanns inte ens med så mitt minne var inte det bästa. Men det måste gå på något sätt? Hållit på i en vecka med att fixa mina datorer, om jag bara kunde formatera volymen ifråga så hade allt löst sig förmodligen.

Disken X: med namnet boot finns inte med i diskpart. I diskpart kan man ta bort skrivskydd, men disken visas ju inte.

Ja diskpart är programmet/kommandot du ska använda i CMD.
Underkommandot LIST DISK visar vilka diskar som systemet känner till.

Men när du är/varit "smittad", så måste du först boota från ett (rent!) installationsmedia (DVD/USB).

Och här är det ju tyvärr en nackdel med USB, då de också kan smittas om du satt i dem i en smittad windows.

Försök hitta/låna en gammal installationsskiva för Win.Vista eller senare - När du bootat och hittat rätt bland avancerat/reparera/verktyg så kan du starta diskpart.

Jag misstänker att din "skumma" disk är en dold partition på din disk, kvarglömd usb-sticka/skiva/minneskort eller rent av på ett ganska nygjort WinUSB.

(Namnet boot används av en dold systempartion(FAT-formaterad) vid EFI-boot/GPT.)
Citera
2016-12-22, 12:31
  #11946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja diskpart är programmet/kommandot du ska använda i CMD.
Underkommandot LIST DISK visar vilka diskar som systemet känner till.

Men när du är/varit "smittad", så måste du först boota från ett (rent!) installationsmedia (DVD/USB).

Och här är det ju tyvärr en nackdel med USB, då de också kan smittas om du satt i dem i en smittad windows.

Försök hitta/låna en gammal installationsskiva för Win.Vista eller senare - När du bootat och hittat rätt bland avancerat/reparera/verktyg så kan du starta diskpart.

Jag misstänker att din "skumma" disk är en dold partition på din disk, kvarglömd usb-sticka/skiva/minneskort eller rent av på ett ganska nygjort WinUSB.

(Namnet boot används av en dold systempartion(FAT-formaterad) vid EFI-boot/GPT.)

Jag har ett helt oanvänt USB. Ska jag ladda ner Win10 ISO till det från en clean dator? Men vad säger att det minnet inte och också får virus i samma stund som jag stoppar in det i datorn? Dessa virus filer, hur kan de gömma sig? Om man kollar i minnet när det är formaterat så ligger inget där, inte när man kollar på dolda filer heller. Vad tror ni om USB prylar som trådlös mus/tangentbord? Bara att slänga eller? Virus där med?

Men jag kommer åt alla reperationsverktyg med det USB jag har nu. Men du menar att filerna som finns på det moddats så att jag inte kan hitta disken X: (boot)? Skulle jag bara få bort den där disken så tror jag alla problem som jag har på 6 datorer nu skulle vara ur världen. Hur jag ens blev smittad vet jag inte, särskilt inte de andra datorerna då de inte ens var påslagna eller uppkopplade. Hade det bara gällt en dator så hade man ju kunnat lämna in den, men 6 st? Och fixar man inte alla på en gång så kommer viruset vara tillbaka så länge någon av datorerna fortfarande är smittade, tydligen utan att ens vara uppkopplade, kan väl hoppa över med bluetooth och sån skit med i och för sig.

3 MB verkar "disken" ligga på vad jag förstår.

Om det bara gick formatera trots skrivskyddet så hade det varit en done deal. Eller om man hittade disken i diskpart där man kan ta bort skrivskyddet, efter det blir det nog inga svårigheter att formatera skiten.
__________________
Senast redigerad av selfredrum 2016-12-22 kl. 12:41.
Citera
2016-12-22, 14:24
  #11947
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Jag har ett helt oanvänt USB. Ska jag ladda ner Win10 ISO till det från en clean dator? Men vad säger att det minnet inte och också får virus i samma stund som jag stoppar in det i datorn? Dessa virus filer, hur kan de gömma sig? Om man kollar i minnet när det är formaterat så ligger inget där, inte när man kollar på dolda filer heller. Vad tror ni om USB prylar som trådlös mus/tangentbord? Bara att slänga eller? Virus där med?

Men jag kommer åt alla reperationsverktyg med det USB jag har nu. Men du menar att filerna som finns på det moddats så att jag inte kan hitta disken X: (boot)? Skulle jag bara få bort den där disken så tror jag alla problem som jag har på 6 datorer nu skulle vara ur världen. Hur jag ens blev smittad vet jag inte, särskilt inte de andra datorerna då de inte ens var påslagna eller uppkopplade. Hade det bara gällt en dator så hade man ju kunnat lämna in den, men 6 st? Och fixar man inte alla på en gång så kommer viruset vara tillbaka så länge någon av datorerna fortfarande är smittade, tydligen utan att ens vara uppkopplade, kan väl hoppa över med bluetooth och sån skit med i och för sig.

