Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Hon brydde sig nog knappast mindre om barnen än O fram tills katastrofen var ett faktum via deras helt vansinniga beslut att mörda barnen. Däremot är det helt skevt det du nämner - att omhulda en part som de facto är formellt misstänkt för mord på sina döttrar.
Bara för att hon inte finns synlig, vilket mycket väl kan bero på depression och tillbakadragenhet, så lär hon knappast vara mer fager i denna fråga.
Det håller jag egentligen med om, att båda föräldrarna nog var mycket engagerade i sina döttrar men blev mer utmanade av livets vedermödor än vad de mäktade med. Man kan tycka att det är märkligt med tanke på att det finns de som klarar av värre saker, men nu hade dessa föräldrar uppenbarligen inte mer tåga i sig än så.
Mitt inlägg du svarar på handlar mest om det absurda i att svartmåla en part och skönmåla den andra. Särskilt när det möjligen finns fog för det motsatta, utifrån utanför tråden beskrivna förtjänster och brister. Ponera Hanna som den som skötte barnens sjukvårds- och skolkontakter, hade varit engagerad i barnens fritidsaktiviteter, fått kärleksfulla beskrivningar från kollegor, haft en pappa som ömt skötte hennes eftermäle, i skrift gett uttryck för sin kärlek till barnen. Medan Oskar, den ansvarslösa slashasen inte uppvisat något av detta. Då jävlar, då hade tråden gått bananas i sitt stöd för denna kärleksfulla änglalika varelse Hanna som gjort allt för sin döttrar... Det finns något galet projektivt i den här tråden och det mest fascinerade av allt är att folk som är inne i sin sekteristiska bubbla märker det inte själva.
För min del är båda precis lika skyldiga till det planerade mordet på sina döttrar, en uppfattning som jag delar med polisen. Man får kort och gott konstatera att dessa båda människor misslyckades brutalt i sitt liv med det som är det viktigaste som finns. Förskönade omskrivningar och försvar för det, oavsett vilken part vi pratar om, får mig att spy.
Sen kan det ändå vara intressant att diskutera "hur det kom sig" och där finns väldigt mycket material att hämta av - psykiska och fysiska sjukdomar, stöd från omgivning, bakgrund och sjukvårdskontakter mm.