2019-01-12, 13:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Eller lämnat.Hon hade alla förutsättningar för att skaffa sig ett eget liv för sig och töserna.
Hon var smart välutbildad och duktig jurist och hade hon velat så hade hon säkert kunnat få anställning på E & Y igen...
Ja, det är detta jag försöker få fram i det gemensamma och fatala som hänt. Hon var knappast korkad, passiv som sådan - brydde sig om barnen men i sin skeva värld inbillade de sig väl att det var den ena lösningen.

De är eniga och det är vad polis kommit fram till via förundersökningen - vilket innebär en herrans massa människor som varit med och analyserat fram via sin specialkompetens.
Citera
2019-01-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Du som har koll på juridiska saker. Hur förklara du dig testamente? Innehåll, användande av mall, fel födelsedatum på LH. Med tanke på att det handlar om två jurister.

Brådska och slarv i kombination. De brydde sig egentligen inte, tror jag, ville bara få det snabbt undanstökat och ordna så att det blev så lite krångel som möjligt för de efterlevande. Som jurister visste de naturligtvis vad som krävs för att ett testamente ska vara juridiskt bindande. Det fixade de. Även jurister använder mallar för att ta fram olika slags dokument. Nu var väl just denna mall kanske inte den bästa, men som sagt: de hade nog bråttom och struntade i finliret.

Innehållet verkar ju ha omfattat det som åtminstone en av dem eller kanske båda ansåg vara viktigt att förordna om. Personnummer på arvtagare är inte nödvändigt. I mitt eget testamente har jag inte angett några personnummer. Om det inte finns två personer med samma namn i kretsen av arvtagare saknar det betydelse.
Citera
2019-01-12, 13:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Kan inte nog skriva under på detta inlägg. Vi har med två misstänkta barnamördare att göra. Huruvida den ena eller andra var mer flink i hemmet eller i externa kontakter är egalt. Deras personligheter likaså eller om Hanna hade gröna fingrar och tyckte om musik. Allt detta är så underordnat deras brott och det är med skräckblandad förtjusning man ser människors defokusering. Som att titta på en bilolycka, flygplanen som flyger in i WTC eller Quicksekten med flummaskinen Sven Å Christianson i spetsen.
Fetade din mening - den är utgångsläget och den säger vad det rör sig om.
Citera
2019-01-12, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är detta jag försöker få fram i det gemensamma och fatala som hänt. Hon var knappast korkad, passiv som sådan - brydde sig om barnen men i sin skeva värld inbillade de sig väl att det var den ena lösningen.

De är eniga och det är vad polis kommit fram till via förundersökningen - vilket innebär en herrans massa människor som varit med och analyserat fram via sin specialkompetens.

Att den andra parten inte lägger benen på ryggen med barnen när den ena lägger fram förslaget om att döda sina barn är lika sjukt som att komma med förslaget från början.
Citera
2019-01-12, 13:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Brådska och slarv i kombination. De brydde sig egentligen inte, tror jag, ville bara få det snabbt undanstökat och ordna så att det blev så lite krångel som möjligt för de efterlevande. Som jurister visste de naturligtvis vad som krävs för att ett testamente ska vara juridiskt bindande. Det fixade de. Även jurister använder mallar för att ta fram olika slags dokument. Nu var väl just denna mall kanske inte den bästa, men som sagt: de hade nog bråttom och struntade i finliret.

Innehållet verkar ju ha omfattat det som åtminstone en av dem eller kanske båda ansåg vara viktigt att förordna om. Personnummer på arvtagare är inte nödvändigt. I mitt eget testamente har jag inte angett några personnummer. Om det inte finns två personer med samma namn i kretsen av arvtagare saknar det betydelse.
Exakt vad jag tror i grunden - det behöver ske, det finns en basal önskan i grova drag men det är troligen inte med nåt större engagemang, en mer praktisk fråga och vittnesfrågan sker i sista stund för det måste bli gjort.
Senast redigerad av develi 2019-01-12 kl. 13:22.
Citera
2019-01-12, 13:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Att den andra parten inte lägger benen på ryggen med barnen när den ena lägger fram förslaget om att döda sina barn är lika sjukt som att komma med förslaget från början.
Ja. Detta är orkanens öga för att de är eniga.
Vädja, dra, ta ut skilsmässa, ta livet av sig själv, förhindra, stoppa fröet som gror - skrik: är du helt jävla galen?!

