2019-01-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men snälla: Vad spelar det för roll om de allmänna förhållandena var goda när man sökte? Årstiden må ha varit bra, väderleken likaså. Men till vilken praktisk nytta? Och vad har "nära bebyggelse" för betydelse när man de facto sökte i en skogsdunge som var tätbevuxen med sly och högt gräs? Vad för roll spelar det om just den här dungen (Kohagen) låg bredvid ett villakvarter inom tätbebyggt område eller ute i skogen? Och vad skulle ett nära gångavstånd till föräldrahemmet göra för skillnad när skogsdungen var just en skogsdunge, om än i ett tätbebyggt område? Det gjorde ju ingen skillnad var denna skogsdunge låg - den var ju beskaffad precis så som den var beskaffad oavsett: Mycket sly och högt gräs, en del träd, en damm, mörkt och så vidare. Bara för att skogsdungen låg nära ett villakvarter gjorde väl inte att det skulle ha varit lättare att "fokusera på att finkamma söket" när terrängen likt förbannat såg ut som den såg ut? Terrängen var som den var - och det oavsett var den hade legat! Ge dig ut själv i motsvarande terräng i mörker så kommer du snart att upptäcka att "Hmmm, här blir det ju inte lätt att hitta den där sandalen som min kompis har gömt för att testa om jag kan hitta den inom sex timmar".

Så här är det: Man hittade den första skon ganska snabbt och enkelt, och det har framkommit att den låg ganska "öppet" - och det var fortfarande ljust ute! Den andra skon tog betydligt längre tid att hitta eftersom den låg en bra bit från den första skon och för att den låg besvärligare till och för att det var mörkt ute. Jag förstår inte hur detta kan ställa till med så mycket "rörighet". Har du aldrig varit ute i skogen (i mörker)? Jag betvivlar inte för fem öre utan att poliserna gjorde allt de kunde. Gör du?

Min övertygelse är att det kunde ha gjorts annorlunda och bättre, men att de poliserna på plats gjorde så gott de kunde utifrån deras kapacitet och proffesion där och då.

Ponera att Helenas föräldrar kom hem vid 19 tiden på söndagen och skon återfanns en timme senare, då är det uppemot 12-13 timmar att lägga på sök tid. Om man utgår att det var vid 13 tiden på måndagen som andra skon återfanns.

Sedan kan man lägga till tid, med tanke på att det var självklart för UA att Helena tog genvägen hem som de brukade göra. Då faller det sej naturligt att vänner som kom för att stötta UA på söndag förmiddag och som tidigare nämnts att de sökte i närområdet långt innan polis sökte, letade vid genvägen nära hemmet......
Det ger ett antal timmar tills att föräldrarna kommit hem för vänner att leta vid den givna kända hemvägen....och då i dagsljus osv....Sedan uppsöktes polis omgående när föräldrarna kom hem på kvällen. Det blev aldrig mörkt innan dagen åter grydde men dunkelt/skumt, absolut.
Har personligen vandrat mkt i skog och mark speciellt vid sommartid, (även nattetid) håller inte med dej här.

Vid denna tid kanske BW ansågs som behjälplig och var på plats innan föräldrarna kommit hem?
Undrar om hans uppmärksammade beteende enbart uppstod efter försvinnandet? Syftar då till AstaKvastas mfl senare inlägg....
Citera
2019-01-13, 22:04
Medlem
Citat:
Exakt, och jag har också varit inne på detta tidigare. Det hade varit rena självmordsuppdraget att återvända för att placera ut föremål! Risken för att bli påkommen hade ju varit kolossal.

Givet att skorna åkte av "där och då", och vid något tillfälle upptäcker någon att skorna ligger där, böjer sig ner, tar en i varje hand och kastar dem i panik åt var sitt håll. Jag har svårt att se några andra realistiska alternativ (utan att för den delen helt utesluta andra möjligheter).

Ni kan gärna diskutera detaljer runt skor mm - Men vem hade motiv och utförde brottet- vem går fri därute? Vem gav mördaren alibi för natten? Alibin som man även nu kan konfrontera.
Citera
2019-01-13, 22:30
Medlem
Håller med Ugglan om förhållandena på platsen. Var mycket sly, en hel del 2-3 m höga Aspar runt den lilla gläntan vid stenen. Blev mörkt där inne även den ljusaste sommarkväll, rejält mörkt. Var även tät hög skog på östra sidan Ekuddenvägen där det idag finns bebyggelse, som skymde morgonsolen.
Dimension-skugga kanske kommer ihåg det också, hur mörkt det var?
Citera
2019-01-13, 22:56
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Vittnet

På grund av tidigare uppgifter lämnas följande komplettering av dessa.

