2019-01-11, 09:11
Medlem
Jag förstår inte problemet faktiskt. Om jag bodde så att jag kunde förvänta mig strömavbrott längre perioder (dvs inte i storstad där utbredda strömavbrott fixas snabbt) skulle jag ju vilja ha elektricitet oavsett, alltså hade jag redan löst det problemet med solceller, batteribackuper, kanske ett vindkraftverk och sen en generator till nödfall. Att inte kunna ladda bilen skulle vara långt ned på listan över problem om jag blev av med all elektricitet mitt i vintern så det hade inte ens påverkat varför jag hade löst min egna elproduktion.

Pratar vi dessutom de strömavbrott som råder nu är de inte ens tillräckligt stora för att bli problem med elbilen då om man inte verkligen bestämt sig för att komma hem med 0% laddning kvar så har man gott om el för att ta sig till en laddare som har ström.

Elbil är ju perfekt om man är ”prepper” då man kan säkra sin egna elproduktion relativt enkelt men det blir lite mer komplext om man ska börja producera bensin eller diesel själv.
Citera
2019-01-11, 09:29
Medlem
Väldigt tveksamt det inte finns ström någonstans inom 20 mils radie.
Citera
2019-01-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Man mjölkar väl inte hela dagen.Och absolut inte hela natten.
Jo det gör man. Det är inte så att man har kärringar som sitter och kramar spenar längre. Beroende på besättningens storlek så har du i många falla automatiska robotar som mjölkar korna precis när de kände för det, dygnet runt. Sen kommer ju nästa steg att mjölken måste kylas, dygnet runt - kräver el. Sen är all utfodring robotiserad, kräver el. Och utgödsling är mekaniserad, kräver el. De enda djur som INTE kräver el är hästgårdar där allt sköts som på 1300-talet... Kanske är det en sådan du har besökt?
Kort blir det knappas el över till en massa trams som elbil.
Citera
2019-01-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Jag spekulerar inte i hur ofta det blir strömavbrott , Jag frågar vad dom gör nu med tömda batterier!
Tankar på jobbet eller annan offentlig laddstation. Hur gör du när du inte kan tanka för att bensinmacken har samma strömavbrott?
Citera
2019-01-11, 11:06
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är nog ett icke-problem..
I sverige finns det endast 5.300 privatägda elbilar!
Jag tror nog att alla som äger en elbil har rätt gott om pengar, och de flesta elbilsägre har även en bensin eller dieselbil i garaget.

Själv har jag en E klass diesel som jag kan använda för längre resor.
Elbilen används som vardagsbil, för minsta möjliga milkostnad.
För min del kan jag räkna hem det högre inköpspriset eftersom jag kör väldigt mycket.

Men kortfattat kan man säga att elbilen är och förblir en nischprodukt bland de 5 miljoner personbilar vi har i sverige.
Du har så jävla fel i det du skriver. Elbilar kommer att fullkomligt explodera inom de närmsta åren. Samtidigt som samhället blir mer sårbart då elbilar kommer bli oanvändbara vid längre strömavbrott.
Sverige kommer helt enkelt bli mer sårbart, vilket i sin tur får främmande makter att gnugga händerna.
Citera
2019-01-11, 11:18
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag vet ingen som bunkrar en massa fat bensin eller diesel hemma, vet du? Be honom uppsöka en psykolog isf.

Med en enda 500W solpanel i söderläge så kommer du tanka elbilen med flera mil varje dag mellan Maj-Sept. Har du flera och ett hembatteri så är det troligt att du klarar dig hela året.

Stadsbor har nog svårt att lagra. Själv brukar jag köpa diesel på Fat och har ofta 3-5 fat ute i uthusen. Det blir ca 1000 liter diesel och med en bil som drar 0,39l blandad körning så kommer man en bit.

Har även haft bensin på fat ibland då man erbjudits att köpa svart. Sedan kommer man en bra bit på en full tank plus en reservdunk och det lär räcka i ungefär en vecka om det är elavbrott.
Citera
2019-01-11, 11:20
Bannlyst
undrar när försvaret kommer med sina första el pansarvagn , el jas
Citera
2019-01-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo det gör man. Det är inte så att man har kärringar som sitter och kramar spenar längre. Beroende på besättningens storlek så har du i många falla automatiska robotar som mjölkar korna precis när de kände för det, dygnet runt. Sen kommer ju nästa steg att mjölken måste kylas, dygnet runt - kräver el. Sen är all utfodring robotiserad, kräver el. Och utgödsling är mekaniserad, kräver el. De enda djur som INTE kräver el är hästgårdar där allt sköts som på 1300-talet... Kanske är det en sådan du har besökt?
Kort blir det knappas el över till en massa trams som elbil.
Du tror inte en sådan anläggning du talar om har ett par kW till övers att ladda bilen med?
Citera
2019-01-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Du har så jävla fel i det du skriver. Elbilar kommer att fullkomligt explodera inom de närmsta åren. Samtidigt som samhället blir mer sårbart då elbilar kommer bli oanvändbara vid längre strömavbrott.
Sverige kommer helt enkelt bli mer sårbart, vilket i sin tur får främmande makter att gnugga händerna.
Vid kriser brukar petroleumtillgången vara ett av det första som tryter..
Citera
2019-01-11, 11:28
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Vid kriser brukar petroleumtillgången vara ett av det första som tryter..
Ja eftersom pumparna drivs av el. Men drivmedlet finns fortfarnade kvar.
Citera
2019-01-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Ja eftersom pumparna drivs av el. Men drivmedlet finns fortfarnade kvar.
Främmande makt kan ganska enkelt strypa tillförseln. Under andra världskriget fick vi köra med gengas som bekant.
Citera
2019-01-11, 11:39
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Främmande makt kan ganska enkelt strypa tillförseln. Under andra världskriget fick vi köra med gengas som bekant.
Fast det är betydligt enklare, billigare och modernare att strypa elen. Det drabbar samhället värst, inte minst när det gäller civila fordon.
Försvaret har nog tillräckligt med drivmedel bunkrat för lång tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in