2019-01-14, 00:13
Medlem
VG Direkte idag; POLITIET BER OM BIL-OBSERVASJONER AV UKJENTE MENN

Citat:
Romerikes blad. skriver nå at politiet undersøker om de to ukjente mennene som gikk forbi Tom Hagens arbeidsplass den dagen kona forsvant kan ha kommet til området i bil. Politiinspektør Tommy Brøske påpeker overfor avisen at de kan ha kommet til området med bil og parkert på parkeringsplasser i nærheten.

Hvis en eller begge av mennene er involvert i kidnappingen, må de bli nervøse av etterlysning og utlagte videoer i mediene. Blir de skremte nok vil de kanskje gjøre feil som fører til at de blir oppdaget. Også at politiet har fått tips om mulige skjulesteder, er egnet til å skremme.

Jeg mener at politiet på første pressekonferanse henvendte seg til "de som har henne nå", som om det har vært en del av trusselbildet at AEH kunne bli overlevert eller "solgt" til andre og muligens mer proffe aktører for innkreving av løsepenger.

Synes saken lukter hevn. TH blir satt i en situasjon der alle pengene hans ikke kan hjelpe han, til tross for at han er god for ca 1,7 milliarder NOK er det umulig for han å innfri løsepengekravet på skarve 9 mill Euro i Monero. Synes det er noe personlig og ondskapsfullt ved pengekravet i Monero.

Familien må ha det enormt vanskelig, det må være umulig å opprettholde et normalt liv for barn og barnebarn som må leve i uvisshet. Det er ingen lysning eller løsning i sikte heller.

Det kan fortsatt komme nye løsepengekrav som er mulig å innfri. Jeg tror det vil skje dersom AEH er i live. At hun ikke har forulykket eller omkommet av sykdom i forbindelse med kidnappingen, eller rett og slett blitt drept.
Citera
2019-01-14, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Synes saken lukter hevn. TH blir satt i en situasjon der alle pengene hans ikke kan hjelpe han, til tross for at han er god for ca 1,7 milliarder NOK er det umulig for han å innfri løsepengekravet på skarve 9 mill Euro i Monero. Synes det er noe personlig og ondskapsfullt ved pengekravet i Monero.
Ja, 200% enig. Det var med en gang min første tanke også. Og det er bare en ting jeg kan tenke på det gjelder. Men igjen, tiden vil vise...
Citera
2019-01-14, 03:03
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Ja, 200% enig. Det var med en gang min første tanke også. Og det er bare en ting jeg kan tenke på det gjelder. Men igjen, tiden vil vise...

Hypotese 1: Er det de russiske forbindelsene som var en del av rettsaken som står bak? Som hevn altså?

https://www.tv2.no/nyheter/10334856/

Hypotese 2: Langsøkt, men ... Ser vi her en ny måte å drive terrorvirksomhet på? Ved å trekke dette ut i tid får saken massiv medieomtale. Det skaper frykt i befolkningen generelt og blant de rikeste i landet som tenker at de kan være neste mål. Vi får små drypp underveis og uroen stiger. Når det «smeller» om noen uker eller måneder (?), får terroristene all den oppmerksomheten de ønsket å oppnå. Og enda mer frykt er skapt ...

Media har jo snakket om et «opplegg» og politiet om at det kan gå lang tid før saken er løst. Det kan og ha sammenheng med at løsepenger må betales ut over tid og i rater, ikke ved en enkelttransakskon. Både pga «opplegget» og begrensninger i Monero?
Senast redigerad av Monsen 2019-01-14 kl. 03:32. Anledning: Tillegg
Citera
2019-01-14, 04:04
Medlem
Min teori.

Dette er en veldig proff bande. Med betydelig kunnskap om politiarbeid, betydelig datakunnskap og mye kriminell historie fra store kriminelle operasjoner. De er fra utlandet, hvite i huden og mest sannsynlig øst-europeere. De sitter mest sannsynlig på offeret i levende live i utlandet. Hvor aner jeg ikke, men lenger sør i Europa eller Norge, jeg tipper førstnevnte.

Politiet har sagt det foregår en "prosess". Min gjetning er at Tom Hagen med medhjelpere er ute i kryptomarkedet og kjøper Monero for harde livet, noe som ifølge kryptoeksperter er vanskelig. At Monero er vanskelig å få tak i visste kidnapperne og planla for det. Men de ønsker Monero selv om det tar tid, fordi det er tryggest og fordi de har datakunnskapen til å veksle Monero til € på et senere tidspunkt uten å bli tatt.

Jeg tror Politiet, som hittil har vært veldig myke med kidnapperne, nå tenker følgende:
Dere har noe vi vil ha (Hagen), og vi har noe dere vil ha (9 mill). Men dere har spilt kortene tett til brystet mens vi er her ute og samler inn penger til dere. Nå må vi ha noe i retur, et livstegn, hvis ikke frykter vi at hun er død. Dette er klassisk forhandlingsteknikk ved kidnappinger, hele tiden pushe kidnapperne for å vite at kidnappingsofferet er i live.

At kidnapperne har vært tyste kan skyldes at Hagen er død eller at kidnapperne er ekstremt forsiktige. Kidnapperne spiller enten hard ball med trusselen om at Hagens liv er på spill eller så skygger de banen fordi hun er død. Jeg tipper de spiller hard ball og at Hagen lever, og at Politiet spiller nå hard ball tilbake. Uansett vil selvsagt kidnapperne late som hun lever så lenge som mulig, hvis hun er tragisk dø.

Jeg håper dette ender med livstegn, en utbetaling av så mye Monero som er mulig å skrape sammen og en familiegjenforening. Det er rimelig vanskelig å anskaffe 9 mill i Monero, og jeg tror det er derfor Hagens advokat og Politiet har sagt de må snakke med kidnapperne først. Nettopp fordi 9 mill i Monero er umulig, og fordi de må få det forbanna livstegnet.

Link, som jeg mener backer opp teorien om at Hagen vil forhandle. Ikke fordi han er gjerrig, men fordi 9 mill i Monero er umulig å fremskaffe p.t. : https://www.aftenposten.no/norge/i/0EavQ0/Familien-Hagen-inviterer-motparten-til-prosess_-men-krever-livstegn-fra-Anne-Elisabeth-forst
Senast redigerad av olivieroccean 2019-01-14 kl. 04:33.
Citera
2019-01-14, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Vannet var IKKE isbelagt da hun forsvant, sier politiet.
Ja det stemmer. Ved forsvinningen var vannet åpent, nå ligger det is. Tror uansett en båt ville bli lagt merke til på det tidspkt.
Citera
2019-01-14, 08:55
Medlem
Hvis det er sånn at hun er kidnappet (hvilket jeg fortsatt finner usannsynlig) ville vel kidnapperne avlytte telefonen til mannen/finne ut på annen måte at han kontaktet politiet samme dag. De gjorde det jo klart at hun ville dø om det skjedde - så da er det vel ikke rart de ikke lar høre fra seg. Mannen holdt ikke avtalen, hun er drept. Takk og farvel liksom.
Citera
2019-01-14, 10:43
Medlem
Krytpovalutor (likt Monero) kan utvinnas genom "mining" vilket tar tid, men det kräver också datorkraft och framför allt ström/energi.

TH torde väl ha obegränsad tillgång till ström då han är verksam inom elkraft-branschen? Kan det vara därför man valt just honom?

"Likevel er det hans aksjeandel på 70 prosent i Elkraft som utgjør den største delen av formuen. Han var med på å grunnlegge Elkraft i 1992 og siden har selskapet hatt en enorm vekst. Elkraft-konsernet hadde en omsetning på over to milliarder i 2017, og leverer kraft til hele Norden. "

https://kapital.no/people-index/tom-hagen
Citera
2019-01-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Min teori.

