Citat:
Men snälla: Vad spelar det för roll om de allmänna förhållandena var goda när man sökte? Årstiden må ha varit bra, väderleken likaså. Men till vilken praktisk nytta? Och vad har "nära bebyggelse" för betydelse när man de facto sökte i en skogsdunge som var tätbevuxen med sly och högt gräs? Vad för roll spelar det om just den här dungen (Kohagen) låg bredvid ett villakvarter inom tätbebyggt område eller ute i skogen? Och vad skulle ett nära gångavstånd till föräldrahemmet göra för skillnad när skogsdungen var just en skogsdunge, om än i ett tätbebyggt område? Det gjorde ju ingen skillnad var denna skogsdunge låg - den var ju beskaffad precis så som den var beskaffad oavsett: Mycket sly och högt gräs, en del träd, en damm, mörkt och så vidare. Bara för att skogsdungen låg nära ett villakvarter gjorde väl inte att det skulle ha varit lättare att "fokusera på att finkamma söket" när terrängen likt förbannat såg ut som den såg ut? Terrängen var som den var - och det oavsett var den hade legat! Ge dig ut själv i motsvarande terräng i mörker så kommer du snart att upptäcka att "Hmmm, här blir det ju inte lätt att hitta den där sandalen som min kompis har gömt för att testa om jag kan hitta den inom sex timmar".
Så här är det: Man hittade den första skon ganska snabbt och enkelt, och det har framkommit att den låg ganska "öppet" - och det var fortfarande ljust ute! Den andra skon tog betydligt längre tid att hitta eftersom den låg en bra bit från den första skon och för att den låg besvärligare till och för att det var mörkt ute. Jag förstår inte hur detta kan ställa till med så mycket "rörighet". Har du aldrig varit ute i skogen (i mörker)? Jag betvivlar inte för fem öre utan att poliserna gjorde allt de kunde. Gör du?
Så här är det: Man hittade den första skon ganska snabbt och enkelt, och det har framkommit att den låg ganska "öppet" - och det var fortfarande ljust ute! Den andra skon tog betydligt längre tid att hitta eftersom den låg en bra bit från den första skon och för att den låg besvärligare till och för att det var mörkt ute. Jag förstår inte hur detta kan ställa till med så mycket "rörighet". Har du aldrig varit ute i skogen (i mörker)? Jag betvivlar inte för fem öre utan att poliserna gjorde allt de kunde. Gör du?
Min övertygelse är att det kunde ha gjorts annorlunda och bättre, men att de poliserna på plats gjorde så gott de kunde utifrån deras kapacitet och proffesion där och då.
Ponera att Helenas föräldrar kom hem vid 19 tiden på söndagen och skon återfanns en timme senare, då är det uppemot 12-13 timmar att lägga på sök tid. Om man utgår att det var vid 13 tiden på måndagen som andra skon återfanns.
Sedan kan man lägga till tid, med tanke på att det var självklart för UA att Helena tog genvägen hem som de brukade göra. Då faller det sej naturligt att vänner som kom för att stötta UA på söndag förmiddag och som tidigare nämnts att de sökte i närområdet långt innan polis sökte, letade vid genvägen nära hemmet......
Det ger ett antal timmar tills att föräldrarna kommit hem för vänner att leta vid den givna kända hemvägen....och då i dagsljus osv....Sedan uppsöktes polis omgående när föräldrarna kom hem på kvällen. Det blev aldrig mörkt innan dagen åter grydde men dunkelt/skumt, absolut.
Har personligen vandrat mkt i skog och mark speciellt vid sommartid, (även nattetid) håller inte med dej här.
Vid denna tid kanske BW ansågs som behjälplig och var på plats innan föräldrarna kommit hem?
Undrar om hans uppmärksammade beteende enbart uppstod efter försvinnandet? Syftar då till AstaKvastas mfl senare inlägg....