2019-01-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Eller lämnat.Hon hade alla förutsättningar för att skaffa sig ett eget liv för sig och töserna.
Hon var smart välutbildad och duktig jurist och hade hon velat så hade hon säkert kunnat få anställning på E & Y igen...
Håller med dig.
Du som verkar känna Oskar, tror du att han skulle ha accepterat en skilsmässa?
Hur hade en skilsmässa påverkat honom? Hans fasad utåt.

Jag tror att planeringen handlade om just skilsmässa och inte de brutala morden.

Skilsmässa eller separation brukar vara den vanligaste orsaken till mord - känslor.
Citera
2019-01-12, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror egentligen inte det är ett dugg märkvärdigare än jag skrivit innan:
- Förklara för att underlätta för de efterlevande hur de ville ha det efter sin död (inkl. testamente).
- Förklara varför de inte orkade mer.
- Förklara för sina efterlevande att de var helt eniga så att de skulle slippa grubbla kring syndabocksfrågan.

Skit det samma vem som skrev eller inte (fast jag tror det kan vara H med tanke på felskrivet pers.nr) men visst bryr de sig gällande efterlevande - dels praktiskt sett, dels försöker även förklara sig även om det knappast lär lindra sorgen, chocken, förtvivlan, vreden.
Det är som sagt inte normala omständigheter där man planerar i förväg - praktiskt lagd men nästintill odödlig, kanske gråter en skvätt över favoritblommorna och musiken.
Jag överdriver, men sensmoralen är att de är målintriktade. Eniga. Sinnestillstånd säkerligen djupt deprimerade - slätstruket. Visst depressivt tillstånd är monotont. Praktiskt men rätt oengagerat. Typ.

Det fetade. Just dessa saker stämmer illa med psykopat- eller hämdteorierna i tråden. Det vittnar om en omsorg, något som jag också tror att morden handlade om, i föräldrarnas depressiva värld. En depressivitet som måste haft stundvisa psykotiska inslag får att kunna förespegla sig att de gjorde något gott. Ett konstruerat självbedrägeri för att kunna fly jordelivet som i deras ögon blivit till ett helvete. Barnens sjukdom togs som alibi för att kunna göra det ogörbara och eftersom ingen speglade den andres vansinne utan istället validerade det, blev självbedrägeriet till sanning.
Citera
2019-01-12, 16:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror egentligen inte det är ett dugg märkvärdigare än jag skrivit innan:
- Förklara för att underlätta för de efterlevande hur de ville ha det efter sin död (inkl. testamente).
- Förklara varför de inte orkade mer.
- Förklara för sina efterlevande att de var helt eniga så att de skulle slippa grubbla kring syndabocksfrågan.

Skit det samma vem som skrev eller inte (fast jag tror det kan vara H med tanke på felskrivet pers.nr) men visst bryr de sig gällande efterlevande - dels praktiskt sett, dels försöker även förklara sig även om det knappast lär lindra sorgen, chocken, förtvivlan, vreden.
Det är som sagt inte normala omständigheter där man planerar i förväg - praktiskt lagd men nästintill odödlig, kanske gråter en skvätt över favoritblommorna och musiken.
Jag överdriver, men sensmoralen är att de är målintriktade. Eniga. Sinnestillstånd säkerligen djupt deprimerade - slätstruket. Visst depressivt tillstånd är monotont. Praktiskt men rätt oengagerat. Typ.

Nog var de eniga i vad som skulle ske och allt de gjorde för att säkra upp vad som skulle hända efter familjens död var på något sätt en missriktad omtanke om de efterlevande, jag är säker på att alla efterlevande hellre hade fått hjälpa dem att fatta ett annat beslut än vad de gjorde.

Hemskt tragiskt vad som hände och jag hoppas verkligen att de efterlevande kan få komma till någon slags ro trots allt, tiden läker ju alla sår så med tiden kommer även det här tragiska att på något sätt läka, ärren kommer att vara synliga men smärtan bleknar.
Citera
2019-01-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Att den andra parten inte lägger benen på ryggen med barnen när den ena lägger fram förslaget om att döda sina barn är lika sjukt som att komma med förslaget från början.

Det är just det som är det sjuka i hela den tragiska historien! Eftersom de tydligen haft de här tankarna i flera månader så är det väldigt märkligt att ingen av dem sansade sig och satte klackarna i backen.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-12 kl. 16:35.
Citera
2019-01-12, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är just det som är det sjuka i hela den tragiska historien! Eftersom de tydligen haft de här tankarna i flera månader så är det väldigt märkligt att ingen av dem satte klackarna i backen.

Japp och det var nog en av orsakerna att polisen kände sig så trygg med sin medgärningsmannaskapsbedömning. Kan man under en längre tid drista sig till att på allvar planera för sina barns död utan att dra i nödbromsen, är själva dödandet den mindre komponenten i sammanhanget. Att sedan folk i tråden bedrar sig med Törnrosasagor om att den ena var mer drivande än den andra eller att någon drog sig ur i sista stund; trots att inget tyder på det; handlar bara om en psykologisk brist i att ta in det evidenta och förfärliga. En del människor (Hanna och Oskar) ljuger för sig själva för att kunna fly med barmhärtighet som alibi, andra ljuger för sig själva (Hannamördarkramarna) för att kunna stanna kvar och stå ut med världens elände. I det perspektivet är det senare att föredra även om också det vittnar om en primitiv försvarsstruktur.
Senast redigerad av LeffeGW.P 2019-01-12 kl. 16:58.
Citera
2019-01-12, 16:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Hmm...