Den 14 juni 1992 strax efter kl. 02.00 går X ut med sin hund. Hon tror att kl. var ca 02.10 fram till 02.30 då hon befann sig ute med hunden. När X kom ut utanför bostaden hörde hon oväsen i riktning mot Ekuddenvägen. Hon gick sedan ut på cykelvägen med hunden och hörde då en kvinna illskrika. Skriket var i samma riktning och ungefär och mot

Ekudden. X pekar ut i vilken riktning hon hörde kvinnoskriket. Det var ungefär i riktning ifrån hennes bostad mot stigen som är nedanför lekplatsen, således innanför vändplatsen vid Hällristningsvägen. Skriket kom från samma plats hela tiden och varade i ca fem minuter. Det var en kvinna som skrek och så gjordes det ett uppehåll och så skrek hon igen, och detta pågick i ca fem minuter.

Hon hörde också minst två mansröster från samma ställe. X Identifierar skriket som Helena Andersons och hon skrek bl.a ”Så får ni inte göra” och ”nej nej”. Kvinnan skrek förtvivlat och hjärtskärande. Hon grät dessutom och var ledsen.

X hörde inget rop på hjälp. X är hundra procentigt säker på att det var Helena Andersson som skrek.

Y, som också hörde mansröster men hon kan inte ange något särdrag i mansrösterna utan de var likartade och det var aggressiva röster.

Vittnet Y under visa mer, vet man vem det är? Jag har missat detta vittne helt.
Citera
2019-01-13, 22:57
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tisslatorparn
Nej om BW inte var med på inflyttningsfesten kan han givetvis inte heller vara "pilot", det har nog alla förstått vid det här laget.
Men hans polare JE påstås ju däremot ha varit med både på inflyttningsfesten i Töreboda och sen även på statt senare på kvällen. Han är med andra ord en stark kandidat till att kunna vara "mannen med pilotglasögon".

Om JE och BW träffade på varandra strax innan statt stängde så är det högintressant eftersom sannolikt var 2 GM inblandade i försvinnandet. "Mannen med pilotglasögon" kan i sådant fall (som det tidigare har spekulerats om i tråden) ha haft en mer passiv roll, dvs. han har bevittnat själva "mordet" och därefter hjälpt till att dumpa kroppen. Därefter pratar man ihop sig och är varandras alibin.

BW som enligt uppgift ska ha varit klädd i vitt denna kväll var alltså en av de sista, kanske t.o m den allra sista att se Helena i livet (på torget utanför statt) och dessutom hade han tillgång till en bil som stod parkerad i anslutning till hotellet.
Lägg sen även till omständigheter som att BW påstås ha varit intresserad av HA den sista tiden innan försvinnandet, att han dagen efter förmodligen var den allra första personen på plats i föräldrahemmet, i kohagen och på lekplatsen under söndagsförmiddagen, att han var en av initiativtagarna till att starta den första skallgångskedjan - där han enligt uppgift dessutom även ska ha klättrat upp på en stor sten och börjat förklara för deltagarna hur det hade gått till när Helena tappade sina skor på stigen!... att han även grundade Helena-stiftelsen vilket givetvis uppmärksammades i media, avslutningsvis flyttade BW från Mariestad för gott och skapade sig ett helt nytt liv på annan ort.
Det är svårt att blunda när så många detaljer passar in....

Kan även tilläggas att BW bytte presentationsbild på Facebook efter att radioföljetongen om Helena-fallet och "Mannen med pilotglasögon" hade sänts. På den nya bilden poserar han i pilotglasögon... jo, jo han verkar ju vara en riktigt trevlig "kompis" den där B*örn...

Nog om BW, nu bör fokus riktas mot hans polare JE istället eftersom han är som ett oskrivet blad i jämförelse.
Btw, blev JE:s namn/initialer droppade i tråden först efter att radioserien hade sänts?
I sådant fall talar även det för att JE kan vara "mannen med pilotglasögon" då denne man aldrig tidigare ska ha varit nämnd vid namn i tråden enligt PW.

Med anledning av allt detta finns det alltså ett antal frågor som behöver besvaras:

Vad gör den här J*han Eriks*on i dagsläget?

Hur ser han ut, ser han tärd ut?

Vart bor JE nuförtiden? har han också lämnat Mariestad för gott?

Har han familj?

Jobbar han?

Har ställt ett par av frågorna tidigare men utan framgång. När info om JE efterlyses blir det tyst som i graven och svaren uteblir - är inte det lite märkligt!?
Eller det kanske snarare säger något....
Finns det verkligen INGEN som känner till denne J*han Eriks*on?

Kan du hänvisa till var uppgiften kommer ifrån att JE var med på PW's inflyttningsfest, och gärna även att han var på Stad aktuell kväll. Om han han nu var det så kan det alltså mycket väl varit två pajsare med pilotglasögon som visade ett lite väl stort intresse för H.

Teorin är inte så dum men bl.a det påstådda faktumet att JE säger att han är helt övertygad om att BW är den skyldige gör ju det hela lite komplicerat. Det är klart, var han nu tillsammans med BW när de begick brottet, så är han helt rätt ute, men då skulle han å andra sidan naturligtvis inte komma med ett sådant uttalande.
Citera
2019-01-13, 23:01
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Vittnet Y under visa mer, vet man vem det är? Jag har missat detta vittne helt.

Namnen är maskade.
Citera
2019-01-13, 23:11
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Namnen är maskade.

