2019-01-12, 11:14
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag läste om O:s lilla skrift om moms. Den är jättedåligt skriven och otydlig. Plus med en bitter ton mot staten. 😅 Låter troligt att han lade ut den på nätet för att visa att han haft idén länge.

Den är dåligt skriven och han framstår som otroligt snorkig. "De flesta verkar inte veta ens det mest grundläggande om hur skatten fungerar."

Nu kan det ju vara att han inte är någon vidare författare men hela interaktionen med barnen är dessutom inte trovärdig. Vilken nioåring skulle uttrycka sig såhär:
"– Men pappa, då du pratade och jag var
med så sa du nått om undantag och
paradoxer, eller vad det var. Finns inte
dom också i det där Momslandet."

"Då du pratade och jag var med..." verkligen? Sedan försöker han låta som ett barn genom att slänga in ett "nått".
Citera
2019-01-12, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej han var säkert duktig men så enastående duktig ser jag inget bevis för att han var. Jag tror däremot att han var väldigt ambitiös.

Han publicerade i all fall en del och kom längre än källarvåningen på skatteskrapan till skillnad från hans lata och oengagerade hustru.
Citera
2019-01-12, 11:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Hanna svävar som en osalig ande genom tråden som folk av någon outgrundlig anledning fyller med godhet, när sanningen är att hon är en barnamörderska.
Hon brydde sig nog knappast mindre om barnen än O fram tills katastrofen var ett faktum via deras helt vansinniga beslut att mörda barnen. Däremot är det helt skevt det du nämner - att omhulda en part som de facto är formellt misstänkt för mord på sina döttrar.
Bara för att hon inte finns synlig, vilket mycket väl kan bero på depression och tillbakadragenhet, så lär hon knappast vara mer fager i denna fråga.
Citera
2019-01-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Klart det är hon som skrivit - iom att hennes brors födelsedatum är korrekt men inte O:s syster.
Verkar föga troligt att han inte skulle veta när LH är född.

Hon inte har koll på HF - dock är det givet att det är O:s önskan gällande boken, det är väl nåt han ville. Verkar mer tanklöst att födelsedata inte kom med, ointresse kring boken.
Hon har inte gett ut nåt i bokform, inget att bry sig om och bryr sig väl inte öht att speca nåt.

Du tror att H har formulerad detta testamente och O har skrivit på utan att läsa genom? Varför skulla hon göra det - ett testamente med det innehållet? Eller tror du att O har läst genom, sett fel datum, men vill inte att det ändras? Eller H vägrade att skriva dokumentet ut på nytt och man gick med det som det var till Hans*on*?
Om H har skrivit testamente och var osäker på LHs datum, varför skulle hon inte kolla upp det? Varför inte fråga O? (Allt var jo i samförstånd så då kan man jo anta att man gjorde testamente gemensam.) Struntade H i att sätta upp ett korrekt dokument och att hon samtidig visste att O inte skull läsa genom?

Det ger ingen rimlig förklaring till de fel som gjordes - även om man skulle anta att H skrev och O undertecknade.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-12 kl. 11:29.
Citera
2019-01-12, 11:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Du tror att H har formulerad detta testamente och O har skrivit på utan att läsa genom? Varför skulla hon göra det - ett testamente med det innehållet? Eller tror du att O har läst genom, sett fel datum, men vill inte att det ändras? Eller H vägrade att skriva dokumentet ut på nytt och man gick med det som det var till Hans*on*?
Om H har skrivit testamente och var osäker på LHs datum, varför skulle hon inte kolla upp det? Varför inte fråga O? (Allt var jo i samförstånd så då kan man jo antar att man gjorde testamente gemensam.) Struntade H i att sätta upp ett korrekt dokument och att hon samtidig visste att O inte skull läsa genom?

Det ger ingen rimlig förklaring till de fel som gjordes - även om man skulle anta att H skrev och O undertecknade.
Slarvigt skrivet av H för att jag tror det inte det är skrivet med värst engagemang oavsett om man kan googla pers.uppgifter. Känns mer som att nåt ska bli gjort/överstökat vilket sammanfaller med att det sker i sista minuten; kanske ett utkast som är dåligt genomläst och det gäller även honom innan signering.
Citera
2019-01-12, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon brydde sig nog knappast mindre om barnen än O fram tills katastrofen var ett faktum via deras helt vansinniga beslut att mörda barnen. Däremot är det helt skevt det du nämner - att omhulda en part som de facto är formellt misstänkt för mord på sina döttrar.
Bara för att hon inte finns synlig, vilket mycket väl kan bero på depression och tillbakadragenhet, så lär hon knappast vara mer fager i denna fråga.

