2019-01-12, 22:37
Medlem
Jag nödgar att poängtera att om Hanna varit den ”första” att bli deprimerad och på grund av detta blivit satt att knapra antidepressiva mediciner finns en risk att hon på grund av detta blivit nedtryckt och på ett sätt även utnyttjad i den andra partnerns önskemål och behov.
Hannas eventuella deprimerade situation kan ha påverkat hela familjens vardagsliv - utöver barnens ME situation - och påverkat Oskar så pass starkt att han till slut gav efter för Hannas (kanske även någon av barnens, Agnes?) vilja att avsluta det destruktiva livet utan livskvalitet?

Någon av parterna har vid något tillfälle tagit upp omständigheten att utplåna hela familjen. Den personen bör ha varit den mer depressiva av de två föräldrarna, men kanske utfört av den starkaste av de två?
Citera
2019-01-12, 22:46
Medlem
Postat av Rewiew 22.30 12/1-19:

A sägs ju ha blivit sjuk av en borreliainfektion efter fotbollslägret -15 - med restsymtom som satt i? Ingen aning. Skåne har tydligen stora problem med fästingar.

M´s insjuknande kan man med rätta ifrågasät
ta.

Detta dristade jag mig också till att påpeka för en tid sen, men blev nonchalerad av alla i tråden utom av en - som verkade betrakta mig som mer eller mindre otillräknelig att diskutera med.
Citera
2019-01-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag nödgar att poängtera att om Hanna varit den ”första” att bli deprimerad och på grund av detta blivit satt att knapra antidepressiva mediciner finns en risk att hon på grund av detta blivit nedtryckt och på ett sätt även utnyttjad i den andra partnerns önskemål och behov.
Hannas eventuella deprimerade situation kan ha påverkat hela familjens vardagsliv - utöver barnens ME situation - och påverkat Oskar så pass starkt att han till slut gav efter för Hannas (kanske även någon av barnens, Agnes?) vilja att avsluta det destruktiva livet utan livskvalitet?

Någon av parterna har vid något tillfälle tagit upp omständigheten att utplåna hela familjen. Den personen bör ha varit den mer depressiva av de två föräldrarna, men kanske utfört av den starkaste av de två?

Jag tror inte att man kan bli ”övertygad” till självmord, familicide - särskild inte till strypning/kvävning av sina barn. Finns inte på kartan - för mig. Nu skrev du inte övertygad, jag vet. Den som gjorde det här hade en stark inre drivkraft att göra det - tror jag. Men i samförstånd betyder för mig att båda inte vill leva mer och att man då vill döda barnen också.

En eller båda föräldrar kan ha varit deprimerad länge. Därifrån till att begå familicide i samförstånd är steget oändligt långt.
Citera
2019-01-12, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kan väl inte ha undgått dej att stordelen av de som skriver här vill ha det till att H skulle vara oskyldig. Jag är själv kvinna men tycker det här går till överdrift. Allt kan inte alltid vara mannens fel. I det här fallet har ju dessutom polisen gått ut med info.
Att gå över barnlik pga en simpel genusagenda? Tja, varför inte? Föga smickrande för den feministiska rörelsen dock, något jag annars stöttar.
Citera
2019-01-13, 00:25
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Hanna svävar som en osalig ande genom tråden som folk av någon outgrundlig anledning fyller med godhet, när sanningen är att hon är en barnamörderska. En barnamörderska som till skillnad från sin man var helt passiv i att försöka hjälpa sina flickor. En barnamörderska som lät sin make ensam fara runt och söka hjälp till sina barn. En barnamörderska som inte ens hjälpte till med möten i skolan. En barnamörderska som inte var engagerad i sina döttrars fritidsintressen till skillnad från Oskar. En barnamörderska som till skillnad från hennes make det inte finns en enda kärleksfull beskrivning om utanför denna sekttråd. Ingen, ingen, har velat nyansera upp bilden av Hanna barnamörderskan. Man måste fråga sig varför. Folk som kände henne var kanske inte så förvånade trots allt? Hon gav kanske inte ett särskilt sympatiskt intryck? Hon kanske rent av var en elak och grinig fan?

Man hittar heller inte några känslor för barnen från Hannas sida till skillnad från hennes make som dedikerar sin momsskrift till sina döttrar med orden: Skriften tillägnas mina älskade döttrar, Agnes och Moa.

Men trots denna duktiga, kärleksfulla och begåvade mans alla förtjänster inom det yrkesmässiga och som engagerad förälder, får man konstatera att han tillsammans med sin försoffade och oföretagsamma hustru, gemensamt och i samförstånd mördade sina två barn. I skenet av det kommer alla hans tidigare förtjänster på skam.

