2019-01-13, 13:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vad som verkligen är roligt är att feminismen har blivit för män vad USA har blivit för araberna.

"börjat bete er som kvinnor", vad betyder ens det?

Ja så fort ordet feminism dyker upp svartmålas allt av hat, oavsett vad det handlar om. En normalt funtad man borde tycka att tanken på att kvinnor i hans närhet arbetar på bordell är obehaglig tänker jag. Men när feminismen nämns, kvittar precis allt annat.
Citera
2019-01-13, 13:15
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det hade du föredragit ja. Nu har jag annat jobb att sköta förutom att utföra journalistaktiviteter/ faktagranskning.
Det har nämligen redan någon på SVT gjort.
Detta är en undersökning. Givetvis kan jag inte dra slutsatser om genomsnitt av en undersökning, vilket jag ej heller gjorde. Jag citerade vad någon skrivit i artikeln.
Där stod dessutom positiva synvinklar också, bordellägaren eller vem det nu var upplevde att kvinnorna hade det bra.
En annan menar att så är det inte, lagarna efterföljs inte för kvinnorna från andra länder. Vilket är 2/3 enligt artikeln.
Det är inte en undersökning. Det är en utrikesartikel.
Från 2014. Den står och faller med journalistens integritet och skicklighet och den ansvarige utgivarens goda omdöme.

Det är all granskning den går igenom.
Vill man, så kan man sätta vilken spinn på det som man vill. Man kan utelämna fakta som går emot det budskap man vill få fram och man kan förstärka det som representerar "rätt värdegrund".
Det här är medias främsta vapen. Det som gjorde att de blev Sveriges tredje statsmakt.

Som tur är rämnar den nu när dumburken sakta vittrar och dör och ger plats för en öppnare marknadsplats för åsikter och narrativ.

Jag har en fråga.
Har du aldrig besvärats av att de behandlar dig som mindre vetande?

Följdfråga.
Artikeln hette "protester mot prostitution". Finns den kvar?
Då anser jag att frågan är besvarad.
Senast redigerad av Pansarvecket 2019-01-13 kl. 13:18.
Citera
2019-01-13, 13:32
Avslutad
Citat:
Ja så fort ordet feminism dyker upp svartmålas allt av hat, oavsett vad det handlar om. En normalt funtad man borde tycka att tanken på att kvinnor i hans närhet arbetar på bordell är obehaglig tänker jag. Men när feminismen nämns, kvittar precis allt annat.

Ja och diskussionerna blir därefter.
Citera
2019-01-13, 13:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det är inte en undersökning. Det är en utrikesartikel.
Från 2014. Den står och faller med journalistens integritet och skicklighet och den ansvarige utgivarens goda omdöme.

Det är all granskning den går igenom.
Vill man, så kan man sätta vilken spinn på det som man vill. Man kan utelämna fakta som går emot det budskap man vill få fram och man kan förstärka det som representerar "rätt värdegrund".
Det här är medias främsta vapen. Det som gjorde att de blev Sveriges tredje statsmakt.

Som tur är rämnar den nu när dumburken sakta vittrar och dör och ger plats för en öppnare marknadsplats för åsikter och narrativ.

Jag har en fråga.
Har du aldrig besvärats av att de behandlar dig som mindre vetande?

Följdfråga.
Artikeln hette "protester mot prostitution". Finns den kvar?
Då anser jag att frågan är besvarad.

Jag tycker tjäbblandet oss sinsemellan börjar bli tröttsamt.
Du väljer YouTube som källa, jag väljer blandad svensk media. Läser både SVT, Fria tider, DN, Expressen samt sållar med sunt förnuft.
All media har viss vinkling, precis all.
Att SVT är skattefinansierade är det största problemet eftersom de inte är helt opartiska. Men bortsett från att det är kommunistfasoner att tvinga det på skatten så uppfattar jag SVT som den mest balanserade gällande vinkling.
Jag skulle gärna vilja veta var all ditt agg kommer ifrån. Du måste ha varit med om diverse från svenska kvinnor, för du uppvisar ett så förblindat hat i dina resonemang och inlägg.
Kanske hade jag kunnat förstå dig bättre då.

Ja vissa protesterar i Tyskland mot lagen för att den inte verkar fungera särskilt väl för en större del av de "frivilliga" kvinnorna.

