2019-01-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Går att bunkra diesel och bensin ,men hur bunkrar elbilsdårarana el!? Dessutom så är räckvidden på en elbil ca 20 mil utom möjligen på tessla som har 50 --
Tror det kallas batteri. Inte helt säker, är en så otroligt ny uppfinning.
Citera
2019-01-11, 11:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Fast det är betydligt enklare, billigare och modernare att strypa elen. Det drabbar samhället värst, inte minst när det gäller civila fordon.
Försvaret har nog tillräckligt med drivmedel bunkrat för lång tid framöver.
Det finurliga med el är att man kan producera den själv med rätt små investeringar, så även om nätet saknar el, har man lite solpaneler så kan man fixa det. Lycka till med att göra egen bensin.

För den som preppar såpass att man lagrar och omsätter bensin eller diesel hemma för att vara förberedd på ett längre strömavbrott så kan man istället för att investera pengarna i bränsle skaffa solpaneler och eventuellt batterier för att lagra energi. Om man då har ett litet elverk och bränsle till det är man dubbelt försäkrad.
Olika framdrivning kräver olika lösningar, är man så cementerad i sitt tänk att man tror att det bara går att lösa problem på ett sätt tror jag inte att det spelar så stor roll om man kör el eller bensin.
Citera
2019-01-11, 11:53
Medlem
Riverstixs avatar
Provokationstråd.
Vid ett långt strömavbrott är de verkliga problemen att värmepump, vattenpump, elelement, kyl och frys, spis, cirkulationspump, TV, radio, dator mm inte funkar. Och mobilen är urladdad på nån dag.
Citera
2019-01-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riverstix
Provokationstråd.
Vid ett långt strömavbrott är de verkliga problemen att värmepump, vattenpump, elelement, kyl och frys, spis, cirkulationspump, TV, radio, dator mm inte funkar. Och mobilen är urladdad på nån dag.

Exakt. Jag är uppvuxen på landet. Med egen brunn och inget kommunalt vatten etc. Vi var utan ström ett par dagar efter Gudrun och det är inte så kul när man inte har rinnande vatten så man kan duscha eller skita.
Citera
2019-01-11, 12:04
Medlem
Citat:
Många firma-bilar som är körs privat ! Snälla inse att det inte är ett icke problem !
Varför skulle det inte vara ett icke-problem? Bara för att du kläcker ur dig en icke-genomtänkt åsikt?
Citera
2019-01-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Du tror inte en sådan anläggning du talar om har ett par kW till övers att ladda bilen med?
Nej det tror jag inte - för man köper inte elverket för att sitta på en jävla överkapacitet, man köper det för att klara den dagliga driften. Jag förstår inte poängen över huvud taget... Eftersom elverken ofta går på DIESEL så kan man lika gärna tanka bilen eller traktorn direkt med den och slippa omvägen via generatorn...

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det finurliga med el är att man kan producera den själv med rätt små investeringar, så även om nätet saknar el, har man lite solpaneler så kan man fixa det. Lycka till med att göra egen bensin.

För den som preppar såpass att man lagrar och omsätter bensin eller diesel hemma för att vara förberedd på ett längre strömavbrott så kan man istället för att investera pengarna i bränsle skaffa solpaneler och eventuellt batterier för att lagra energi. Om man då har ett litet elverk och bränsle till det är man dubbelt försäkrad.
Olika framdrivning kräver olika lösningar, är man så cementerad i sitt tänk att man tror att det bara går att lösa problem på ett sätt tror jag inte att det spelar så stor roll om man kör el eller bensin.

Den jävulskt stora nackdelen med el är att den inte går att lagra i någon nämnvärd omfattning - SAMT att stormar ofta är förknippade med mulet väder och BRIST PÅ SOL. Men sådana små bagateller som att solpaneler kräver sol kan vi inte ta hänsyn till när vi fantiserar fritt... Inte heller att Sverige ligger rejält långt norrut och förutom att solen står väldigt lågt när de väl är upp har otroligt få soltimmar på vinterhalvåret jämfört med Etiopien till exempel.
Vindkraften funkar inte när det stormar - verken följas och producerar noll. Vattenkraft är i princip förbjudet att bygga för privatpersoner.
Senast redigerad av martinator 2019-01-11 kl. 12:23.
Citera
2019-01-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riverstix
Provokationstråd.
Men allt detta kommer man ju runt om man har en bil och kan förflytta sig utanför "katastrofområdet"... Du har aldrig tänkt så långt märker jag. De flesta som råkar ut för långvariga ström- och vattenavbrott blir inte kvar hemma utan flyttar till släktingar, till kommunala uppsamlingsplatser och så vidare. Men återigen - fria fantasier ÄR tillåtna på flasback. Även om de inte hjälper upp bilden av den som framför dem.
Citera
2019-01-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men allt detta kommer man ju runt om man har en bil och kan förflytta sig utanför "katastrofområdet"... Du har aldrig tänkt så långt märker jag. De flesta som råkar ut för långvariga ström- och vattenavbrott blir inte kvar hemma utan flyttar till släktingar, till kommunala uppsamlingsplatser och så vidare. Men återigen - fria fantasier ÄR tillåtna på flasback. Även om de inte hjälper upp bilden av den som framför dem.