H:s underskrift på testamentet är märklig. Nu har jag ju inget att jämföra med men hon använder stora runda former men här är efternamnet avhugget upptill. Tydligt avkapade skulle jag vilja säga. Ort och datum borde ha stått före deras underskrifter också om de nu var jurister. Ibland även datum före vittnens underskrifter men framför allt tycker jag att namnteckning ser avklippt ut. Polisen kan inte ha intygat ett testamente i original.
[Det fetade] Kan bero på att täckpapperets nedre kant kom att tangeras - dvs. om hon i flytande följd förmat ett O. - Det ser ut som att O vid sin övre vänstersväng har stött ihop med något.

Betr. datum har man gått efter testamentsmallen.
Citera
2019-01-12, 17:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det fetade. Just dessa saker stämmer illa med psykopat- eller hämdteorierna i tråden. Det vittnar om en omsorg, något som jag också tror att morden handlade om, i föräldrarnas depressiva värld. En depressivitet som måste haft stundvisa psykotiska inslag får att kunna förespegla sig att de gjorde något gott. Ett konstruerat självbedrägeri för att kunna fly jordelivet som i deras ögon blivit till ett helvete. Barnens sjukdom togs som alibi för att kunna göra det ogörbara och eftersom ingen speglade den andres vansinne utan istället validerade det, blev självbedrägeriet till sanning.
Du gör nästan mördarkramandet till en skön konst. Men bara nästan. Det finns inget som tyder på psykisk ohälsa hos mördarna, enligt polisen.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det är just det som är det sjuka i hela den tragiska historien! Eftersom de tydligen haft de här tankarna i flera månader så är det väldigt märkligt att ingen av dem sansade sig och satte klackarna i backen.
Ja, ytterst märkligt. Otroligt, skulle jag rent av säga.
Citera
2019-01-12, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du gör nästan mördarkramandet till en skön konst. Men bara nästan. Det finns inget som tyder på psykisk ohälsa hos mördarna, enligt polisen.

Ja, ytterst märkligt. Otroligt, skulle jag rent av säga.

Polisens uttalande om psykisk sjukdom kan handla om en av två saker.
1. Ingen av föräldrarna bedömdes så psykiskt sjuka att de är att betrakta som otillräkneliga, dvs de var ansvariga för sina handlingar. Detta är den mest troliga tolkningen av SS:s anförande.
2. Man har inte hittat några journalhandlingar som tyder på allvarlig psykisk sjukdom. Punkt två betyder inte att det inte förelåg psykisk sjukdom utan att föräldrarna i så fall inte sökt hjälp för dem, att den läkare som hjälpt dem inte skrivit ut diagnos i sin journal eller att någon av dem hade en läkarkontakt som polisen inte känner till. Att de hade lugnande medel vet vi från polisen, i tråden har det kommit uppgifter om att Hanna åt antidepressiva.

Det jag är helt säker på är att polisen inte har gjort en retrospektiv psykisk statusbesiktning av föräldrarna som de vilat sitt uttalande på, vilket ditt inlägg förment antyder. Skärp dig, Hannamördarkramare!
Citera
2019-01-12, 17:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Det fetade] Kan bero på att täckpapperets nedre kant kom att tangeras - dvs. om hon i flytande följd förmat ett O. - Det ser ut som att O vid sin övre vänstersväng har stött ihop med något.

Betr. datum har man gått efter testamentsmallen.
Det låter som en rimlig förklaring till Fallskarmsjagare´s observation. Täckpapperet har i så fall dolt sista textraden i testamentet.
Citera
2019-01-12, 17:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det låter som en rimlig förklaring till Fallskarmsjagare´s observation. Täckpapperet har i så fall dolt sista textraden i testamentet.
Och under täckpapperet låg det testamente som HB trott sig ha signerat. - Allt tog sedan OH hand om och stoppade ned i sin inbrottssäkra dokumentportfölj.

HB och OH litade på varandra.
Citera
2019-01-12, 18:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Polisens uttalande om psykisk sjukdom kan handla om en av två saker.
1. Ingen av föräldrarna bedömdes så psykiskt sjuka att de är att betrakta som otillräkneliga, dvs de var ansvariga för sina handlingar. Detta är den mest troliga tolkningen av SS:s anförande.
2. Man har inte hittat några journalhandlingar som tyder på allvarlig psykisk sjukdom. Punkt två betyder inte att det inte förelåg psykisk sjukdom utan att föräldrarna i så fall inte sökt hjälp för dem, att den läkare som hjälpt dem inte skrivit ut diagnos i sin journal eller att någon av dem hade en läkarkontakt som polisen inte känner till. Att de hade lugnande medel vet vi från polisen, i tråden har det kommit uppgifter om att Hanna åt antidepressiva.

Det jag är helt säker på är att polisen inte har gjort en retrospektiv psykisk statusbesiktning av föräldrarna som de vilat sitt uttalande på, vilket ditt inlägg förment antyder. Skärp dig, Hannamördarkramare!
Belägg gärna att det skulle ha funnits någon psykisk sjukdom, istället för att svamla.
Och jag är ingen mördarkramare.
Citera
2019-01-12, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Belägg gärna att det skulle ha funnits någon psykisk sjukdom, istället för att svamla.
Och jag är ingen mördarkramare.
Sluta yra för att försvara din skyddsling och belägg ditt påstående om psykisk hälsa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in