Det sker inte.
Citera
2019-01-12, 13:24
Medlem
Citat:
Varför? För att de planerat att utrota familjen sen i höstas och att nån part lär ha suttit vid datorn eller hållit i pennan om avskedsbrev skulle vara handskrivet. Hon kanske skiter blankt i om nån kristallvas ska dedikeras en viss person men vet vad han önskar gällande bok, bolag och vill ha detta specat om det ligger vederbörande varmt om hjärtat.
För att nån part kan vara mer engagerad utan att för den skull vara mer drivande, nån part kan vara mer depressiv och självmordsbenägen, mer redo att kasta in handdduken men;

det är fortfarande ett gemensamt beslut.

Ok, H visste om Os önskemål. Eller O meddelade dessa till H. H satt sig 5 minuter vid datorn. Ändrade mallen så att det passade Os önskemål. Trodde hon fick LHs datum rätt. O skrev på utan att läsa genom.

Jag tycker inte detta verka rimligt. Som sagt både har undertecknat på detta papper. Det är inte det jag är ute efter.

Citat:
Helt ologiskt att inte ha koll på när sin syster fyller år som enda syskon - speciellt när de beskrivs tighta och han har bolagsengagemang. Självklart var han involverad iom att det är skrivet; han är väl inte stum gällande hur han vill ha det och döda barnen och dö själva var de eniga i.

Tycker jag också. Inget verkar passar.

När man sätter upp detta testament är man så ofokuserad att man tar fel på ett födelsedatum man har känd genom hela livet. Ett av de första man ha lärt sig. Ett man använder regelbunden i bolagssammenhang. Och som man inte ens behövde att ange.

Inte riktig vid sina sinnens fulla bruk, tycker jag.
Citera
2019-01-12, 13:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok, H visste om Os önskemål. Eller O meddelade dessa till H. H satt sig 5 minuter vid datorn. Ändrade mallen så att det passade Os önskemål. Trodde hon fick LHs datum rätt. O skrev på utan att läsa genom.

Jag tycker inte detta verka rimligt. Som sagt både har undertecknat på detta papper. Det är inte det jag är ute efter.

Tycker jag också. Inget verkar passar.

När man sätter upp detta testament är man så ofokuserad att man tar fel på ett födelsedatum man har känd genom hela livet. Ett av de första man ha lärt sig. Ett man använder regelbunden i bolagssammenhang. Och som man inte ens behövde att ange.

Inte riktig vid sina sinnens fulla bruk, tycker jag.
Som jag skrev nyss - och att jag absolut tror de är vid sina sinnens fulla bruk (om än djupt deprimerade):

Det behöver ske, det finns en basal önskan i grova drag men det är troligen inte med nåt större engagemang, en mer praktisk fråga och vittnesfrågan sker i sista stund för det måste bli gjort:
Deras fokus ligger på att dö. Inte nåt vita arkivet där man möjligen tänkt sig dö i nån långt bort liggande framtid.
Senast redigerad av develi 2019-01-12 kl. 13:47.
Citera
2019-01-12, 13:31
Medlem
Citat:

Då var det jo omtänksam. Att tänka på att det ska bli så lite krångel som möjligt för de efterlevande. I alla fall behövde man inte fundera vad man skulle göra med de inkomsterna boken genererade. Så det slapp man. Hade varit mindre krångel med ett telefonsamtal där man be om hjälp. Men, men det vet vi alla och det var inte det jag frågade om.
Citera
2019-01-12, 13:48
Bannlyst
Citat:
Då var det jo omtänksam. Att tänka på att det ska bli så lite krångel som möjligt för de efterlevande. I alla fall behövde man inte fundera vad man skulle göra med de inkomsterna boken genererade. Så det slapp man. Hade varit mindre krångel med ett telefonsamtal där man be om hjälp. Men, men det vet vi alla och det var inte det jag frågade om.

