Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Nej det tror jag inte - för man köper inte elverket för att sitta på en jävla överkapacitet, man köper det för att klara den dagliga driften. Jag förstår inte poängen över huvud taget... Eftersom elverken ofta går på DIESEL så kan man lika gärna tanka bilen eller traktorn direkt med den och slippa omvägen via generatorn...
Den jävulskt stora nackdelen med el är att den inte går att lagra i någon nämnvärd omfattning - SAMT att stormar ofta är förknippade med mulet väder och BRIST PÅ SOL. Men sådana små bagateller som att solpaneler kräver sol kan vi inte ta hänsyn till när vi fantiserar fritt... Inte heller att Sverige ligger rejält långt norrut och förutom att solen står väldigt lågt när de väl är upp har otroligt få soltimmar på vinterhalvåret jämfört med Etiopien till exempel.
Vindkraften funkar inte när det stormar - verken följas och producerar noll. Vattenkraft är i princip förbjudet att bygga för privatpersoner.
99.99% eller nåt åt det hållet har inte nån egen bränsledepå hemma. Så problemet är lika stort oavsett framdrivningsmetod.
Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Men allt detta kommer man ju runt om man har en bil och kan förflytta sig utanför "katastrofområdet"... Du har aldrig tänkt så långt märker jag. De flesta som råkar ut för långvariga ström- och vattenavbrott blir inte kvar hemma utan flyttar till släktingar, till kommunala uppsamlingsplatser och så vidare. Men återigen - fria fantasier ÄR tillåtna på flasback. Även om de inte hjälper upp bilden av den som framför dem.
Så om det inte finns ström i nätet så fungerar inte elbilar? Har du sett en enda elbil som inte går utan att vara uppkopplad till nätet? Tåg och spårvagnar, absolut, men elbilar har alltid eget batteri och så länge det inte är urladdat så går den att köra med.
Är det så att du tror att elbilar ständigt är urladdade och att man laddar dem i det ögonblicket man ska köra nånstans? Man får lätt det intrycket ivf. Av nån anledning verkar ni, jag skriver ni för att det är flera, tro att man alltid måste ladda en elbil så fort man kör hemifrån, så är förstås inte fallet, lika lite som man måste tanka varje dag så måste man stanna på en laddstation varje dag.
För den som klarar av att planera lite, vilket nån som har fossilbil också måste, så är det ju inte värre än att när man vet att en storm eller ett snöoväder är på väg in så ser man till att ladda bilen, precis som man ser till att tanka sin fossilbil om man har lite soppa.