3 MB verkar "disken" ligga på vad jag förstår.

Om det bara gick formatera trots skrivskyddet så hade det varit en done deal. Eller om man hittade disken i diskpart där man kan ta bort skrivskyddet, efter det blir det nog inga svårigheter att formatera skiten.

Ehhh... nu förstår jag inte?

Om du, på en separat dator laddar ner Windows 10 till en USB-enhet via verktyget på: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

Hur kan din dator då smitta den usb-enheten??
Datorn är ju avstängd när du kopplar in USB-enheten!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2016-12-22 kl. 14:27.
Citera
2016-12-23, 12:07
  #11948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Jag har ett helt oanvänt USB. Ska jag ladda ner Win10 ISO till det från en clean dator? Men vad säger att det minnet inte och också får virus i samma stund som jag stoppar in det i datorn?
Ja som Nisse säger: Du måste kall-boota datorn direkt från installations-USB(-DVD)
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Dessa virus filer, hur kan de gömma sig? Om man kollar i minnet när det är formaterat så ligger inget där, inte när man kollar på dolda filer heller. Vad tror ni om USB prylar som trådlös mus/tangentbord? Bara att slänga eller? Virus där med?
Jo det ingår i att de "gömmer sig" - Att dina vanliga verktyg blivit moddade så att de inte hjälper mot "viruset".
Nej TGB/MOUSE behöver du inte vara rädd för. Alla andra USB-prylar ska alltid vara urkopplade vid ren installation: Skrivare/skanner/mobil.tel

Viruset kan ha kommit via någon ansluten enhet med lagring: mobil.tel/padda eller har du en NAS eller router med USB?


Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Men jag kommer åt alla reperationsverktyg med det USB jag har nu. Men du menar att filerna som finns på det moddats så att jag inte kan hitta disken X: (boot)? Skulle jag bara få bort den där disken så tror jag alla problem som jag har på 6 datorer nu skulle vara ur världen. Hur jag ens blev smittad vet jag inte, särskilt inte de andra datorerna då de inte ens var påslagna eller uppkopplade. Hade det bara gällt en dator så hade man ju kunnat lämna in den, men 6 st? Och fixar man inte alla på en gång så kommer viruset vara tillbaka så länge någon av datorerna fortfarande är smittade, tydligen utan att ens vara uppkopplade, kan väl hoppa över med bluetooth och sån skit med i och för sig.

3 MB verkar "disken" ligga på vad jag förstår.
Se föreg. svar.

Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Om det bara gick formatera trots skrivskyddet så hade det varit en done deal. Eller om man hittade disken i diskpart där man kan ta bort skrivskyddet, efter det blir det nog inga svårigheter att formatera skiten.
Skrivskyddad diskenhet är ganska ovanligt i Windows - även bland virus... Men det är en naturlig egenskap hos CD/DVD och sådana kan ibland vara "emulerade" som en extra partition på USB-stickor.
Lyckas du ta bort en boot-volym som tillhör GPT/UEFI så blir den disken omöjlig att boota sedan.
Men du ska absolut göra en fullständig installation:
diskpart
>list disk
>select disk ..
>clean
Och sedan låta Win-installation lägga upp de partitioner som passar din dator.
Citera
2016-12-23, 15:23
  #11949
Medlem
Strychnos avatar
Tråd infogad.

/Moderator.
Citera
2016-12-27, 17:09
  #11950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ja som Nisse säger: Du måste kall-boota datorn direkt från installations-USB(-DVD) Jo det ingår i att de "gömmer sig" - Att dina vanliga verktyg blivit moddade så att de inte hjälper mot "viruset".
Nej TGB/MOUSE behöver du inte vara rädd för. Alla andra USB-prylar ska alltid vara urkopplade vid ren installation: Skrivare/skanner/mobil.tel

Viruset kan ha kommit via någon ansluten enhet med lagring: mobil.tel/padda eller har du en NAS eller router med USB?


Se föreg. svar.


Skrivskyddad diskenhet är ganska ovanligt i Windows - även bland virus... Men det är en naturlig egenskap hos CD/DVD och sådana kan ibland vara "emulerade" som en extra partition på USB-stickor.
Lyckas du ta bort en boot-volym som tillhör GPT/UEFI så blir den disken omöjlig att boota sedan.
Men du ska absolut göra en fullständig installation:
diskpart
>list disk
>select disk ..
>clean
Och sedan låta Win-installation lägga upp de partitioner som passar din dator.