Men att fylla en slö, passiv och drönig barnamörderska med positiva ordalag är också en skam, för att inte säga sinnessjukt.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon brydde sig nog knappast mindre om barnen än O fram tills katastrofen var ett faktum via deras helt vansinniga beslut att mörda barnen. Däremot är det helt skevt det du nämner - att omhulda en part som de facto är formellt misstänkt för mord på sina döttrar.
Bara för att hon inte finns synlig, vilket mycket väl kan bero på depression och tillbakadragenhet, så lär hon knappast vara mer fager i denna fråga.

Fattar inte vad det är ni skriver om när ni skriver att folk omhuldar Hanna etc. Möjligtvis att någon enstaka användare har skrivit något litet åt det hållet men de flesta som fokuserat mer på Oskar som den drivande och "ondaste" har knappast överslätat Hannas medverkan. Det verkar som om ni är fast i standardidiotin som man ofta ser här på Flashback: ser allt i svart/vitt, när ni läser någon skriva mer fokuserat på O som drivande tolkar ni det som om det automatiskt ursäktar Hs del i morden. Så är det verkligen inte men många, inklusive mig, tror på O som den av de båda med starkast vilja att mörda barnen osv. Jag tror inte det här hade kunnat hända utan O som en av parterna, däremot tror jag att det hade kunnat hända med H utbytt mot någon liknande fru med liknande karaktär som H. Även om dessa som tur är inte växer på träd direkt. Typer som O har vi sett ett antal gånger i diverse trådar där mannen mördat barn i familjen men då utan att ha frun med i planering och beslut.
Citera
2019-01-13, 00:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kan väl inte ha undgått dej att stordelen av de som skriver här vill ha det till att H skulle vara oskyldig. Jag är själv kvinna men tycker det här går till överdrift. Allt kan inte alltid vara mannens fel. I det här fallet har ju dessutom polisen gått ut med info.
Vem har satt upp premissen: "allt är mannens fel?"

Vi tolkar polisens information bitvis olika. Alla postare är inte intresserade av att förstå händelseförloppet och avstår från att spekulera, slänga, analysera, ifrågasätta och gräva djupare i de uppgifter som har framförts. Man nöjer sig med PT - punkt. Fast då är det heller inte särskilt schysst att vilja tysta och häckla de som fortfarande på olika sätt fortsätter att analysera allt tillgängligt material; PT, tidigare inlägg, testamente, medias rapportering etc.
Citera
2019-01-13, 00:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
/..../ Den som gjorde det här hade en stark inre drivkraft att göra det - tror jag.
Den starkaste inre drivkraften till utplåning är i regel känslan av skam. Och destruktivitet.
Citat:
Men i samförstånd betyder för mig att båda inte vill leva mer och att man då vill döda barnen också.

En eller båda föräldrar kan ha varit deprimerad länge. Därifrån till att begå familicide i samförstånd är steget oändligt långt.
En kollega påstod att O innan julledigheten hade uttryckt något i stil med att han knappt kunde hålla näsan ovanför vattenytan, var det ett rop på hjälp - en del av honom önskade stoppa den fasansfulla och tvångsmässiga (?) planen, trots allt? En depression som synes ha eskalerat under året.
Citera
2019-01-13, 00:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Postat av Rewiew 22.30 12/1-19:
A sägs ju ha blivit sjuk av en borreliainfektion efter fotbollslägret -15 - med restsymtom som satt i? Ingen aning. Skåne har tydligen stora problem med fästingar.

M´s insjuknande kan man med rätta ifrågasätta."

Detta dristade jag mig också till att påpeka för en tid sen, men blev nonchalerad av alla i tråden utom av en - som verkade betrakta mig som mer eller mindre otillräknelig att diskutera med.
Jag har gott minne - för jag efterfrågade källa:
Citat:
Säger vem?
Jag försöker rodda i alla påståenden som kommer hela tiden, ibland är det som om ett mantra upprepats tillräckligt länge så blir det en sanning.
Den har tråden är galet dålig att referera till källa eller iaf inte skriva i bestämd form om man inte vet.
Du lämnar en länk till en blogg. Jag skriver då:
Citat:
Skriver hon det här om A eller vad menar du? Det var mycket på bloggen att leta runt i.

"Den äldsta flickan var på ett sommarläger härom året och drabbades av fästingbett. Har för mig att det var borrelia (lyme diseas) hon fick."
Sen säger du att det är från tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag ville ta fram hur lika symptomen på borrelia och ME kan vara. Folk har feldiagnosticerats förr.
Ja, uppgiften om fotbollslägret hon var på för några somrar sen fick jag för nån månad sen här i tråden. Hon (den äldsta flickan) fick borrelia på lägret. Det är inget som går över i en handvändning. Hoppas att läkarna kände till detta, annars är det väldigt märkligt.