Har man elbilen fulladdad vid tillfället tar man sig därifrån. Samma med dieselbilen. Är batteriet eller tanken nästan tom tar man sig inte därifrån. Provokationstråd var ordet. Eller är det så illa att det är en idiottråd?
Citera
2019-01-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Har man elbilen fulladdad vid tillfället tar man sig därifrån. Samma med dieselbilen. Är batteriet eller tanken nästan tom tar man sig inte därifrån. Provokationstråd var ordet. Eller är det så illa att det är en idiottråd?
Du har uppenbarligen ingen aning vad du talar om.... en reservdunk på 20 liter tar dig +20 mil. Ett 20-pax AA batterier tar dig exakt noll meter. Många på landet har ennresevdunk.
Citera
2019-01-11, 13:40
Moderator
Citat:
Nej det tror jag inte - för man köper inte elverket för att sitta på en jävla överkapacitet, man köper det för att klara den dagliga driften. Jag förstår inte poängen över huvud taget... Eftersom elverken ofta går på DIESEL så kan man lika gärna tanka bilen eller traktorn direkt med den och slippa omvägen via generatorn...

Den jävulskt stora nackdelen med el är att den inte går att lagra i någon nämnvärd omfattning - SAMT att stormar ofta är förknippade med mulet väder och BRIST PÅ SOL. Men sådana små bagateller som att solpaneler kräver sol kan vi inte ta hänsyn till när vi fantiserar fritt... Inte heller att Sverige ligger rejält långt norrut och förutom att solen står väldigt lågt när de väl är upp har otroligt få soltimmar på vinterhalvåret jämfört med Etiopien till exempel.
Vindkraften funkar inte när det stormar - verken följas och producerar noll. Vattenkraft är i princip förbjudet att bygga för privatpersoner.
99.99% eller nåt åt det hållet har inte nån egen bränsledepå hemma. Så problemet är lika stort oavsett framdrivningsmetod.

Citat:
Så om det inte finns ström i nätet så fungerar inte elbilar? Har du sett en enda elbil som inte går utan att vara uppkopplad till nätet? Tåg och spårvagnar, absolut, men elbilar har alltid eget batteri och så länge det inte är urladdat så går den att köra med.

Är det så att du tror att elbilar ständigt är urladdade och att man laddar dem i det ögonblicket man ska köra nånstans? Man får lätt det intrycket ivf. Av nån anledning verkar ni, jag skriver ni för att det är flera, tro att man alltid måste ladda en elbil så fort man kör hemifrån, så är förstås inte fallet, lika lite som man måste tanka varje dag så måste man stanna på en laddstation varje dag.

För den som klarar av att planera lite, vilket nån som har fossilbil också måste, så är det ju inte värre än att när man vet att en storm eller ett snöoväder är på väg in så ser man till att ladda bilen, precis som man ser till att tanka sin fossilbil om man har lite soppa.
Citera
2019-01-11, 13:43
Avstängd
Melange5738s avatar
Hela tråden är helt idiotisk, om man har strömavbrott i Sverige så är bilen det minsta problemet. Hur får man värme till huset? Hur lagar man mat? Har ni dieseldrivna spisar eller?

De flesta som bor off grid har en backupgenerator för nödsituationer, det kostar några tusenlappar. Det är något man behöver i Sverige vid strömavbrott oavsett om man har elbil eller inte.
Citera
2019-01-11, 13:48
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Som det ser ut nu så är ca 10000 hushåll utan ström sedan stormen! och kommer att vara det ca 14 dagar till enligt prognos! Haha , Alla jävla miljöpartister o Zozzar som gick o köpte en el-bil för 150k högre i pris mot en motsvarande bensin bil , Vad ska dom göra nu --Ingen el att ladda skiten med och kan inte ens ladda telefonen i bilen . Bilen är totalt värdelös nu ! Ok jag vet att inte alla 10000 av dom strömlösa har elbilar men dom som har kanske vill åka ut till sitt sommar-ställe tex 20 mil från stan / där det finns el! Men dom kommer dit men inte därifrån , Hur faan gör dom nu? Känns rätt off att behöva ha ett diesel aggregat i bilen för att kunna ladda. Så kära idioter ( ni som gick på elbils-fällan ) hur gör ni nu ? Och hur tänker ni?
Måste jag säga att jag tycker det är så jävla rätt rätt åt er som är så jävla korkade som köpte elbil bara för att MP och S styr era val i livet!

Det är ganska enkelt. Man använder elaggregatet som man alltid gör vid längre strömavbrott. Ser inte problemet faktist? Om du mot all förmodan har helt noll i batteriet (händer typ inte) så laddar du med aggregatet tills du har nog för att ta dig till en snabbladdare. Eller så låter du aggregatet ladda hela natten hemma bara. Fattar inte vad du jiddrar om egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in