Jag har tidigare skrivit att jag kan böja mig för idén att ha extremt kontrollerade bordeller i Sverige om det krävs nån form av legitimation/ utbildning för de prostituerade, samt att det krävs svenskt medborgarskap för de som ska arbeta där. Då borde frivilligheten kunna säkerställas någorlunda.
Samtidigt ska all annan både sälj och köp av sex förbjudas per lag.
Citera
2019-01-13, 13:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ja och diskussionerna blir därefter.

Vad är din ståndpunkt i prostitutionsfrågan förresten? Tror inte jag fått en bild av det riktigt. Tycker du att det skulle legaliseras med strikta kontroller?
Citera
2019-01-13, 14:18
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt

Citat:
Hur stor marknad (kvantitativt) tror du att det är frågan om? Enligt NMT (Nationellt Metodstöd mot prostitution och människohandel) uppskattar man att det finns 200-250 prostituerade i Sverige. Givetvis finns det ett stort mörkertal men även om vi multiplicerar den siffran med fem eller om så vill med tio - så är det inte konstigt att du ej springer på fler sexköpare här (eller någon annanstans för den delen). Det finns helt enkelt väldigt få män i Sverige som betalar för sex...
Eftersom det är olagligt och vi inte har just bordeller är det få som betalar för sex ja. Dock finns det bekälägg vill jag minnas på att en del svenska män tar turer till Danmark eller andra närliggande länder.
Jag tror inte att massvis med svenska män skulle börja köpa sex. Men defintivt fler än idag, om vi kör igång lagliga bordeller.
Inte bara talar vi om att det är ett accepterat beteende att köpa sig en stund av en annan människas kropp, utan vi gör det lättillgängligt. Jag tar avstånd från den synen på människan och tror att det påverkar samhällen som helhet, framförallt frågan om människors värde och jämställdheten, på sikt.
Jag vet dock inte detta med någon säkerhet eftersom jag inte vet hur många som köpte sex i Sverige för 20-30 år sedan.

Citat:
Dock intressant att du verkar ha bilden av att typ varannan man här skulle ha intresse av att köpa sexuella tjänster.
Jo man får ju den bilden när man diskuterar i detta forumet. Har dock inte den bilden i verkliga livet.

Citat:
Det handlar snarare om en annan dimension, vilket samhälle man vill leva i och jag ser ingen fördel alls med en förmyndarstat som ska tala om för vuxna människor vad de inte får göra i samtycke. Vad skulle fördelen vara? Att någon får känna sig duktig när hen viftar med fingret och sätter sig på höga hästen? Talar bara för mig själv men jag är fantastiskt trött på den sidan av svensken i allmänhet...

Fast det är inte att känna sig duktig som är anledningen till att man är emot det. Det är ju hela tiden frågan som kvarstår, HUR ska man avgöra frivilligheten? Och vill man stödja ett projekt som bygger på utnyttjande av "lägre stående" samhällsmedborgare? Jag vill inte tillhöra skaran av "rika västerlänningar" som skor sig på andra människors olycka eller utsatthet, det är verkligt usla människor. Detta rör inte enbart prostitution utan fler områden i samhället.
Det är min motivering varför jag är emot att legalisera. Däremot är jag av åsikten att både säljande och köpande av sexuella tjänster isåfall ska förbjudas.

Citat:
Inför licenser och verksamhetskontroller, så kan de som vill söka licens för en verksamhet som kan bedrivas utan yttre påverkan överhuvudtaget (och om det inte framgår så är det en aning svårt att utnyttja sig själv... speciellt när dessa licenser och verksamhetskontroller givetvis ska intyga ett friskt förstånd liksom en sund verksamhet). För att utnyttja någon krävs det en yttre påverkan. Tar man bort den delen/den yttre påverkan i så god utsträckning som möjligt så återstår i praktiken ett eget företag samt en VD som gör exakt som hen vill och önskar.