Att den yngsta tjejen också blev sjuk kan ha andra orsaker. Inte minst samsjuklighet och föräldrarnas hållning till disciplin och kontroll.
Nån la in en länk om att A varit på fotbollsläger - vilket jag redan vet - och som inte har ett dugg med det jag frågar kring. Där försvann diskussioner av sig själv liksom...
Citera
2019-01-13, 01:02
Bannlyst
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=6808624

Oskar Henkow’s syster Lisa funderar över Liv och Död hmmm kan det ha smittat av sig till brodern hennes.

- Vi har fört en dialog med dem och vi har korrigerat vissa av informationen också enligt vissa anhörigas önskemål.
Vi har haft fokus på anhöriga, de efterlevande, säger Stefan Svensson
Citera
2019-01-13, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Den starkaste inre drivkraften till utplåning är i regel känslan av skam. Och destruktivitet. En kollega påstod att O innan julledigheten hade uttryckt något i stil med att han knappt kunde hålla näsan ovanför vattenytan, var det ett rop på hjälp - en del av honom önskade stoppa den fasansfulla och tvångsmässiga (?) planen, trots allt? En depression som synes ha eskalerat under året.

Ja, det är det enda av normalitet som skymtat fram, men från att känna att man inte pallar mer till att med sina bara händer strypa dem man "älskar"? Blir mer troligt då att O planterat och krattat inför hädanfärden... kollegorna ska förstå att han var trött, dyster med mera. Tror att O ville dölja något, oklart vad. Han hade inget att skämmas för, eller? Blev han ofta tillfrågad om statusen i familjen? Flickornas ork? Hans professur? Framtiden? Höga krav på O från någonstans?

Var han osams med sin bokpartner? K--st? Lyfte tidigare i tråden just det här med bokserien "xx och xx". Hans bok "xx och momsen" är ju en parodi på detta. Är hela momssagan en parodi? När han testamenterade intäkterna, som borde vara noll, blir det ju tydligt att han antingen är galen, eller en ilsken parodiker. Systern skulle få intäkterna från den boken?

Jag tror att O var arg och besviken på allt och alla. Om han varit trött hade han lagt sig i ett mörkt rum och gråtit, nästa dag hade han försökt ta itu med allt, eller gått in i dimman. Han hade inte mördat sin familj. Våld ligger långt från människor i normalfallet, deprimerade mördar inte i allmänhet och allra helst inte sin familj. Man smider inte sådana planer heller... laborerar inte med galna testamenten, uteblir från konferenser, låser in sig och familjen och går bärsärk... det går att sjukskriva sig, det går att låta frun ta över, det går att barrikadera sig i ett rum, det går att rymma hemifrån, det går att köra mot mötande trafik eller hänga sig i skogen, om man nu vill vara omtänksam in i det sista. Så mycket kan man göra, utom att lägga fram dokument på bordet för hantering. Han ville verkligen att efterlevande skulle få sig en läxa, tror jag.

De straffade:
Föräldrarna, arvlösa
Kollegor, "bokintäkter
Syster, företaget

Inget av det O gjorde var för att underlätta, jag tror inte att han tänkte så. Han ville ha sista ordet. Tackade han någonsin skolan för att de bekostade hemundervisningen? Visade han tacksamhet?

En förälder som bullat upp med en bra framtid för sina barn, med hemundervisning som fungerar, går inte bärsärk plötsligt.
Senast redigerad av rappytt 2019-01-13 kl. 01:27.
Citera
2019-01-13, 01:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vem har satt upp premissen: "allt är mannens fel?"

Vi tolkar polisens information bitvis olika. Alla postare är inte intresserade av att förstå händelseförloppet och avstår från att spekulera, slänga, analysera, ifrågasätta och gräva djupare i de uppgifter som har framförts. Man nöjer sig med PT - punkt. Fast då är det heller inte särskilt schysst att vilja tysta och häckla de som fortfarande på olika sätt fortsätter att analysera allt tillgängligt material; PT, tidigare inlägg, testamente, medias rapportering etc.
Sluta tramsa nu med gnäll om nedtystande och häcklande - det är bara fjolligt.
Ni blir helt enkelt ifrågasatta på ett debattforum när det skenar iväg.

På bas av noll insyn i förundersökningen letar du efter nåt som ska göra H skuldfri och jagar O som en kippskodd räv.
Det är grunden.

Men det är givetvis intressant om det kommer fram nåt av bäring.
Vad har det kommit fram hittills?
Jag är alltså ärligt intresserad av om det är nåt konkret som pekar i denna riktning.
Citera
2019-01-13, 01:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingoos
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=6808624

Oskar Henkow’s syster Lisa funderar över Liv och Död hmmm kan det ha smittat av sig till brodern hennes.

- Vi har fört en dialog med dem och vi har korrigerat vissa av informationen också enligt vissa anhörigas önskemål.
Vi har haft fokus på anhöriga, de efterlevande, säger Stefan Svensson

Försöker polisen hålla hemligt att Lisa har gjort ett naturprogram?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in