Du kan ha rätt ha rätt att viruset kom från en padda/mobil, utan att bli långrandig så är det där mina misstankar hamnat. Jag googlade mig fram till Gparted vilket varit ett litet vad jag för står Linux OS på USB-sticka, där kunde jag formatera och radera vilka partitioner och diskar jag ville, den skrivskyddade hade inte en sportkeps. Efter det installerade jag Windows bränd ett färskt USB, samma sak på alla datorerna. Och problem solved, men det där viruset, önskar folk fick se, jävligaste jag varit med, den hade alla funktioner man kan tänka sig, manipulerade version av nästan alla populära antivirus, så att köra antivirus gjorde snarare att man fick mer skit på datorn.

Hade inte Gparted fungerat så hade Killdisk eller att sätta in köpa en nya hårddiskar varit den slutgiltiga lösningen på virusfrågan.

Bara en dator kvar, den stationära, den har grafiskt UEFI, mina datorer som är laptops av typen HP Envy, ganska påkostade, det står en massa om UEFI inne i "UEFI" men vad jag ser är ett helt vanligt gammalt Bios. Ingen av datorerna är äldra än 3 1/2 år. Men lika bra det kanske, för UEFI är mer komplext och det verkar som det har modifierats, så även om jag dödar diskarna med virus och disken med MBR (Master boot) som bootar upp något sol liknar ens OS men det är något helt annat, svårt att förklara, önskar jag visste vad viruset hette.

Vad ska jag göra om UEFI är modifierat? Flasha nytt vet jag att man kan, men inget jag kan. Köpa nytt moderkort? Hört att om man kopplar ur ström. hårdiskar och tar bort batteriet på moderkortet så kan det nollställa saker och ting på något sätt, men jag kommer inte åt att ta ut batteriet, det sitter i något slags fäste, och man har inte mycket manöverutrymme, lätt att stöta emot moderkort/grafikkort och annat man inte vill förstöra.

Vad tror ni, kommer ett VPN göra det svårare för hackers att göra samma sak igen?
Citera
2016-12-28, 12:07
  #11951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
...
Bara en dator kvar, den stationära, den har grafiskt UEFI, mina datorer som är laptops av typen HP Envy, ganska påkostade, det står en massa om UEFI inne i "UEFI" men vad jag ser är ett helt vanligt gammalt Bios. Ingen av datorerna är äldra än 3 1/2 år. Men lika bra det kanske, för UEFI är mer komplext och det verkar som det har modifierats, så även om jag dödar diskarna med virus och disken med MBR (Master boot) som bootar upp något sol liknar ens OS men det är något helt annat, svårt att förklara, önskar jag visste vad viruset hette.

Vad ska jag göra om UEFI är modifierat? Flasha nytt vet jag att man kan, men inget jag kan. Köpa nytt moderkort? Hört att om man kopplar ur ström. hårdiskar och tar bort batteriet på moderkortet så kan det nollställa saker och ting på något sätt, men jag kommer inte åt att ta ut batteriet, det sitter i något slags fäste, och man har inte mycket manöverutrymme, lätt att stöta emot moderkort/grafikkort och annat man inte vill förstöra.

HP/Compaq laptops har haft uefi-funktionalitet sedan de fick sata-if till både dvd och hdd.
Grafiskt UI är däremot inte "obligatioriskt", men mousepad-stöd brukar de ändå ha på huvudmenyerna.

Jag tror inte du behöver oroa dig att din stationära dators firmware är smittad, men du bör utföra "factory-default" ett par ggr utan att ha diskar anslutna (om du inte "orkar" uppdatera till senaste version, vilket ALLTID är att rekommendera).


Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Vad tror ni, kommer ett VPN göra det svårare för hackers att göra samma sak igen?
NEJ, inte det minsta.

Och även AV/anti-malware är i princip chanslösa, om en användare med admin-behörighet faller för frestelsen att klicka på "fel" webb-/mejl-länk.
Citera
2016-12-28, 23:26
  #11952
Medlem
Hej!

Någon som har någon aning om varför det är så fruktansvärt segt att uppdatera windows 7 ?
Datorn kan stå på i dagar utan att hitta, har försökt leta runt om man kan ladda ned patcher själv för att det ska gå fortare men utan resultat. Någon som har idee'r och förslag??



Har även problem när jag installera om Windows med skiva, köpt Windows 7 Home premium, och spelar inte någon roll på vilken dator jag installerar det på, även om datorn är fabrik köpt med samma os så installerar den inte t.ex Nätverkskort m.m... förslag?


Tacksam för svar!
Ha det bäst !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback