Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 13:33
  #12529
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Var det fabr.återställningsalternativet som inte funkade så kan det vara värt att prova med en nyinstallation av Os`et. Fabr.alternativet kan ibland krångla av flera orsaker på flera år gamla datorer.

Det stod bara återställning och jag valde alternativet att den skulle ta bort alla mina filer och installera om Windows. Köpte den 1 juni 2015. Blir ju dock svårt att göra någonting alls nu när skärmen är helt svart?
Citera
2019-01-14, 14:11
  #12530
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Det stod bara återställning och jag valde alternativet att den skulle ta bort alla mina filer och installera om Windows. Köpte den 1 juni 2015. Blir ju dock svårt att göra någonting alls nu när skärmen är helt svart?


Du valde alltså alternativet inom Windows Os?

Du behöver kunna skapa ett installationsmedia för att fortsätta.
Citera
2019-01-14, 17:26
  #12531
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du valde alltså alternativet inom Windows Os?

Du behöver kunna skapa ett installationsmedia för att fortsätta.

Alltså det här är mer än vad jag kan om datorer. Skärmen är svart och jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare. Men du ska ha tack för all hjälp! Det blev dock för avancerat nu för mig tyvärr...
Citera
2019-01-14, 17:45
  #12532
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Alltså det här är mer än vad jag kan om datorer. Skärmen är svart och jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare. Men du ska ha tack för all hjälp! Det blev dock för avancerat nu för mig tyvärr...

Det finns guider som gör en ominstallation väldigt enkel men du behöver ha tillgång till en annan dator eller surfplatta för att kunna skapa installationsmediat.

Lite ovanligt att en dator inte äldre än din slutar fungera.
Citera
2019-01-14, 17:56
  #12533
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Alltså det här är mer än vad jag kan om datorer. Skärmen är svart och jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare. Men du ska ha tack för all hjälp! Det blev dock för avancerat nu för mig tyvärr...


Update:
Drog ur strömsladden och då startade den upp!? Problemet nu är att han vill att en "Annan användare" ska logga in och jag vet inte vad det är för användarnamn och lösenord han vill ha så jag har fastnat. Jag får googla runt lite eller se om jag kan få igång en till återställning.
Citera
2019-01-14, 18:06
  #12534
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Update:
Drog ur strömsladden och då startade den upp!? Problemet nu är att han vill att en "Annan användare" ska logga in och jag vet inte vad det är för användarnamn och lösenord han vill ha så jag har fastnat. Jag får googla runt lite eller se om jag kan få igång en till återställning.


Fabriksåterställning enligt Toshiba görs med F12 tryck under uppstart enligt tidigare länk.

Viklet Os kom den med och vilket är det nu?
Citera
2019-01-14, 18:13
  #12535
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Fabriksåterställning enligt Toshiba görs med F12 tryck under uppstart enligt tidigare länk.

Viklet Os kom den med och vilket är det nu?

F12 funkar inte nu under uppstart. Kom med Windows 8 tror jag men var uppdaterat till 10 innan jag gjorde återställningen. Som jag inte vet hur den blev? Nåt blev ju uppenbarligen tokigt...
Citera
2019-01-14, 18:18
  #12536
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
F12 funkar inte nu under uppstart. Kom med Windows 8 tror jag men var uppdaterat till 10 innan jag gjorde återställningen. Som jag inte vet hur den blev? Nåt blev ju uppenbarligen tokigt...

Från avstängd dator - tryckte/pumpade du F12 först och sedan tryckte on/off knappen.
Prova några gånger.

Funkar det inte så kanske en nyinstallation då med W10 kan gå. Enkelt som sagt med hjälp av en guide, en novis klarar det.
Citera
2019-01-14, 18:26
  #12537
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Från avstängd dator - tryckte/pumpade du F12 först och sedan tryckte on/off knappen.
Prova några gånger.

Funkar det inte så kanske en nyinstallation då med W10 kan gå. Enkelt som sagt med hjälp av en guide, en novis klarar det.

Ja jag skulle nog klara det om jag måste. Är ju inte helt borta men måste jobba på tålamodet och att jag tycker att allt bara ska funka på en gång.

Men nu kom jag in i en boot meny! Det inte samma som jag kom in i förra gången dock...? Ska jag välja Enter Werup eller HDD Recovery?
Citera
2019-01-14, 18:27
  #12538
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Ja jag skulle nog klara det om jag måste. Är ju inte helt borta men måste jobba på tålamodet och att jag tycker att allt bara ska funka på en gång.

Men nu kom jag in i en boot meny! Det inte samma som jag kom in i förra gången dock...? Ska jag välja Enter Werup eller HDD Recovery?

Enter setup... ska det ju såklart vara.
Citera
2019-01-14, 18:30
  #12539
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoofer
Enter setup... ska det ju såklart vara.


Hm, bägge låter som att de kan leda till en å-ställning. Börja med att kolla vad setup är för något.
Citera
2019-01-14, 18:40
  #12540
Medlem
Zoofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hm, bägge låter som att de kan leda till en å-ställning. Börja med att kolla vad setup är för något.

Lite olika menyer. Security, Power management bl.a. Under Advanced finns System configuration. Närmaste jag hittar som kan ha nåt med återställning att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback