2019-01-13, 01:53
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Förutsatt att bordellägarna är reko människor så tror jag det hade jobbat tjejer med hög libido(sexdriv). Sen tror jag dom hade känt sig ganska trygga också med tanke på att dom isåfall hade haft samma arbetsplats och skulle således aldrig vara ensamma ifall det kom in en kund med konstigt beteende.

Vad gäller den sociala stegen så tror jag det hade rört sig om kvinnor som är frispråkiga och självständiga. Med andra ord psykiskt starka kvinnor.

Sen kan man ju spinna vidare på hur en sån verksamhet hade kunnat se ut. Jag tror det hade vart rimligt att kräva utlåtande från psykolog för att säkerställa att kvinnan är mentalt stabil. Sedan skulle man kunna göra flera andra "kontroller" för att helt enkelt se till att kvinnorna inte är utsatta.

Hade det varit "vanliga" svenska kvinnor med mentala stabila tillstånd som bara råkar ha ovanligt hög sexdrift och vill ta ut den på okända män och samtidigt tjäna pengar, hade antagligen priserna varit rätt höga. Och hororna inte särskilt många.
Den oövervakade verksamheten under jord samt trafficking etc hade inte försvunnit för det, och de är ju de verkliga offren.
Eller tänker du att det enbart skulle vara lagligt på bordell med kontroller, och ingen annanstans?

Jag kan eventuellt vara med på den, att det enbart är lagligt på bordell där kontrollerna är strikta och frivilligheten kan säkerställas. All sexköp och försäljning utanför den kontexten ska då vara olagligt.
Alltså hade det inte varit rimligt att kvinnor(eller män) från andra länder som inte är svenska medborgare hade jobbat på bordellerna här, för då kan vi inte säkerställa frivilligheten.

Summan här är att det är inte okomplicerat på något sätt att bara legalisera prostitution. Ska det ske måste det vara strikt reglerat. Och det är en svårighet i sig, som det kommer massor med frågetecken och kostnader med.
Citera
2019-01-13, 02:00
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Den feministiska motiveringen är att män aldrig får se en kvinna som någon man "bara" har sex med. Kvinnor däremot ska kunna se män som sexobjekt och utnyttja dom lite hur dom vill. Ungefär så tänker feminister.

Argumentet om utsatthet hade egentligen bara vart legitimt ifall Sverige var ett u-land med hög korruption och organiserad kriminalitet. Nu finns det ju förvisso en hel del organiserad kriminalitet i Sverige, men den är nog inte så koncentrerad kring människohandel.

Hade min syster valt att jobba på en bordell så hade jag gett henne stöd. Jag hade inte förbjudit henne, men jag hade gett henne alla förutsättningar för att inte behöva jobba där.

Är det en motivering feministerna själv gått ut med eller är det en motivering konstruerad av några män här på forumet? Det är rätt stor skillnad på dessa två nämligen.

Samtidigt så tänker jag att konsekvenserna av att inte ha lagliga bordeller i u-länder är större än här eftersom där svälter folk kanske faktiskt ihjäl. Då är det en annan, mycket mer svår fråga att hantera, då det inte är rimligt att ta bort en svältande människas levebröd.

I Sverige är det inga problem för någon att inte ha legaliserad prostitution genom bordell, förutom för män som inte har tillgång till att köpa sex när de vill. Men den anledningen står inte i paritet med ett u-lands anledning till försörjning.

Sverige bör som välfärdssamhälle ta avstånd från den typen av utnyttjande av människor som inte har valmöjligheter.
Och finns det sen ett gäng kvinnor som gärna prostituerar sig för att de vill, tråkigt, då får de väl avstå, eller göra det i skymundan. De klarar nog att arrangera möten med sina kunder ändå, eftersom det sker under samtycke och överenskommelse när det är frivilligt.
Citera
2019-01-13, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Hade det varit "vanliga" svenska kvinnor med mentala stabila tillstånd som bara råkar ha ovanligt hög sexdrift och vill ta ut den på okända män och samtidigt tjäna pengar, hade antagligen priserna varit rätt höga. Och hororna inte särskilt många.
Den oövervakade verksamheten under jord samt trafficking etc hade inte försvunnit för det, och de är ju de verkliga offren.
Eller tänker du att det enbart skulle vara lagligt på bordell med kontroller, och ingen annanstans?

Jag kan eventuellt vara med på den, att det enbart är lagligt på bordell där kontrollerna är strikta och frivilligheten kan säkerställas. All sexköp och försäljning utanför den kontexten ska då vara olagligt.
Alltså hade det inte varit rimligt att kvinnor(eller män) från andra länder som inte är svenska medborgare hade jobbat på bordellerna här, för då kan vi inte säkerställa frivilligheten.

Summan här är att det är inte okomplicerat på något sätt att bara legalisera prostitution. Ska det ske måste det vara strikt reglerat. Och det är en svårighet i sig, som det kommer massor med frågetecken och kostnader med.
Precis, det hade isåfall vart strikt reglerat. All sexköp utanför bordeller borde isåfall vara förbjudet. Åtminstone ifall det hanteras som ett yrke. Vet inte ifall det riktigt borde räknas som ett allvarligt brott ifall exempelvis din killkompis som du känt hela livet erbjuder dig en summa pengar för att ha sex med han och du går med på det.

Att tillåta sexköp utanför bordellverksamhet är egentligen livsfarligt för kvinnorna. Ett vanligt sexuellt möte mellan en man och en kvinna förutsätter ju att dom haft någon form av kontakt innan där kvinnan någorlunda kunnat säkerställa att killen är frisk och normal. Men hade hon sålt sig själv "privat" så hade ju vilken sjuk man som helst kunnat dyka upp i hennes lägenhet och hon hade kunnat utsättas för livsfara.
Citera
2019-01-13, 02:07
Medlem
Citat:
Är det en motivering feministerna själv gått ut med eller är det en motivering konstruerad av några män här på forumet? Det är rätt stor skillnad på dessa två nämligen.

Samtidigt så tänker jag att konsekvenserna av att inte ha lagliga bordeller i u-länder är större än här eftersom där svälter folk kanske faktiskt ihjäl. Då är det en annan, mycket mer svår fråga att hantera, då det inte är rimligt att ta bort en svältande människas levebröd.

I Sverige är det inga problem för någon att inte ha legaliserad prostitution genom bordell, förutom för män som inte har tillgång till att köpa sex när de vill. Men den anledningen står inte i paritet med ett u-lands anledning till försörjning.

Sverige bör som välfärdssamhälle ta avstånd från den typen av utnyttjande av människor som inte har valmöjligheter.
Och finns det sen ett gäng kvinnor som gärna prostituerar sig för att de vill, tråkigt, då får de väl avstå, eller göra det i skymundan. De klarar nog att arrangera möten med sina kunder ändå, eftersom det sker under samtycke och överenskommelse när det är frivilligt.
Det är min personliga motivering som jag inte tror är så värst långt ifrån sanningen. Feminister är generellt duktiga hycklare som enbart tänker på sig själva och skiter totalt i alla problem män står inför. Det finns liksom en anledning till att dom är ogillade för ingen normal människa tycker kvinnors rättigheter är ett problem. Det stora problemet är attityden feminister har. Jag som invandrare borde ju egentligen älska dessa feminister då dom propagerar för invandrares rättigheter mer än sina egna, men jag kan se igenom deras skitsnack.

Bordellverksamhet i u-länder är nog ingen bra ide. Där kan vi verkligen snacka om utsatta kvinnor då det saknas starkt rättsväsande samt socialt skyddsnät.
Citera
2019-01-13, 02:18
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är min personliga motivering som jag inte tror är så värst långt ifrån sanningen. Feminister är generellt duktiga hycklare som enbart tänker på sig själva och skiter totalt i alla problem män står inför. Det finns liksom en anledning till att dom är ogillade för ingen normal människa tycker kvinnors rättigheter är ett problem. Det stora problemet är attityden feminister har. Jag som invandrare borde ju egentligen älska dessa feminister då dom propagerar för invandrares rättigheter mer än sina egna, men jag kan se igenom deras skitsnack.

Bordellverksamhet i u-länder är nog ingen bra ide. Där kan vi verkligen snacka om utsatta kvinnor då det saknas starkt rättsväsande samt socialt skyddsnät.

Bordeller är inte en bra idé någonstans. Men apropå hyckleri, så är det oerhört mycket hyckleri från alla håll gällande prostitutionsfrågan. Det är inte någon som förespråkar lagen som säger rakt ut att det är för att han själv vill ha möjlighet att ha sex när så önskas, utan det hittas på olika skäl som att "hjälpa de utsatta att inte hamna i farliga situationer". Det finns några få män här som har en ärlig agenda men de kan man räkna på en hand.
Man ser rätt lätt på argumenten vad det handlar om, under förutsättning att de är ärliga.

Så att slänga sig med hyckleri hit och dit i denna fråga är egentligen meningslöst, det bedrivs i nån mån från i princip alla parter.
Citera
2019-01-13, 02:24
Medlem
Citat:
Bordeller är inte en bra idé någonstans. Men apropå hyckleri, så är det oerhört mycket hyckleri från alla håll gällande prostitutionsfrågan. Det är inte någon som förespråkar lagen som säger rakt ut att det är för att han själv vill ha möjlighet att ha sex när så önskas, utan det hittas på olika skäl som att "hjälpa de utsatta att inte hamna i farliga situationer". Det finns några få män här som har en ärlig agenda men de kan man räkna på en hand.
Man ser rätt lätt på argumenten vad det handlar om, under förutsättning att de är ärliga.

Så att slänga sig med hyckleri hit och dit i denna fråga är egentligen meningslöst, det bedrivs i nån mån från i princip alla parter.
Många vill väl helt enkelt inte att staten ska lägga sig i för mycket om vad vuxna människor väljer att göra med samtycke.

Mitt intryck av dig är mycket positiv. Utifrån dina inlägg att döma verkar du vara en väldigt stark karaktär med sunda värderingar. Sverige behöver fler tjejer som dig.
Citera
2019-01-13, 03:50
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:

Hur stor marknad (kvantitativt) tror du att det är frågan om? Enligt NMT (Nationellt Metodstöd mot prostitution och människohandel) uppskattar man att det finns 200-250 prostituerade i Sverige. Givetvis finns det ett stort mörkertal men även om vi multiplicerar den siffran med fem eller om så vill med tio - så är det inte konstigt att du ej springer på fler sexköpare här (eller någon annanstans för den delen). Det finns helt enkelt väldigt få män i Sverige som betalar för sex...

Dock intressant att du verkar ha bilden av att typ varannan man här skulle ha intresse av att köpa sexuella tjänster. För egen del är tanken givetvis spännande... men då ser jag bara en fantastiskt sexig kvinna framför mig och sex... det praktiska, betalningen och hela proceduren skulle dock vara beyond awkward för min del. Det handlar snarare om en annan dimension, vilket samhälle man vill leva i och jag ser ingen fördel alls med en förmyndarstat som ska tala om för vuxna människor vad de inte får göra i samtycke. Vad skulle fördelen vara? Att någon får känna sig duktig när hen viftar med fingret och sätter sig på höga hästen? Talar bara för mig själv men jag är fantastiskt trött på den sidan av svensken i allmänhet...

Inför licenser och verksamhetskontroller, så kan de som vill söka licens för en verksamhet som kan bedrivas utan yttre påverkan överhuvudtaget (och om det inte framgår så är det en aning svårt att utnyttja sig själv... speciellt när dessa licenser och verksamhetskontroller givetvis ska intyga ett friskt förstånd liksom en sund verksamhet). För att utnyttja någon krävs det en yttre påverkan. Tar man bort den delen/den yttre påverkan i så god utsträckning som möjligt så återstår i praktiken ett eget företag samt en VD som gör exakt som hen vill och önskar.

Emellertid så bör givetvis all icke licenserad försäljning av sexuella tjänster motverkas. Och jag håller med om att bordeller är en dålig idé - just för att det handlar om yttre påverkan, att det finns ett vinstintresse som inte berör den prostituerade, som lätt hamnar i första rum och därmed påverkar den prostituerades arbetsförhållande (och där kan det såklart gå illa). En prostituerad bör inte förhålla sig till någon annans intresse än sitt eget... det är en allt för intim verksamhet.

Om det vore min egen dotter/son? Såhär: om hen kan övertyga mig om att det här är vad hen vill göra (med rimliga motiveringar) och jag både kan se och känna av att välmåendet är i gott behåll, då hade jag stöttat henne i sak. Men då ska givetvis hennes egna intressen styra verksamheten efter modellen jag beskrivit...

Att sälja sexuella tjänster lär dock passa väldigt få människor, i en sund och genuin bemärkelse.

Länk till NMT: https://www.nmtsverige.se/faq/hur-manga-och-vilka-saljer-sexuella-tjanster-i-sverige
Citera
2019-01-13, 05:49
Avslutad
Citat:
Ursäkta, va?

Ja, förutom med dig vore det inte handel. Jag gillar dig så det blir ett nöje jag bjussar på.
Citera
2019-01-13, 06:02
Medlem
NewWorldDisorders avatar
Varför vill man ens köpa sex?

Skulle aldrig falla mig in att doppa något som varit med flera hundra andra innan mig. Däremot så kan jag se vissa instanser inom eskortindustrin där det faktiskt kan hjälpa människor. Men rent generellt så är jag väldigt emot prostitution.
Citera
2019-01-13, 06:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Varför vill man ens köpa sex?

Skulle aldrig falla mig in att doppa något som varit med flera hundra andra innan mig. Däremot så kan jag se vissa instanser inom eskortindustrin där det faktiskt kan hjälpa människor. Men rent generellt så är jag väldigt emot prostitution.

Som man kan jag förstå 'utlösningen'. Vi har bättre förmåga att separera drift från känslor än kvinnfolket. Kan möjligtvis bero på att kvinnfolket har en begränsad 'livslängd' i det hela sexuella/biologiska spelet. Jag som du är emot prostitution, men det kommer från en rationell tanke.
Citera
2019-01-13, 07:46
Avslutad
Fråga till er som varit på bordell i Tyskland. De som jobbar där, är majoriteten tyska kvinnor som älskar sex?
Citera
2019-01-13, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Fråga till er som varit på bordell i Tyskland. De som jobbar där, är majoriteten tyska kvinnor som älskar sex?

Jag har besökt många bordeller i världen (militärindustri) och har inte en gång sett en lycklig hora. True story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in