Dette er en veldig proff bande. Med betydelig kunnskap om politiarbeid, betydelig datakunnskap og mye kriminell historie fra store kriminelle operasjoner. De er fra utlandet, hvite i huden og mest sannsynlig øst-europeere. De sitter mest sannsynlig på offeret i levende live i utlandet. Hvor aner jeg ikke, men lenger sør i Europa eller Norge, jeg tipper førstnevnte.

Politiet har sagt det foregår en "prosess". Min gjetning er at Tom Hagen med medhjelpere er ute i kryptomarkedet og kjøper Monero for harde livet, noe som ifølge kryptoeksperter er vanskelig. At Monero er vanskelig å få tak i visste kidnapperne og planla for det. Men de ønsker Monero selv om det tar tid, fordi det er tryggest og fordi de har datakunnskapen til å veksle Monero til € på et senere tidspunkt uten å bli tatt.

Jeg tror Politiet, som hittil har vært veldig myke med kidnapperne, nå tenker følgende:
Dere har noe vi vil ha (Hagen), og vi har noe dere vil ha (9 mill). Men dere har spilt kortene tett til brystet mens vi er her ute og samler inn penger til dere. Nå må vi ha noe i retur, et livstegn, hvis ikke frykter vi at hun er død. Dette er klassisk forhandlingsteknikk ved kidnappinger, hele tiden pushe kidnapperne for å vite at kidnappingsofferet er i live.

At kidnapperne har vært tyste kan skyldes at Hagen er død eller at kidnapperne er ekstremt forsiktige. Kidnapperne spiller enten hard ball med trusselen om at Hagens liv er på spill eller så skygger de banen fordi hun er død. Jeg tipper de spiller hard ball og at Hagen lever, og at Politiet spiller nå hard ball tilbake. Uansett vil selvsagt kidnapperne late som hun lever så lenge som mulig, hvis hun er tragisk dø.

Jeg håper dette ender med livstegn, en utbetaling av så mye Monero som er mulig å skrape sammen og en familiegjenforening. Det er rimelig vanskelig å anskaffe 9 mill i Monero, og jeg tror det er derfor Hagens advokat og Politiet har sagt de må snakke med kidnapperne først. Nettopp fordi 9 mill i Monero er umulig, og fordi de må få det forbanna livstegnet.

Link, som jeg mener backer opp teorien om at Hagen vil forhandle. Ikke fordi han er gjerrig, men fordi 9 mill i Monero er umulig å fremskaffe p.t. : https://www.aftenposten.no/norge/i/0EavQ0/Familien-Hagen-inviterer-motparten-til-prosess_-men-krever-livstegn-fra-Anne-Elisabeth-forst

Kryptovalutaen har i dag en markedsverdi på 777 millioner euro, noe som betyr at de antatte kidnapperne har lagt frem krav om å bli betalt over 1,15 prosent av alle monero som finnes i markedet.

Torbjørn Bull Jenssen synes det er rart at det er valgt å be om monero.

– For det første er det innmari vanskelig å skaffe så mye, og for det andre er kravet fremmet mot 68 år gamle Tom Hagen som ikke slår meg som en som vet hvordan man overfører i monero. Han får beskjed om å ikke ta kontakt med noen, også får han et krav om en overføring som er svært vanskelig å gjennomføre, sier Bull Jenssen til VG.
https://www.nrk.no/norge/kryptoekspert-overrasket_-_-monero-kan-brukes-til-a-kommunisere-1.14375106
Citera
2019-01-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
– For det første er det innmari vanskelig å skaffe så mye, og for det andre er kravet fremmet mot 68 år gamle Tom Hagen som ikke slår meg som en som vet hvordan man overfører i monero. Han får beskjed om å ikke ta kontakt med noen, også får han et krav om en overføring som er svært vanskelig å gjennomføre, sier Bull Jenssen til VG.
https://www.nrk.no/norge/kryptoekspert-overrasket_-_-monero-kan-brukes-til-a-kommunisere-1.14375106
Dette er veldig interessante saker, men jeg kjøper ikke blindt disse argumentene til Bull Jenssen fra et kidnappings-perspektiv (når det er sagt, jeg er bare en amatør spekulant!)

Alle kryptoekspertene virker enige om at Monero er tryggest, og da er det ikke ulogisk at kidnapperne vekter det tyngst. Får de 4 mill i Monero er de happy, heller enn 9 mill i kontanter som er veldig risky. Man kan i hvert fall forstå kidnappernes logikk.

Og ja, Tom Hagen kom til å ta kontakt med noen, men de fikk forsinket etterforskningen betydelig. Det var nok det eneste poenget med å true han om å ikke ta kontakt. Nå er kidnapperne mest sannsynlig i utlandet.
Senast redigerad av olivieroccean 2019-01-14 kl. 14:04.
Citera
2019-01-14, 14:12
Medlem
fittas avatar
En fråga, har priset på Monero påverkats pga kidnappningen?

Alltså, om Hagen är tvungen att köpa 1.15% av valutan och folk känner till det, så borde ju priset stiga? Har det gjort det? Hagen sitter i den situationen att han är tvungen att köpa oavsett om en Monero kostar 1kr eller 1000kr.
Citera
2019-01-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
En fråga, har priset på Monero påverkats pga kidnappningen?

Alltså, om Hagen är tvungen att köpa 1.15% av valutan och folk känner till det, så borde ju priset stiga? Har det gjort det? Hagen sitter i den situationen att han är tvungen att köpa oavsett om en Monero kostar 1kr eller 1000kr.
Prisen på Monero har de siste dagene endret seg noe. Men ikke noe fryktelig drastisk. Om det var 1, 5 eller 15 % prosent husker jeg ikke. Om det var opp eller ned husker jeg ikke.
Citera
2019-01-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Ja jeg skrev allerede noe lignende, politiet har for lengst skjønnt at saken er noe helt annet enn en vanlig bortføring. Derfor måtte de også gå ut i media.

La vi si at det var en genuint kidnapping. Hva hadde du gjort? Innen en uke hadde jeg overført kanksje 500,000 Euro i Monero (500,000 Euro er ingenting for Hagen, og er et vanlig beløp for en kidnapping, samt at det er relativt lett å skaffe seg i Monero) og sagt "nå må dere komme med bevis hun lever plus det er helt umulig å skaffe mere Monero, så sendt dama hit og pel av" (ikke akkurat slik, men dere skjønner poenget).

Min mening er fortsatt at saken stikker mye dypere enn bare en bortføring. Det henger ikke helt på greip. Hadde det vært en bortføring så hadde de gjerningsmann skrevet: "overfør 500,000 Euro i Monero innen fire uker og stol på oss at dama vil ha det greit, vi vil ha penger og ikke noe rot" og fiks ferdig med det. Det kunne ha fungert.

Dette med løsepenger kan være en avledningsmanøver, en måte for gjerningsmenn å kjøpe tid. Derfor står dette ikke lengre i fokus, tilsynelatende. Vil ikke være overrasket at saken stikker mye dypere og vi får aldri høre hele sånnheten. Tiden vil vise...

Jaa du er inne på noe der. Og jeg stusse fortsatt på hvorfor «en proffesjonell bande» skulle velge en 68 årig gammel dam som, ikke noe ille ment, ikke er i beste form og «døden nær» ? Ett barn eller barnbarn hadde gitt 100 ganger bedre effekt på raskere utbetaling og følging av ordrer gitt på brev f eks utelate politiet. Jeg kjøper ikke den dessverre - vanskeligere at holde ved liv, vanskeligere vedlikehold, mer styr og sen finnes det en stor risiko at mannen tar litt før lett på det selv om det kanskje ikke er fallet her.

Finnes mange uklarte drap gjennon tidene der bevis etterhvert -som politi ikke sluppet direkte - peker på nærmest familie f eks Madeleine bortføring i portugal. Der er det veeeeeeldig mye bevis som taler mot mamma og pappa som grinet mye i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in