2019-01-11, 22:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns dock gränser för utsvävningarna?

Det är intressant att det där extravarvet i hjärnan när man dubbelkollar om det finns andra alternativ, - inte infinner sig gällande förutfattade bestämda åsikter eller konspiration.
Nej, man måste alltid återgå till ordningen och kända fakta – och här riskerar många hypoteser att få kastas i papperskorgen. - Men det bör samtidigt observeras - och då särskilt av personer med en mycket osund auktoritetstro och så osäkra i sig själva att de ofta blint lyder order - att SS under PT pratade i termer av bl.a. "stöd för", osv. Att makarna i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog beslutet om att utplåna sin familj framgår endast av informationen i "Avskeds slash Förklaringsbrev". Vad i övrigt är, är indikationer, tolkningar, slutsatser (mer eller mindre troliga) samt olika "ge och ta"-resonemang med de anhöriga inkl. div. kompromisser.
Citat:
Som jag sa till Solglittret gällande O så lånade jag dennes recept och kokade soppa på en spik.

Självklart undveks denna spoiler som om det vore pesten.

Att det är rent dravel likt Bjärredsstryparen O är självklart - det finns inte minsta insyn i hur nåt kan ha gått till.
.... men påhittet är lika möjligt som att O vore huvudaktör.

Självklart bjuder jag dig på denna spoiler:

OK, då ska vi se hur din hypotes tål kända fakta:
Finner således att hypotesen inte tål kända fakta. – Vilka är då kända fakta:
Senast redigerad av letsdoit 2019-01-11 kl. 22:23.
Citera
2019-01-11, 23:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
(…)
Usch jag undrar verkligen hur de stackars barnen hade det den sista tiden. Att polisen sade att inget tyder på att barnen visste vad som skulle hända var väl för att klargöra en gång för alla att ingen av döttrarna var med på någon självmordspakt. Men kunde verkligen dessa två trasiga typer ta hand om barnen på slutet? Eller om det nu var en urspårad individ som körde med den andra.
Mitt fetade.
Att de var förtryckta i någon mån vittnar Agnes om:
"A girl has nothing to say", är hennes enda kommentar till eftervärlden.

Under Instakontot "Agnesisbored".

Stackaras barn!
Citera
2019-01-11, 23:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, man måste alltid återgå till ordningen och kända fakta – och här riskerar många hypoteser att få kastas i papperskorgen. - Men det bör samtidigt observeras - och då särskilt av personer med en mycket osund auktoritetstro och så osäkra i sig själva att de ofta blint lyder order - att SS under PT pratade i termer av bl.a. "stöd för", osv. Att makarna i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog beslutet om att utplåna sin familj framgår endast av informationen i "Avskeds slash Förklaringsbrev". Vad i övrigt är, är indikationer, tolkningar, slutsatser (mer eller mindre troliga) samt olika "ge och ta"-resonemang med de anhöriga inkl. div. kompromisser.OK, då ska vi se hur din hypotes tål kända fakta:
Finner således att hypotesen inte tål kända fakta. – Vilka är då kända fakta:
Mycket text, å ingenting i dina kommentarer som sa emot att det händelseförlopp jag beskrev.
Citat:
Fakta är att HB ströps till döds, ev. i kombination med kvävning. Samma mordmetod användes också på ett av barnen.
Nope. Gör ingen skillnad.
Senast redigerad av develi 2019-01-11 kl. 23:53.
Citera
2019-01-12, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har också tänkt en del på detta. Finner det ytterst märkligt. Nästan som en pik istället för en belöning.
Att denna bok dessutom kom på första plats i testamentet är också ytterst märkligt. Men den detaljen säger också att det är O som författat och bestämt huvudsakligt innehåll i testamentet. Likaså att hans företag ska till hans syster, det förstår jag mer om detta var viktigt för honom men att han inte hade koll på hennes födelsedatum är också märkligt. Varför slarvar man med detta, det är precis som att hela testamentet är ett hafsverk.

Jag får lite samma känsla av hans momsbok till barnen, den skulle också bli klar snabbt och blev också ett hafsverk som ingen riktigt begriper.

Ja, hafsverk är en bra beskrivning av momsboken, och den är full av gliringar till höger och vänster. Skriven av en frustrerad människa. Uppfattar även "bokarvet" som en pik. O var arg och besviken på världen. Riktigt, riktigt arg och besviken. Kanske fick sig även släkten en känga. Barnen fick det definitivt. Och frun.

Jag undrar hur lätt det var för O att messa till H om att man skulle begå familicide och sen svara själv på samma mess? Säkert ganska lätt. Kan inte förstå hur digitala spår kan övertyga, det är ju ingen konst alls att kidnappa någons telefon, särskilt inte om man har knepiga planer som O hade. Och kanske H, men det är inte bevisat för allmänheten.

Tror att polisen ser vad de vill se. De kan inte ta hänsyn till att något kanske är manipulerat. Så långt sträcker sig inte deras befogenheter. Om H mejlat eller messat O och vice versa, hur vet man att de är överens?