Just denna omsorg om eftervärlden vittnar om att föräldrarna trodde att de gjorde detta av altruism och barmhärtighet. Den ultimata, närmast gudomliga, uppoffringen. De försakade allt för sina barn, sina liv, beredvillighet att begå det mest tabubelagda brottet. De fick förstås stålsätta sig eftersom det var så avskyvärt, men deras enorma dedikation för sina barn gav dem viljestyrka. Självfallet sörjer så oegennyttiga och kärleksfulla människor för att göra det så lätt som möjligt för de efterlevande. Ja, ungefär så abnormt tror jag att föräldrarna resonerade.
Citera
2019-01-12, 14:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeGW.P
Just denna omsorg om eftervärlden vittnar om att föräldrarna trodde att de gjorde detta av altruism och barmhärtighet. Den ultimata, närmast gudomliga, uppoffringen. De försakade allt för sina barn, sina liv, beredvillighet att begå det mest tabubelagda brottet. De fick förstås stålsätta sig eftersom det var så avskyvärt, men deras enorma dedikation för sina barn gav dem viljestyrka. Självfallet sörjer så oegennyttiga och kärleksfulla människor för att göra det så lätt som möjligt för de efterlevande. Ja, ungefär så abnormt tror jag att föräldrarna resonerade.
Tror egentligen inte det är ett dugg märkvärdigare än jag skrivit innan:
- Förklara för att underlätta för de efterlevande hur de ville ha det efter sin död (inkl. testamente).
- Förklara varför de inte orkade mer.
- Förklara för sina efterlevande att de var helt eniga så att de skulle slippa grubbla kring syndabocksfrågan.

Skit det samma vem som skrev eller inte (fast jag tror det kan vara H med tanke på felskrivet pers.nr) men visst bryr de sig gällande efterlevande - dels praktiskt sett, dels försöker även förklara sig även om det knappast lär lindra sorgen, chocken, förtvivlan, vreden.
Det är som sagt inte normala omständigheter där man planerar i förväg - praktiskt lagd men nästintill odödlig, kanske gråter en skvätt över favoritblommorna och musiken.
Jag överdriver, men sensmoralen är att de är målintriktade. Eniga. Sinnestillstånd säkerligen djupt deprimerade - slätstruket. Visst depressivt tillstånd är monotont. Praktiskt men rätt oengagerat. Typ.
Senast redigerad av develi 2019-01-12 kl. 14:26.
Citera
2019-01-12, 14:23
Medlem
Citat:
Jag tror inte att man kan dra några slutsatser av den dåliga kvaliteten på kopian av testamentet som finns i tråden. Det är en kopia av en kopia av en kopia (om jag nu räknat rätt!) Eftersom polisen beslagtagit originaltestamentet från brottsplatsen och det ingick i en brottsutredning kunde originalhandlingen inte lämnas ut. Den skulle ju undersökas av bl.a. NFC. Dessutom finns det generella lagregler för hur originalhandlingar inom myndigheter får hanteras. För att bouppteckningarna skulle kunna genomföras var det dock nödvändigt att dödsboet fick tillgång till testamentet. Polisen lämnade därför ut en vidimerad kopia (nr 1) av testamentet till dödsboet. Dödsboets kopia av testamentet blev offentlig handling i och med att den ingick i de bouppteckningar som registrerades hos skattemyndigheten. Den som begärde ut handlingarna fick en kopia (nr 2) av det som skattemyndigheten hade och lade ut den i tråden vilket blev kopia nr 3. Originalhandlingen torde fortfarande finnas kvar bland allt annat beslagtaget material i förundersökningen och kommer sannolikt att läggas ad acta tillsammans med övriga dokument när ärendet avslutas.

Tack snälla för att du svarade!

Ungefär så räknade jag också och testade att kopiera en text i plastmapp, ”bara för att” men så snyggt det blev. Fick en massa baksidor att anteckna på. Polisen har haft väldig otur med kopieringen om de utgått från ett original.

Om polisen intygat ett ”original-testamente” som var en dålig kopia så skulle det kunna förklara en del. Framför allt krävs det en förklaring till felet jag ser i H:s namnteckning.

När det gäller granskande av dokument och digitala device så är jag inte alls övertygad att några forensiker granskat någonting. Det praktiska arbetet med digitala enheter görs visserligen av kriminalteknikerna ute i polisdistrikten men några forensiker finns det inte där och inte några handstilsexperterna heller men får nog veta mer om detta så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in