Det håller jag egentligen med om, att båda föräldrarna nog var mycket engagerade i sina döttrar men blev mer utmanade av livets vedermödor än vad de mäktade med. Man kan tycka att det är märkligt med tanke på att det finns de som klarar av värre saker, men nu hade dessa föräldrar uppenbarligen inte mer tåga i sig än så.

Mitt inlägg du svarar på handlar mest om det absurda i att svartmåla en part och skönmåla den andra. Särskilt när det möjligen finns fog för det motsatta, utifrån utanför tråden beskrivna förtjänster och brister. Ponera Hanna som den som skötte barnens sjukvårds- och skolkontakter, hade varit engagerad i barnens fritidsaktiviteter, fått kärleksfulla beskrivningar från kollegor, haft en pappa som ömt skötte hennes eftermäle, i skrift gett uttryck för sin kärlek till barnen. Medan Oskar, den ansvarslösa slashasen inte uppvisat något av detta. Då jävlar, då hade tråden gått bananas i sitt stöd för denna kärleksfulla änglalika varelse Hanna som gjort allt för sin döttrar... Det finns något galet projektivt i den här tråden och det mest fascinerade av allt är att folk som är inne i sin sekteristiska bubbla märker det inte själva.

För min del är båda precis lika skyldiga till det planerade mordet på sina döttrar, en uppfattning som jag delar med polisen. Man får kort och gott konstatera att dessa båda människor misslyckades brutalt i sitt liv med det som är det viktigaste som finns. Förskönade omskrivningar och försvar för det, oavsett vilken part vi pratar om, får mig att spy.

Sen kan det ändå vara intressant att diskutera "hur det kom sig" och där finns väldigt mycket material att hämta av - psykiska och fysiska sjukdomar, stöd från omgivning, bakgrund och sjukvårdskontakter mm.
Citera
2019-01-12, 11:46
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Om H har skrivit testamente och var osäker på LHs datum, varför skulle hon inte kolla upp det? Varför inte fråga O? (Allt var jo i samförstånd så då kan man jo anta att man gjorde testamente gemensam.) Struntade H i att sätta upp ett korrekt dokument och att hon samtidig visste att O inte skull läsa genom?

Det mest troliga är väl att personen som skrivit testamentet kände sig helt säker på Lisas födelsedatum och därför inte dubbelkollade. Troligen Oskar således eftersom det var hans syster.

Det verkar dessutom ytterst osannolikt att Oskar inte alls skulle ha varit inblandad i testamentet i och med att det nästan enbart avhandlar honom.
Citera
2019-01-12, 11:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Det håller jag egentligen med om, att båda föräldrarna nog var mycket engagerade i sina döttrar men blev mer utmanade av livets vedermödor än vad de mäktade med. Man kan tycka att det är märkligt med tanke på att det finns de som klarar av värre saker, men nu hade dessa föräldrar uppenbarligen inte mer tåga i sig än så.

Mitt inlägg du svarar på handlar mest om det absurda i att svartmåla en part och skönmåla den andra. Särskilt när det möjligen finns fog för det motsatta, utifrån utanför tråden beskrivna förtjänster och brister. Ponera Hanna som den som skötte barnens sjukvårds- och skolkontakter, hade varit engagerad i barnens fritidsaktiviteter, fått kärleksfulla beskrivningar från kollegor, haft en pappa som ömt skötte hennes eftermäle, i skrift gett uttryck för sin kärlek till barnen. Medan Oskar, den ansvarslösa slashasen inte uppvisat något av detta. Då jävlar, då hade tråden gått bananas i sitt stöd för denna kärleksfulla änglalika varelse Hanna som gjort allt för sin döttrar... Det finns något galet projektivt i den här tråden och det mest fascinerade av allt är att folk som är inne i sin sekteristiska bubbla märker det inte själva.

För min del är båda precis lika skyldiga till det planerade mordet på sina döttrar, en uppfattning som jag delar med polisen. Man får kort och gott konstatera att dessa båda människor misslyckades brutalt i sitt liv med det som är det viktigaste som finns. Förskönade omskrivningar och försvar för det, oavsett vilken part vi pratar om, får mig att spy.

Sen kan det ändå vara intressant att diskutera "hur det kom sig" och där finns väldigt mycket material att hämta av - psykiska och fysiska sjukdomar, stöd från omgivning, bakgrund och sjukvårdskontakter mm.

Hade Hanna varit den som skötte alla sjukvårdskontakter och dessa mord sedan inträffade då hade jag misstänkt Munchausen hos Hanna.

Som det är nu skulle jag förmoda att hon tog ett enormt stort ansvar hemma i det tysta medan Oskar fokuserade på sin karriär, att hon gjort så under en lång tid och att hon upplevde det orättvist och därför krävde en ökad insats från Oskars sida. Säkerligen skapade det konflikter dem emellan.