Åter till teorin om film. Filmade de brotten... filmade de överenskommelsen? Hur sjuka var de...
Citera
2019-01-12, 00:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej.Minneslucka, blockering, förvirring, tidsbrist..? - MF:s hela personnummer saknas också - liksom det dåligt planerade utrymmet för vittnenas namnteckningar (trots mall). - Den ena vittnet har tvingats förtydliga sitt namn på två rader - vilket inte torde vara så vanligt på den här typen av dokument.
O har inte koll på när sin syster fyller år.
En enda syster. Många födelsedagsfiranden genom åren. Gemensamt bolagsengagemang.
H:s bror är korrekt data. Var det H som skrev pers.nr?
Senast redigerad av develi 2019-01-12 kl. 00:32.
Citera
2019-01-12, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag försöker fortsatt att förstå i vilken situation man skriver fel på sitt systers födelsedatum på ett testamente (alltså när man bara ha en syster och som man har kontakt med). Och i vilken situation man inte rättar ett testament efter att ha läst genom det.

Man kan omöjligt ha gemensamt formulerad det. Man kan omöjligt suttit gemensamt vid datorn. H har antingen inte läst genom, eller inte kommenterat fel som hon såg, eller hennes kommentarer har inte beaktats. Men hon skrev på.

Var detta den typ av samförstånd som fanns? Med annat också? Avskedsbrevet. Samma sak? Eller handskriven av H? Testamente Os uppgift, brevet Hs?

Hade man inte varit hos Han**on* så kunde man tro detta var gjort 15 minuter innan man satt i gång. Eller någon gång efter. Eller att man inte var vid sina sinnens fulla bruk när man skrev.

Jag fattar inte. Sådana datum sitter så i ryggmärgen.

Vilka datum blev fel?
Citera
2019-01-12, 00:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
En enda syster. Många födelsedagsfiranden genom åren. Gemensamt bolagsengagemang.
Det kan ha varit hon som skrev hela testamentet - och avskedsbrev mm också. Det finns, vad jag kan se, ingenting direkt som motsäger detta.
Citera
2019-01-12, 00:41
Medlem
Citat:
Det kan ha varit hon som skrev hela testamentet - och avskedsbrev mm också. Det finns, vad jag kan se, ingenting direkt som motsäger detta.

Varför sitta och handskriva något? Det är ju ett märkligt val. Hur långt var brevet? Tre rader? Var hennes dator redan "kasserad" och likviderad?

Hur avslutade H på jobbet, om familiciden var planerad?

Skickade hon/han/de ut tidsinställda mejl till släkten och kollegorna?
Senast redigerad av rappytt 2019-01-12 kl. 00:44.
Citera
2019-01-12, 00:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Varför sitta och handskriva något? Det är ju ett märkligt val. Hur långt var brevet? Tre rader?
Du menar avskedsbrevet; det var ju enligt SS tryckt text på detta brev: "...vi har konstaterat att bläck på papprena är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar".
Citera
2019-01-12, 01:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det kan finnas associationsförväxlingspromblem mellan datum/årtal pga nån form av närhet, likhet eller undantagsförhållande (annat år för skolstart edyl).

Sömnbrist, tre koppar för starkt kaffe och lite nervositet och fokusproblem med sällsynta göromål inför sällan sedda människor kan skapa lite mental kortslutning.

Jag skulle inte hålla det för belagt att H är skaparen, men å andra sidan så är det väl rimligt att en person tagit på sig saken, inte båda.

Omvänt så, om de båda kontrolläser, så upptäcker författaren inte sitt eget fel, och den andra bara sådana fel rörande sina egna familjemedlemmar...

Mycket under solen...
Citera
2019-01-12, 06:49
Medlem
Citat:

Hmm...

H:s underskrift på testamentet är märklig. Nu har jag ju inget att jämföra med men hon använder stora runda former men här är efternamnet avhugget upptill. Tydligt avkapade skulle jag vilja säga. Ort och datum borde ha stått före deras underskrifter också om de nu var jurister. Ibland även datum före vittnens underskrifter men framför allt tycker jag att namnteckning ser avklippt ut. Polisen kan inte ha intygat ett testamente i original.
Citera
2019-01-12, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag försöker fortsatt att förstå i vilken situation man skriver fel på sitt systers födelsedatum på ett testamente (alltså när man bara ha en syster och som man har kontakt med). Och i vilken situation man inte rättar ett testament efter att ha läst genom det.

Man kan omöjligt ha gemensamt formulerad det. Man kan omöjligt suttit gemensamt vid datorn. H har antingen inte läst genom, eller inte kommenterat fel som hon såg, eller hennes kommentarer har inte beaktats. Men hon skrev på.

Var detta den typ av samförstånd som fanns? Med annat också? Avskedsbrevet. Samma sak? Eller handskriven av H? Testamente Os uppgift, brevet Hs?

Hade man inte varit hos Han**on* så kunde man tro detta var gjort 15 minuter innan man satt i gång. Eller någon gång efter. Eller att man inte var vid sina sinnens fulla bruk när man skrev.

Jag fattar inte. Sådana datum sitter så i ryggmärgen.

I en kvinnlig ryggmärg. Kvinnan i familjen håller reda på allas födelsedatum. Tyvärr är det så fortfarande men jag tror mera att datumet är avsiktligt felskrivet. Man skulle ju mentalisera när man vill tänka som någon annan, skrev någon. Eller så är det en mördare som är helt slut i tankarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in