Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Eftersom det är olagligt och vi inte har just bordeller är det få som betalar för sex ja. Dock finns det bekälägg vill jag minnas på att en del svenska män tar turer till Danmark eller andra närliggande länder.
Jag tror inte att massvis med svenska män skulle börja köpa sex. Men defintivt fler än idag, om vi kör igång lagliga bordeller.
Inte bara talar vi om att det är ett accepterat beteende att köpa sig en stund av en annan människas kropp, utan vi gör det lättillgängligt. Jag tar avstånd från den synen på människan och tror att det påverkar samhällen som helhet, framförallt frågan om människors värde och jämställdheten, på sikt.
Jag vet dock inte detta med någon säkerhet eftersom jag inte vet hur många som köpte sex i Sverige för 20-30 år sedan.
Tycker som påpekat inte heller att bordeller eller för den delen att så kallad "window shopping" är några bra idéer. För ena delen handlar det om att den prostituerades intressen ska vara de enda men det handlar även om det som du är mera inne på, värdighet och den sociala synen. Att ha ute en anonym annons på en internetsida är inte riktigt samma sak som att stå i ett skyltfönster och vresa eller synas på offentliga bordeller som prostituerad.
Citat:
Jo man får ju den bilden när man diskuterar i detta forumet. Har dock inte den bilden i verkliga livet.
Haha, the Flashback-effect! Du är inte ensam...
Citat:
Fast det är inte att känna sig duktig som är anledningen till att man är emot det. Det är ju hela tiden frågan som kvarstår, HUR ska man avgöra frivilligheten? Och vill man stödja ett projekt som bygger på utnyttjande av "lägre stående" samhällsmedborgare? Jag vill inte tillhöra skaran av "rika västerlänningar" som skor sig på andra människors olycka eller utsatthet, det är verkligt usla människor. Detta rör inte enbart prostitution utan fler områden i samhället.
Det är min motivering varför jag är emot att legalisera. Däremot är jag av åsikten att både säljande och köpande av sexuella tjänster isåfall ska förbjudas.
Genom licens och verksamhetskontroll. Det går inte att utnyttja någon genom samtycke och det går inte att utnyttja någon utan en utomstående intressepart (som hallickens/bordellens vinstintresse). Utsatthet och olycka? Jag tror inte att människor i en sådana positioner överhuvudtaget skulle söka linsens för en legitim verksamhet... de flesta hade nog bara tutat och sålt sexuella tjänster även illegalt, vilket lämnar oss på ruta ett igen.
Att få licens ska givetvis ta sin tid och verksamhetskontrollerna ska vara effektiva (regelbundna möten med en psykolog exempelvis). Licenser ska inte komma i Cornflakes-paket, om vi säger så... och lite krångel för att få licens intygar också på en viss vilja (som i sin tur kan utvärderas som lite väl desperat och så vidare). En licens skulle kräva intervjuer, motiveringar och så vidare - precis som när man exempelvis ska söka "starta eget"-bidrag. Kunskap om marknaden ska även besittas av licensutgivarna så att inte kvinnor och män startar sådana här verksamheter i ett redan mättat marknadsområde, exempelvis, eller för att tillrättavisa licensintressenter om en felaktig självuppfattning (hen kanske inte alls är så karismatisk och mentalt stabil som hen föreställer sig och kan därmed sätta sig i onödigt svåra situationer).
Det finns mycket man kan göra för att vara så säker på frivillighet, genuin vilja och sundhet som möjligt.
Citat:
Jag kan böja mig för en lösning likt detta, då jag förstår vikten av att värna det fria valet i samhället. Att jag personligen är emot det får ju vara en annan sak. Däremot tror jag att det kan bli svårt att hantera själva situationen om man legaliserar, finns alltid gråzoner och det kan dra med sig annan skit.
Görs det bra så vill jag tro att det är en av de bättre lösningarna. Och handlar det inte om sexualmoral så handlar det troligen om utsatthet och utnyttjande, varför det nog kan landa bland de bättre lösningar - att just minimera risken för utsatthet och utnyttjande (och då tänker jag mest på utnyttjande av hallickar/bordeller/utomstående vinstintressen).
I övrigt så förstår jag att inget är perfekt men vi lever inte heller i en sådan värld. Än. En annan har ju inte fått prova på ett sköta världsherravälde... än.

Nej, men allvarligt... att eftersträva någon slags utopisk bild, med blott samhällssignaler som högsta vinst och med
alla medlen vi har... det kan inte vara den mest optimala lösningen.