Det är också ganska typiskt när en förälder är frånvarande mycket på grund av sitt arbete att det är just fritidsaktiviteter och liknande de gärna vill delta i för att kompensera. Det är förstås betydligt roligare och mer statushöjande att vara fotbollstränare än att tvätta lakan och steka fiskpinnar.
Citera
2019-01-12, 11:57
Medlem
develis avatar
Citat:

Håller med dig helt och finner det intressant att de som inte håller med den sekteriska åsikten om att O mördat alla kallas mördarkramare.
... då har man även blivit hemmablind i sin egen klappjakt när man vill framhäva O den förskräcklige och tona ner H ansvarsmässigt.

Ja, de är lika mycket mördare båda två.Det finns knappt några uppgifter tillgängliga och då sitter mordkommissionen på fb och grottar ner sig i hur en viss bokstav är skriven för hon är nog grundlurad.
Bah..
Förundersökningen som nedlagd är inte minsta märklig, finns otaliga fall att gå bananas på om man är så nojjig gällande polisiärt arbete. Annars får man väl engagera sig i Brottsbalken och få till en lagändring om man anser det är så förskräckligt med nedlagd förundersökning då gärningsperson/er avlider.
Senast redigerad av develi 2019-01-12 kl. 11:59.
Citera
2019-01-12, 12:01
Bannlyst
Citat:
Hade Hanna varit den som skötte alla sjukvårdskontakter och dessa mord sedan inträffade då hade jag misstänkt Munchausen hos Hanna.

Som det är nu skulle jag förmoda att hon tog ett enormt stort ansvar hemma i det tysta medan Oskar fokuserade på sin karriär, att hon gjort så under en lång tid och att hon upplevde det orättvist och därför krävde en ökad insats från Oskars sida. Säkerligen skapade det konflikter dem emellan.

Det är också ganska typiskt när en förälder är frånvarande mycket på grund av sitt arbete att det är just fritidsaktiviteter och liknande de gärna vill delta i för att kompensera. Det är förstås betydligt roligare och mer statushöjande att vara fotbollstränare än att tvätta lakan och steka fiskpinnar.

Jag vill tacka dig för att du så väl illustrerar min poäng. Du omformulerar allt för att helgonförklara Hanna och demonisera Oskar samtidigt som du sticker huvudet i sanden på områden där det inte går.
Citera
2019-01-12, 12:04
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, kontakter med skola, köra sjuka barn till vård (även utomlands sägs det) fotboll och andra aktiviteter dess innan - är säkert mycket roligare än att steka fiskpinnar. Speciellt när man har föreläsningar i Europa och annat som kräver mkt engagemang/förberedelser och restid.
Med tanke på ekonomin hade hon kunnat både haft catering för att slippa fiskpinnar, au-pair till barnen eller hushållerska som bytt lakan.
Senast redigerad av develi 2019-01-12 kl. 12:11.
Citera
2019-01-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Fast det första som slog mig när jag såg testamentet var dess dåliga kvaliten. Som en kopia på en kopia på en kopia på en... Kanske fotograferats i en plastmapp men hur många gånger behövs för att den skall bli lika grådaskig?

Läste detta:
”En kopia av ett testamente kan vara giltigt om originalhandlingen har uppfyllt formkraven och det inte finns skäl att anta att kopians innehåll inte skulle överensstämma med originalet. Enligt tidigare domstolsavgöranden har exempelvis en fotokopia av ett testamente godtagits eftersom det inte ansågs finnas anledning till misstanke om att kopian inte skulle överensstämma med originalet.”

Så att intyga kopians överensstämmelse med originalet behöver ju inte betyda att originalet var ”original”.

Jag tror inte att man kan dra några slutsatser av den dåliga kvaliteten på kopian av testamentet som finns i tråden. Det är en kopia av en kopia av en kopia (om jag nu räknat rätt!) Eftersom polisen beslagtagit originaltestamentet från brottsplatsen och det ingick i en brottsutredning kunde originalhandlingen inte lämnas ut. Den skulle ju undersökas av bl.a. NFC. Dessutom finns det generella lagregler för hur originalhandlingar inom myndigheter får hanteras. För att bouppteckningarna skulle kunna genomföras var det dock nödvändigt att dödsboet fick tillgång till testamentet. Polisen lämnade därför ut en vidimerad kopia (nr 1) av testamentet till dödsboet. Dödsboets kopia av testamentet blev offentlig handling i och med att den ingick i de bouppteckningar som registrerades hos skattemyndigheten. Den som begärde ut handlingarna fick en kopia (nr 2) av det som skattemyndigheten hade och lade ut den i tråden vilket blev kopia nr 3. Originalhandlingen torde fortfarande finnas kvar bland allt annat beslagtaget material i förundersökningen och kommer sannolikt att läggas ad acta tillsammans med övriga dokument när ärendet avslutas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in