Tack för svar! Finns det något som säger var vittnet befann sig när hon hörde rösterna? Har hon uppgett något klockslag?
Citera
2019-01-13, 23:19
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Tack för svar! Finns det något som säger var vittnet befann sig när hon hörde rösterna? Har hon uppgett något klockslag?

Inte mer än det jag skrev lite längre upp. Men jag har lite mer angående detta.
Citera
2019-01-13, 23:35
Medlem
Citat:
Såvitt jag vet var det polismannens egen hund (högst sannolikt då en privat sällskapshund). Och vet vi säkert att det var hunden som hittade skon? Är det ens bekräftat? Jag tror inte att vi har den blekaste aning om huruvida det fanns en hund med under nattens sök eller inte.

Polisen kan ha missat att hitta skon, men jag har för mig att det har framgått att den andra skon låg mycket mer illa till. (Sades inte det i radioprogramserien?) Jag återvänder gärna till mina tidigare inlägg om söket och vill återigen påpeka att området var stort, att det var mycket sly och väldigt snårigt, att det var hyffsat mörkt, att det växte högt gräs och så vidare. Och om man då började leta från platsen där den första skon hittades, lär det ha tagit många timmar av långsamt och metodiskt letande innan man kom till platsen där den andra skon låg. Som sagt, vi pratar kanske om ett sökområde som totalt kan ha varit 2 000 till 3 000 kvadratmeter stort, inom vilket skorna till slut återfanns. Det tar tid!
Vi får inte låta oss förblindas av det faktum att vi nu sitter på facit om skorna och utifrån detta förledas att tro/tycka att polisen borde ha hittat båda skorna mycket tidigare.

Ok men om vi istället bortser från när respektive sko/sandal hittades, hur tror du att dom hamnade där dom hamnade, 10-20 m ifrån varandra på varsin sida om stigen? Är det GM som i efterhand har slängt in dom i skogen?

Om man tänker sig att Helena försökte springa ifrån sin baneman och tog av sig skorna för att kunna springa fortare så fanns det varken tid till, ej heller någon anledning för henne att kasta dom åt varsitt håll in i skogen... lika liten anledning fanns det att börja sparka av sig dom med full kraft, vilket krävs för att dom ska kunna hamna 10 m bort åt olika håll.
Citera
2019-01-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Enligt Pajsovs citat från GW så är han (GW) som synes otydlig beträffande skornas placering. Skorna låg de facto ca 50 m in i "Kohagen" från Ekuddenvägen, ca 10 m in i terrängen på var sin sida om stigen. Allstå inte i anslutning till lekplatsen o bilspår.

Ok, skornas placering var 50 m in i "Kohagen" från Ekuddenvägen skriver du men hur många meter in i "Kohagen" var dom från lekplatsen sett? Om det endast handlar om 10-20 m så är det väl inte helt uppåt väggarna att GW säger att skorna hittades "i anslutning till" lekplatsen?
Citera
2019-01-14, 00:27
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tisslatorparn
Ok, skornas placering var 50 m in i "Kohagen" från Ekuddenvägen skriver du men hur många meter in i "Kohagen" var dom från lekplatsen sett? Om det endast handlar om 10-20 m så är det väl inte helt uppåt väggarna att GW säger att skorna hittades "i anslutning till" lekplatsen?

Har för mig att det bör vara bortåt ca 100 m mellan skornas läge och lekplatsen.
Citera
2019-01-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Kan du hänvisa till var uppgiften kommer ifrån att JE var med på PW's inflyttningsfest, och gärna även att han var på Stad aktuell kväll. Om han han nu var det så kan det alltså mycket väl varit två pajsare med pilotglasögon som visade ett lite väl stort intresse för H.

Ja från Propparn bl.a.
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Koppling till BW. En person som florerat långt ut i periferin. Inte speciellt het. Visar det sig att BW alibi är påhitt kommer han dock i en annan dager. Källa påstår sig tämligen säker på att JE var med på förfesten i Töreboda. Om han även var med på Stadt är oklart.

-Finns det verkligen ingen som kan bekräfta eller dementera BW alibi?

och Kvasta-Sara.....

Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Det jag vet om J.E är att han var på Stadt den här kvällen. Han ska enligt egen utsago även ha dansat med Helena. Att han var med på inflyttningsfesten är dock inget jag känner till. Han är däremot HELT övertygad om att B.W. är gärningmannen. Har hört det med egna öron flera gånger om! Det är givetvis intressant inte minst med tanke på att dom umgicks tämligen nära vid tiden för försvinnandet. Den omtalade innebandyfesten är också intressant. Vad var det Wallberg sa på den här festen, var det nåt om att Helena kommer inte gå att finna för hon är dumpad på soptippen. Om detta stämmer så är det bara ett i raden av jävligt märkliga uttalanden och ageranden av Björn gällande sin egen vän Helenas försvinnande och död. Och varför ställde någon frågor om Helenas försvinnande på den här festen över huvud taget? Tilläggas bör att J.E:s syster C.E var målvakt i det här för övrigt mycket framgångsrika innebandylaget.
Senast redigerad av Tisslatorparn 2019-01-14 kl. 00:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in