Emellertid så bör givetvis all icke licenserad försäljning av sexuella tjänster motverkas. Och jag håller med om att bordeller är en dålig idé - just för att det handlar om yttre påverkan, att det finns ett vinstintresse som inte berör den prostituerade, som lätt hamnar i första rum och därmed påverkar den prostituerades arbetsförhållande (och där kan det såklart gå illa). En prostituerad bör inte förhålla sig till någon annans intresse än sitt eget... det är en allt för intim verksamhet.
Jag kan böja mig för en lösning likt detta, då jag förstår vikten av att värna det fria valet i samhället. Att jag personligen är emot det får ju vara en annan sak. Däremot tror jag att det kan bli svårt att hantera själva situationen om man legaliserar, finns alltid gråzoner och det kan dra med sig annan skit.
Citera
2019-01-13, 14:29
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Eftersom det är olagligt och vi inte har just bordeller är det få som betalar för sex ja. Dock finns det bekälägg vill jag minnas på att en del svenska män tar turer till Danmark eller andra närliggande länder.
Jag tror inte att massvis med svenska män skulle börja köpa sex. Men defintivt fler än idag, om vi kör igång lagliga bordeller.
Inte bara talar vi om att det är ett accepterat beteende att köpa sig en stund av en annan människas kropp, utan vi gör det lättillgängligt. Jag tar avstånd från den synen på människan och tror att det påverkar samhällen som helhet, framförallt frågan om människors värde och jämställdheten, på sikt.
Jag vet dock inte detta med någon säkerhet eftersom jag inte vet hur många som köpte sex i Sverige för 20-30 år sedan.

Jo man får ju den bilden när man diskuterar i detta forumet. Har dock inte den bilden i verkliga livet.

Fast det är inte att känna sig duktig som är anledningen till att man är emot det. Det är ju hela tiden frågan som kvarstår, HUR ska man avgöra frivilligheten? Och vill man stödja ett projekt som bygger på utnyttjande av "lägre stående" samhällsmedborgare? Jag vill inte tillhöra skaran av "rika västerlänningar" som skor sig på andra människors olycka eller utsatthet, det är verkligt usla människor. Detta rör inte enbart prostitution utan fler områden i samhället.
Det är min motivering varför jag är emot att legalisera. Däremot är jag av åsikten att både säljande och köpande av sexuella tjänster isåfall ska förbjudas.

Jag kan böja mig för en lösning likt detta, då jag förstår vikten av att värna det fria valet i samhället. Att jag personligen är emot det får ju vara en annan sak. Däremot tror jag att det kan bli svårt att hantera själva situationen om man legaliserar, finns alltid gråzoner och det kan dra med sig annan skit.
Sexhandeln sker inte på vare sig bordeller eller på gatan.
Den sker över internet och möjligen lite halvskumma små företag i massage eller någon annan ASMR-bransch.
Vid en kartläggning 2014 hittade man nästan 7000 annonser.
Denna siffra har troligen ökat, för allt tyder på det. Dels med de ligor som troligen etablerats som tvingar svenska småtjejer till handeln, likt ett antal skandaler i England, men även Norge och Finland. Och dels med de ligor från östra Europa som härjar här alltmer.
De snygga EU-migranterna sitter ju som bekant inte och tigger.
Citera
2019-01-13, 14:48
Avslutad
Citat:
Vad är din ståndpunkt i prostitutionsfrågan förresten? Tror inte jag fått en bild av det riktigt. Tycker du att det skulle legaliseras med strikta kontroller?

Hade prostitution bara handlat om en massa kåta kvinnor och kåta män som knullade för sitt höga nöjes skull hade jag inte ens brytt mig. Det borde knullas mer tycker jag hahaha.

Nu är det ju inte så enkelt. Vår nära granne Tyskland kallas Europas bordell. De som jobbar på bordellerna är mestadels tjejer från Rumänien, Bulgarien, Makedonien osv. De flesta är hårt kontrollerade av de kriminella nätverken i öst.

Problemet med det är att med dem följer "deras män" med. Alltså öststatsmän, de kommer knappast släppa sina kassakor, det är säkrare för dem att handla med kvinnor än med vapen och droger. Många av dem har dessutom rätt att vistas här i 3 månader åt gången. Om vi har problem med män från Mellanöstern och Afghanistan är det ingenting jämfört med vilka problem vi kommer att få med öststatsmännen.

Jag menar öststatsmän styrs inte ens av någon sentimental desillusionerad tolkning av religion eller av "heder".

De är bara rovdjur, primitiva, kalla, ruttna. Jag VILL INTE ha hit det jävla packet.

Strikta kontroller hade inte fungerat för polisen klarar inte ens av att utreda mord längre.
Senast redigerad av Jenny9 2019-01-13 kl. 14:54.
Citera
2019-01-13, 14:53
Avslutad
Citat:
Hade prostitution bara handlat om en massa kåta kvinnor och kåta män som knullade för sitt höga nöjes skull hade jag inte ens brytt mig. Det borde knullas mer tycker jag hahaha.

Nu är det ju inte så enkelt. Vår nära granne Tyskland kallas Europas bordell. De som jobbar på bordellerna är mestadels tjejer från Rumänien, Bulgarien, Makedonien osv. De flesta är hårt kontrollerade av de kriminella nätverken i öst.

Problemet med det är att med dem följer "deras män" med. Alltså öststatsmän, de kommer knappast släppa sina kassakor, det är säkrare för dem att handla med kvinnor än med vapen och droger. Många av dem har dessutom rätt att vistas här i 3 månader åt gången. Om vi har problem med män från Mellanöstern och Afghanistan är det ingenting jämfört med vilka problem vi kommer att få med öststatsmännen.

Jag menar öststatsmän styrs inte ens av någon sentimental desillusionerad tolkning av religion eller av "heder".

De är bara rovdjur, primitiva, kalla, ruttna. Jag VILL INTE ha hit det jävla packet.

Strikta kontroller hade inte funkat för polisen klarar inte ens av att utreda mord längre.

Så du propsar för att kunna komma åt de männen?
Citera
2019-01-13, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Så du propsar för att kunna komma åt de männen?

Nej jag vill inte fylla svenska fängelser med en massa öststatsmän, då bildar de bara nätverk där och styr därifrån. Jag vill minimera deras ursäkter för att ens komma hit.
Citera
2019-01-13, 14:58
Avslutad
Citat:
Nej jag vill inte fylla svenska fängelser med en massa öststatsmän, då bildar de bara nätverk där och styr därifrån. Jag vill minimera deras ursäkter för att ens komma hit.

Du resonerar som en man. Kudos.
Citera
2019-01-13, 17:05
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Tycker som påpekat inte heller att bordeller eller för den delen att så kallad "window shopping" är några bra idéer. För ena delen handlar det om att den prostituerades intressen ska vara de enda men det handlar även om det som du är mera inne på, värdighet och den sociala synen. Att ha ute en anonym annons på en internetsida är inte riktigt samma sak som att stå i ett skyltfönster och vresa eller synas på offentliga bordeller som prostituerad.

Citat:
Haha, the Flashback-effect! Du är inte ensam...

Citat:

Genom licens och verksamhetskontroll. Det går inte att utnyttja någon genom samtycke och det går inte att utnyttja någon utan en utomstående intressepart (som hallickens/bordellens vinstintresse). Utsatthet och olycka? Jag tror inte att människor i en sådana positioner överhuvudtaget skulle söka linsens för en legitim verksamhet... de flesta hade nog bara tutat och sålt sexuella tjänster även illegalt, vilket lämnar oss på ruta ett igen.
Att få licens ska givetvis ta sin tid och verksamhetskontrollerna ska vara effektiva (regelbundna möten med en psykolog exempelvis). Licenser ska inte komma i Cornflakes-paket, om vi säger så... och lite krångel för att få licens intygar också på en viss vilja (som i sin tur kan utvärderas som lite väl desperat och så vidare). En licens skulle kräva intervjuer, motiveringar och så vidare - precis som när man exempelvis ska söka "starta eget"-bidrag. Kunskap om marknaden ska även besittas av licensutgivarna så att inte kvinnor och män startar sådana här verksamheter i ett redan mättat marknadsområde, exempelvis, eller för att tillrättavisa licensintressenter om en felaktig självuppfattning (hen kanske inte alls är så karismatisk och mentalt stabil som hen föreställer sig och kan därmed sätta sig i onödigt svåra situationer).
Det finns mycket man kan göra för att vara så säker på frivillighet, genuin vilja och sundhet som möjligt.

Citat:
Görs det bra så vill jag tro att det är en av de bättre lösningarna. Och handlar det inte om sexualmoral så handlar det troligen om utsatthet och utnyttjande, varför det nog kan landa bland de bättre lösningar - att just minimera risken för utsatthet och utnyttjande (och då tänker jag mest på utnyttjande av hallickar/bordeller/utomstående vinstintressen).

I övrigt så förstår jag att inget är perfekt men vi lever inte heller i en sådan värld. Än. En annan har ju inte fått prova på ett sköta världsherravälde... än.

Nej, men allvarligt... att eftersträva någon slags utopisk bild, med blott samhällssignaler som högsta vinst och med alla medlen vi har... det kan inte vara den mest optimala lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in